Gå til innhold

Hva er for deg matsnobberi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De som BARE kan ha flott og «ekte» mat hele tiden og TORO er et skjellsord. Enten eller liksom. Det syns jeg er snobbete. Vi lager mye hjemmelaget og har tidvis dyre råvarer. Men jeg kan fint mekke en TORO-pose også liksom. Og det er godt det også👍

Endret av Frøkenfryden
  • Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

For meg handler matsnobberi om noe litt annet enn folk som bruker mye penger på luksusmat, eller hvorvidt man velger vin, vann eller brus tip maten ute. Jeg synes det er matsnobberi når man får servert mat og den ikke er ‘bra nok’. Har opplevd at det har blitt servert taco og lasagne i settinger hvor noen kanskje har forventet annen mat (vi snakker helt vanlig fredagstaco og Toro-lasagne). Selv om man selv lager denne maten fra bunnen av, så trenger man ikke kritisere mat man får servert helt åpenlyst. Dette er for meg matsnobberi. 

Anonymkode: e80f8...182

100% enig!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (29 minutter siden):

Aldri vært borti noen som gir stygge blikk om en ikke tar vin til maten, noen steder.

Stusset også på dette.. tror den som sier det er hakket for selvbevisst og selvkritisk, for det er ikke spesielt vanlig, jeg har aldri opplevd det.

Og argumentet om at de gjør det fordi de tjener mest på alkohol.... Lovisa fra Skåne som studerer og jobber deltid som servitør i et års tid driter vel i restaurantens omsetning, hun har ikke sett regnskapet engang og kunne ikke gitt mer faen i om sjefen fikk råd til ny båt neste år eller ei.

Anonymkode: d6641...0c5

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (23 minutter siden):

De som BARE kan ha flott og «ekte» mat hele tiden og TORO er et skjellsord. Enten eller liksom. Det syns jeg er snobbete.

Trodde jeg var Norges eneste som holdt TORO gående. I hvertfall om man skal lese i sosiale medier. Alle er jo bare sååååååååååå sunne,og alt TORO er dødelig!

Takk for at det finnes en til.

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er tyngre tider. Likevel har mange nordmenn det litt for godt når det kommer til mat og tilberedning.

Hva synes du er unødvendig snobbete?

Anonymkode: c97a5...d33

Nei, det har vi aldeles ikke. Mange sliter med å få ting til å gå rundt. Bare vent til rundt jul, folk vil slite. Men det er likevel lite som er matsnobberi når alt er dyrt. Det er jo ikke slik at nordmenn er vant til å spise russisk kaviar til frokost hver dag. 

Anonymkode: 4755d...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (1 time siden):

De som BARE kan ha flott og «ekte» mat hele tiden og TORO er et skjellsord. Enten eller liksom. Det syns jeg er snobbete. Vi lager mye hjemmelaget og har tidvis dyre råvarer. Men jeg kan fint mekke en TORO-pose også liksom. Og det er godt det også👍

Er det å regne som snobbete om man ikke forteller det til noen? Snobberi er vel en slags fasade? 
vi lager alt fra bunn (ja, nå forteller jeg det 😅), men det er det strengt tatt kun oss i familien som vet. vi gjør det ikke pga fasade, men helse.

Anonymkode: ba25c...f5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (8 timer siden):

Det sier seg selv at ikke er populært. Restauranten tjener knapt penger på de som ikke drikker alkohol. Vi som drikker alkohol subsidierer de som ikke gjør det.

Så bra da, men det frister enda mer å kun velge vann neste gang.

Anonymkode: 4571e...f61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg selv at ikke er populært. Restauranten tjener knapt penger på de som ikke drikker alkohol. Vi som drikker alkohol subsidierer de som ikke gjør det.

Og det er jo et valg dere tar.

Jeg drikker sjelden vin på resturant, men jeg har heller aldri opplevd å få stygge blikk. Jeg velger som regel vann til maten og heller en alkoholdholdig dessertkaffe hvis det er på menyen.

Men hva er matsnobberi? For meg er det litt de som mener at alt automatisk er bedre når det er dyrere. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da skal du få litt snobberi fra meg - det er helt fullstendig hundre prosent feil at vann gir bedre smak på maten, mange retter er jo skapt for og nytes med en vin eller annen drikke. Jeg har vært på mange snobbete matkurs hvor man tar en bit av noe og drikker vann til, eller "feil" vin til, og så tar man en bit til med "riktig" vin til. Det kan være helt sinnsyke forskjeller i smaksopplevelse!

Så er alt smak og behag, men du kan ikke påstå at alle retter smaker best med vann til, det vil jeg si er objektivt sett feil. Du burde ta deg en tur på et snobbete mat- og vinkurs (eller ost og vinkurs, mat og ølkurs, dessert og drikkekurs osv) og bare bli helt mind blown over hvordan det man drikker til maten, endrer smaken på maten og kan tilføre mye. Det kommer til å snu (mat)verdenen din på hodet!

I tilfelle noen lurte, så synes jeg ingen matsnobberi er unødvendig matsnobberi 😅 

Det må vel være det som noen andre nevnte, når man bryr seg mer om merke enn smak, ikke kan engang prøve noe fra First Price. 

Anonymkode: d6641...0c5

Hvorfor skal jeg som er totalavholds dra på mat og vin kurs ?

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal jeg som er totalavholds dra på mat og vin kurs ?

Ja, det er en merkelig greie, det der, at det ikke skal være akseptabelt å være avholds.

Jeg drikker gjerne et glass vin eller tar en drink, men jeg har virkelig ingen problem med at andre lar være. Jeg vil dessuten ha meg frabedt mas om jeg velger alkoholfritt, derfor maser jeg faktisk aldri på noen som takker nei til alkohol. Jeg spør en (1) gang, og om svaret er "nei takk", så sier jeg bare at vedkommende må si fra om de ombestemmer seg, jeg tilbyr ikke flere ganger.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (1 time siden):

Fant80 skrev (1 time siden):

Trodde jeg var Norges eneste som holdt TORO gående. I hvertfall om man skal lese i sosiale medier. Alle er jo bare sååååååååååå sunne,og alt TORO er dødelig!

Å ikke spise ferdigmat er for mange et verdivalg og/eller et helsevalg. Å latterliggjøre noen på grunn av det synes jeg er ufint og uvitende.

Jeg kuttet ferdigmat for mange år siden, lenge før det ble trendy, som del av behandling hos spesialist. Jeg begynte i stedet å lage all mat fra bunnen (jada). Det var en tung prosess i starten, men jeg lærte utrolig mye av det, dvs grunnleggende sett hvordan smak skapes når man ikke har poser eller buljongterninger osv å støtte seg på. En bonus var å trene opp smakssansen til å få med seg flere nyanser. Det var ikke mitt valg, men jeg ville aldri vært det foruten. Jeg har respekt for råvarer nå, på en helt annen måte. De er produsert med omhu, og jeg vil behandle dem med like stor omhu. Jeg gjør det ikke for show-off, men for min egen livskvalitet. Så bare le så høyt dere vil.

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er det å regne som snobbete om man ikke forteller det til noen? Snobberi er vel en slags fasade? 
vi lager alt fra bunn (ja, nå forteller jeg det 😅), men det er det strengt tatt kun oss i familien som vet. vi gjør det ikke pga fasade, men helse.

Anonymkode: ba25c...f5c

Dette.

Om noe skulle være snobbete, så må det være når prisen og den begrensede tilgjengeligheten på mat/råvarer blir et mål i seg selv, for å kunne flashes til andre og gi status, men uten at smaken og måltidet i seg selv er poenget. Litt usikker på om slikt faktisk forekommer annet enn i de karikerte framstillingene til de som er opptatte av å flashe hvor lite snobbete de er selv.

Anonymkode: 8733b...8ed

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snobberi for meg er når noen mener de kan mye, snakker opp ting, beskriver dyre viner. Men egentlig kan lite om tema, og skuffer i gjennomføringen. Da handler mat om status, ikke interesse. 

Jeg har en dyp interesse for mat (og er mulig snobb, for enkelte)... Mat er viktig, det skal gi meg noe utover å bli mett. Kvaliteten på det vi spiser betyr mye for meg, så er opptatt av type kjøtt vi kjøper (rett fra gårdsslakteri), og fersk fisk. Sauser lages fra bunnen. Bruker mye tid på å planlegge, og handle inn. 

Mener imidlertid ikke dyrt er bedre. Basisvarene stopper jeg på Rema for, også en del frukt og grønt, da jeg synes de holder veldig god kvalitet. 

Og ja, jeg blir kjempeskuffet om jeg er på besøk, og får en basic toro-lasagne, eller enkel taco, en fredags kveld. Det på en måte en bortkastet matopplevelse. Eller om vi er på reise med noen, og de helst vil ta en subway i farta, i stedet for å sette seg ned og spise en tre-retters lunsj. Men klarer jo å holde det for meg selv, jeg forstår godt at folk har ulikt utgangspunkt når det kommer til mat

Anonymkode: eb3da...11d

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snobberi å foretrekke gode råvarer, å kjøpe fersk sei fremfor frossen blokk fra First Price handler like mye om smak, tekstur og anvendelighet. Jeg skjønner godt at en barnefamilie som har pasta 1-3 ganger i uka bruker Frist Price til pasta og saus, men jeg som ikke har småbarn og spiser pasta to ganger i mnd går heller for La Molisana eller De Cecco fordi det ikke gir noen innvirkning på matbudsjettet, men kvalitet og smak er det stor forskjell på.

Er enig med andre her om at snobberi handler om å rynke på nesen over at andres valg eller servering ikke er god nok. Jeg har venner som serverer Toro lasagne og First Price baguetter i selskap, og det går helt fint. Selskapet er hyggelig, praten god og vi blir mett og fornøyd. I den andre enden har jeg en venninne der alt skal være så fancy og mange retter, at man ikke helt orker å invitere tilbake på en to-treretters fordi de syns et selskap krever mer. Jeg syns det er synd om sosialt fellesskap ofres fordi folk ikke vil invitere venner på en sosial kveld av frykt for at maten ikke er fin nok for gjestene. Samtidig er det noen begivenheter som krever at man graver frem ett litt høyere nivå på matrangstigen og serverer/ spiser/ oppfører seg det som passer anledningen.

Anonymkode: d8add...06e

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant80 skrev (1 time siden):

Her har du enda en 🤣. Pleier å si at Toro er min beste venn. Hadde min første jobb i beg. av 80 tallet i Toro konsernet. Så ble vel litt "ødelagt" da.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man må ikke drikke alkohol til mat, det er valget av brus som er problemet

Anonymkode: 3f812...1bc

Må vel være bedre å ta et glass brus en vann da. For vann er enten gratis eller billigere.

Vi har aldri bestilt alkohol hvis vi er ute

Anonymkode: ae012...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den uttalelsen må ha kommet ut litt feil vel? For så blærete er du vel ikke? Høres ut som du føler deg som en storkar, som sitter der og "subsidierer røkla som ikke drikker alkohol, det er takket være meg dere har råd til å gå hit"?

Anonymkode: 38d55...f91

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fant80 skrev (2 timer siden):

Jeg bruker aldri Toro men det betyr ikke at jeg aldri bruker halvfabrikat tror de fleste gjør det innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvente allergi mat på besøk istedenfor å ta med feks glutenfritt brød. 

Anonymkode: bf639...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forvente allergi mat på besøk istedenfor å ta med feks glutenfritt brød. 

Anonymkode: bf639...d50

Dette er faktisk en vanskelig situasjon. 

Jeg synes faktisk det er nitrist å være på besøk om det kun er brødmat som tilbys. Og så er flaut å komme med det de kaller "luksusmat" og "middagsmat". Jeg foretrekker eggemuffins eller fritatta, en salat med cottage cheeese. 

Videre drikker jeg juice hjemme, men da ferskpresset, "Rå", eller tilsvarende pressede juicer. Men da har du de som mener det er snobbete at jeg foretrekker vann når de serverer juice av konsentrat. (kommenterer selvfølgelig ikke juicen, ber bare om vann) 

Anonymkode: eb3da...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Voksne mennesker som drikker brus bør jo tvangsinnlegges

Anonymkode: 12bc0...fff

Nei. Folk som drikker vin,eller alkohol i det hele tatt bør tvangsinnlegges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...