AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:20 #201 Del Skrevet søndag kl 10:20 AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 13.58): Folk som mener mat smaker vondt hvis man drikker brus til, istedet for vin (eller øl). Sorry, jeg syns vin smaker vondt, og det trigger rosacea og mageknip. Generelt alle som hever seg over andres matvalg, som kommer av IBS/sensitiv tarm og andre slike plager. La meg spise mat uten løk da for helvete. Jeg elsker løk, men tåler det ikke. Anonymkode: e257d...a5d Hvorfor er det snobberi å mene at brus ødelegger smaken på mat. Men ikke å mene at vin ødelegger smaken på mat? Mener du at brus er mer lavstatus? Ellers ville jo begge deler vært snobberi, etter din definisjon. Anonymkode: eb3da...11d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:23 #202 Del Skrevet søndag kl 10:23 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Utrolig komisk å lese endel av svarene her. Spørsmål i tråden er : Hva er for deg matsnobberi? Folk svarer hva de opplever som matsnobberi, og så kommer andre og skal diskutere og si at det de mener er feil. Hallo?! Meninger trenger ikke å være objektive og universelle! Skjønner dere ikke at folk er ulike og har ulike oppfatninger? Du kan faktisk ikke bestemme at andres meninger er feil. Så utrolig sære mange er. Anonymkode: c7466...f3a Det er fordi mange ikke forstår definisjonen av "snobberi", og drar inn alt mulig annet som ikke har noe med begrepet å gjøre. Anonymkode: eb3da...11d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:24 #203 Del Skrevet søndag kl 10:24 Å tilsette usaltet smør for så å salte maten. Anonymkode: 8e40d...9ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:41 #204 Del Skrevet søndag kl 10:41 Ikke akkurat snobberi - men litt sånn på grensen - det hender jeg her hjemme med mine gamle foreldre sammen med søsken. Da skal det gjerne planlegges en meny. Som regel blir vi enige og litt av poenget med besøket er at de gamle skal slippe å lage mat, men få servert noe. Av og til blir det litt uforståelige diskusjoner - her. f.eks. en gang jeg foreslo at vi skulle ha kylling med risotto (altså sånn italiensk) - da ble ikke det aktuelt, fordi et familiemedlem sa at hun ikke likte å spise risotto til kylling - fordi risotto er best alene, ikke sammen med annen mat. Samme med en fiskeret der det var snakk om en gryterett, men dette passet ikke vedkommende søsken, så derfor ble det ikke laget. Det er jo slik at når vi samles, så tenker jeg at vi lager mat for våre gamle foreldre, og jeg hadde da noen retter jeg tenkte passet dem, og at det ikke var slik at jeg skulle ta hensyn til hva en person i neste generasjon foretrekker eller ikke........ .. skulle man lage mat som absolutt alle rundt bordet liker hele tiden, blir jo det ikke så mye spennende. Jeg kan fint spise et måltid der jeg selv hadde valgt annet tilbhør, men gleder meg over at andre setter pris på det. Ellers i året lager jeg det jeg selv vil. Anonymkode: 28a71...e28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:07 #205 Del Skrevet søndag kl 11:07 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Å tilsette usaltet smør for så å salte maten. Anonymkode: 8e40d...9ab Det er en nødvendighet om du vil styre saltmengden selv. Samt at å tilsette salt tidlig i matlaginsprosessen kan trekke ut for mye væske. Alle profesjonelle kokker gjør det slik, så det handler om matinteresse og -kunnskap. Ikke snobberi. Anonymkode: eb3da...11d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:19 #206 Del Skrevet søndag kl 14:19 Jeg tenker at matsnobberi handler om å se ned på andre med annerledes kosthold . Jeg er utdannet kokk og jobbet mange år i restauranter før jeg tok en ny utdannelse. Har spist på masse flotte restauranter i Norge og i utlandet, men har også Toro i kjøkkenskapet. Handlet Toro på Æ-tilbud f.eks. Jeg synes det er slitsomt med mennesker som er så rigide at de begynner å krangle med andre om hva som er rett å spise, eller ikke. Anonymkode: 2cfd9...b8b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:36 #207 Del Skrevet søndag kl 16:36 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er fordi mange ikke forstår definisjonen av "snobberi", og drar inn alt mulig annet som ikke har noe med begrepet å gjøre. Anonymkode: eb3da...11d Evt fordi vi er på et diskusjonsforum, og man må regne med å få motargumenter etter at man har begrunnet hvorfor noe er matsnobberi, eller innsigelser på definisjonen i seg selv. Anonymkode: 8733b...8ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:43 #208 Del Skrevet søndag kl 16:43 Når folk klager på grandis og McDonalds mat,greit det ikke er bra.Men det selges så folk må jo spise det.Selv syntes jeg det er ok,en gang i blant.Som med alt annet. Anonymkode: 4e36a...983 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrankDrebin 2 1/2 Skrevet tirsdag kl 00:21 #209 Del Skrevet tirsdag kl 00:21 Folk som lar prisen avgjøre kvaliteten uansett, uten å smake og sammenlikne. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:08 #210 Del Skrevet tirsdag kl 13:08 Folk som insisterer på at maten skal lages sånn og slik for ellers blir smaken ødelagt. Så får de servert noe som ikke er laget etter kunstens regler, men de kjenner ikke forskjell. Anonymkode: 579f6...3b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet tirsdag kl 13:27 #211 Del Skrevet tirsdag kl 13:27 AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 22.37): De aller fineste restaurantene har veldig gode og spesialtilpassede drikkemenyer uten alkohol. Spiste på Kontrast (2 stjerner) i fjor og en i spisefølget fikk veldig spennende drikke, i flere tilfeller var det forskjellige typer juicer, dels fermenterte, som var spesialtipasset maten. Vi som drakk vin ble nesten litt misunnelige. Anonymkode: 28a71...e28 Fermentert jus? Er det ikke det vi vanligvis kaller vin? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet tirsdag kl 13:34 #212 Del Skrevet tirsdag kl 13:34 AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 11.24): Å tilsette usaltet smør for så å salte maten. Anonymkode: 8e40d...9ab Bruker kun usaltet smør, så jeg selv kan styre mengden salt når jeg vil i prosessen. Helt normal ting å gjøre på et profesjonelt kjøkken.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:40 #213 Del Skrevet tirsdag kl 13:40 Å alltid anta at dyrest er best. Dette gjelder også i klær og elektronikk. Rema sine sauser (pasta spesielt) er f.eks den billigste på markedet og minst prosessert. Sunn og god, mild på smak sånn at den passer i familier. Men nei, men må da kjøpe Jacobs på meny, produkter som ofte gjør det dårlig på tester for næringsinnhold. Billige fiskekaker på kiwi kan fås med 80% fiskeinnhold, men neida, man må da kjøpe "ferske" på meny, som har rett over 50% fisk og mye mer tilsatt tull. Anonymkode: ff62b...334 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arild37 Skrevet tirsdag kl 18:03 #214 Del Skrevet tirsdag kl 18:03 (endret) AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 10.19): Kan jo forstå at du ser på det som snobberi å mene noe om hva du drikker til maten, men de vil nok også ha gode hensikter, ved å tenke at du ville fått større glede av måltidet dersom du drakk noe som passet bedre til maten. Om det skjer på en finere restaurant sammen med andre kunne de også andre føle på at det var en i selskapet som ikke respekterer håndverket og jobben som de som har laget maten ha utført. Mye mat vil rett og slett forringes mye smaksmessig om man drikke brus til. Anonymkode: 28a71...e28 Det du ikke forstår, er at smak er subjektivt. Personlig synes jeg vin kan gjøre måltidet bedre, men om noen mener Pepsi gjør måltidet deres bedre, så er det en sannhet du ikke kan ta fra de. Så det er nok lurt å ikke snakke om dette som det er objektive sannheter. Vært på mange fine restauranter her, og oftest med vinpakke, men har hendt jeg har kjøpt brus også, og ville ikke brydd meg et gram om noen synes det er teit, da ville jeg heller sett på de som snobbete Og til din opplysning så er jeg kokk og har nok av kunnskap om mat og drikke, derfor humrer jeg litt når du tror du sitter på en objektiv sannhet om hva som er best Endret tirsdag kl 18:06 av Arild37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå