Ermegselv Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Hei jeg søker etter råd for en venninne. Hun leier en plass og pga helsemessige årsaker så ønsker hun å få en mindre plass. Hun har leid denne boligen i 7 år og har ikke hatt trøbbel i det hele. Da hun flyttet inn var det ikke rengjort og det var mye søppel. Man kan si det sånn at huseier er hva man kan kalle en utleie hai, elelr det er vel strengt talt ikke pent å omtale noen på den måten men de er ikke interessert i å bruke 5 flate øre på denne boligen. Så fikk hun dårlig helse og fant drømme boligen og sier opp så det er nå da 3 mnd oppsigelse. Greit nok det, loven er jo sånn, men hun får lov hvis hun finner ny leietager at de kan overta kontrakten og alt det der. Hun søker på finn og lignene sider og finner en leietager som oppfyller alle kravene han utleieren har, og alt virker ok. Den som vil overta tar kontakt med utleier og de blir enige om å treffes. Men ut av det blå så sier utleier at personen ikke får boligen men han har funnet noen som kan overta men de kan ikke før de 3 mnd er gått, enda han hadde godkjent den som venninne min fant. Kan huseier virkelig nekte noen å flytte inn før min venninnes kontrakt går ut, hun har jo både tømt og vasket huset og huseier har godkjent vasken og alt, så min venninne sier at okay, men da beholder hun nøkkel til boligen frem til de 3 mnd er ferdig men huseier sier at det kan hun jo ikke da han har godkjent utvask. Så med andre ord kan man si at det virker som om huseier da vil ha boligen tom i de 3 mnd. Min venninne må jo flytte strømavtalen over fra der til den nye boligen, men huseier sier at det kan hun ikke pga at det må være noe varme i huset.' Hva er rett og galt i denne sammenhengen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sement Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Er nøkkelen levert så er også leieforholdet opphørt. Om så skulle venninnen din hatt både tilgang til bolig med nøkkel og kunne bruke boligen som ønsket inntil 3 mnd var gått. 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden (endret) Hun beholder enten nøkkel og betaler, eller gir fra seg nøkkel og da er leieforholdet over. Loven er klar på det at dersom utleier godkjenner og tar i mot nøkkel, så skal leietaker være fri. Tror jeg. Endret 4 timer siden av Perfume 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drohatha Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden Avhenger litt av den skriftlige kommunikasjonen mellom dem, og hva som har blitt avtalt. Utleier kan selvfølgelig bestemme hvem han vil leie ut til, men hvis det ble avtalt at hun skulle flytte ut på dato x, og utleier så snur i ettertid, så er det utleier som skal ta den kosten. Og det virker jo litt som det var dette som var avtalt siden din venninne både tok utvask og var klar til å overlevere nøkkel. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden Huseier kan velge hvilken leieboer han vil til å overta selv om hun har funnet en som kan overta tidligere. Huseier kan kreve at hun betaler ut oppsigelsestiden, men da skal hun også ha nøkkelen og full tilgang til leiligheten. Utvask må da godkjennes på nytt ved overlevering av nøkkel senere. Huseier kan godkjenne alt og ta over nøkkel nå, hun skal da ikke betale det resterende av leien fra dette tidspunktet frem til oppsigelses datoen. Huseier kan ikke forvente å få både leiligheten og leie for den, han må velge en av delene. Anonymkode: 7db8c...3e0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ermegselv Skrevet 4 timer siden Forfatter #6 Del Skrevet 4 timer siden drohatha skrev (6 minutter siden): Avhenger litt av den skriftlige kommunikasjonen mellom dem, og hva som har blitt avtalt. Utleier kan selvfølgelig bestemme hvem han vil leie ut til, men hvis det ble avtalt at hun skulle flytte ut på dato x, og utleier så snur i ettertid, så er det utleier som skal ta den kosten. Og det virker jo litt som det var dette som var avtalt siden din venninne både tok utvask og var klar til å overlevere nøkkel. Grunnen til at hun tok utvask og var klar til å levere den nøkkelen var fordi den hun hadde funnet var klar til å flytte inn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ermegselv Skrevet 4 timer siden Forfatter #7 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Huseier kan velge hvilken leieboer han vil til å overta selv om hun har funnet en som kan overta tidligere. Huseier kan kreve at hun betaler ut oppsigelsestiden, men da skal hun også ha nøkkelen og full tilgang til leiligheten. Utvask må da godkjennes på nytt ved overlevering av nøkkel senere. Huseier kan godkjenne alt og ta over nøkkel nå, hun skal da ikke betale det resterende av leien fra dette tidspunktet frem til oppsigelses datoen. Huseier kan ikke forvente å få både leiligheten og leie for den, han må velge en av delene. Anonymkode: 7db8c...3e0 Eneste forskjellen på de 2 var innflytningtiden, den hun fant kunne flytte inn med en gang den andre kunne flytte inn når de 3 mnd var gått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden Enten eller. Enten har hun nøkkelen og betaler, eller så har utleier nøkkelen og leieforholdet er over. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden Den eneste forskjellen på to potensielle leietakere er selvfølgelig ikke innflytningsdatoen. venninnen din må betale ut oppsigelsestiden, ellers skulle hun nok sagt opp tidligere. Å finne en til å overta er fleksibelt fra utleier. Og at dette ikke gikk i orden er kjipt for venninnen din, men ikke en rettighet hun har. Anonymkode: 9fe0d...ee3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ermegselv Skrevet 3 timer siden Forfatter #10 Del Skrevet 3 timer siden Hun sendte meg akkurat sms faktisk. Hun har jo betalt inn depositum og på en epost så sier huseier at han var fornøyd med utvasken og at han ville motta nøkkel fra henne i slutten av oppsigelsestiden, så det hun gjorde var at hun sendte følgene epost tilbake til at det er greit takker for godt leieforhold men at hun da anser at leietiden er over og at han kan bruke depositumet til å dekke skyldig husleie da alt var ok ved visning. Så får vi se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Del Skrevet 3 timer siden Ermegselv skrev (5 minutter siden): Eneste forskjellen på de 2 var innflytningtiden, den hun fant kunne flytte inn med en gang den andre kunne flytte inn når de 3 mnd var gått. Hva da eneste forskjellen? Kjemi, personlighet, referanser, kanskje eier har en forbindelse til den andre et etc. uansett så bestemmer eier hvem som skal leie. Men leietaker skal ha nøkkel hvis hun skal betale leie for boligen. Ellers hadde jeg gått for det som er avtalt skriftlig. Anonymkode: 1452d...f03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ermegselv Skrevet 3 timer siden Forfatter #12 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den eneste forskjellen på to potensielle leietakere er selvfølgelig ikke innflytningsdatoen. venninnen din må betale ut oppsigelsestiden, ellers skulle hun nok sagt opp tidligere. Å finne en til å overta er fleksibelt fra utleier.Og at dette ikke gikk i orden er kjipt for venninnen din, men ikke en rettighet hun har. Anonymkode: 9fe0d...ee3 Takk for svar. Det som var er at hun har jo en epost fra huseier at dersom det kommer nye kan de overta før de 3 mnd og når hun finner noen og huseier syntes nye leietager er ok, og at de skulle treffes for det formelle så har han plutselig funnet noen andre men de må vente til etter de 3 mnd. Den nye som huseier fant har heller ikke vært der på visning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Den eneste forskjellen på to potensielle leietakere er selvfølgelig ikke innflytningsdatoen. venninnen din må betale ut oppsigelsestiden, ellers skulle hun nok sagt opp tidligere. Å finne en til å overta er fleksibelt fra utleier. Og at dette ikke gikk i orden er kjipt for venninnen din, men ikke en rettighet hun har. Anonymkode: 9fe0d...ee3 Det er ikke fleksibelt fra utleier, i alle kontraktsforhold har man en ulovfestet tapsbegrensningsplikt overfor medkontrahenten. Det vil si at begge parter plikter å sørge for at den andre ikke lider et unødvendig tap. En utleier plikter å samarbeide i en slik situasjon, og kan ikke nekte leietaker å finne ny leietaker, tvert imot har han plikt til å samarbeide for at det skal skje. Anonymkode: 5b4e9...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden Ermegselv skrev (21 minutter siden): Min venninne må jo flytte strømavtalen over fra der til den nye boligen, men huseier sier at det kan hun ikke pga at det må være noe varme i huset.' Man tegner strømavtaler, og man kan ha flere samtidig. utleier kunne vært snillere, men har rimelige krav, som er i henhold med husleieloven. Om venninnen din er uenig må hun forsøke å forhandle seg til ett bedre utfall. Kan utvask forbli godkjent og strømabonnement overføres mot at nøkkel tilbakeleveres? Leieforholdet avsluttes, mot at siste tre måneders leie blir betalt av depositum. Anonymkode: 9fe0d...ee3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Man tegner strømavtaler, og man kan ha flere samtidig. utleier kunne vært snillere, men har rimelige krav, som er i henhold med husleieloven. Om venninnen din er uenig må hun forsøke å forhandle seg til ett bedre utfall. Kan utvask forbli godkjent og strømabonnement overføres mot at nøkkel tilbakeleveres? Leieforholdet avsluttes, mot at siste tre måneders leie blir betalt av depositum. Anonymkode: 9fe0d...ee3 Det er da ikke rimelig å forlange 3 måneders betaling når hun ikke får beholde nøkkelen til leiligheten. Anonymkode: 116f5...2c9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #16 Del Skrevet 3 timer siden Ermegselv skrev (26 minutter siden): Eneste forskjellen på de 2 var innflytningtiden, den hun fant kunne flytte inn med en gang den andre kunne flytte inn når de 3 mnd var gått. Så de var tvillinger med samme historie, samme utdanning og inntekt, samme vaner, samme omgangskrets og samme døgnrytme? Anonymkode: 7db8c...3e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er da ikke rimelig å forlange 3 måneders betaling når hun ikke får beholde nøkkelen til leiligheten. Anonymkode: 116f5...2c9 Hun har jo nøkkelen? Anonymkode: 9fe0d...ee3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden Jeg ble litt forvirret her. Når skal han få nøkkelen ts? Nå, eller i slutten av de 3 mnd? Anonymkode: dc96d...758 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ble litt forvirret her. Når skal han få nøkkelen ts? Nå, eller i slutten av de 3 mnd? Anonymkode: dc96d...758 Hun ville beholde nøkkelen men huseier vil ha nøkkelen siden han har betalt utvask, og da kan egentlig ikke jeg se noen fornuftig grunn for at hun skal betale strøm lenger heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden Har opplevd å finne ny leietaker, som huseier godkjente. Jeg forberedte meg på 2 måneders oppsigelse, men plutselig når det nærmet seg- trakk den nye leietakeren seg og jeg fikk beskjed om å betale ut oppsigelsestiden. Syntes dette var feil, da vi hadde en muntlig avtale. Plutselig hadde jeg ansvar for om ny leietaker trakk seg eller ikke.. Men jeg betalte, orket ikke lage så mye oppstyr da min tid som leietaker var over. men dette blir litt annet, utleier godkjente ny leietaker, men noen andre fikk leiligheten før de signerte kontrakt og opprettet muntlig avtale på at de skulle overta leiligheten. Leietaker kan ikke bestemme hvem utleier skal leie ut til, bare fordi han/hun har funnet en kandidat. Anonymkode: f8e8b...fba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå