Gå til innhold

Hvor mange ganger kan kona si nei til sex før det er lov å spørre om en dialog?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen trenger å være utro. Gå ut av forholdet.

Vet ikke om du sliter med leseferdighetene, men som tidligere nevnt kan det altså finnes omstendigheter der det i praksis ikke er mulig å flytte fra hverandre på det nåværende tidspunkt.

Dette kan f.eks skyldes felles økonomiske forpliktelser som gjør det vanskelig å etablere seg hver for seg, eller psykiske problemer hos barn der et samlivsbrudd kan bli svært destruktivt, eller andre ting.

Det finnes faktisk grunner til at enkelte holder sammen i forhold der man ideelt sett burde gått fra hverandre. Livet er ikke alltid ideelt.

Endret av KallePils
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er ikke å ha et "tvangsmessig" forhold til sex å ønske et regelmessig sexliv med den man er glad i og sammen med.

Det er heller ikke å ha et ukomplisert forhold til sex å kun bruke det som sport og ikke som en kilde til nærhet. 

Anonymkode: f5d37...7e8

… eller mer generelt:

Det er ikke et "tvangsmessig forhold til sex" å ville ha sex og ikke være villig til å plutselig skulle leve i sølibat fordi den du skulle avstå fra andre for ikke lenger vil ha deg.

Og det er en fullstendig sjuk tanke at man har krav på sølibati fra noen man ikke engang har lyst på.

Da er kontrollbehovet blitt sykelig.

Endret av KallePils
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KallePils skrev (1 minutt siden):

Vet ikke om du sliter med leseferdighetene, men som tidligere nevnt kan det altså finnes omstendigheter der det i praksis ikke er mulig å flytte fra hverandre på det nåværende tidspunkt.

Dette kan f.eks skyldes felles økonomiske forpliktelser som gjør det vanskelig å etablere seg hver for seg, eller psykiske problemer hos barn der et samlivsbrudd kan bli svært destruktivt, eller andre ting.

Det finnes faktisk grunnet til at enkelte holder sammen i forhold der man ideelt sett burde gått fra hverandre. Livet er ikke alltid ideelt.

Ja, et samliv kan være veldig komplekst, det har jeg førstehånds erfaring med.

Men et voksent, oppegående menneske, har ikke det minste vondt av å vente med forhold med andre partnere til det er ryddet opp i ekteskapet og tatt skritt for å gå ut av dette. Et ryddig brudd fører til et like ryddig forhold til den partneren man har barn med, og man oppnår respekt fra alle rundt (og slipper å ha dårlig samvittighet for sine handlinger).

Anonymkode: c6c16...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KallePils skrev (5 minutter siden):

Det finnes faktisk grunner til at enkelte holder sammen i forhold der man ideelt sett burde gått fra hverandre. Livet er ikke alltid ideelt.

Hvis man vil flytte fra hverandre så gjør man det, uavhengig av slike omstendigheter.

Anonymkode: 65b7e...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gå ut av forholdet uten å være utro, hvor vanskelig kan det være??

Da slipper man noe dårlig stemning fordi man har bedratt sin ektefelle eller samboer. Deretter får man finne seg en ny partner, om det er dette man ønsker.

Tror det er en del her som har veldig liten livserfaring, og som ikke aner noe som helst om dynamikken i et ekteskap der man har vært sammen i flere tiår, og har barn sammen.

Om du ikke bryr deg en døyt om ektefellen, så tenk i hvert fall på barna. La dem slippe å ha en idiot til far (eller mor, om det er hun som er utro).

Hvis du ikke tenner på partneren din så bør du normalt gå.

Hvis partneren din ikke tenner på deg så bør du normalt gå.

Forskjellige grunner til å likevel bli kan være:

* alvorlig sykdom (man dumper ikke en kreftsyk partner)

* omsorg for barna (det blir en vurdering av to onder)

* økonomi

Jeg fatter ikke at noen kan synes sex med deg er æsj, ikke velger å gjøre det slutt men fremdeles krever monopol på kjønnet ditt. Hvordan blir man så smålig mot noen man presumptivt elsket en gang?

Anonymkode: 26b4e...2cf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men et voksent, oppegående menneske, har ikke det minste vondt av å vente med forhold med andre partnere til det er ryddet opp i ekteskapet og tatt skritt for å gå ut av dette.

Et voksent oppegående menneske krever ikke at en man ikke vil ha sex med skal avstå fra sex med andre.

Det er ikke den som vil ha et sexliv som er problemet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis man vil flytte fra hverandre så gjør man det, uavhengig av slike omstendigheter.

Anonymkode: 65b7e...566

Nei, ikke hvis man er et normalt utviklet og ansvarlig voksent menneske. Da tar man hensyn til større ting enn seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KallePils skrev (2 minutter siden):

Et voksent oppegående menneske krever ikke at en man ikke vil ha sex med skal avstå fra sex med andre.

"Den som vil ha et sexliv" kan utmerket vente de månedene det tar å rydde opp i ekteskapet, og flytte fra kona.

Ja, det kan være forhold som gjør at et brudd er mer komplisert, men ved å tenke langsiktig, og at man skal ha et godt forhold til hverandre når man har barn sammen, gjør at man venter de månedene med å finne seg ny partner. For oss som har vært gjennom skilsmisse, så vet de fleste at man også trenger tid for å bearbeide og finne ro. Da er det mange andre ting enn sex som er i fokus. Ingen har det minste vondt av å vente en forholdsvis kort tid før man innleder noe med andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

"Den som vil ha et sexliv" kan utmerket vente de månedene det tar å rydde opp i ekteskapet, og flytte fra kona.

Ja, det kan være forhold som gjør at et brudd er mer komplisert, men ved å tenke langsiktig, og at man skal ha et godt forhold til hverandre når man har barn sammen, gjør at man venter de månedene med å finne seg ny partner. For oss som har vært gjennom skilsmisse, så vet de fleste at man også trenger tid for å bearbeide og finne ro. Da er det mange andre ting enn sex som er i fokus. Ingen har det minste vondt av å vente en forholdsvis kort tid før man innleder noe med andre.

Men hva hvis man ikke vil flytte fra kona?  Man ønsker sex, kona har ikke lyst på sex, hun vil ikke gjøre noe med det: da kan det ikke bety noe for henne. 

Hvorfor skal en tillært, samfunnsstrukturell idee som begrepet "utro" i denne situasjonen egentlig er,  som egentlig kun har historisk relevans, ødelegge en helhet som betyr ekstremt mye mer enn problemet? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KallePils skrev (30 minutter siden):

Men da opplyser du kona om at du puler rundt, slik at hun vet og tar sine forholdsregler.

Anonymkode: 7b175...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KallePils skrev (24 minutter siden):

… eller mer generelt:

Det er ikke et "tvangsmessig forhold til sex" å ville ha sex og ikke være villig til å plutselig skulle leve i sølibat fordi den du skulle avstå fra andre for ikke lenger vil ha deg.

Og det er en fullstendig sjuk tanke at man har krav på sølibati fra noen man ikke engang har lyst på.

Da er kontrollbehovet blitt sykelig.

Så da min eks ikke ønsket å ha sex, var det legitimt for meg, en kone og mor til tre, å pule andre menn bak ryggen på ektemannen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KallePils skrev (22 minutter siden):

Et voksent, oppegående mennesker krever og forventer ærlighet. Si til kona at siden dere ikke har sex i forholdet, så har du det med andre. Slik at hun er informert.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (5 minutter siden):

Men hva hvis man ikke vil flytte fra kona?  Man ønsker sex, kona har ikke lyst på sex, hun vil ikke gjøre noe med det: da kan det ikke bety noe for henne. 

Hvorfor skal en tillært, samfunnsstrukturell idee som begrepet "utro" i denne situasjonen egentlig er,  som egentlig kun har historisk relevans, ødelegge en helhet som betyr ekstremt mye mer enn problemet? 

Da opplyser du kona om at du får det annet sted. Slik at hun kan ta forholdsregler for å beskytte seg fra sykdommer og sikre verdier mht. eventuelle barn på si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så da min eks ikke ønsket å ha sex, var det legitimt for meg, en kone og mor til tre, å pule andre menn bak ryggen på ektemannen?

Jeg forventer at du hadde en seriøs samtale med ham, at dette gikk over lang tid og at du virkelig prøvde å løse det.

Men ja, hvis jeg har avvist tilnærmelser fra dama i 6mnd eller 3 år, avvist å snakke om det (eller sagt at hun må bøye seg baklengs for meg i hverdagen) så burde jeg hverken bli overrasket eller sint over at hun finner seg en elsker.

Hvorfor skulle jeg det, hun har gitt bort noe som jeg uansett ikke ville ha?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Egentlig. 

Forklar meg nedsiden her :  Han kan ikke gjøre en oppgave. Og han vil ikke prioritere det.   Han har to scenarioer:  1. Han mister jobben og mesteparten av hva han har bygd opp.   2. Andre gjør jobben for han uten at han blir informert. (Der er et 3. alternativ, der han blir fortalt , men det har faktisk mindre sosial aksept enn de to første)

Hvis vi stripper problemet fra all tillært og irrasjonelt; hva ville de fleste valgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (4 minutter siden):

Egentlig. 

Forklar meg nedsiden her :  Han kan ikke gjøre en oppgave. Og han vil ikke prioritere det.   Han har to scenarioer:  1. Han mister jobben og mesteparten av hva han har bygd opp.   2. Andre gjør jobben for han uten at han blir informert. (Der er et 3. alternativ, der han blir fortalt , men det har faktisk mindre sosial aksept enn de to første)

Hvis vi stripper problemet fra all tillært og irrasjonelt; hva ville de fleste valgt?

Jeg valgte å gå. Som et redelig menneske. Vi diskuterte åpent forhold, men det ønsket han ikke. Da var det bare å gå. Og på grunn av dette har vi utrolig fint samarbeid om barna, og vi er venner i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Druid skrev (20 minutter siden):

Jeg tror ikke man har et fullgodt samliv med kona i en slik situasjon, og at det riktige derfor er å flytte fra henne. Dere kan like fullt ha et vennskapelig forhold, spesielt når dere har barn sammen, men dere bor ikke sammen. Jeg mener at et ekteskap der partene ligger rundt med andre ikke er verdt noe. Da trenger man ikke å bo under samme tak. Jeg ville blitt ekstremt flau om mine foreldre lå rundt med folk i byen, sånt ville det gått rykter om.

Så, hvis man ikke vil flytte fra kona, så får man innrette seg deretter, og avstå fra å rote rundt. Jeg har opplevd utroskap, og det har ført til at jeg har store problemer med å stole på noen. Du undervurderer betydningen av et solid ekteskap. At du mener det er nærmest en bagatell å ligge rundt med andre, det er noe jeg tar fullstendig avstand fra. Da går man ut av forholdet først.

Kan nevne at min eksmann og jeg har barn sammen. Jeg orker omtrent ikke tanken på å skulle møte ham i sammenhenger med barna på grunn av det sviket han gjorde. Jeg er et menneske, ikke en robot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har opplevd utroskap, og det har ført til at jeg har store problemer med å stole på noen. Du undervurderer betydningen av et solid ekteskap.

Jeg er helt enig i tanken om et monogamt forhold og tillit.

Problemet oppstår når ganske mange kjærester eller ektefeller etter 10 år / 2 barn / «livet» slutter å ha lyst på kjæresten. Gjerne uten noe forklaring («det bare er sånn», «vi er ikke nyforelsket»), men vil holde på familien A/S.

Hvis du avslo sex og intimitet med typen i 1 år (hypotetisk sett, jeg kjenner ikke deres situasjon), hvilken tillit var det han brøt ved å ha sex med andre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg valgte å gå. Som et redelig menneske. Vi diskuterte åpent forhold, men det ønsket han ikke. Da var det bare å gå. Og på grunn av dette har vi utrolig fint samarbeid om barna, og vi er venner i dag.

Det er så, men det er en nærmest ubetydelig andel mennesker der dette er det enkle valget. Lykkelig for dere, men det er et privilegium. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

t du mener det er nærmest en bagatell å ligge rundt med andre, det er noe jeg tar fullstendig avstand fra.

Det er så, men det man prøver i denne diskusjonen er å få tak i HVORDAN kan sex samtidig være så uviktig at  man ikke fokuserer på det, og så viktig at man reagerer på at partner får det andre steder SAMTIDIG. 

Hvis det ikke er en bagatell, må det jo være noe man bruker mye tid og ressurser på å løse. 

Man kan ikke si at det samtidig er viktig for meg  i relasjonen, men det betyr at det skal ikke være viktig for deg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...