Gå til innhold

Fant dette i mel, hva er det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri sett eller hatt dette før. Skulle til å bruke melet som ble åpnet i underkant av en mnd, så ser jeg noe «spindel lignende» tråder på skjeen og dette insektet. Hva er det? Og må jeg kaste melet? 

IMG_4506.thumb.jpeg.6691c14421bb6c34e5bb173703928357.jpeg

Anonymkode: 43c9a...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Kast melet. 

Det koster 20 kr kiloen…… kast det. 

Anonymkode: c9fed...241

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har skjedd med melet? Ser veldig klumpete / fuktig ut. Mel skal lagres,tørt,mørkt og kjølig. :) Jeg ville kastet melet ja. Også vurdert å lagre det anderledes i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er melmøll.

Det du kan gjøre hvis du ikke veil iaste det er å fryse melet i 2-3 døgn før du sikter det.

Men det viktigste nå er å sjekke om det har spredd seg til andre tørrvarer.

Anonymkode: ea0cd...35d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (4 minutter siden):

Hva har skjedd med melet? Ser veldig klumpete / fuktig ut. Mel skal lagres,tørt,mørkt og kjølig. :) Jeg ville kastet melet ja. Også vurdert å lagre det anderledes i fremtiden.

Det er ikke klumpete og fuktig, det er bare bilde. Har alltid det i glass skål på benken og aldri opplevd dette, så det har ikke noe å si men tror heller at det var i den nye posen, kan jo skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er melmøll.

Det du kan gjøre hvis du ikke veil iaste det er å fryse melet i 2-3 døgn før du sikter det.

Men det viktigste nå er å sjekke om det har spredd seg til andre tørrvarer.

Sikker på det? Det hadde ikke vinger🤷‍♀️ Men takk for tips.❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke melbille da? Sjekk i såfall andre tørrvarer og skap/skuffe der melet sto. Etter at jeg hadde melbiller, så er det første jeg gjør å legge tørrvareposen i en plastpose som knytes kraftig sammen, og når jeg tar det i bruk går det rett i tett beholder. Aldri mer melbiller, fysj!

Anonymkode: bf987...60e

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kastet alt av tørrvarer og vasket kjøkkenet fra topp til bunn. Mulig jeg er hysterisk. 

Anonymkode: 322b5...1dd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sikker på det? Det hadde ikke vinger🤷‍♀️ Men takk for tips.❤️

Jeg er 100% sikker.  Du kjenner sikkert til gangen til møll (egg, larve, puppe, møll), dette er en larve som har blitt klekket, og som lager "spindelvev" før den forpupper seg :)

Hadde du melet i pose, eller i lufttett boks? 

• Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hadde kastet alt av tørrvarer og vasket kjøkkenet fra topp til bunn. Mulig jeg er hysterisk. 

Anonymkode: 322b5...1dd

Vasket kjøkkenet fra topp til tå i august, så gidder ikke det nå igjen nei😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er 100% sikker.  Du kjenner sikkert til gangen til møll (egg, larve, puppe, møll), dette er en larve som har blitt klekket, og som lager "spindelvev" før den forpupper seg :)

Hadde du melet i pose, eller i lufttett boks? 

Skjønner bedre nå ja…😵‍💫😅Takk du. :) 

Melet var i en glassskål, som jeg alltid har det i, i mange år, og aldri opplevd dette. 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vasket kjøkkenet fra topp til tå i august, så gidder ikke det nå igjen nei😅

Siden du ikke ha hatt melet i lufttett boks, men i skål uten lokk, blir du nok dessverre nødt til det.

Den ene synlige larven kan være en av mange som har spredd seg i alt du har av gjemmesteder i tørrvarer/tørrvareskap/skuff.

Hvis du ikke støvsuger grundig, vasker like grundig, og kaster eller fryser alt av tørrvarer,  vil problemet bare vedvare. 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare et korn som ikke har blitt malt.

Ikke noe å bry seg om, melet er like godt.

Anonymkode: 409b0...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig vanskelig å bli kvitt melbiller, så du må kaste alt av tørrvarer og vaske godt. De kan allikevel komme igjen og igjen.

Anonymkode: 968a3...567

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk melmøll med en pose fra butikken for noen år siden. Det var akkurat slik du beskriver. Jeg måtte kaste alle tørrvarer i alle skap på kjøkkenet. Vasket og støvsuget i flere omganger før jeg ble kvitt dem. Alt oppbevares nå i tette bokser hos oss for å slippe den driten en gang til.

Du må nok belage deg på noen vaskerunder igjen hvis du vil bli kvitt dem....

Anonymkode: 10333...841

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melmøll, ja. Sjekk andre tørrvarer, som andre råder deg til. Kast gjerne det som har vært i nærheten av melet uansett. Jeg har hatt det selv, og det var noe herk å bli kvitt, fordi det hadde forplanta seg til andre tørrvarer uten at jeg la merke til det da jeg sjekket. 

Anonymkode: 0e8da...15e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Siden du ikke ha hatt melet i lufttett boks, men i skål uten lokk, blir du nok dessverre nødt til det.

Den ene synlige larven kan være en av mange som har spredd seg i alt du har av gjemmesteder i tørrvarer/tørrvareskap/skuff.

Hvis du ikke støvsuger grundig, vasker like grundig, og kaster eller fryser alt av tørrvarer,  vil problemet bare vedvare. 

Som skrevet så står melet i glass skål med lokk (visste ikke at jeg måtte skrive med lokk, også), og slik har jeg hatt det i alle år og dette er første gangen jeg ser dette insektet. Jeg er en veldig ryddig og ordentlig person, så tror dette ikke har noe med meg eller beholderen å gjøre, men at dette insektet kom med originalposen. Men, det kan jo være også at jeg har gjort noe feil, kanskje da jeg vasket skålen (gjør det hver gang når jeg skal ha i ny pose mel) ikke tørket ordentlig så det forble litt fuktig da jeg hadde i mel 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Som skrevet så står melet i glass skål med lokk (visste ikke at jeg måtte skrive med lokk, også), og slik har jeg hatt det i alle år og dette er første gangen jeg ser dette insektet. Jeg er en veldig ryddig og ordentlig person, så tror dette ikke har noe med meg eller beholderen å gjøre, men at dette insektet kom med originalposen. Men, det kan jo være også at jeg har gjort noe feil, kanskje da jeg vasket skålen (gjør det hver gang når jeg skal ha i ny pose mel) ikke tørket ordentlig så det forble litt fuktig da jeg hadde i mel 🤷‍♀️

Da bruker du helt feil ord. Skål er en åpen beholder uten lokk.

Anonymkode: 968a3...567

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

, men at dette insektet kom med originalposen. 

Det stemmer, det er slik møllen kommer i hus, det ar ingenting med hygiene å gjøre.

Men når det nå har omsetning i hus er det opp til deg å bi kvitt det.

Men siden det var vært i en krukke (med lokk) har det mest sannsynlig ikke spredt seg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det stemmer, det er slik møllen kommer i hus, det har ingenting med hygiene å gjøre.

Men når det nå har kommet i hus er det opp til deg å bi kvitt det.

Men siden det var vært i en krukke (med lokk) har det mest sannsynlig ikke spredt seg.

Huff, det ble noen skrivefeil/autocorrect her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...