Gå til innhold

Ny kollega som tar seg til rette

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan nesten garantere deg at Line synes det er minst like ubehagelig å be om tilpasset arbeidstid pga bhg åpningstid, pumping og å måtte ta sykt barn dag som nyansatt som du synes det er irriterende. Man må ikke ha hjemmekontor med sykt barn, man kan bare logge helt av. Men alikevel er hun fleksibel og strekker seg over hva man kan forvente. 

Dette er saker mellom Line og leder, om du vil ha fast jobb der anbefaler jeg deg å holde irritasjonen for deg selv. Hun har jo fått fast og blir sannsynligvis værende, så da må du forholde deg til henne om du selv får fast en gang. 

Det sagt, jeg forstår frustrasjonen din. Mvh mamma til en 2 åring i ett vikariat. 

Anonymkode: ae5a4...1e6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som andre sier: som kollega har du ikke rett til å reagere eller si noe, men jeg tenker det likevel er lov å føle på at det er kjipt. Særlig når du ble forbigått for stillingen. Hun er enda i prøvetid, så jeg ville holdt klokelig munn og håpet hun ikke holder i jobben.

Pumping i arbeidstiden er lov, men når ungen er over et år, så har man i utgangspunktet ikke rett på å få betalt for å pumpe/amme. (Lokale avtaler kan si noe annet).

Å begynne å diktere ny arbeidstid hvis dette ikke er avtalt og avklart er høyst spesielt.

Hjemmekontor med sykt barn ville jeg ikke reagert på utover å være imponert hvis hun får gjort noe som helst.

Ser at mange mener du bare skal nikke og smile og det er lurt å gjøre, men samtidig så må det være lov å kjenne på urettferdighet. Ba du om innsyn i ansettelsesprosessen og hvorfor du ble valgt bort?

Anonymkode: f5c97...4cc

Takk! Jeg kjenner på at dette var et mye mer reflektert svar enn en del av de over.

Da jeg fikk vite at jeg ikke fikk jobben så stilte jeg spørsmål tilbake om at «jeg har jo tilknytning her?», men det gikk på at jeg ikke var født, oppvokst eller gift med en herfra (samboer er herfra) og at vi trengte henne fordi hun har kunnskap om et annet sted som er viktig. 

Hun har mastergrad, men jeg har mer arbeidserfaring. Jeg har også en annen bachelorgrad. Hun er eldre med to år. Og nei, jeg ba ikke om innsyn i ansettelsesprosessen. 

Anonymkode: 52b82...4c3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pass dine egne saker og jobb du.

Anonymkode: f4246...47e

Men kjære vene da… Jeg må få lov til å ha følelser uten å dele dem med noen?

Kan nesten garantere deg at Line synes det er minst like ubehagelig å be om tilpasset arbeidstid pga bhg åpningstid, pumping og å måtte ta sykt barn dag som nyansatt som du synes det er irriterende. Man må ikke ha hjemmekontor med sykt barn, man kan bare logge helt av. Men alikevel er hun fleksibel og strekker seg over hva man kan forvente. 

Dette er saker mellom Line og leder, om du vil ha fast jobb der anbefaler jeg deg å holde irritasjonen for deg selv. Hun har jo fått fast og blir sannsynligvis værende, så da må du forholde deg til henne om du selv får fast en gang. 

Det sagt, jeg forstår frustrasjonen din. Mvh mamma til en 2 åring i ett vikariat. 

Anonymkode: ae5a4...1e6

Den er grei, du! Jeg vet faktisk ikke om jeg vil ha fast jobb her når jeg ikke er «god nok». Er en annen ting som også har påvirket mitt arbeidsforhold her, men det kunne jeg leve med. Nå vil jeg bare finne ny jobb og komme meg videre.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pass dine egne saker og jobb du.

Anonymkode: f4246...47e

Slike som deg burde holde kurs for oss andre siden det åpenbart er ufattelig lett å ikke kjenne på urettferdighet eller reagere når man blir forbigått…. På den annen side må det være trist å ha blitt så apatisk arbeidsmaur at man alltid holder munn og ikke reagerer på noe. 

Anonymkode: f5c97...4cc

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at det er skikkelig kjedelig at hun fikk jobben foran deg.

De tingene du beskriver har trolig ikke vært tatt opp i intervjuet, og det med barn, sykt barn etc har de heller ikke liv til å vektlegge på intervju.

Dersom hun ikke kan møte til vanlig arbeidstid, så er det noe hun må avtale med leder. Det virker jo mest fornuftig at mannen som har bil leverer barnet, og at hun tar en tidlig buss og rekker jobb. Men dette er strengt tatt noe du ikke har noe med som kollega. Amming og sykt barn har du heller ikke noe med. Hva skulle hun gjort? Når barnet er sykt så må det passes. Du virker litt bitter/kritisk til andre mennesker, og det tjener nok ikke mulighetene dine for jobb. Forsøke å fokusere på hva du skal levere, og på å være en god kollega i stedet.

Anonymkode: 23f38...ba0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår at det er skikkelig kjedelig at hun fikk jobben foran deg.

De tingene du beskriver har trolig ikke vært tatt opp i intervjuet, og det med barn, sykt barn etc har de heller ikke liv til å vektlegge på intervju.

Dersom hun ikke kan møte til vanlig arbeidstid, så er det noe hun må avtale med leder. Det virker jo mest fornuftig at mannen som har bil leverer barnet, og at hun tar en tidlig buss og rekker jobb. Men dette er strengt tatt noe du ikke har noe med som kollega. Amming og sykt barn har du heller ikke noe med. Hva skulle hun gjort? Når barnet er sykt så må det passes. Du virker litt bitter/kritisk til andre mennesker, og det tjener nok ikke mulighetene dine for jobb. Forsøke å fokusere på hva du skal levere, og på å være en god kollega i stedet.

Anonymkode: 23f38...ba0

Jeg har aldri ytret meg kritisk til dette til noen på jobb. Kun samboer og svigermor. Sistnevnte fordi hun er daglig leder og jeg ville høre hva hun hadde å si. Jeg er hyggelig, smiler, hjelper henne og gjør det jeg skal. Men likevel blir jeg lei meg og føler det er urettferdig, selv om hun fortjener det minst like mye som jeg gjør.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Du kan allerede glede deg til denne kollegaen efterhvert må være hjemme flere dager i måneden,tidvis kanskje en dag i uken i gjennomsnitt pga barnehagevirus, omgangsjuken, snørr og hoste og du nå gjøre hennes oppgaver selv om du har mer enn nok selv 😬

Anonymkode: ae09e...ee9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Du kan allerede glede deg til denne kollegaen efterhvert må være hjemme flere dager i måneden,tidvis kanskje en dag i uken i gjennomsnitt pga barnehagevirus, omgangsjuken, snørr og hoste og du nå gjøre hennes oppgaver selv om du har mer enn nok selv 😬

Anonymkode: ae09e...ee9

Jeg er her i tre måneder til😊 Så det blir ikke så lenge jeg skal eventuelt dekke opp om hennes arbeidsoppgaver. Jeg klarer meg og finner noe å gjøre, dette var bare en veldig, veldig godt mulighet for meg. Jeg var tydeligvis «god nok» for et vikariat, men ikke noe mer😊

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du fått jobben så ville jo flere av disse punktene vært deg. pluss at du ville ha blitt borte x antall måneder i forbindelse med fødselspermisjon når du hadde blirr gravid. Skjønner det er kjedelig føle seg forbigått, men sånn er nå en gang livet. 

Anonymkode: 32692...426

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du driver med, ts, er overvåkning av kollegaer. Det kan og vil du havne i trøbbel for, så det må du slutte med.

Uansett kan jeg ikke tenke meg at en normalt oppegående leder vil takke «Lene» pent for laget før prøveperioden er over og sette i gang ny prosess. Men uansett om din (og hennes) leder velger å gå videre fra prøveperioden eller ei så er det ikke «Lene» som er problemet på arbeidsplassen. Problemet er at du har en udugelig leder. Ting som dette er enkelt å avdekke i intervju, og enkelt å avbøte. Leder har enten valgt å ansette henne på tross av at hen fremstod lite oppegående i intervju (altså mener hen dere utfører en jobb en som er lite oppegående også kan utføre, noe som er et slag i ansiktet på dere øvrige), eller også er leder så inkompetent t hen ikke evnet avdekke kandidatens kompetanse.

For dersom «samboer» tar bilen, hvorfor er det ikke han som leverer i barnehage, slik at «Lene» kan ta bussen en time før? Er han udugelig? Er hun udugelig? At noen er så dårlige på problemløsning som du påstår «lene» er avdekkes med den største enkelhet i en lettbeint samtale. Og kandidaten strykes, fordi lite oppegående ansatte bidrar til at kollegene slutter.

Anonymkode: c2052...93f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du fått jobben så ville jo flere av disse punktene vært deg. pluss at du ville ha blitt borte x antall måneder i forbindelse med fødselspermisjon når du hadde blirr gravid. Skjønner det er kjedelig føle seg forbigått, men sånn er nå en gang livet. 

Anonymkode: 32692...426

En ting er at det skjer om 1-2 år. En annen er å gjøre det de første dagene på en ny arbeidsplass. Men det er MIN mening. Hun kan selvfølgelig få gjøre det og jeg er like smørblid som jeg alltid har vært😃

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det du driver med, ts, er overvåkning av kollegaer. Det kan og vil du havne i trøbbel for, så det må du slutte med.

Uansett kan jeg ikke tenke meg at en normalt oppegående leder vil takke «Lene» pent for laget før prøveperioden er over og sette i gang ny prosess. Men uansett om din (og hennes) leder velger å gå videre fra prøveperioden eller ei så er det ikke «Lene» som er problemet på arbeidsplassen. Problemet er at du har en udugelig leder. Ting som dette er enkelt å avdekke i intervju, og enkelt å avbøte. Leder har enten valgt å ansette henne på tross av at hen fremstod lite oppegående i intervju (altså mener hen dere utfører en jobb en som er lite oppegående også kan utføre, noe som er et slag i ansiktet på dere øvrige), eller også er leder så inkompetent t hen ikke evnet avdekke kandidatens kompetanse.

For dersom «samboer» tar bilen, hvorfor er det ikke han som leverer i barnehage, slik at «Lene» kan ta bussen en time før? Er han udugelig? Er hun udugelig? At noen er så dårlige på problemløsning som du påstår «lene» er avdekkes med den største enkelhet i en lettbeint samtale. Og kandidaten strykes, fordi lite oppegående ansatte bidrar til at kollegene slutter.

Anonymkode: c2052...93f

At ting som dette blir sagt i et åpent kontorlokale er faktisk ikke mitt ansvar. Folk hører ting. Er det ting som man ikke ønsker andre skal høre, så finner man et rom. Så jeg har ikke overvåket noen. Hun sitter rett ved siden av meg og dermed kan man aldri unngå at man får med seg ting.

Kan godt hende lederen er udugelig i ansettelsesprosesser. Han er fersk og har aldri vært med på det (utenom med meg). 

Jeg forstår ikke logistikken jeg heller, men det kan være deler av historien jeg ikke har hørt og tar forbehold om det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde blitt reaksjoner hos oss også. 

Jobber en i team så blir det vanskelig. Reagerer på nyansatt er så fort varm i trøya.

Anonymkode: dd957...e4b

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Okei, da er det bare jeg som reagerer. Jeg søkte på samme jobb og er i et vikariat. Jeg fikk ikke jobben og de valgte Line. Jeg bor nært jobb og har ikke barn. Jeg er også fleksibel og sier ja på kort varsel.

Vi stilte veldig likt, men hun fikk den siden hun var eldre (marginalt) og hadde tilknytning til en plass jeg ikke hadde. Vi er utdannet under de samme årene, men jeg har mer arbeidserfaring. Hun er nok da det beste valget.

Kanskje du blir oppfattet som vanskelig å jobbe med? At du legger deg for mye opp i ting du ikke har noe med? Personlig egnethet kan gå foran mye annet.

Anonymkode: 35644...3db

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig problemet er at de har hele veien gitt meg arbeidsoppgaver som at jeg skulle blitt værende i jobben og få fast. Jeg visste da jeg søkte at det kom en fast stilling og dermed har de gitt meg forhåpninger om at jeg kom til å få fast. Jeg visste den skulle lyses ut, men var veldig sikker på at jeg stilte sterkt og kom til å få den. Dermed ble det et veldig stort nederlag å se noen andre passere meg og få den. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje du blir oppfattet som vanskelig å jobbe med? At du legger deg for mye opp i ting du ikke har noe med? Personlig egnethet kan gå foran mye annet.

Anonymkode: 35644...3db

Jeg har fått gode skussmål(nylig) på at jeg er godt likt, leverer det jeg skal og at jeg er grei å jobbe med, så den der kan du dra lenger ut på landet med. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blant annet stilt opp og tatt vaktene til en sykemeldt kollega hele denne uken + helg av fri vilje. Jeg sa at hvis det var krise i julen så kunne jeg stille opp. Jeg sier sjeldent nei (en gang?) og hører fra min sjef at jeg hopper inn i nye arbeidsoppgaver uten problemer. Jeg er der 10 minutter før arbeidsdagen starter og kan sitte lenge uten problemer. Jeg er også blid og omgjengelig. Så hvis ikke det er bra nok for folk så vet ikke jeg. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sier jeg kunne vært her på kort varsel og er fleksibel. Men det er greit det. Jeg får finne meg en annen plass😊

Du kan det nå, ja. Du skriver at du ønsker å stifte familie når du får fast jobb, og da vil du en dag være i samme situasjon som Line, i tillegg til at du skal ha permisjon først.

Dette er midlertidig, forbigående, og derfor er det noe de helt sikkert ikke la vekt på i ansettelsesprosessen. Forhåpentligvis møter du samme type ledere i ansettelsesprosesser som ikke tenker "åh nei, hun skal sikkert ha både ett og to barn snart, hun hopper vi over". Tro meg, de finnes, jeg har selv sittet ved siden av en som brukte det som et argument da vi så etter en ny kollega. Han fikk høre det.

Jeg forstår at det er kjedelig å ikke få jobben, spesielt når du føler at hun allerede gjør en "dårlig" jobb, men jeg tipper Line ikke føler seg så høy i hatten som har hatt sykt barn allerede. Hun skal ha for at hun valgte hjemmekontor foran en omsorgsdag, så det viser jo at hun setter jobben høyt likevel.

Anonymkode: b959b...ccf

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan føle deg urettferdig behandlet, men de fleste har opplevd noe slikt en eller annen gang. Jeg har vært ansatt med jævla lav lønn, for deretter å lære opp folk som skal være mine ledere. For deretter å gjøre jobben deres fordi selv om jeg lærte de opp så var de ikke raske nok. Jeg gikk til min leder og sa at jeg synes jeg burde få høyere lønn, for jeg gjør jo jobben til folk som tjener 50% mer enn meg. Det fikk jeg ikke. Det eneste man kan gjøre er å skifte jobb.

Hvis det er noe trøst: det er bra at selskaper satser på folk med barn og et bosted som de ikke plutselig kan endre. Kanskje havner du en gang selv i en situasjon der du er avhengig av at noen ansetter deg fordi de tror du klarer jobben, til tross for at de må tilpasse seg deg. Når jeg ikke hadde barn så gjorde jeg det eneste rette: tilpasset meg folk med barn - de har mye på tapetet, og som barnløs hadde jeg luksusen med å kunne gjøre ting på sparket, på kvelden, i helgen. Gjør disse tingene mens du kan, for hvis du får barn og fast bosted så kan du plutselig ikke i mange, mange år fremover. 

Endret av katties
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...