Gå til innhold

Ny kollega som tar seg til rette

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men hvordan kan du vite at line har så mye fravær når du ikke har innsikt i det? 

Det blir helt dødfødt å skulle ha en konstruktiv samtale med noen som har sitt beste argument i " jeg kjenner lusa på ganga". 

Anonymkode: e6a17...72c

Like dødfødt med noen som må ha svar fra alle kanter for å diskutere noe. Man kan fint spørre om line har en avtale rundt dette med arbeidstid og spørre om å få samme avtale ved behov. Det hadde jeg gjort i hvert fall. 

Anonymkode: ad7f0...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man kan helt fint diskutere det som er roten her. Nemlig at ts var skuffet over å ikke få jobben og hadde dårlig håndtering av det rent følelsesmessig. 

Det er kjernen og ts er tilstede i tråden.

Tenk deg selv. Om ts hadde fått jobben hadde hun behandlet arbeidsstedet som gull. I stedet står hun å ser på at noen ikke bryr seg. Bare det i seg selv er ganske surt. Å se at andre tar for gitt noe man selv hadde blitt overlykkelig for å få. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jo, det har hun. Det er ingen øvre aldersgrense for når man har rett til ubetalt fri for å amme/pumpe. 

https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/12/12-8/

Anonymkode: 7c632...2ab

Feil. Barnet er 2år. Hun har rett på fri uten lønn. Rett på fri men ikke med lønn. 
«Kvinne som har ammefri etter første ledd, har i barnets første leveår rett til lønn inntil én time på arbeidsdager med avtalt arbeidstid sju timer eller mer.»

Anonymkode: 10a75...ec6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Arbeidsplassen min fikk en ny kollega på mandag. Veldig grei dame sånn sett, men jeg reagerer på et par ting og vi er bare på dag fire.

La oss kalle henne Line.

Line er ung og mor. Hun bor 30 minutter med bil unna arbeidsplassen. Vi har arbeidsdag fra 08-15.30. Første dagen sier hun til meg at barnehagen åpner først 07.30 og dermed må hun få tilpasset arbeidstid. Line og samboeren har bare en bil og med buss tar det en time å reise til jobb for henne. Samboeren har 20 minutter til jobb og trenger bilen. 

Dag to tar hun opp med sjefen at hun kan ikke begynne 08.00. Hun sier hun vurderer å flytte, men ikke før køen har roet seg (minst tre år til). Jeg synes personlig det er ufint å ta det opp dag to.

Line er mor til et barn som er over to år. Under dag to går hun ut for å pumpe i en halvtime fordi hun fortsatt ammer barnet. Er dette innafor?

Dag tre har Line hjemmekontor (!) med sykt barn. 

Jeg synes dette allerede virker ufint overfor arbeidsplassen. Hun er på dag 4 og hun har allerede stilt en del krav til arbeidsplassen.

Jeg mener jo logistikken med å levere i barnehage burde vært løst da hun takket ja til jobben eller i verste fall til hun begynte. Barnet begynte i barnehage i år, før hun takket ja og dermed visste hun når avlevering er.

Anonymkode: 52b82...4c3

Det er helt vanlig når man har barn. Du har vel ikke barn selv? Hva skal Line gjøre da? La barnet sulte? 

Anonymkode: d2797...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenk deg selv. Om ts hadde fått jobben hadde hun behandlet arbeidsstedet som gull. I stedet står hun å ser på at noen ikke bryr seg. Bare det i seg selv er ganske surt. Å se at andre tar for gitt noe man selv hadde blitt overlykkelig for å få. 

Må du gi deg, hvordan i alle dager kan du en helt fette random garantere for at ts hadde behandlet arbeidssted som gull? Og hvor har du det fra at Line ikke bryr seg, eller tar det for gitt? 

Bare for å gi deg en lite livs lekse ; om line og leder har avtaler om at line kan pumpe innimellom x og y opplæring så betyr ikke det at line ikke bryr seg, om line og leder har avtalt at line kan komme på tidspunkt x i stedetfor tidspunkt y og videre at line kan arbeide fra hjemmekontor for og for eksempel jobbe inn timer så betyr ikke det at line tar jobben for gitt. At line får syke barn betyr ikke at line ikke bryr seg, line arbeidet jo til og med den dagen med sykt barn. 

Derimot så vitner det jo om at arbeidsgiver sannsynligvis synes line er svært verdifull. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig når man har barn. Du har vel ikke barn selv? Hva skal Line gjøre da? La barnet sulte? 

Pumpe, fryse ned og bruke flaske er en mulighet. Det handler nok mer om brystspreng. Men det er jo lovlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Feil. Barnet er 2år. Hun har rett på fri uten lønn. Rett på fri men ikke med lønn. 
«Kvinne som har ammefri etter første ledd, har i barnets første leveår rett til lønn inntil én time på arbeidsdager med avtalt arbeidstid sju timer eller mer.»

Er dere sjukt dårlige til å lese eller hva er greia, personen dere siterer skriver jo akkurat det du selv skriver. Nei hun har ikke feil da - du bare velger å skrive det samme på nytt. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig å pumpe på jobb når man har barn på over 2år. Greit å amme, men trenger ikke pumpe i løpet av dagen når man ammer store barn (jeg er positiv til amming lenge). 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror egentlig problemet er at de har hele veien gitt meg arbeidsoppgaver som at jeg skulle blitt værende i jobben og få fast. Jeg visste da jeg søkte at det kom en fast stilling og dermed har de gitt meg forhåpninger om at jeg kom til å få fast. Jeg visste den skulle lyses ut, men var veldig sikker på at jeg stilte sterkt og kom til å få den. Dermed ble det et veldig stort nederlag å se noen andre passere meg og få den. 

Forstår veldig godt at det er fryktelig kjedelig.

Anonymkode: 23f38...ba0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du sier noe der. Første dagen måtte hun gå fordi hun skulle hente i barnehagen og da var klokken 15.45. Greit, det kan være en engangshendelse som gjør at hun måtte gå eller at samboer ikke kunne hente, men hvis ikke, så kan ikke hun jobbe inn den tapte tiden (med mindre hun gjør det etter jobb på kveldstid).

Det kan du gå ut i fra at hun gjør.

Jeg sitter aldri på kontoret lenger enn fra 8-16, og det er ofte jeg kommer 9 eller går 15. Noen ganger begge deler. Det er fordi det er fleksibelt, og noen ganger passer det best for å få kabalen til å gå opp.

Det jeg da ikke får gjort på kontoret blir gjort på kveldstid etter at barna er lagt, og sånn er det mange småbarnsforeldre får dagene til å gå opp.

Anonymkode: b959b...ccf

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Okei, da er det bare jeg som reagerer. Jeg søkte på samme jobb og er i et vikariat. Jeg fikk ikke jobben og de valgte Line. Jeg bor nært jobb og har ikke barn. Jeg er også fleksibel og sier ja på kort varsel.

Vi stilte veldig likt, men hun fikk den siden hun var eldre (marginalt) og hadde tilknytning til en plass jeg ikke hadde. Vi er utdannet under de samme årene, men jeg har mer arbeidserfaring. Hun er nok da det beste valget.

Du er bare snurt fordi Line er mer kompetent enn deg, og følgelig kan stille langt flere krav til arbeidsgiver enn deg...

Anonymkode: 63113...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg ts. Syns du er flink som orker å stå i uretten. Her er det mange som har et forvrent bilde av seg selv.  Skulle gjerne likt å sett alle disse bedreviterne i din situasjon. 

Anonymkode: eae39...9b5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår deg ts. Syns du er flink som orker å stå i uretten. Her er det mange som har et forvrent bilde av seg selv.  Skulle gjerne likt å sett alle disse bedreviterne i din situasjon. 

Anonymkode: eae39...9b5

De fleste av oss har da vært i samme situasjon. I alle fall alle som er kanskje 35+ eller noe slikt.

Det TS beskriver er svært vanlig å oppleve. Måten hun håndterer det på er også vanlig, men ikke ideell og noe hun kan, og bør, jobbe med for å sikre seg et bedre liv fremover.

Anonymkode: 0fc2e...e57

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 13.27):

Arbeidsplassen min fikk en ny kollega på mandag. Veldig grei dame sånn sett, men jeg reagerer på et par ting og vi er bare på dag fire.

La oss kalle henne Line.

Line er ung og mor. Hun bor 30 minutter med bil unna arbeidsplassen. Vi har arbeidsdag fra 08-15.30. Første dagen sier hun til meg at barnehagen åpner først 07.30 og dermed må hun få tilpasset arbeidstid. Line og samboeren har bare en bil og med buss tar det en time å reise til jobb for henne. Samboeren har 20 minutter til jobb og trenger bilen. 

Dag to tar hun opp med sjefen at hun kan ikke begynne 08.00. Hun sier hun vurderer å flytte, men ikke før køen har roet seg (minst tre år til). Jeg synes personlig det er ufint å ta det opp dag to.

Line er mor til et barn som er over to år. Under dag to går hun ut for å pumpe i en halvtime fordi hun fortsatt ammer barnet. Er dette innafor?

Dag tre har Line hjemmekontor (!) med sykt barn. 

Jeg synes dette allerede virker ufint overfor arbeidsplassen. Hun er på dag 4 og hun har allerede stilt en del krav til arbeidsplassen.

Jeg mener jo logistikken med å levere i barnehage burde vært løst da hun takket ja til jobben eller i verste fall til hun begynte. Barnet begynte i barnehage i år, før hun takket ja og dermed visste hun når avlevering er.

Litt ufint å legge seg opp i dette. Det er sånn væremåte jeg hater! På min forrige arbeidsplass var det en som kom sent og gikk tidlig. Jeg la ikke merke til dette, men det gjorde mine kollegaer. Jeg tenkte at dette faktisk ikke er min business i det hele tatt. Mange sykedager hadde han også, noe jeg reagerte litt på, men mer fordi jeg tenkte han måtte ha en sliten helse.

Syns du skal passe dine saker, rett og slett

Du kaster ikke barnet inn i barnehagen 0.7.30. De skal kles av, det vaskes hender, de vil kanskje ikke være der og gråter. Jeg bruker 10 minutter hver dag fra jeg går inn til jeg går ut, minimum. Med levering hadde jeg ikke klart å starte kl 8, selv med kort reisevei

Anonymkode: abb8f...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sydenkupp skrev (På 7.11.2024 den 13.30):

Anonym bruker bør passe sine egne saker. Om Line pumper eller ikke, er fullstendig opp til Line. De øvrige punktene er forhold mellom leder og Lin.e

Bra hun gir morsmelk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at dette skaper rabalder vitner om en ganske kjip og gammeldags arbeidsgiver.

At hun stiller disse kravene kan jo være banebrytende for dere andre da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 17.47):

Takk for fjerndiagnostisering. Legger det til lista.

Måten du svarer på gir ett hint til hvorfor hun fikk jobben. 

Anonymkode: dd957...e4b

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 16.06):

Det er flott det, men hvis ingen ansetter meg fast så får jeg ingen kabal med unger å legge. Så enkelt er det. Så en eller annen må ta den sjansen med meg også. Men det blir veldig tydelig ikke arbeidsplassen jeg jobber på nå.

Senest i forrige uke etterlyste de noen med min kunnskap om et område og sa «vi burde ha det». Men jeg er ikke oppvokst her eller gift, så jeg er vel ikke kvalifisert nok😊

Da må du være frempå. 

Jeg var heldig, og gikk fort til fast jobb. I en periode da mange i yrket mitt gikk i vikariat i årevis. Første året fikk jeg "litt feil" oppgaver, i forhold til kompetansen min. Viste seg at leder ikke hadde helt oversikt, og ble veldig glad da det viste seg at jeg var utdannet...

Legg fra deg tanken om at alle er i familie, alle er gift, osv. Det er ikke et konstruktivt tankesett. Og ang husbygging. Hadde aldri gått for at samboer skulle bygg og jeg leie, selv om jeg var i vikariat. Satser man på hverandre, så vil ofte livet gå litt opp og ned for begge. Og da må dere også ta gode valg for å sikre begge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 20.08):

Man kan helt fint diskutere det som er roten her. Nemlig at ts var skuffet over å ikke få jobben og hadde dårlig håndtering av det rent følelsesmessig. 

Det er kjernen og ts er tilstede i tråden.

Selvfølgelig blir man lei seg når man ikke får jobben man har søkt på og er motivert for.

Vi har alle kjent på det.

Å lufte frustrasjon anonymt på et forum og snakke med sine nærmeste er ikke dårlig håndtering. Hva skal man ellers gjøre.

TS holder maska på jobb.

Er det noe sted hun får love å være furt må det jo være her.

Synes det er ufortjent mye sure og ufine svar.

Anonymkode: 46256...04c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke kommentere hvorvidt dette er greit eller ikke, men jeg tenker på den ting. 

Line har hjemmekontor med en to-åring. Det er jo supert om hun klarer. Det samme med å jobbe på kveldstid for å ta igjen timer. Problemet jeg ser er at jeg kjenner ingen som kunne jobbet på hjemmekontor  den første uken i ny jobb. De kjenner ikke arbeidsoppgavene eller programmene, er under opplæring, kan ikke rutinene osv.  e.l. Hva kan man gjøre på hjemmekontor første uken i ny jobb? 

Anonymkode: a5a3e...c9e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...