AnonymBruker Skrevet i går, 14:15 #41 Del Skrevet i går, 14:15 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du kan det nå, ja. Du skriver at du ønsker å stifte familie når du får fast jobb, og da vil du en dag være i samme situasjon som Line, i tillegg til at du skal ha permisjon først. Dette er midlertidig, forbigående, og derfor er det noe de helt sikkert ikke la vekt på i ansettelsesprosessen. Forhåpentligvis møter du samme type ledere i ansettelsesprosesser som ikke tenker "åh nei, hun skal sikkert ha både ett og to barn snart, hun hopper vi over". Tro meg, de finnes, jeg har selv sittet ved siden av en som brukte det som et argument da vi så etter en ny kollega. Han fikk høre det. Jeg forstår at det er kjedelig å ikke få jobben, spesielt når du føler at hun allerede gjør en "dårlig" jobb, men jeg tipper Line ikke føler seg så høy i hatten som har hatt sykt barn allerede. Hun skal ha for at hun valgte hjemmekontor foran en omsorgsdag, så det viser jo at hun setter jobben høyt likevel. Anonymkode: b959b...ccf Det er snakk om minst to år til vi skal eventuelt ha barn. Per nå sitter jeg i stuen til samboeren min, som jeg leier av, på 65 kvadratmeter, fordi jeg ikke får lån. Han må bygge hus uten meg fordi jeg ikke har jobb. Det er ting som vi planlegger som vi må skrinlegge bare basert på at jeg ikke har fast jobb. Heldigvis har han det og mye EK + veldig god lønn. Og det suger å ikke kunne bidra til en dritt utenom mat og felleskostnader. Så det føltes ut som «rykk tilbake til start» ved å ikke få den jobben. Det er ordentlig dritt. Men en gang er det jeg som får en jobb foran noen andre. Det bare suger veldig nå. Og ja, Line virker ordentlig koselig. Jeg må bare komme over at jeg blir gående i vikariat i en halv evighet fordi jeg ikke er god nok. Hun gjorde det beste ut av en situasjon og jeg tror det sier mye om henne. Anonymkode: 52b82...4c3 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:22 #42 Del Skrevet i går, 14:22 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sier jeg kunne vært her på kort varsel og er fleksibel. Men det er greit det. Jeg får finne meg en annen plass😊 Anonymkode: 52b82...4c3 Du er jo den perfekte vikar. Du gjør deg utrolig praktisk å ha som tilgjengelig reserve. Mens Line trenger og krever forutsigbarheten. Hvis du blir fast ansatt kan du ikke lengre være super-reserve. Jeg skjønner også at Line har lengre utdanning enn deg, og det må nesten vektlegges i ansettelsesprosessen. Søk fast jobb andre steder og begynn å søke nå, ikke vent til vikariatet går ut. At du er verdifull i vikariat er fint, men fast jobb er uansett mer verdt for deg. Anonymkode: 6e82f...4fe 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:29 #43 Del Skrevet i går, 14:29 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er jo den perfekte vikar. Du gjør deg utrolig praktisk å ha som tilgjengelig reserve. Mens Line trenger og krever forutsigbarheten. Hvis du blir fast ansatt kan du ikke lengre være super-reserve. Jeg skjønner også at Line har lengre utdanning enn deg, og det må nesten vektlegges i ansettelsesprosessen. Søk fast jobb andre steder og begynn å søke nå, ikke vent til vikariatet går ut. At du er verdifull i vikariat er fint, men fast jobb er uansett mer verdt for deg. Anonymkode: 6e82f...4fe En mastergrad har veldig lite å si i mitt yrke. Du kan bli ansatt uten relevant utdanning eller i det hele tatt uten utdanning. Å ha utdanning er et pluss. Jeg har noe hun ikke har, arbeidserfaring og hun har noe jeg ikke har, en mastergrad. Men det du sier at jeg skal gjøre meg mindre tilgjengelig? Eller? For nå tar jeg alt jeg kan for å få en god referanse og prøve å komme meg videre. Jeg har 10 jobber jeg skal søke på. Har søkt på tre til nå og ikke kommet på intervju en gang. Det kjipeste med det hele er at jeg sa opp fast jobb i staten i vinter fordi jeg ville flytte hjem og bo sammen med samboeren min. Jeg trivdes ikke med arbeidsoppgavene og var ikke meg selv. Jeg gikk opp i vekt og hadde det ordentlig kjipt på jobb. Jeg tenkte at det var bedre å jobbe med noe jeg trivdes med, for lavere lønn, nærmere familie og sammen med samboer. Jeg har aldri hatt det bedre enn nå, utenom at jeg ikke fikk den jobben. Da var ikke det veldig vanskelig å si opp jobben jeg hadde. Og selv da kom jeg ikke på intervju innad i organisasjonen i dette området jeg bor i nå. Anonymkode: 52b82...4c3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:31 #44 Del Skrevet i går, 14:31 Kanskje hun er sjarmerende, litt mer åpen, til og med penere? Sånne ting har noe å si selv om mange ikke vil innrømme det. Anonymkode: e9569...f9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:33 #45 Del Skrevet i går, 14:33 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje hun er sjarmerende, litt mer åpen, til og med penere? Sånne ting har noe å si selv om mange ikke vil innrømme det. Anonymkode: e9569...f9c Så det du sier er at jeg er utrivelig, lukket og stygg? Veldig oppløftende. Kudos til deg som dytter ned noen som allerede er i gjørma. Anonymkode: 52b82...4c3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:35 #46 Del Skrevet i går, 14:35 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så det du sier er at jeg er utrivelig, lukket og stygg? Veldig oppløftende. Kudos til deg som dytter ned noen som allerede er i gjørma. Anonymkode: 52b82...4c3 Nei det har jeg ikke sagt. Men ut fra svarene dine skal vi ikke se *helt* bort fra at du mangler litt på sjarme. Uansett, du får deg en jobb, du trenger ikke å stresse med det. Vet hvordan det er å gå i vikariat, og stresset like mye jeg. Fortsett å søke, så ordner det seg. Anonymkode: e9569...f9c 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:37 #47 Del Skrevet i går, 14:37 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei det har jeg ikke sagt. Men ut fra svarene dine skal vi ikke se *helt* bort fra at du mangler litt på sjarme. Uansett, du får deg en jobb, du trenger ikke å stresse med det. Vet hvordan det er å gå i vikariat, og stresset like mye jeg. Fortsett å søke, så ordner det seg. Anonymkode: e9569...f9c Takk for den!😃 den satt, virkelig. Det var akkurat det jeg trengte i dag. Du får virkelig sagt det du, altså! Anonymkode: 52b82...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #48 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Arbeidsplassen min fikk en ny kollega på mandag. Veldig grei dame sånn sett, men jeg reagerer på et par ting og vi er bare på dag fire. La oss kalle henne Line. Line er ung og mor. Hun bor 30 minutter med bil unna arbeidsplassen. Vi har arbeidsdag fra 08-15.30. Første dagen sier hun til meg at barnehagen åpner først 07.30 og dermed må hun få tilpasset arbeidstid. Line og samboeren har bare en bil og med buss tar det en time å reise til jobb for henne. Samboeren har 20 minutter til jobb og trenger bilen. Dag to tar hun opp med sjefen at hun kan ikke begynne 08.00. Hun sier hun vurderer å flytte, men ikke før køen har roet seg (minst tre år til). Jeg synes personlig det er ufint å ta det opp dag to. Line er mor til et barn som er over to år. Under dag to går hun ut for å pumpe i en halvtime fordi hun fortsatt ammer barnet. Er dette innafor? Dag tre har Line hjemmekontor (!) med sykt barn. Jeg synes dette allerede virker ufint overfor arbeidsplassen. Hun er på dag 4 og hun har allerede stilt en del krav til arbeidsplassen. Jeg mener jo logistikken med å levere i barnehage burde vært løst da hun takket ja til jobben eller i verste fall til hun begynte. Barnet begynte i barnehage i år, før hun takket ja og dermed visste hun når avlevering er. Anonymkode: 52b82...4c3 1. Hvis det er en arbeidsplass hvor man kan tilrettelegge for litt senere start uten at det går utover viktig arbeid, tenker jeg dette burde være helt akseptabelt. Hvis det er en jobb hvor man er helt avhengig av nok arbeidskraft til eksakt tidspunkt, tenker jeg at Line burde revurdere arbeidssted. 2. Jeg synes ikke det er ufint av henne å være ærlig om bosituasjon, men tenker det er svært uklokt av henne å si det og arbeidsgiver å satse på henne hvis dette stemmer. Det koster en arbeidsplass masse tid og penger å lære opp nye ansatte, og, om de ikke vil bli i jobben, er det få som vil bruke tid og penger på opplæringen. 3. HVis arbeidsplassen tilrettelegger for pumping i arbeidstid, er det helt greit at hun pumper. Hvis ikke, er det viktig å presisere at det ikke anbefales at barn på 2 år får morsmelk, og dermed skulle det ikke være nødvendig å tilrettelegge for dette. 4. Barn, spesielt små barn, blir mye syke. Det er sikkert en grunn til at samboeren ikke kan være hjemme med barnet den dagen, så det burde være helt lov. Ja, logistikken med barnehage burde kanskje vært løst på forhånd. Men, jeg mener dette avhenger veldig av hvilken arbeidsplass og hvilket yrke dette er. Anonymkode: bbab5...594 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #49 Del Skrevet 23 timer siden Irriterende med kollegaer som må ha alt tilrettelagt, men lite å gjøre med det. Vi lever i et inkluderende samfunn, hvor det er feil å stille krav og ha forventninger. Du vil aldri få noe igjen for å stå på, så pass på å ikke slite deg ut. Anonymkode: e954a...e41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #50 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg sier jeg kunne vært her på kort varsel og er fleksibel. Men det er greit det. Jeg får finne meg en annen plass😊 Anonymkode: 52b82...4c3 Og det er sikkert flott. Men nå bør det jo også være et mål å få alle i jobb. Da er det positivt at arbeidsgiver er villig til å være fleksibel og klar for å gjøre litt justeringer. Man er ikke nødvendigvis en dårlig arbeidstaker selv om man trenger noen små tilretteleggelser. Tvert i mot vil arbeidsgiver få flere, lojale arbeidstakere ved å legge seg på en slik linje. På et eller annet tidspunkt i livet står du der selv med en kabal med mann, barn og en utordrende logistikk. Da tror jeg du vil kjenne på en takknemlighet overfor en arbeidsgiver som er løsningsorientert, fleksibel og inkluderende. Det er iallfall et slikt arbeidsliv jeg ønsker at vi jobber for her i Norge. Anonymkode: 98a9f...794 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #51 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og det er sikkert flott. Men nå bør det jo også være et mål å få alle i jobb. Da er det positivt at arbeidsgiver er villig til å være fleksibel og klar for å gjøre litt justeringer. Man er ikke nødvendigvis en dårlig arbeidstaker selv om man trenger noen små tilretteleggelser. Tvert i mot vil arbeidsgiver få flere, lojale arbeidstakere ved å legge seg på en slik linje. På et eller annet tidspunkt i livet står du der selv med en kabal med mann, barn og en utordrende logistikk. Da tror jeg du vil kjenne på en takknemlighet overfor en arbeidsgiver som er løsningsorientert, fleksibel og inkluderende. Det er iallfall et slikt arbeidsliv jeg ønsker at vi jobber for her i Norge. Anonymkode: 98a9f...794 Det er flott det, men hvis ingen ansetter meg fast så får jeg ingen kabal med unger å legge. Så enkelt er det. Så en eller annen må ta den sjansen med meg også. Men det blir veldig tydelig ikke arbeidsplassen jeg jobber på nå. Senest i forrige uke etterlyste de noen med min kunnskap om et område og sa «vi burde ha det». Men jeg er ikke oppvokst her eller gift, så jeg er vel ikke kvalifisert nok😊 Anonymkode: 52b82...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #52 Del Skrevet 23 timer siden Det virker som du er mest bitter som andre og påpeker her. Men at det ikke er din sak kan diskuteres. Nei det er ikke direkte din sak, du skal ikke løse noe. Om hun krever spesialavtaler så er det opp til leder, men det skal ikke gå utover deg eller andre i form av merarbeid. Fra en tidligere jobb var det en irritasjon at en alltid var 15 minutter for sen. Avtale eller ikke, vet ikke. Det gikk utover oss andre og det skapte dårlig stemning. Anonymkode: 8fae0...ce4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #53 Del Skrevet 23 timer siden Jeg kan skjønne at du opplever dette som urettferdig, og at du tenker at du kanskje ville fått jobben om Line hadde lagt alle kortene på bordet med en gang. Utover det er dette noe du bør jobbe med å legge fra deg, det er en sak mellom leder og Line. Regner med at at Line er under prøvetid, og passer hun ikke i jobben, vil jo leder ta grep om det. Anonymkode: f5a77...b3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet 23 timer siden #54 Del Skrevet 23 timer siden Har du litt for lite å gjøre på jobb? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #55 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (56 minutter siden): En mastergrad har veldig lite å si i mitt yrke. Du kan bli ansatt uten relevant utdanning eller i det hele tatt uten utdanning. Å ha utdanning er et pluss. Jeg har noe hun ikke har, arbeidserfaring og hun har noe jeg ikke har, en mastergrad. Og du må gjerne tro og mene at utdannelse ikke er så viktig i utøvelsen av yrke, men forskjellen på bachelor og master veier ofte tungt i ansettelsesprosesser - mye tyngre enn noen få års forskjell i arbeidserfaring. Det aller meste av det du klager over her handler ikke om kollegaen din og heller ikke om arbeidsgiver. Det handler om dine valg, ønsker og forventinger for ditt eget liv, og de er det opp til deg å legge til rette for og realisere, eventuelt innse at kanskje ikke er realistisk å oppnå på den tidsrammen du ser for deg. At din plan for og ønsker om huskjøp og barn må rekalibreres er ikke arbeidsgivers ansvar - det virker som om du synes de skylder deg noe ekstra fordi du har gjort jobben din tilfredsstillende, men det er ikke sånn verden fungere. Anonymkode: d20b8...445 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #56 Del Skrevet 23 timer siden Hørtes ut som en av samme generasjon som mine barn. De tror hele verden skal legges til rette etter deres behov, og eier ikke antenner for hva som passer seg. Jeg tror min datter kunne gjort det samme som Line, uten evne til å se seg selv utenfra. Vær glad det ikke er ditt ansvar, leder angrer nok allerede på ansettelsen. Anonymkode: b9aa0...f8c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #57 Del Skrevet 23 timer siden Jeg skjønner faktisk veldig godt at du reagerer, når dette er personen som fikk jobben foran deg. Dette er såpass forskjellsbehandling at det burde vært tatt opp med tillitsvalgt, så du og eventuelt andre kan forhandle frem fordeler til dere også. 1. Det med sykt barn og hjemmekontor er det mest forståelige, selv om de fleste ville unngått det i helt ny jobb, men det kan jo være en spesiell grunn til at faren ikke kunne være hjemme akkurat nå. Men sykt barn er ikke noe man styrer og noe som er utenfor morens kontroll. 2. Man har ikke krav på ammefri når barn har fylt 1 år, så det å ta pause for å pumpe er ikke en rettighet hun har. Nå kan det sikkert diskuteres hvorvidt det er normalt å amme et barn på over 2 år eller ikke, men det er i hvert fall ikke normalt å amme så ofte at man må pumpe ila arbeidsdagen. Et så stort barn skal av ernæringsgrunner spise fast føde og morsmelk er et lite supplement eller som drikke, hvis man fortsatt ammer. Melkeproduksjonen skal dermed være så lav at det ikke er nødvendig å amme. 3. Hvis hun får tilpasset arbeidstiden sin bør andre det også. Normalt sett er det opptil hvert enkelt par å organisere hverdager sin slik at de kan komme seg på jobb i tide. Her ville jo ting vært løst ved at far kjørte til barnehagen, ved å bytte til en barnehage som åpner tidligere eller ved at hun gjorde en avtale med barnehagen om at hun må levere presis 07:30 og så dra, hvis hun tar bilen. Anonymkode: 01e01...698 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #58 Del Skrevet 23 timer siden Jeg hadde klikka. Anonymkode: 6b28e...580 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #59 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Og du må gjerne tro og mene at utdannelse ikke er så viktig i utøvelsen av yrke, men forskjellen på bachelor og master veier ofte tungt i ansettelsesprosesser - mye tyngre enn noen få års forskjell i arbeidserfaring. Det aller meste av det du klager over her handler ikke om kollegaen din og heller ikke om arbeidsgiver. Det handler om dine valg, ønsker og forventinger for ditt eget liv, og de er det opp til deg å legge til rette for og realisere, eventuelt innse at kanskje ikke er realistisk å oppnå på den tidsrammen du ser for deg. At din plan for og ønsker om huskjøp og barn må rekalibreres er ikke arbeidsgivers ansvar - det virker som om du synes de skylder deg noe ekstra fordi du har gjort jobben din tilfredsstillende, men det er ikke sånn verden fungere. Anonymkode: d20b8...445 Mastergraden hennes ble ikke tatt opp som en av begrunnelsene til min sjef om hvorfor de valgte henne foran meg. Det jobber folk der som har bachelorgrad og det er det. Det jobber også folk med master. Men jeg skjønner jo at dersom jeg skal få noe av det jeg vil her i verden så må jeg enten få meg master, få meg en ok butikkjobb eller nave. Litt satt på spissen, det det altså. Heldigvis har jeg fem år med erfaring fra matbutikk, 4,5 års erfaring i det jeg er utdannet som og to bachelorgrader som tydeligvis er like mye verdt som søpla du kasta i bosset i går. Flottings! Anonymkode: 52b82...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #60 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hørtes ut som en av samme generasjon som mine barn. De tror hele verden skal legges til rette etter deres behov, og eier ikke antenner for hva som passer seg. Jeg tror min datter kunne gjort det samme som Line, uten evne til å se seg selv utenfra. Vær glad det ikke er ditt ansvar, leder angrer nok allerede på ansettelsen. Anonymkode: b9aa0...f8c Ja, min samboer sa dette han også. Det er heldigvis ikke mitt ansvar, nei. Usikker på om de angrer. Anonymkode: 52b82...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå