Gå til innhold

Når partner ikke vil dra til lege.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg er oppgitt, frustrert, redd og sint på en gang. 

Han har ikke vært til lege på kanskje 15 år. I det siste har jeg merket endringer hos ham. Stadige oppvåkninger der han, og sengetøyet, er søkkvåt, generellt mindre energi, og sovner av ofte. Matlysten er dårligere, og jeg syns han virker generelt mer sliten og dratt i ansiktet. Han bedyrer at det ikke er noe galt. Jeg har oppfordret ham til å ta en helsesjekk,  men han nekter. 

Det kan jo være alt fra ingenting,  til alvorlig,  og mpt begge foreldrene hans har dødd av kreft, samt flere av hans tanter/onkler har hatt ulike krefttyper,  så ligger det å murrer i bakhodet mitt. 

Selv jobber jeg innenfor helse, og har sett så mye tragisk fordi ting ble oppdaget for sent, og som kunne vært unngått om man hadde vært innom lege tidligere.

Jeg er av den typen som tenker det er bedre å gå en gang for mye enn for lite. Kanskje er det så enkelt som vitaminmangel, og som lett kan fikses på.

Han er av typen som tenker at så lenge det ikke oppdages er alt ok. Det er redselen for at det skal oppdages noe som gjør at han ikke går.

Men om det skulle være noe, og det oppdages for sent vil jeg klandre meg selv resten av livet, for at jeg ikke pushet mer på. 

Jeg har lyst til å si at han får velge mellom redselen og meg, for jeg vil ikke risikere å bli enke før tiden fordi han ikke vil gå til lege. Samtidig er det manipulasjon og ikke greit det heller. 

Men akkurat nå når jeg ikke får sove,  og ligger å grubler,  kommer tanken snikende om at det er best jeg skiller meg nå, så jeg slipper å stå i det om det verst tenkelige skulle skje, for jeg vil ikke takle det om det viser seg det kunne ha vært noe jeg burde ha oppdaget tidligere. 

Hva gjør man i slike situasjoner? 

Anonymkode: a4857...66e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring legekontoret hans å bestill en time til ham . Si at nå har du fått time til lege og du har med å gå på den .
Det har min mor gjort for min far i alle år, pappa er også en sånn type mann som ikke vil til lege for noe.
Det at mamma har "tvunget" pappa slik, har reddet livet til pappa hvertfall 3 ganger. 
Hjerteinnfarkt, hjerteinnfarkt og blærekreft.

Anonymkode: fd1ee...118

• Liker 7
Skrevet

Mannen min er også sånn. Og jeg tvinger han, eller manipulerer som du sier, men det driter jeg i når det er snakk om liv og helse. Sist gang fant vi ut at han har altfor mye jern i kroppen. Og gangen før det, at han hadde en genetisk type av forhøyet kolesterol. Begge disse tingene hadde blitt akutt over tid og kunne i værste fall tatt livet hans.

Anonymkode: 8be44...af3

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Akkurat det med å være redd for at du manipulerer han hadde jeg droppet å ofre en tanke, noen ganger må man bare, og en slik situasjon som du beskriver er absolutt innafor. 

Jeg ville sagt at han drar på den timen du har bestilt (du bestiller selvsagt en time), eller så blir det brudd. Dere er to i det forholdet, og det er ikke greit at han dropper å ta vare på seg selv fordi han er redd, og dermed gir deg masse ekstra bekymringer, våkennetter og i verste fall gjør deg til en for tidlig enke. Han er rett og slett egoistisk ved å holde på slik.

Jeg forstår at han er redd og sikkert har mange tanker og det skal man selvsagt ta hensyn til, men ikke ved å stikke hodet i sanden og håpe på at det går over av seg selv. Det er merkelig mange menn som har en slik tankegang, og mange hadde blitt reddet, og/eller hatt en lettere behandling om de hadde kommet seg til legen i tidlig fase.

Så jag han til legen med god samvittighet. 

Anonymkode: de240...65a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

"Manipulasjon" av kjærlighet er helt innafor, det hadde vært noe annet hvis du skulle ha pushet han til noe uviktig. 

Be han gå for din sinnsro. Få han til å forstå at det er kjærlighet bak pushinga di, og at du ikke gjør det for å være "mamma'en" hans.  Spør om han vil ha hjelp til å finne en legetime som passer, og om han vil at du skal være med. Kanskje han vil synes det er flaut og ordne seg time selv. 😆

Har en slik mann selv, og det er utrolig frustrerende! Heldigvis har det ikke vært noe "galt" ennå, slik at jeg har måttet pushe han til lege. Har derimot "truet" med å bestille tannlegetime til han, og da gjorde han det selv. Han hadde da gått med tannpine i flere måneder, og jeg ble lei av å se at han hadde det vondt uten å gjøre noe med det. 

Anonymkode: 8e6b7...6e9

• Liker 2
Skrevet

Bare sett hardt mot hardt. Her går mannen nesten bare han nyser. Så her er vi forskjellige. Jeg går til legen ja. Men det skal litt til før jeg ringer dem. 

Anonymkode: 10eea...0d1

• Liker 1
Skrevet

Sett hardt mot hardt, bli streng. Bestill time for han. Nå er det nok, nå drar du til legen, og her er timen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ring legekontoret hans å bestill en time til ham . Si at nå har du fått time til lege og du har med å gå på den .
Det har min mor gjort for min far i alle år, pappa er også en sånn type mann som ikke vil til lege for noe.
Det at mamma har "tvunget" pappa slik, har reddet livet til pappa hvertfall 3 ganger. 
Hjerteinnfarkt, hjerteinnfarkt og blærekreft.

Anonymkode: fd1ee...118

Dette er vel en av grunnene til at gifte menn lever lengre og har bedre helse enn single menn. Heldig mann. Burde ikke være nødvendig, men sånn er verden. 

Anonymkode: 4575b...d07

• Liker 5
Skrevet

Typisk mannfolk å ligge hjemme og dø. Bestill time til han og kjør han til legen for å være sikker på at han faktisk går.

Anonymkode: 6fc7a...582

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har lyst til å si at han får velge mellom redselen og meg, for jeg vil ikke risikere å bli enke før tiden fordi han ikke vil gå til lege. Samtidig er det manipulasjon og ikke greit det heller. 

Men akkurat nå når jeg ikke får sove,  og ligger å grubler,  kommer tanken snikende om at det er best jeg skiller meg nå, så jeg slipper å stå i det om det verst tenkelige skulle skje, for jeg vil ikke takle det om det viser seg det kunne ha vært noe jeg burde ha oppdaget tidligere. 

Hva gjør man i slike situasjoner? 

Anonymkode: a4857...66e

Jeg tenker egentlig at alt er lov i slike situasjoner. Dessuten er det vel ikke manipulasjon? Det er jo sant? Jeg ville nok ha gjort alt i min makt for å få han til den timen.

Men 15 år uten en sjekk? Det er jo ikke greit å holde på sånn. Det er vel anbefalt med en rutinesjekk hvert eller hvert andre år? Min går en gang i året (fikk da vite at kolesterolet er litt høyt, noe som er kjekt å vite tidlig).

Anonymkode: e1797...a73

Skrevet

Du kan like det så lite du vil , man kan ikke tvinge en voksen samtykkekompetent person til noe som helst. Gå fra han om du ikke er tilfreds med hans valg, det er alt du kan gjøre hvis du ikke greier å overtale han på en normal måte. 

Anonymkode: df8b7...1a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...