AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #41 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 20.28): I fare for å oppfordre til bruk, men: Da min mor var gravid, røykte hun mye. Jeg ble født, 3550/51. Aldri syk som barn. Da min bror ble født, hadde hun sluttet. 2600/45. Enormt mye syk som barn. Jeg sier ikke dette for å si det er sunt å røyke eller snuse. Men for å si at det også er mye annet som avgjør helsen til barnet. Anonymkode: 69395...841 Føles det ikke totalt irrelevant å skrive "mye annet som avgjør helsen til barnet", særlig etter å ha lest hva hun som jobber på nyfødtintensiven skriver over her? Ja, det er uendelig mange faktorer som kan påvirke et menneskes helse. Men her er det altså snakk om at mors valg kan påvirke hennes nyfødte barn ganske alvorlig. Jeg har snust selv og vet hvor ufattelig vanskelig det er å slutte. Men jeg har også fått en baby, og tanken på å potensielt ha måttet leve med å ha skadet barnet mitt helt, helt i begynnelsen av livet og påført dem abstinenser (!)? Det hadde jeg virkelig slitt med! 💔 Anonymkode: 06942...d97 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #42 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 20.28): I fare for å oppfordre til bruk, men: Da min mor var gravid, røykte hun mye. Jeg ble født, 3550/51. Aldri syk som barn. Da min bror ble født, hadde hun sluttet. 2600/45. Enormt mye syk som barn. Jeg sier ikke dette for å si det er sunt å røyke eller snuse. Men for å si at det også er mye annet som avgjør helsen til barnet. Anonymkode: 69395...841 Å man kan dø av mye, men vi bruker bilbelte for å minske risikoen for å dø i en ulykke. Man kutter snus og røyk for å minske risikoen for å få en syk baby. Anonymkode: 825b9...97f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #43 Del Skrevet 22. november 2024 Sefanja skrev (På 20.11.2024 den 20.21): Hva behandler dere de abstinensene med? Det kommer helt an på hvor kraftige abstinenser det er. Ved rus eller legemiddelassistert rusbehandling hos mor under svangerskapet kan det være at barnet har behov for morfin med nedtrapping for å håndtere abstinensene. Ved abstinenser fra snusbruk så er det som regel å skjerme barnet fra stimuli, mye hudkontakt hos mor/far også må det ofte bare gå sin gang. Hvis mor ammer og snuser så vil barnet kunne få i seg litt nikotin fra melka, som kan minske plagene. Men nikotinabstinenser behandles ikke med morfin slik som sterkere abstinenser gjør. Anonymkode: d6e05...9f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #44 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (På 10.11.2024 den 16.06): Eldste er 14 år.. Så ja ganske så sikker på at jeg kan si det er og var uten noe komplikasjoner. Unngikk ikke brie eller spekemat heller jeg.. Har ikke sagt jeg syns snus er OK. Har fortalt hva JEG gjorde.. Hvorfor angår ikke deg og er ikke noe jeg må forsvare for deg eller andre. At det er uforståelig for deg er helt ok. Svært mange er også hysteriske under graviditet og ellers.. Og unngår mye mer enn nødvendig. Følger man NORSKE myndigheters råd så er man ganske trygg i Norge, man trenger ikke følge resten av verdens råd og retningslinjer. Anbefaler ingen å snuse i graviditeten, men gjort er gjort - og her gikk det fint og det var det jeg svarte på i innlegget istedenfor dømmende holdninger som ikke svarer på hva tråden spør om.. Ingen spurte om hva DU syns om saken. Anonymkode: 682ed...36b Heller hysterisk (hvis det er hysterisk å unngå snus, alkohol, potensiell listeria gjennom å spise brie/spekemat) enn å bare ta sjansen ved å tenke det går sikkert bra. Virker da som man mangler noe grunnleggende som mor, å beskytte barnet sitt mot potensielle farer. Både jeg og alle andre i tråden kan komme med synspunkter i et forum. Anonymkode: ab517...42a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå