Gå til innhold

Prøve ulike antidepressiva

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvor lenge skal du fortsette å spørre i stedet for å gå til fastlegen og få hjelp? Nei, ikke skriv "jeg har vært hos legen". Du må gå til legen og be om hjelp, evt henvisning. Du blir ikke bedre av å spamme på forum.

Anonymkode: 0828c...c54

Kan ikke de som har erfaring svare da:)

Anonymkode: 0bcda...f85

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor lenge skal du fortsette å spørre i stedet for å gå til fastlegen og få hjelp? Nei, ikke skriv "jeg har vært hos legen". Du må gå til legen og be om hjelp, evt henvisning. Du blir ikke bedre av å spamme på forum.

Har jo som du ser prøvd ulik medisin, så hvorfor du tror jeg ikke er hos legen er litt rart. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har jo som du ser prøvd ulik medisin, så hvorfor du tror jeg ikke er hos legen er litt rart. 

Det er fortsatt legen du må gå til for å prøve ut nye medisiner. Du spør jo de samme spørsmålene igjen og igjen over flere måneder.

Tenk hvis du heller hadde brukt de siste månedene på å prøve ut nye medisiner i stedet for å spamme to forum. Da kunne du vært bedre nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er fortsatt legen du må gå til for å prøve ut nye medisiner. Du spør jo de samme spørsmålene igjen og igjen over flere måneder.

Tenk hvis du heller hadde brukt de siste månedene på å prøve ut nye medisiner i stedet for å spamme to forum. Da kunne du vært bedre nå.

Eh nei. Denne tråden er en uke gammel. 

Jeg trenger innspill og erfaring. Ok.  Lev med det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Eh nei. Denne tråden er en uke gammel. 

Jeg trenger innspill og erfaring. Ok.  Lev med det. 

Ikke fornærm intelligensen til andre brukere. Du er veldig lett gjenkjennelig.

Hvor mange måneder trenger du innspill og erfaringer?

• Liker 2
Skrevet
Fjugur skrev (På 3.11.2024 den 12.59):

Flere jeg kjenner har måttet prøve ut flere før de fikk noe som passet dem. Selv traff jeg «blink» på første forsøk (ingen av de andre kunne bruke det samme som meg) 

Ja hører jo folk si det, jeg bare skjønner ikke hvorfor. Hvis antidepressiva ikke hjelper burde man no anta at det ikke er depresjon som sådan, man har🤷‍♀️🤷‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja hører jo folk si det, jeg bare skjønner ikke hvorfor. Hvis antidepressiva ikke hjelper burde man no anta at det ikke er depresjon som sådan, man har🤷‍♀️🤷‍♀️

Hvor mange ganger skal du høre folk si det før du oppsøker leke/psykolog og prøver ut selv? 

Du trenger ikke gjette, spekulere og analysere om du har depresjon eller ikke. Du må få utredning hos helsepersonell for å få stadfestet hvilke(n), om noen, diagnoser du har og dermed i felleskap prøve ut medisiner til dere evt finner noe som fungerer for deg og din situasjon.

Du hører jo ikke på hva folk svarer deg uansett, men fortsetter bare å spørre og gruble i månedsvis. Det er et sykdomstegn i seg selv.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De måtte prøve flere typer pga bivirkningene, til slutt fikk de noe som ikke ga plagsomme bivirkninger - det hadde ingenting med at de ikke hjalp 

Skrevet
Fjugur skrev (3 minutter siden):

De måtte prøve flere typer pga bivirkningene, til slutt fikk de noe som ikke ga plagsomme bivirkninger - det hadde ingenting med at de ikke hjalp 

Åja sånn sett. Jeg har prøvd en type, tror ikke jeg jeg fikk bivirkning, men den hadde ingen effekt/ ble verre..

Er det ikke slik at flere ikke opplever «effekt» av enkelte typer montro. For det er det som ikke gif mening for meg

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Åja sånn sett. Jeg har prøvd en type, tror ikke jeg jeg fikk bivirkning, men den hadde ingen effekt/ ble verre..

Er det ikke slik at flere ikke opplever «effekt» av enkelte typer montro. For det er det som ikke gif mening for meg

Det har jeg aldri hørt om... det eneste mht effekt jeg har hørt, er at enkelte opplever FOR MYE effekt på enkelte medisiner. Rett og slett så de blir helt flate, likeglade og nesten på grensen til sløvhet. Husk at dette er veldig individuelt. Den som funket på meg, gjorde min svigerinne flat og likeglad... så STOR forskjell fra person til person på de forskjellige medikamentene

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det har med gener å gjøre, at det finnes ørsmå forskjeller mellom mennesker som gjør at de reagerer ulikt på samme medisin. Så hvis jeg har noen gener som gjør at jeg ikke får noen effekt av en type antidepressiva, så må jeg kanskje prøve en annen type i stedet. Hvis jeg har veldig uflaks så må jeg kanskje prøve en tredje type også.

Anonymkode: ad183...e63

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har med gener å gjøre, at det finnes ørsmå forskjeller mellom mennesker som gjør at de reagerer ulikt på samme medisin. Så hvis jeg har noen gener som gjør at jeg ikke får noen effekt av en type antidepressiva, så må jeg kanskje prøve en annen type i stedet. Hvis jeg har veldig uflaks så må jeg kanskje prøve en tredje type også.

Jeg har tatt sånn cyp screening, ikje noe som tilsier at jeg ikke skulle hatt effekt av den jeg prøvde,

har ikke noe med at de ulike typene påvirker ulike stoffer da? Noen virker jo på bare serotonin, noen på fler andre også🤷‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har tatt sånn cyp screening, ikje noe som tilsier at jeg ikke skulle hatt effekt av den jeg prøvde,

har ikke noe med at de ulike typene påvirker ulike stoffer da? Noen virker jo på bare serotonin, noen på fler andre også🤷‍♀️

Hvor lenge gikk du på den/de du prøvde?

Men med mindre legen din er dritings på jobb så er det ikke sannsynlig at han skulle fortsette å anbefale deg behandlinger som sannsynligvis ikke virker. Han vet jo om den andre sydommen du har og har tatt det med i beregningen. Du må enten bytte lege hvis du ikke stoler på den du har, eller akseptere alternativene han gir deg.

Ja, det er mulig at du kan ha kjempe-uflaks og at den neste du prøver ikke fungerer heller, men det går det liksom ikke an å beskytte seg for. Vi kan ikke se inn i fremtiden. Vi må bare gjøre det beste vi kan med den informasjonen vi har her og nå.

Du får ikke vite noe mer av å gruble. Du blir bare sliten og kaster bort tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...