Gå til innhold

Har du forsikring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å skaffe meg forikring i tilfelle jeg skulle bli syk ikke skulle bli istand til å jobbe. Blir jeg skadet eller utsatt for en ulykke så har jeg forikring via jobben - så jeg tenker mer på alvorlig sykdom. Jeg skal ikke få veldig mye redusert inntekt for å slite med å betale ned på lånene mine - så blir jeg ufør så vil jeg ikke ha råd til å sitte med den leiligheten jeg har nå feks.

Hvilke ordninger er det du har - hvor mye betaler du pr. mnd og hva vil du evnt. få utbetalt ?

Jeg er mest interessert i en orning hvor man får månedlige utbetalinger - ikke en engangssum.

Er du forsikret for alle sykdommer eller bare 'de 10 store'?

Videoannonse
Annonse
Gjest Liten Tapir
Skrevet

Jeg skulle gjerne hatt uføreforsikring, men får ikke.

Skrevet

Ja, jeg har uføreforsikring som gir meg rundt 50 000 i året i månedlige utbetalinger i tillegg til at jeg får en engangssum som jeg ikke helt husker (det kan være 500 000). For dette betaler jeg rundt 350 i måneden.

Skrevet

Jeg får ikke, jeg har så stor sjanse for å ende opp ufør før eller siden likevel, så det kan jeg glemme. Men jeg hadde en standardavtale på jobben da jeg jobbet i kommunen

Skrevet

Men er ikke det litt urettferdig da? Du kan da vel ikke noe for din egen hjertefeil?

Det syns jeg hørtes idiotisk ut men forsikringsselskapene regner vel ikke med å tjene nok penger på deg... Kynisk bransje!

Skrevet
Men jeg hadde en standardavtale på jobben da jeg jobbet i kommunen

Var dette noe du betalte for selv eller innkludert i jobben? Såvidt jeg vet er det ikke vanlig å få denne type forsikring dekket av jobb.

Skrevet
Men er ikke det litt urettferdig da? Du kan da vel ikke noe for din egen hjertefeil?

Det syns jeg hørtes idiotisk ut men forsikringsselskapene regner vel ikke med å tjene nok penger på deg... Kynisk bransje!

Hehe, jeg har full forståelse jeg. Nå er det vel både hjertet og leddgikten som er årsaken, og det sier seg jo selv at jeg er et tapsprosjekt :)

Skrevet

ja, men hva betyr det i praksis om du virkelig blir ufør da? for alltid fattig?

Gjest Liten Tapir
Skrevet

Det er kjempeurettferdig! Men de er veldig strenge; det er jo bare pengene de tenker på.

Vet om to skrekktilfeller: en voksen mann som ikke får uføreforsikring i dag pga at han var veldig plaget med bleieutslett som baby, og ei dame som ikke får uføreforsikring fordi hun var sykmeldt i tre uker etter at datteren hennes døde for over 20 år siden. Forsikringsselskapene har begrunnet avslagene med henholdsvis "økt sjanse for alvorlig hudsykdom" og "tidligere sykmeldt pga psykiske plager".

Skrevet
ja, men hva betyr det i praksis om du virkelig blir ufør da? for alltid fattig?

Jeg jobber jo nå da, og sparer meg jo opp penger på den måten. Dessuten vil jeg vel arve litt. jeg er heldig som har foreldre med ordnet økonomi, alle har jo ikke det heller. Dessuten tror jeg det går litt på vilje. Jeg vil jobbe, få meg en utdannelse osv, og mye går på viljen her i livet ;)

Skrevet

hva må til da for å få denne forsikringen. Jeg har vært sykmeldt fra jobb pga psyke... Men tror da ikke jeg bli uføør av den grunn????

Gjest Liten Tapir
Skrevet
hva må til da for å få denne forsikringen. Jeg har vært sykmeldt fra jobb pga psyke... Men tror da ikke jeg bli uføør av den grunn????

De er temmelig strenge. Men det er jo bare én måte å finne ut sikkert om du får avslag eller ikke på, og det er å søke.

Skrevet

:( oi da....

Da får jeg vel bare begynne å spare som dere med en gang da...

Skrevet
Det er kjempeurettferdig! Men de er veldig strenge; det er jo bare pengene de tenker på.

Vet om to skrekktilfeller: en voksen mann som ikke får uføreforsikring i dag pga at han var veldig plaget med bleieutslett som baby, og ei dame som ikke får uføreforsikring fordi hun var sykmeldt i tre uker etter at datteren hennes døde for over 20 år siden. Forsikringsselskapene har begrunnet avslagene med henholdsvis "økt sjanse for alvorlig hudsykdom" og "tidligere sykmeldt pga psykiske plager".

Hvor og hvordan får de tak i denne informasjonen da ?

Har de lov til å hente info. fra fastlege/bedriftslege osv. ?

Jeg trodde ikke alle mine legejournaler var samlet på et sted for det har jo vært mange forskjellige leger innvolvert. Eller er det søkeren selv som har fortalt om disse tilfellene ?

Nå vet jeg ikke om noe selv at jeg skal ha vært syk slik at jeg skal bli nektet - men begynner jo nesten å bir nervøs her for at det skal være noe.

Skrevet
Hvor og hvordan får de tak i denne informasjonen da ?

Har de lov til å hente info. fra fastlege/bedriftslege osv. ?

Jeg trodde ikke alle mine legejournaler var samlet på et sted for det har jo vært mange forskjellige leger innvolvert. Eller er det søkeren selv som har fortalt om disse tilfellene ?

Nå vet jeg ikke om noe selv at jeg skal ha vært syk slik at jeg skal bli nektet - men begynner jo nesten å bir nervøs her for at det skal være noe.

Jeg tror de har krav på å sjekke journaler, hvis du nekter nekter de deg forsikring. Og får du forsikring, men så blir syk og de i ettertid kan se at dette har ligget bakover i tid, så tar de den fra deg

Gjest Liten Tapir
Skrevet
Jeg tror de har krav på å sjekke journaler, hvis du nekter nekter de deg forsikring. Og får du forsikring, men så blir syk og de i ettertid kan se at dette har ligget bakover i tid, så tar de den fra deg

Det stemmer. Man kan alltids satse på at de ikke oppdager noe dersom informasjon om noe avgjørende ligger i en journal et helt annet sted, men dersom du blir forsikret, og så blir ufør, blir alt sjekket ti ganger så nøye en gang til. Og blir det oppdaget da, gjelder ikke forsikringen lenger, og du har betalt en haug med penger i år etter år forgjeves...

Skrevet
Det stemmer. Man kan alltids satse på at de ikke oppdager noe dersom informasjon om noe avgjørende ligger i en journal et helt annet sted, men dersom du blir forsikret, og så blir ufør, blir alt sjekket ti ganger så nøye en gang til. Og blir det oppdaget da, gjelder ikke forsikringen lenger, og du har betalt  en haug med penger i år etter år forgjeves...

Det vil nok lønne seg å spille med åpne kort ja. Ville jo være kjipt å bli syk for så å ikke få benytte seg av forsikringen allikevel.

Jeg har heldigvis vært ganske frisk - selv om jeg ikke helt husker om jeg hadde bleieutslett som liten ;) Den synes jeg var veldig drøy at det skulle være en showstopper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...