Gå til innhold

Late menn som ikke tok det tredje skiftet, hvordan gikk det med dem når de ble single?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han raste seg ferdig angående hvor urimelig og fæl jeg var som forlot ham, begynte å reflektere selvkritisk over hvorfor jeg hadde gjort det og at det kanskje ikke hadde vært meg som var urimelig, tryglet seg til en ny sjanse, fikk det og det viste seg at han helt faktisk hadde tatt innover seg hvor dårlig partner han hadde vært. Han er nå en fantastisk partner. 

Han var svært ryddig og ordentlig både før han overlot ting til meg og den tiden han bodde alene. Det handlet aldri om evnene. 

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva skjer med late menn/fedre etter de blir single og ikke har noe samboer som tar det tredje skiftet og har styr på hus og hjem?

jeg snakker om menn som feks aldri vasket badet eller skiftet på senga uten mas, som slang klærne sine på gulvet , ikke spontanryddet av seg selv. Når de da blir singel vasker de da badet eller lever de i en svinesti? Skuffer de på senga? Rydder de huset som kjærringa alltid rydda før til hun blir lei?

har de ting på stell med utstyr og stell av barna? Husker de barnebursdag i sin uke? Er vinterklær kjøpt FØR den første kalde vinterdagen eller drar de i panikk første snødag på butikken ?

Er så mange late menn og fedre der ute som driter i det tredje skiftet. Er spent på om noen har historier om hvordan det går med med dem etter damene ikke gidder mer og drar?

Anonymkode: 83d48...4de

«Lat mann» i min bekjentskapskrets, som vel i utgangspunktet var par som valgte at hun skulle jobbe mindre for å få alt med hus og hjem til å gå opp mens han jobba mye i en godt betalt jobb og skulle forsørge familien. 
De første årene etter skilsmissen fortsatte hun å sørge for at ting var på stell for barna når de var hos han(men de var mest hos henne), han leide hushjelp som vaska, skifta på sengene og satte på klesvask og holdt huset i orden (han var deprimert de siste årene før og etter skilsmissen, så ting var veldig tungt ). Samtidig fortsatte han å betale det meste for barna(barnebidrag pluss ekstra utgifter), og fortsatte å støtte stedatteren sin(ekskona sin datter) økonomisk. 
Etterhvert som han kom ut av depresjonen har ekskona trukket seg ut fra hjemmet, og hushjelpen tar bare husvask, han har begynt å lage mat, holde orden i huset og følger opp ungenes fritidsaktiviteter(men de er så store nå at de i grunnen er selvhjulpne med det meste). 
Nå vet jeg at han gjør det meste selv og huset er alltid strøkent. 

Anonymkode: bd22b...e68

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er jo helt tydelig at du ikke aner hva det tredje skiftet handler om, og viktigheten av at det blir utført. Sannsynligvis utfører du mye av det tredje skiftet allerede, hverdagen går ikke rundt uten. Hvis ikke tenker jeg ekskona di fortsatt trår til, enten du er klar over det eller ei.

Hvem sorterer klær og sko, selger/gir vekk for smått, kjøper inn nytt? Ungene? Ekskona?

Hvem rydder og selger vekk leker og bøker som barna er vokst fra, og sørger for at de får nytt?

Hvem leser beskjeder fra bhg/skole, bestiller legetime, følger til tannlegen og følger opp alt helserelatert? Hvem bestiller og følger til frisørtime?

Hvem handler inn kostyme til det årlige karnevalet i bhg, og sender med nytt skiftetøy når det forrige kom hjem vått i en plastpose?

Hvem pynter til halloween og jul, kjøper og pakker inn julegaver og lager og sender julekort?

Hvem sjekker flyreiser og hoteller for neste ferie? Sjekker opp aktiviteter i nærheten, hvem som leier ut bilstol og vogn, og hvor det er barnevennlige restauranter?

Hvem sjekker opp forsikringer, pruter renta i banken og sørger for at regningene i nettbanken blir betalt? 

Hvem bestiller EU-kontroll og følger opp service på bilen? 

Hvem sjekker, planlegger og utfører når det er behov for et nytt møbel eller tørketrommelen må byttes ut?

Hvem kontakter håndverkere ved behov, avtaler tidspunkt, skriver det inn i kalenderen og er hjemme på valgt tidspunkt?

Hvem holder kontakten med familie og venner, inviterer til søndagsmiddag, planlegger, handler inn og forbereder nevnte middag? 

Hvem holder styr på allergier og at alle tar d-vitamin i vinterhalvåret?

Hvem sørger for at bestemor på sykehjemmet får besøk noen ganger årlig?

Anonymkode: 3c3cc...43a

Jeg, i de ukene jeg har ungene. Og så var det, og er det jo, enormt mye mer enn den lille enkle listen der, som må gjøres med hus, hjem og barn. Som en del kvinner ikke aner eksisterer engang.

Det tredje skiftet er et fantasifoster, det er jo ikke slik at et lite utvalg oppgaver som noen kvinner plutselig går all in på skal opphøyes til noe spesielt.

Pynte til halloween? Det tredje skiftet? HALLO? Jorden kaller! Dette er med respekt å melde fullstendig tåpelig.

Anonymkode: a3e74...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Rydding og vasking hører innunder det andre skiftet. 

Det første skiftet: lønnet arbeid. 
Det andre skiftet: husarbeid og barneoppdragelse. 
Det tredje skiftet: Planlegging og organisering. 

Et hjem AS går ikke rundt om ett av disse punktene faller ut. 

Anonymkode: 3c3cc...43a

Og noe som menn alltid har gjort, enten det er å følge årstider og vær for når man skal pløye, så og høste inn fra åkeren, eller ta bilen på service, eller rense takrenner for løv eller de 500 andre oppgavene som må gjøres.

At det i moderne tid har dukket opp halloween og barnebursdager som gjør enkelte kvinner fullstendig overbelastet og raser av gårde til KG for å klage sin nød, er jo noe vi menn syns er ustyrtelig morsomt, men i bunn og grunn bare tåpelig hvis man seriøst tror dette er noe helt enestående kvinner har begynt med og må ta ansvaret for.

Vi menn sier "velkommen etter!" 🤣🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (7 timer siden):

Du tenker at man kjøper en bolig og så er man ferdig og trenger ikke å gjøre noe mer? 

Og hva med alt det andre som må ordnes som regninger, skatt, investeringer og bestillinger?

Økonomien, bestillinger og planlegging av ferier og organisering av fritidsaktiviteter er alt en del av det tredje skiftet. Problemet som finnes i en del forhold er når den ene parten(ofte, men ikke alltid dama) sitter med alt eller nesten alt, og den andre ikke forstår at det er en utfordring. 
«jeg sørger for alt med bilen og hjelper til med husvasken, så da er det ikke så mye igjen»

«Nei, da gjenstår bare å fortelle deg hva du skal vaske, sørge for at regninger blir betalt, at vi har den beste prisen på strøm, forsikringer, lån,  husker å bestille rens av ventilasjonsanlegg, planlegge og bestille sommerens ferie, avtale kjøpe inn alle jule- og bursdagsgaver, sørge for at barnas legetimer, fritidsaktiviteter, bursdager, foreldresamtaler, foreldremøter osv blir fulgt opp, passe på at barna har klær og sko etter sesong som passer og er reine» 

Jeg er i et forhold der vi deler det opp og vi har hver våre ansvarsområder og da er det ikke noe problem, men om en part følger opp bilen og ellers gjør bare det hen blir bedt om blir det mye på den andre. Det er der utfordringen med «det tredje skiftet» kommer inn

Anonymkode: bd22b...e68

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min ex lever i et svinesti om ingen er der og rydder etter ham. 

Anonymkode: 11962...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mann som er noen annens eks og han klarer absolutt ikke det tredje skiftet, så jeg gikk rett inn i den rollen da vi ble sammen for 21 år siden. Han hadde tre barn, og det var ikke styr på noe som helst utover det nødvendigste, så jeg vet at eksen hans var glad for at jeg kom inn i bildet. Planlegging og organisering er ikke en del av hans.. Kompetanseområde, vil jeg si. Og heldigvis er dette noe han er klar over og innrømmer selv. Han er veldig god på å ta regi fra meg og verdsetter min innsats. Jeg skal innrømme at jeg syns det er krevende å være den som alltid må ligge et hestehode foran, alltid må ha kontroll på alle i familien, og jeg gleder meg til våre yngste blir voksne, så jeg kan få litt mindre å ha kontroll over. Det har rett og slett tatt litt på meg å ha denne rollen for så mange mennesker. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Min X har fremdeles som reholdsstandard å støvsuge en gang i måneden, rydde rot inn i plastposer og slenge de under trappa. Og tar aldri noe mer på kjøkkenet enn å tørke over benkene nå og da. Klesvask og matlaging har aldri vært store problemer. Jeg levnet en kjøkkenhage til han da jeg dro, han var irritert første året, men har siden blitt potetbonde med mer. Det at han har holdt hage og planter har vært den største overraskelsen, da han ikke var interessert mens vi var ilag.

Anonymkode: 35213...16b

Huff, det er jo oppskriften på at dere får med noen veggdyr hjem med klærne etterhvert. 

Anonymkode: b5878...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ex bor nå i ett overfylt hus med både mugg og rasfare. Skikkelig svinesti med både mus og insekter pga dårlig renhold og null vedlikehold. 

Leter aktivt etter ny hushjelp på Tinder da😂

Anonymkode: 58732...f98

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Huff, det er jo oppskriften på at dere får med noen veggdyr hjem med klærne etterhvert. 

Veggdyr kommer ikke pga dårlig hygiene…………. 

Anonymkode: d9ddc...a08

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis ikke barn med min eks. Han flyttet rett fra mors hus og sammen med meg, jeg var 20 og han 23. 

Han løftet aldri en finger for å rydde, holde orden, vaske, vaske klær eller fikse ting. Ikke laget han mat annet enn å steke frossenpizza. Måtte minnes på å vaske seg selv også. 

Jeg flyttet ut etter 3 år (av andre årsaker). Et par måneder etter at jeg flyttet var jeg innom der for å hente noe. Det luktet vondt, gulvet var seigt og det var rot, tomflasker og søppel overalt. 
Innser at fyren manglet boevne. Lurer på hvordan det gikk, dette er lenge siden. 

Anonymkode: 052f8...92b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Og noe som menn alltid har gjort, enten det er å følge årstider og vær for når man skal pløye, så og høste inn fra åkeren, eller ta bilen på service, eller rense takrenner for løv eller de 500 andre oppgavene som må gjøres.

At det i moderne tid har dukket opp halloween og barnebursdager som gjør enkelte kvinner fullstendig overbelastet og raser av gårde til KG for å klage sin nød, er jo noe vi menn syns er ustyrtelig morsomt, men i bunn og grunn bare tåpelig hvis man seriøst tror dette er noe helt enestående kvinner har begynt med og må ta ansvaret for.

Vi menn sier "velkommen etter!" 🤣🤣

Oppegående menn sier muligens det, men det er ikke sånne som deg tråden handler om.

I følge definisjonen tok jeg det tredje skiftet med min eks, men han gjorde likevel minst like mye som meg for hus og familien, så tråden gjelder jo ikke meg eller han heller. Han hadde klart seg utmerket uten meg, vi fordelte bare oppgavene så begge to trivdes.

Jeg er like nygjerrig som trådstarter på hvordan de overraskende mange mennene som overlater alt til damene klarer seg alene. Jeg skjønner at de som selv har opplevd omsorgssvikt o.l kan bli sånn, de har jo ikke hatt noen å lære av, men ikke de som har oppegående foreldre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Veggdyr kommer ikke pga dårlig hygiene…………. 

Anonymkode: d9ddc...a08

Brukte mulig feil begrep. Pelsbiller, blant annet, stortrives når det er støv og matrester og livnære seg på, særlig i kombinasjon med klær som stues under trapper og slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva skjer med late menn/fedre etter de blir single og ikke har noe samboer som tar det tredje skiftet og har styr på hus og hjem?

jeg snakker om menn som feks aldri vasket badet eller skiftet på senga uten mas, som slang klærne sine på gulvet , ikke spontanryddet av seg selv. Når de da blir singel vasker de da badet eller lever de i en svinesti? Skuffer de på senga? Rydder de huset som kjærringa alltid rydda før til hun blir lei?

har de ting på stell med utstyr og stell av barna? Husker de barnebursdag i sin uke? Er vinterklær kjøpt FØR den første kalde vinterdagen eller drar de i panikk første snødag på butikken ?

Er så mange late menn og fedre der ute som driter i det tredje skiftet. Er spent på om noen har historier om hvordan det går med med dem etter damene ikke gidder mer og drar?

Anonymkode: 83d48...4de

Min ex vasker selv....men klager...hohoooo....deeeeiliiiig.....

Anonymkode: ea361...5fe

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Huset og hagen har forfalt, det ser helt forferdelig ut. Vinduene er stablet fulle av søppel og bøker som synes fra utsiden, gardinene henger i laser, han har ikke vasket siden jeg dro for tre år siden, heller ikke klipt plenen eller noe annet, ungene vil ikke være der. 

Anonymkode: 3cc93...d63

Si det til han!!! Si at herregud for en gris du er!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
HMK skrev (3 timer siden):

Jeg har en mann som er noen annens eks og han klarer absolutt ikke det tredje skiftet, så jeg gikk rett inn i den rollen da vi ble sammen for 21 år siden. Han hadde tre barn, og det var ikke styr på noe som helst utover det nødvendigste, så jeg vet at eksen hans var glad for at jeg kom inn i bildet. Planlegging og organisering er ikke en del av hans.. Kompetanseområde, vil jeg si. Og heldigvis er dette noe han er klar over og innrømmer selv. Han er veldig god på å ta regi fra meg og verdsetter min innsats. Jeg skal innrømme at jeg syns det er krevende å være den som alltid må ligge et hestehode foran, alltid må ha kontroll på alle i familien, og jeg gleder meg til våre yngste blir voksne, så jeg kan få litt mindre å ha kontroll over. Det har rett og slett tatt litt på meg å ha denne rollen for så mange mennesker. 

At du gidder ah så glad jeg er single!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg, i de ukene jeg har ungene. Og så var det, og er det jo, enormt mye mer enn den lille enkle listen der, som må gjøres med hus, hjem og barn. Som en del kvinner ikke aner eksisterer engang.

Det tredje skiftet er et fantasifoster, det er jo ikke slik at et lite utvalg oppgaver som noen kvinner plutselig går all in på skal opphøyes til noe spesielt.

Pynte til halloween? Det tredje skiftet? HALLO? Jorden kaller! Dette er med respekt å melde fullstendig tåpelig.

Plutselig går all in på? Det tredje skiftet er  ikke noe nytt, det har bare blitt utvidet med flere ting, så mange ting som at det egentlig er umulig å ramse opp. Det er en stor mental oversikt som mange kvinner tar ansvaret for. Flott at du passer på å fjerne løvet i takrenna, men det er ikke der skoen trykker. 

Igjen, så gjelder jo ikke denne tråden deg, når du følger opp det som forventes når du har ungene.

Dersom du derimot (et lite utvalg)

- ikke har ytterklær etter sesong til ungene, eller for smått og slitt tøy

- ungene alltid mangler skiftetøy i barnehage/skole, fordi det ikke blir tatt med nytt. I tillegg må barnehage/skole etterlyse votter, støvler, regntøy fordi det mangler

- bursdager og andre sammenkomster blir glemt, gaver blir ikke kjøpt inn. Når var det sommerleir igjen? Å ja, påmeldingsfristen var for 2 uker siden.

- ikke møter på skoleavslutning, sommerfest, dugnad, kioskvakt for fotballen, tar med kake fordi det er din tur, fordi du ikke har fått med det disse tingene i dine uker og ingen minner deg på det

- timer til tannlege, lege eller annen oppfølging, foreldremøter glemmes

- ikke får med deg når planleggingsdager er og ordner barnepass eller fri, blir overrasket over at barnehagen kanskje er stengt i påskeuka/romjula og må lempe ungene på mora di igjen for pass

- bruker flerfoldige tusenlapper unødvendig fordi du ikke følger med på salg og planlegger nødvendige innkjøp. Årets sommerferie blir telttur fordi alt er så forbanna dyrt (når man bestiller i siste liten..)

- betaler unødvendig mye på lån og forsikringer fordi du ikke tar en gjennomgang, klager over dårlig økonomi. 

- turdag? Ungen kommer uten grillmat, i uegnet yttertøy og uten kakao som resten har. 

- hva heter lærerne til ungene igjen? 

Etc, etc, etc, etc, etc. 

Anonymkode: 0cf24...dd2

• Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Plutselig går all in på? Det tredje skiftet er  ikke noe nytt, det har bare blitt utvidet med flere ting, så mange ting som at det egentlig er umulig å ramse opp. Det er en stor mental oversikt som mange kvinner tar ansvaret for. Flott at du passer på å fjerne løvet i takrenna, men det er ikke der skoen trykker. 

Igjen, så gjelder jo ikke denne tråden deg, når du følger opp det som forventes når du har ungene.

Dersom du derimot (et lite utvalg)

- ikke har ytterklær etter sesong til ungene, eller for smått og slitt tøy

- ungene alltid mangler skiftetøy i barnehage/skole, fordi det ikke blir tatt med nytt. I tillegg må barnehage/skole etterlyse votter, støvler, regntøy fordi det mangler

- bursdager og andre sammenkomster blir glemt, gaver blir ikke kjøpt inn. Når var det sommerleir igjen? Å ja, påmeldingsfristen var for 2 uker siden.

- ikke møter på skoleavslutning, sommerfest, dugnad, kioskvakt for fotballen, tar med kake fordi det er din tur, fordi du ikke har fått med det disse tingene i dine uker og ingen minner deg på det

- timer til tannlege, lege eller annen oppfølging, foreldremøter glemmes

- ikke får med deg når planleggingsdager er og ordner barnepass eller fri, blir overrasket over at barnehagen kanskje er stengt i påskeuka/romjula og må lempe ungene på mora di igjen for pass

- bruker flerfoldige tusenlapper unødvendig fordi du ikke følger med på salg og planlegger nødvendige innkjøp. Årets sommerferie blir telttur fordi alt er så forbanna dyrt (når man bestiller i siste liten..)

- betaler unødvendig mye på lån og forsikringer fordi du ikke tar en gjennomgang, klager over dårlig økonomi. 

- turdag? Ungen kommer uten grillmat, i uegnet yttertøy og uten kakao som resten har. 

- hva heter lærerne til ungene igjen? 

Etc, etc, etc, etc, etc. 

KALENDER..... SKRIV VIKTIGE TING DU SKAL GJLR DER. SKRIV EN TO-DO LIST HVER DAG OVER TING DU SKAL GJØRE I DAG....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

KALENDER..... SKRIV VIKTIGE TING DU SKAL GJLR DER. SKRIV EN TO-DO LIST HVER DAG OVER TING DU SKAL GJØRE I DAG....

Ja si det til dem det gjelder eller les innlegget en gang til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...