Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 27. februar 2006 #1 Skrevet 27. februar 2006 uuuuffff jeg skal til tannlegen på onsdag og borre. hullet er visstnok ikke så stort, det var bare et lite begynnende hull , men tannlegen mente det var greit å ta det før det gikk dypere.. jeg vet ikke om jeg er så enig. jeg har en sinnsyk tannlege skrekk, en sinnsyk sprøyte skrekk og svimer bare av når hun nevner det... har aldri før borret og er liiiiiv redd nå! klarer ikke konsentrere meg noe mer nå, og alle dagens oppgaver gikk rett i dass nå som jeg fikk vite dette. vil bare gå å legge meg! jeg orker ikke dette. vil ikke dette.. er sååå redd...... vil ikke at det skal gjøre vondt:(
lillesky Skrevet 27. februar 2006 #2 Skrevet 27. februar 2006 Jeg tar bedøvelse når jeg borer, og da merker jeg ingenting. Det er bedre å ta hullet nå som det er lite, det er verre å borre et stort hull! Eller i verste fall måtte rotfylle. Lykke til!
Gjest Gjesta Skrevet 27. februar 2006 #3 Skrevet 27. februar 2006 Gi beskjed om tannlegeskrekken din på forhånd, så ordner det seg nok. Jeg er livredd tannleger sjøl, men har innsett at må man så må man. Jeg ga tannlegen beskjed om dette, og sammen har vi brukt lang tid på å få meg over den verste kneika. "Kurert" blir jeg nok ikke, men jeg sover nå i hvert fall natta før nå. Det er ikke lite bare det.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 27. februar 2006 #4 Skrevet 27. februar 2006 men er iike denne bedøvelsen voooond??? og borret? bråker det ikke? gjør det ikke skrekkelig vondt? eller etterpå? jeg er livredd, jeg kjente at jeg ensten svimte av når hun forklarte meg at det var hull, måtte ta et glass vann og virkelig ta meg sammen! dette går ikke bra! hun kommer nok til å synes at jeg er utrolig tåpelig som oppfører meg sånn! men sorry jeg fåkke gjort noe med det! jeg er så redd som jeg aldri før har vært! aldri! tror jeg skal dope med med valium før jeg går!!!! masse masse! trenger alle gode råd
liv Skrevet 27. februar 2006 #5 Skrevet 27. februar 2006 Jeg synes ikke det gjør vont borre, med mindre det er store hull helt til nerven da..
Gjest Gjesta Skrevet 27. februar 2006 #6 Skrevet 27. februar 2006 Hei du! Vi er mange som har det sånn. Faktisk er vi så mange at tannlegene er vant med det. Snakk med tannlegen, fortell hvordan du har det, og få hjelp til å takle det.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 27. februar 2006 #7 Skrevet 27. februar 2006 men det er de som sier at de har sprøyte skrekk og av den grunn borrer uten bedøvelse.. jeg har sprøyteskrekk og vurderer å ikke ta denne sprøyta. men er litt redd for det.. tannlegen min har jeg gått til denne ene gangen bare og kjenner henne ikke.. tror jeg må bytte tannlege etterpå, ellers kommer hun til å le hver gang hun ser meg! jeg kommer til å grine og herje!!! jeg kommer rett og slett til å dø tenkte å hive i meg en haug med valium, men leste at det er ikke alle medikamenter som tannlegen bruker som kan benyttes da hvis valium er tatt.. men hullet mitt var laaangt fra nerven, var veldig lite sa hun.var bare for å forhindre at det skulle gå lenger ned at vi skulle borre det med engang...
Aeriana Skrevet 27. februar 2006 #8 Skrevet 27. februar 2006 Jeg vil heller ta imot et sekunds stikk i form av bedøvelse, enn å borre uten Det har jeg prøvd, og det var ikke noe særlig. Men, det var kanskje ned i nerven...
Gjest Gjesta Skrevet 27. februar 2006 #9 Skrevet 27. februar 2006 Jeg hadde det også slik før jeg tok mot til meg og fortalte den skumle tannlegen hvordan det var fatt med meg. Det er i ferd med å gå over. -Og er det en ting de ikke gjør, så er det å le,
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #10 Skrevet 27. februar 2006 Hei. Jeg har også skikkelig tannlegeskrekk!!!!!!!!!! Og har borret flere ganger. Tannlegen min er kjempe flink, han vet jeg har litt angst for dette Første gangen jeg borret, livredd unge som jeg var, gikk på barneskolen så borret hu jeg var til uten bedøvelse, jeg hyla jo. Ho ble bare sint. Ikke rart jeg fikk skrekk. Han jeg nå går til er kjempe forsiktig. Har alltid borret med bedøvelse. Har du angst for sprøyter så bare la være å se på den. Gap høyt, så han kommer skikkelig til, du kjenner selvfølgelig et lite stikk, også at han sprøyter inn bedøvelsen, men det er ikke vondt!!!!!!! bare LITT ekkelt.. Så ligger du å venter noen minutter til bedøvelsen virker. Du kjenner bare at du blir litt nummen, at munnen kjennes stor ut rett å slett, det føles egentlig som du har fått deg en på trynet Når bedøvelsen har slått til, begynner han å borre. Å seriøst, du merker INGENTING!!! Ingenting bortsett fra at du hører lyden av borret, og at du blir rimelig sliten av å gape så mye. Men det er IKKE vondt!!!!!! Men det er ikke behagelig å ligge med munnen nesten strekt ut av ledd, det er det ikke, å han putter ganske mye inn i munnen din. Tror vi ser ganske komiske ut der vi ligger Men det er IKKE vondt, men det er aldri behagelig at noen roter på inni munnen din.. Men ubehagelig og vondt er to forskjellige ting. Men tenk da. Det tar det kanskje 30-40 min så er du ferdig. 30-40 min av hele ditt liv.. såpass tåler man Men ta bedøvlese du, den går ut etter en time eller to.. Å da merker du ingenting etterpå. Det føles som sagt bare som du har fått deg en på trynet Lykke til. JEg hater tannleger selv, så jeg skjønner deg godt. Men det går alltid bra!!!!!!! klem
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #11 Skrevet 27. februar 2006 Jeg synes ikke det er det minste vondt i det hele tatt. Jeg har dessverre hatt ganske mange hull og har borret alle uten bedøvelse. Ikkeno problem. Men jeg vil anbefale deg å snakke med tannlegen, si fra at du er litt engstelig og be henne ta det forsiktig. Min nåværende tannlege er supersnill, men jeg har også hatt ei skikkelig fæl ei da jeg var yngre. Hvis den du har ikke er bra - så bytt!!
Gjest Gjesta Skrevet 27. februar 2006 #12 Skrevet 27. februar 2006 Næh, ekke no vondt å borre. Hadde 2 hull i samme tann, jeg (åssen i huleste klarte jeg det?!), men gjorde ikke vondt.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #13 Skrevet 27. februar 2006 gjest-det var meget oppløftende det du skrev.. det trøstet meg litt..... er så nervøs at jeg får jo ikke gjort alt det andre jeg skulle ha gjort idag! huff og huff!!! men men.... det hjalp litt.. men helt trygg kan jeg ikke si at jeg er.. gruer enda. er litt redd for å si fra til tannnlegen.. synes det er litt flaut...hmmm
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #14 Skrevet 27. februar 2006 Jeg borrer stort sett uten bedøvelse og synes ikke det er noe problem. For meg er det bortkastet å betale ekstra for bedøvelse når det alikevel er snakk om små hull. Men snakk med tannlegen din du. Mange tannleger har alternativer for folk med tannlegeskrekk. Har hørt flere som har brukt lystgass som et alternativ. Det er bedre å få fikset tennene nå mens det er små hull i stedet for å utsette det til det blir store månekrater i tennene og dermed virkelig blir noe å borre i.
Gjest Fruktfat Skrevet 27. februar 2006 #15 Skrevet 27. februar 2006 (endret) jeg har også tannlegeskrekk og sprøyteskrekk. fortalte det til tannlegen, og hun tok selvfølgelig hensyn til det, skulle bare mangle. men hun hadde en ny bedøvelse som gikk over data, den bedøvet tanna hun skulle borre i og de to ved siden av, ikke halve munnen. ingen sprøyter, det er et eller annet hun stikker mellom tennene og bedøvelsen renner ned i porene. (klarer ikke å forklare det bedre) dette var hos en tannlege i schweigaardgate i oslo, tror det bare er de der, finn i gule sider og spør hva det (bedøvelsen) heter, ring deretter til tannleger der du bor og spør om de tilbyr dette. Endret 27. februar 2006 av Fruktfat
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå