Gå til innhold

Mellom 2 biler. Hvordan løser dere dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor langt utenfor byen og er ganske avhengig av bil. 
er alene med barn. 
Hvordan løser dere andre dette? 
kjøper ny bil først? 
selger gammel bil først? 

Er egentlig avhengig av penger for den gamle bilen før jeg kjøper ny bil. 

Anonymkode: 43b5d...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du selger jo den andre først, No brainer dette. Ny bil, i motsetning til leiligheter, er det jo lett å finne 

Anonymkode: 266b0...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pleid å bruke innbytte hos forhandler. Taper jo på det på papiret. Men kombinasjonen av at jeg ikke har peiling selv, og dermed raskt kan feilprise. Og at jeg ikke orker styret og risikoen rundt å selge privat, og mulig også får klager, er verdt det. 

Anonymkode: 9cb4a...d4b

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang kjøpte jeg før jeg vraket den jeg hadde.

Andre gangen krasjet jeg og var uten bilen noen uker.

Anonymkode: b4269...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bestilt ny bil, den er leveringstid på. Så da har vi en måneds tid på å selge den vi har. Vi har litt å gå på i forhold til hva vi skal betale i innskudd, så stresser ikke:)

Anonymkode: 3ca80...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I værste fall så kan du leie en bil fra du selger til kjøpe ny. Det er sikkert det er snakk om noen få dager.  Det er fluss av brukt biler på markedet når jeg så etter hvert fall. 

Anonymkode: ac6b8...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I værste fall så kan du leie en bil fra du selger til kjøpe ny. Det er sikkert det er snakk om noen få dager.  Det er fluss av brukt biler på markedet når jeg så etter hvert fall. 

Fluss?

Anonymkode: 12f41...106

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Bor langt utenfor byen og er ganske avhengig av bil. 
er alene med barn. 
Hvordan løser dere andre dette? 
kjøper ny bil først? 
selger gammel bil først? 

Er egentlig avhengig av penger for den gamle bilen før jeg kjøper ny bil. 

Anonymkode: 43b5d...84c

Bestiller nye biler, med ventetid, og får beskjed om levering av ny bil. Som oftest tar bilselger gammel bil tilbake, men sist gang var prisen så dårlig at vi snakket med en bruktbilforhandler som tok bilen inn dagen før ny bil var klar til overlevering. 
Men vi er privilegert og har penger til å betale ny bil før vi får oppgjør for gammel bil. 
Kan du ikke det, så må du legge en dag eller flere mellom gammel og ny bil. Alternativet er å låne kortsiktig på ny bil. Da snakker du med banken. 

Anonymkode: dd304...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ærlige mening og et velment råd fra en som også er alene med barn;

Bor du i et område der det går så lite kollektivtrafikk at du er avhengig av bil er det på tide å se om du kan flytte på deg.

Jeg bor selv langt unna byen, måtte selge bilen. Her går det allikevel nok busser til at det går rundt med litt planlegging. Det var en tøff overgang men nå har vi mye igjen for det.

Barna er selvstendige og busser hit og dit i motsetning til vennene som må kjøres over alt. Jeg slipper å være en personlig sjåfør til alle døgnets tider.

Anonymkode: 6c972...4b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bytter du ikke bare inn den gamle mot den nye?   Mye styr og risiko med å selge selv, du har 2 års reklamasjonsrett ved privatsalg .

Anonymkode: 159a9...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fluss?

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt det igjennom forhandler. Selger man eksempel igjennom finn. Så stiller du/dere med 2 års erstatning til div.

vi kjøpe via finn en gang, og ledningen til batteriet røk ganske fort. Kostet meg 22k å fikse. Fikk igjen 15k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja

Mener du flust?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Taper jo på det på papiret

Ikke bare "på papiret". En bil som er verdt 60k får du neppe mer enn 20k for hos forhandler. En bil verdt 100k får du vel maks (!) 50k for. Har du råd til å hive en månedslønn i dass, lurer du ikke på hvordan overgangen mellom to biler skal organiseres...

Jeg har alltid kjøpt ny bil først. Liker å prute og få god pris, og den prosessen kan ta en måned eller to. Viktig ikke å stresse, for det er store penger å spare. Så kan du selge den andre etterpå.

2 års ansvar for private selgere gjelder ting du vet om. I verste fall tar du en salgssjekk hos NAF og viser til denne, bare vær ærlig om alle bilen sine feil. Da kommer ingen tilbake og krever noe; gjør de likevel det, vis til at du har omtalt alle kjente feil i annonsen. Aldri slett en annonse på FINN, bare sett den til "solgt".

Lykke til!

Anonymkode: e6443...42a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ikke bare "på papiret". En bil som er verdt 60k får du neppe mer enn 20k for hos forhandler. En bil verdt 100k får du vel maks (!) 50k for. Har du råd til å hive en månedslønn i dass, lurer du ikke på hvordan overgangen mellom to biler skal organiseres...

Jeg har alltid kjøpt ny bil først. Liker å prute og få god pris, og den prosessen kan ta en måned eller to. Viktig ikke å stresse, for det er store penger å spare. Så kan du selge den andre etterpå.

2 års ansvar for private selgere gjelder ting du vet om. I verste fall tar du en salgssjekk hos NAF og viser til denne, bare vær ærlig om alle bilen sine feil. Da kommer ingen tilbake og krever noe; gjør de likevel det, vis til at du har omtalt alle kjente feil i annonsen. Aldri slett en annonse på FINN, bare sett den til "solgt".

Lykke til!

Anonymkode: e6443...42a

Siter hele avsnittet mitt, du, så ser du hvorfor jeg for meg skriver "på papiret" ;)

Anonymkode: 9cb4a...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du selger jo den andre først, No brainer dette. Ny bil, i motsetning til leiligheter, er det jo lett å finne 

Anonymkode: 266b0...8d1

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er det ikke. Jeg solgte min gamle først, og det tok 1,5 mnd før jeg fikk kjøpt ny. De gode bilene som annonseres, blir plukket opp og forsvinner fra markedet i løpet av timer.

Det har også vært omtalt i media:'

https://www.nrk.no/rogaland/aldri-for-er-det-solgt-flere-bruktbiler-_-forhandlere-sliter-med-a-fa-tak-i-nok-biler-1.17058416

https://www.nettavisen.no/okonomi/varsler-bruktbilkrise-prisen-har-okt-med-150-000-kroner-pa-et-halvt-ar/s/5-95-1912454

Anonymkode: fc2d4...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...