Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #1 Skrevet 27. februar 2006 Var hos legen idag å fikk sykemelding, og når jeg kom hjem så jeg at legen hadde ført på grunnen til at jeg var borte på diagnose. Nå innbilte jeg meg at min helse er privat, og også min diagnose. Kan det være riktig at diagnosen må føres på sykemeldingen? Jeg føler dette som brudd på legens taushetsplikt siden jeg ikke har gitt noe samtykke på at andre kan få vite hva min diagnose er.
Malama Skrevet 27. februar 2006 #2 Skrevet 27. februar 2006 Årsaken til fraværet skal vel stå på din del og trygdekontores del, men ikke den delen arbeidsgiver får. Kan du ikke ta en telefon til legen og få svar på dette? For her inne kan du få alle mulige svar, og det er ikke alle som svar som inneholder den hele og fulle sannhet (inkludert mitt eget)
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #3 Skrevet 27. februar 2006 takk Malama... Tenkte å ringe legekontoret å høre om det virkelig stemmer at jeg må opplyse arbeidsgiver om min diagnose. Var bare intressert i å høre andres mening og erfaring om dette
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #4 Skrevet 27. februar 2006 Hvis man har brukket en arm eller et ben, og må gå gipset i over 6 uker, kan man bli helt sykemeldt selv om man er funksjonsfrisk ellers i kroppen.
Gjest gjest1 Skrevet 27. februar 2006 #5 Skrevet 27. februar 2006 Såvidt jeg vet og har erfart i arbeidslivet har ikke arbeidgiver noe med hvilken diagnose du har. Diagnosen er vel ikke påført den delen av sykemeldingen som skal til arbeidsgiver heller? Jeg har heller aldri opplevd en arbeidsgiver som har spurt etter diagnose.
aline Skrevet 27. februar 2006 #6 Skrevet 27. februar 2006 som de andre sier, det skal ikke stå diagnose på den delen av sykemeldingen du skal levere til arbeidsgiver, så dersom det er den vanlige sykemeldingen med en rød del, en gul del og en grønn del, så skal altså ikke diagnosen stå på den gule delen. de to andre delene står diagnosen på, og det er riktig, det er delene til deg og til trygdekontoret.
Replica Skrevet 27. februar 2006 #7 Skrevet 27. februar 2006 Arbeidsgiver har ingenting med hvilken diagnose du har. På mine sykemeldinger har det alltid stått diagnose kun på delen som trygdekontoret og jeg skal skal ha.
Gjest syk Skrevet 27. februar 2006 #8 Skrevet 27. februar 2006 Er sykemeldt nå og der sto diagnosen på det røde/rosa arket forrerst - det jeg skal ha. Jeg fikk hetta nå for jeg trodde ikke diagnosen sto på noen av de to siste. OG jeg sendte begge til arbeidsgiver fordi han skal betale første 14 dagene av sykemeldingene og jeg trodde det var slik det skulle gjøres. Stemmer ikke dette?!? Står diagnosen på det trygdekontoret skal ha og skulle jeg sendt en til trygdekontoret og en til arbeidsgiver? ANGST!!!
Gjest Gjesta Skrevet 27. februar 2006 #9 Skrevet 27. februar 2006 Stemmer ikke dette?!? Står diagnosen på det trygdekontoret skal ha og skulle jeg sendt en til trygdekontoret og en til arbeidsgiver? ANGST!!! ← Diagnosen står på din rosa kopi, og på det forresten hvite arket som legen sender til trygdekontoret.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #10 Skrevet 27. februar 2006 Diagnosen står på din rosa kopi, og på det forresten hvite arket som legen sender til trygdekontoret. ← Takk skal du ha! :kys_2: Det var det jeg trodde også, men begynte å bli redd jeg hadde misforstått...
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #11 Skrevet 27. februar 2006 Men IA-bedrifter krever jo årsaksbehandling og tett oppfølging etc. Da er det vanskelig å ikke fortelle på arbeidsplassen hva som feiler deg igrunnen. En annen ting - hva gjør det at bedriften får vite det?
Gjest Sykemeldt Skrevet 27. februar 2006 #12 Skrevet 27. februar 2006 En annen ting - hva gjør det at bedriften får vite det? ← Det er vel ikke alt eller alle diagnoser man har lyst til å dele med andre. Som sagt så føler jeg at min helse er privat.
Gjest Gjesta Skrevet 27. februar 2006 #13 Skrevet 27. februar 2006 Det kan være noe så enkelt som et svangerskap i prøvetida, eller i ei periode med nedskjæringer. Arbeidsgiver har ikke lov til å si opp eller la være å gi fast jobb pga svangerskap (eller sykdom for den del), men det er dessverre ingen garanti for at slikt ikke skjer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå