Gå til innhold

Motor spørsmål, turbo.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en brukt liten søt Mercedes. Jeg har ikke greie på biler, så jeg tenkte å spørre her. Motoren er på 2 liter og bruker diesel.
Etter det jeg har forstått, er 2liter ganske bra. Motoren er på 82hk, siden den også har turbo, burde den ikke ha ganske mange hestekrefter?

Anonymkode: 47685...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2liter og 82hk. Da har den ikke turbo. Hvilken årsmodell og modell er dette?

Anonymkode: 2092c...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare ikke tatt ut mer av den, og det er ikke all verden ut av en 2l.

Anonymkode: 2092c...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sett som gir større effekt. Det må godkjennes av Statens vegvesen for å være lovlig.

Har ikke erfaring med det selv, om godkjenning i praksis er mulig.

Reklamen sier denne motoren vil få ca 30% større effekt og dreiemoment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

A160 CDI   2010 modell

Anonymkode: 47685...f0c

...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Etter det jeg har forstått, er 2liter ganske bra. Motoren er på 82hk, siden den også har turbo, burde den ikke ha ganske mange hestekrefter?

En A160 CDI 2010er bruker mer enn 2l. Det faktiske forbruket bør være et sted mellom 4,4l og 7,0l per 100km ifølge tyske ADAC. Kjører du mye på korte distanser med lav hastighet, så er du nærmere 7l per 100km.

82hk er en grei motorisering for bilen. Mot dagens elbiler føles det kanskje litt tregt. 

En turbo er enkelt forklart en enhet som presser luft og deler av eksos tilbake til motoren. Mer luft betyr at mer drivstoff kan forbrennes og dermed økes motoreffekt. Svaret er ja, motoren har mer hk med en turbolader. 

Din bil har en turbolader. Som øker antall hestekrefter til 82hk. Uten den hadde motoren vært mye svakere.

https://www.ultimatespecs.com/car-specs/Mercedes-Benz/1448/Mercedes-Benz-A-Class-(W169)-A160-CDI.html

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TBL12 skrev (1 time siden):

Det finnes sett som gir større effekt. Det må godkjennes av Statens vegvesen for å være lovlig.

Har ikke erfaring med det selv, om godkjenning i praksis er mulig.

Reklamen sier denne motoren vil få ca 30% større effekt og dreiemoment.

Og da med de ulemper som vil komme i form av havari av girkasse m.m. De som har peiling gjør ikke slike inngrep på motor, nettopp for å forhindre slike skader. 30% høres ikke mye ut, men er nok til at det ikke passer sammen lengre med resten.

Anonymkode: 2092c...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (35 minutter siden):

...

En A160 CDI 2010er bruker mer enn 2l. Det faktiske forbruket bør være et sted mellom 4,4l og 7,0l per 100km ifølge tyske ADAC. Kjører du mye på korte distanser med lav hastighet, så er du nærmere 7l per 100km.

82hk er en grei motorisering for bilen. Mot dagens elbiler føles det kanskje litt tregt. 

En turbo er enkelt forklart en enhet som presser luft og deler av eksos tilbake til motoren. Mer luft betyr at mer drivstoff kan forbrennes og dermed økes motoreffekt. Svaret er ja, motoren har mer hk med en turbolader. 

Din bil har en turbolader. Som øker antall hestekrefter til 82hk. Uten den hadde motoren vært mye svakere.

https://www.ultimatespecs.com/car-specs/Mercedes-Benz/1448/Mercedes-Benz-A-Class-(W169)-A160-CDI.html

Schmuhu

Er det forbruket det stilles spørsmål om?

Anonymkode: 2092c...3b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har kjøpt en brukt liten søt Mercedes. Jeg har ikke greie på biler, så jeg tenkte å spørre her. Motoren er på 2 liter og bruker diesel.
Etter det jeg har forstått, er 2liter ganske bra. Motoren er på 82hk, siden den også har turbo, burde den ikke ha ganske mange hestekrefter?

Anonymkode: 47685...f0c

Det har med avgifter å gjøre. Det var den minste bilen i mercedes sin katalog og målgruppen var i det lavere prissjiktet. 

Med lav effekt, lav egenvekt og lavt forbruk kunne den konkurrere med andre billigbiler. 

Teknisk sett er det mulig å ta ut mer effekt av den motoren.

Anonymkode: 0d1c0...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har kjøpt en brukt liten søt Mercedes. Jeg har ikke greie på biler, så jeg tenkte å spørre her. Motoren er på 2 liter og bruker diesel.
Etter det jeg har forstått, er 2liter ganske bra. Motoren er på 82hk, siden den også har turbo, burde den ikke ha ganske mange hestekrefter?

Anonymkode: 47685...f0c

På en dieselmotor så er egentlig dreiemomentet viktigere enn hestekrefter, 82 HK er ikke veldig mye for en motor på 2 liter men det positivet er at motoren varer lenger siden den ikke er presset til det maksimale slik som er vanlig på mindre motorer i disse dager.

Det er mulig å hente ut mer effekt av motoren på bilen din uten at det er skadelig for verken motor eller drivverk.

Schmuhu skrev (55 minutter siden):

...

En A160 CDI 2010er bruker mer enn 2l. Det faktiske forbruket bør være et sted mellom 4,4l og 7,0l per 100km ifølge tyske ADAC. Kjører du mye på korte distanser med lav hastighet, så er du nærmere 7l per 100km.

82hk er en grei motorisering for bilen. Mot dagens elbiler føles det kanskje litt tregt. 

En turbo er enkelt forklart en enhet som presser luft og deler av eksos tilbake til motoren. Mer luft betyr at mer drivstoff kan forbrennes og dermed økes motoreffekt. Svaret er ja, motoren har mer hk med en turbolader. 

Din bil har en turbolader. Som øker antall hestekrefter til 82hk. Uten den hadde motoren vært mye svakere.

https://www.ultimatespecs.com/car-specs/Mercedes-Benz/1448/Mercedes-Benz-A-Class-(W169)-A160-CDI.html

Schmuhu

Nå er det snakk om motorvolum og ikke forbruk.

Anonymkode: f9ef8...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...