Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man ringer til referanser som f.eks sykepleier og snakker med sjefen. 

Hva er vanlig å spørre om? 

Anonymkode: 673a0...de2

Skrevet

Det jeg som oftest spør om er:

punktlighet, at du er på plass når arbeidsdagen starter og ikke stadig vekk kommer for seint.

samarbeidsevner

hvordan du lærer nye ting (om du plukker det opp raskt eller bruker veldig lang tid på dette)

også snakker vi litt rundt om forskjellige ting, for ofte forteller referansen timg uoppfordret også. 

Hele poenget med referanse sjekk (som jeg ser det) er å få et bilde av hvordan du er som person og fungerer sammen med kolleger på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 7fe93...24d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

punktlighet, at du er på plass når arbeidsdagen starter og ikke stadig vekk kommer for seint.

samarbeidsevner

hvordan du lærer nye ting (om du plukker det opp raskt eller bruker veldig lang tid på dette)

også snakker vi litt rundt om forskjellige ting, for ofte forteller referansen timg uoppfordret også. 

Hele poenget med referanse sjekk (som jeg ser det) er å få et bilde av hvordan du er som person og fungerer sammen med kolleger på arbeidsplassen. 

Enig i alt dette! Jeg spør også om hva slags oppgaver personen hadde, hvordan han spør om hjelp, hvordan han fungerer sosialt, om han er i konflikt og om andre kolleger ville svart det samme. Til slutt spør jeg hvordan jeg som leder kan sørge for at han trives hvis han ansettes, om det er noe jeg bør vite om. 

Anonymkode: 68ff2...32e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 7.56):

samarbeidsevner

Takk. 

Jeg jobber nemlig som nattevakt i helse. Vi nattevaktene ser jo sjefen sjeldent. Hun har vært med på 2 rapporter, også sett hun på 1 medarbeidsesamtale og 1 nattevaktsmøte.  Hun sa nei til å være referanse fordi hun ikke kjente meg.  ( dette var i sommer) 

Etter medarbeidersamtalen sa hun ja, under tvil. Nå er det slik at jeg har jobbet her i 11 mnd, og vi skal flytte 8 timer unna. Når skal jeg regne med at sjefen blir kjent med meg siden hun ikke kommer på jobb når jeg er der. Kanskje jeg skal be hun ta en ringerunde til kollegaer? Høre om jeg kan jobbe en dagvakt når hun er der? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk. 

Jeg jobber nemlig som nattevakt i helse. Vi nattevaktene ser jo sjefen sjeldent. Hun har vært med på 2 rapporter, også sett hun på 1 medarbeidsesamtale og 1 nattevaktsmøte.  Hun sa nei til å være referanse fordi hun ikke kjente meg.  ( dette var i sommer) 

Etter medarbeidersamtalen sa hun ja, under tvil. Nå er det slik at jeg har jobbet her i 11 mnd, og vi skal flytte 8 timer unna. Når skal jeg regne med at sjefen blir kjent med meg siden hun ikke kommer på jobb når jeg er der. Kanskje jeg skal be hun ta en ringerunde til kollegaer? Høre om jeg kan jobbe en dagvakt når hun er der? 

Skjønner ikke hvorfor. Får en kollega til å være referanse

Anonymkode: 926a8...c97

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk. 

Du trenger ikke bruke sjefen som referanse.

Anonymkode: d1889...6b2

Skrevet

Spør om faglig dyktighet, nærvær og punktlighet, samarbeidsevner, fleksibilitet, bidrag til det pykososiale arbeidsmiljøet, evne til å lede og å bli ledet, intuitive ferdigheter

Anonymkode: 21612...4b0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor. Får en kollega til å være referanse

Anonymkode: 926a8...c97

det nye stedet ønsket en sjef og en kollega. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du trenger ikke bruke sjefen som referanse.

min potensielle nye arbeidsplass ønsket en sjef som referanse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

min potensielle nye arbeidsplass ønsket en sjef som referanse. 

Skjønner. 

Har du en nærmere leder som kan ta en prat med sjefen da? Så får sjefen bare være ærlig om at dere har hatt svært lite med hveramdre å gjøre, men at nærmeste leder beskriver deg som ... ... ...?

Skrevet

Sjefen kan jo si noe om du har hatt lite eller mye fravær, er presis, om du får klager fra kollegaer eller pasienter. Så helt ubrukelig som referanse kan hun/han da ikke være. 

Skrevet
KatteLatte skrev (2 timer siden):

Sjefen kan jo si noe om du har hatt lite eller mye fravær, er presis, om du får klager fra kollegaer eller pasienter. Så helt ubrukelig som referanse kan hun/han da ikke være. 

Jeg er enig, men fikk klarsignal fra sjefen om han hun kunne være referanse likevel. 

Fravær tror jeg egentlig man ikke skal spørre om, men det gjøres vel likevel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...