Gå til innhold

Ny i bolig - er dette virkelig grei behandling av brukerne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du burde nok også tatt litt etisk refleksjon. Det er hjemmet deres, og de er voksne. Voksne med utviklingshemming, ikke barn. 

Anonymkode: 995e7...585

Du snakker til mennesker som oppholder seg på et av de mest toxic plassene på nettet. De har jo ikke evne til å se på en funksjonhemmet som et menneske. Det er en skattebyrde,som de tror de selv personlig betaler. Folk her inne klarer ikke engang å tolerere de funksjonfriske. Hadde ALDRI i verden spurt om råd eller støtte til noe ala denne tråden på internett,eller mer spesifikt KG. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har nylig begynt å jobbe i bolig for psykisk utviklingshemmede. I boligen er det en fellesstue der brukere kan samles, der har de tilgang på kaffe og te, noe de også er med å betale for.

Ofte er personal sammen med dem i stuen, men det er ikke alltid man har tid eller mulighet. Det jeg reagerer på er at brukerne ikke har lov til å gå og hente seg en kopp i skapene på stua, de må vente til et personal kommer og skjenker i kaffe eller te til dem. Hvorfor? Fordi mange personal mener brukerne er «ekle» og har dårlig hygiene. De er altså så «ekle» at de ikke får lov til å åpne en skapdør en gang. 
Hvorfor er det så mye eklere at de åpner en skapdør enn at de tar i et dørhåndtak??

jeg mener at dette er dårlige holdninger mot mennesker med utviklingshemming. Personal sier rett ut på møter at de er ekle og urenslige. Men stuen er jo der for dem ikke for oss ansatte. Jeg mener at vi heller kan bli flinkere til å vaske over håndtak, eventuelt ha vår kopp et annet sted hvis det er så fryktelig ekkelt at en beboer åpner samme skapdør som oss. Men flertallet på jobb mener altså at de ikke skal få lov til å skjenke seg en enkel kopp kaffe…

Anonymkode: 2efd5...090

Dette ville jeg sagt tydelig ifra om. Dere er i deres hjem. Ekle holdninger. Er dere helsepersonell?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Inne i sine egne leiligheter er én ting, men stuen er felles. Da må det være noen enkle regler. Eller mener du at jeg kan gå på kafé og forlange å komme inn på kjøkkenet der og hente det jeg vil ha? Jeg betaler jo for maten, og jeg er ganske flink til å vaske meg på hendene, og jeg har ikke lyst til å føle at jeg er under de ansatte i rang, så det må jeg ha lov til. Eller kanskje ikke? 

Anonymkode: 054b7...b34

Seriøst. Hvordan kan du sammenligne et hjem med en cafe? Du bør vel skjønne at det kan være hundrevis av folk som besøker en cafe i løpet av en dag, her er det snakk om noen få faste beboere.  Forøvrig så kan man ta et glass å skjenke seg vann på de fleste cafeer i dag. TS snakker heller ikke om kjøkken, men å hente seg en kopp i stuen og skjenke seg en kaffe. Det skulle da bare mangle.

Endret av Aureka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvis det er hjemmene til folk, er dette ulovlig. Da snakker vi om ulovlig tvang. 

Anonymkode: cc888...086

Dette er faktisk interessant. Synes du kan undersøke litt mer i denne retningen TS. Er du fagorganisert, i så fall kan du få hjelp til å kikke nærmere på jussen, altså spørre om råd via fagorganisasjonen. Du kan også tipse Fylkesmannen i kommunen, de skal føre tilsyn med "institusjoner" Der jeg jobber kommer de på besøk minst en gang i året og snakker med de beboerne som er bor der. Det høres ut som om det er behov for en holdningsendring blant personalet der du jobber. Hvis hygiene er en utfordring, så finnes det bedre måter å ivareta personalets kopper og kaffe på. Og du har et godt poeng angående dørhåndtak. 

Tenker også at beboere og personal er heldige som får en ny ansatt som ser på ting med nye øyne, har gode etiske refleksjoner og et helhetlig menneskesyn.  Jeg jobber selv med mennesker og jeg har lært mye av nye kollegaer som kommer inn med ett nytt blikk og refleksjoner. Det er så altfor lett å gro fast i gamle vaner og holdninger og man glemmer noen ganger å reflektere over om de egentlig er til nytte. 

Endret av Aureka
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du burde nok også tatt litt etisk refleksjon. Det er hjemmet deres, og de er voksne. Voksne med utviklingshemming, ikke barn. 

Anonymkode: 995e7...585

Men det hadde vært ok om det var barn?

Anonymkode: 7386e...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...