Gå til innhold

Hva gjør man kolleger går syk på jobb og ødelegger for alle?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gliffy skrev (22 timer siden):

Har man skikkelig influensa så kommer man seg jo ikke på jobb. Samme om man taper penger på det. 
Sannsynligvis har de flere som går småsyke på jobb, men det fører i alle fall ikke til at det blir mer sykdom av typen sengeliggende.

Men det er da ikke ofte man er så syk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 1.11.2024 den 18.25):

EJeg snakker om de kollegaene kommer på jobb med feber og influensa, jamrer seg og lager lyder, hoster og nyser, går så og spiser lunsj med alle og totalt ignorere at de er syke. Er du syk, sitt på egen pult!

Hva sier man til leder, hvordan tar man opp problemet?  Leder er jo en dårlig leder som ikke sender dem hjem!
Hvordan tar man det opp hvor ugreit dette er? (ja det er ugreit, bruk egenmeldingsdager over en lav sko). 

jeg har nå selv fått helga ødelagt og er sengeliggende, får ikke refundert helgeturen og er veldig klar for å ta dette opp med ledelsen på mandag 

Anonymkode: 1695b...8cb

Nei, altså, enten klager folk over at kolleger ikke kommer på jobb pga sykdom, for de er jo nok ikke «såååå syk»… I neste øyeblikk klager folk over at syke kolleger kommer på jobb og smitter andre… Ikke enkelt å svare på dette! 

Anonymkode: 27a57...271

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Violetta skrev (På 1.11.2024 den 18.29):

Takk for at du sprer smitte videre da. Lærte du ingenting av pandemien?

OM denne personen ikke går på jobb led sykdom, kan Keg nesten garantere at du blir smittet et annet sted! Gratulerer med innsikt! 🥳

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, altså, enten klager folk over at kolleger ikke kommer på jobb pga sykdom, for de er jo nok ikke «såååå syk»… I neste øyeblikk klager folk over at syke kolleger kommer på jobb og smitter andre… Ikke enkelt å svare på dette! 

Enig! Man kan aldri vinne når det gjelder dette. 

På min arbeidsplass blir sjefen tydelig irritert når man melder seg syk, og man blir garantert baksnakket. Kommer man halvsjuk på jobb blir alle redde for smitte og snakker om at «er man syk, så er man syk!». 
Feil blir det uansett. 

Anonymkode: 4f501...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig! Man kan aldri vinne når det gjelder dette. 

På min arbeidsplass blir sjefen tydelig irritert når man melder seg syk, og man blir garantert baksnakket. Kommer man halvsjuk på jobb blir alle redde for smitte og snakker om at «er man syk, så er man syk!». 
Feil blir det uansett. 

Anonymkode: 4f501...3cc

Min opplevelse også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

Men det er da ikke ofte man er så syk

Nettopp. Og derfor har land med dårligere sykelønnsordninger enn oss tilsynelatende mye friskere befolkning, og hypotesen om at folk blir friskere ved at man er mer hjemme fra jobb er tilbakevist. Hadde den stemt ville svenskene vært sykere enn oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.11.2024 den 19.14):

Jeg glemte jo å svare på spørsmålet..

Det er jo bare å ta opp at det blir flere sykedager når syke kommer på kontoret.

Hos oss kommer det ofte info om influensasesong, hygiene, mulighet for vaksiner etc. Det er jo ingenting i veien for at leder kan si eller poste på intranett at nå er influensa/forkjølelsesesong i gang, slik unngår du smitte, host i abluen, husk å vaske henda blablabla og hold deg hjemme om du har mye symptomer elns. Kan sikkert finne noe på nett og printe ut og henge på dassen. 

Men noen av de som føler de er en helt når de kommer på jobb, eller føler at de "må" på jobb, trenger å høre sjefen si at det ikke bare er ok med hjemmekontor, det er fint om de kan ta det når de er litt på felgen men friske nok til å jobbe.

Anonymkode: 22dc9...b4e

Det er feil, i alle fall om man sammenligner med andre land. Folk går på jobb når de er småsyke på grunn av redusert lønn, men det fører ikke til høyere sykefravær.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.11.2024 den 18.56):

Ts her. Takk for perspektiver. Jeg skjønner man må holde avstand selv, men jeg ser ikke helt for meg den samtalen med sjefen;

«jeg flytter på hjemmekontor fordi jeg mener de andre som er syk kan smitte meg», eller «jeg spiser på pulten min resten av måneden fordi de syke kollegene ikke viser hensyn», uten å høres ut som en raring.

Jeg synes jo at det er 100% de syke må vise respekt og sitte på egen pult. 

samtidig syns jeg dette er noe leder må regulere. Men hvordan tar man opp med leder at man syns det er ugreit ? 

Anonymkode: 1695b...8cb

"Jeg trenger hjemmekontor da det er så mye sykdom om dagen og folk er dårlige på avstand og hygiene. Jeg orker ikke å bli syk, og det er ikke bra for bedriftens økonomi heller. Kan vi ha en avtale om at jeg er på hjemmekontor når folk møter syke på jobb?"

Vær så god, samme forespørsel, annen vinkling og budskap. Du legger vekt på DINE behov og bekymringer, ikke hvor håpløse alle andre er.

Anonymkode: e93c2...c5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Min opplevelse også! 

Slik har vi det ikke på jobb. Der er alle "uff, du er jo syk, da må du være hjemme!" Inkl sjefen!

Anonymkode: e93c2...c5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.11.2024 den 18.28):

Så lenge jeg ikke er sprekksyk så går jeg på jobb. Snørr, hoste og litt feber er ikke grunn nok til å holde seg hjemme. 

Anonymkode: a87fb...a25

Slik tenkte jeg også i alle år. Både som ansatt og arbeidsgiver. Jeg tenker ikke slik nå lenger. Selv om jeg må jobbe ekstra, da kanskje doble vakter, helger man skulle hatt fri, så heier jeg på alle de som holde seg hjemme så lenge dem er ba smittsomme. Det er best for alle. 

Jeg ble nok lært opp av min mor, og har trodd på det i alle år. Godt man e åpen nok til å lære nytt.  Det er bare teit om du gå på jobb hoster nyser og med feber. Ingen som trenger deg der da for halv maskin. Ikke bare tar det ofte lengre tid før du er skikkelig i form igjen, men du passer jo også på at resten av gjengen går ut i tur og orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en stor greie på min forrige jobb. Mange som ble irritert fordi folk kom syke på jobb. I samme tidsrom som det største sykdomspresset var jeg del av en arbeidsgruppe som skulle lage et forslag for hjemmekontorregler. Da diskuterte vi dette ganske heftig, og det kom argumenter om at "det er ikke alle som klarer å være hjemme, de trenger å være sosiale i løpet av dagen". Unnskyld meg? Skal alle lide fordi du er selskapssyk? Trodde ikke mine egne ører. Dette var samtidig som vi hadde to kreftsyke kolleger som jobbet 1-2 dager i uka for å opprettholde en form for normalitet i livet. De ble overhodet ikke tatt hensyn til, og denne dama mente at hennes behov for å være sosial var viktigere enn deres behov for å overleve.

Det hjalp ikke at ledelsen hyllet alle som møtte opp syke. Når jeg sa at "jeg spiser på plassen min fordi 4 stk er syke" var det JEG som fikk tilsnakk for å være usosial. Ikke fikk jeg ha hjemmekontor heller, fordi de forkastet forslaget til arbeidsgruppa og bannet hjemmekontor fullstendig. De tvang rett og slett folk til å utsette seg for smitte. Drittplass full av egoistiske folk.

Anonymkode: 855fa...922

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (På 1.11.2024 den 22.19):

Dette virker ikke logisk. 
i Norge har vi mye høyere sykefravær enn i Sverige. Sannsynligvis er dette fordi de i Sverige har et system der man taper økonomisk på å være hjemme, så folk har en høyere terskel for å ta egenmelding og går på jobb selv om de er litt pjusk. I følge din logikk burde de ha mye mer sykdom i Sverige, men sånn er det jo ikke.

Sveriget har ganske mange syktbarn dager, de bruker av de i stedet. Begynner man å se etter så er der nok ganske likt. Det er dessuten ikke korttidsfravær som er problemet i Norge.

Maleficenta skrev (På 1.11.2024 den 22.08):

Kan være kolleger tror jeg er syk

Du har vel en form for kommunikasjonsevne? Slik at du evner å komme i forkjøpet og si at det er allergier? 

Anonymkode: 8add4...cc1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det innføres karensdager kommer veldig mange til å presse seg på jobb selv om de burde ha holdt seg hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge det bare er sesongforkjølelser så har vi det rundt oss hele tiden. Her i huset klarer vi ikke smitte hverandre en gang. Har også flere ganger sittet ved siden av folk som er sylte forkjøla på fly, uten å bli smittet. 

Så er lite bekymret for at for at folk snufser litt på jobb. 

Anonymkode: fefaa...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmd skrev (2 minutter siden):

Dersom det innføres karensdager kommer veldig mange til å presse seg på jobb selv om de burde ha holdt seg hjemme. 

Tenk på alle unnasluntrerne som da dukker opp på jobb…så syke var de ikke når de må betale kalaset selv.. du ville blitt overrasket over hvordan sykefraværet falt. Ja, jeg er irritert på en fast gjeng som er «syke» minst en gang i uka. I full vigør både før og etter sykedagen. Men i en IA bedrift med ørten sykedager er det ingen som reagerer.

Anonymkode: cdba5...6a1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sveriget har ganske mange syktbarn dager, de bruker av de i stedet. Begynner man å se etter så er der nok ganske likt. Det er dessuten ikke korttidsfravær som er problemet i Norge.

Anonymkode: 8add4...cc1

Den påstanden har jeg ikke mulighet til å ettergå akkurat nå, men vi vet jo at tendensen er den samme også i andre land som Danmark og Finland. 
Hva som er problemet var ikke det jeg kommentere på, men påstanden om at det blir mer fravær av at folk går på jobb når de er småsyke. Det stemmer ikke, til og med oecd har jo påpekt at Norges generøse sykelønnsordning fører til mer fravær, både kort og langt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Violetta skrev (På 1.11.2024 den 18.29):

Takk for at du sprer smitte videre da. Lærte du ingenting av pandemien?

Pandemien er over, nå er rådet at man skal gå på jobb så lenge man klarer det. "Alle" blir syke på høsten, hadde du ikke blit smittet av en kolega så hadde du møt noen på butikken eller busen. De fleste er smitsome før de blir syke også, så det kan godt være du allerede var smitet før kolegaen din viste hun var syk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke for karensdager eller redusert sykelønn for alle, det vil ramme de lavtlønnede og de som ikke kan ta hjemmekontor alt for hardt. Når det er sagt, jeg har en høne og plukke med folk som ts som har ALT for dårlig arbeidsmoral. Dersom folk ikke skjerper seg, vil det gå utover oss alle, vi vil bli rammet økonomisk når vi blir syke. Dere som mener at ordningen må kuttes, må huske at det kan ramme dere selv. Alle kan bli syke. Og dere som misbruker ordningen: Dersom dere ikke slutter, kommer ikke stortinget til å ha noe valg, da må de kutte i ordningen.

Anonymkode: 25ca3...b76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenk på alle unnasluntrerne som da dukker opp på jobb…så syke var de ikke når de må betale kalaset selv.. du ville blitt overrasket over hvordan sykefraværet falt. Ja, jeg er irritert på en fast gjeng som er «syke» minst en gang i uka. I full vigør både før og etter sykedagen. Men i en IA bedrift med ørten sykedager er det ingen som reagerer.

Anonymkode: cdba5...6a1

Høres veldig spesielt ut at folk er «syke» hver uke på arbeidsplassen din. Her har ledelsen og de tillitsvalgte tydeligvis en utfordring som de bør ta tak i. 

Men poenget mitt var altså at at syke/smittsomme ansatte (spesielt lavtlønnete i yrker som ikke kan utføres fra hjemmekontor) vil måtte tvinge seg på jobb og dermed smitte kolleger/pasienter/kunder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare blir man smitta, men man må sitte og høre på konstante host, hark og snufs. Vi sitter i åpent landskap og har noen sånne på jobb og jeg mister helt konsentrasjonen av å hele tiden måtte høre på disse lydene. I tillegg klager de over å være syke og ha vondt.

Anonymkode: 62a4b...d55

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...