Gå til innhold

Mannen ønsker å sterilisere seg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bdog skrev (3 timer siden):

Han ønsker jo ikke og få flere barn, hvorfor i alle dager skulle han fryse ned sperm da? 

Mye kan skje. Noen ganger ombestemmer folk seg etter noen år. Å fryse ned kan være en forsikring hvis ting endrer seg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om mann er 100% sikker i en sak nå, så trenger ikke det  bety at mann er  liike sikker om feks 5 eller 10 år frem i tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansvarsfullt av mannen att ta ansvar för sin kropp och sin önskan. 

Min man har också steriliserat sig. Minns inte hur gamla barnen var då men mannen hade inte klarat av ett barn till med nattskrik och sömnbrist, och inte vår relation som konsekvens av det. Kanske hade ett tredje barn varit fantastiskt men det är det ingen som vet. 

Vi var nöjda med de två friska barn vi fått. 

och för MIN skull är det fortfarande otroligt skönt att veta att jag inte kan bli gravid. Inga hormoner, piller, spiral eller annat som ska kommas i håg, bytas och framför allt fungera. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg anbefaler deg å fortelle kjæresten din at å ta en sterilisering innebærer å risikere å få kroniske smerter. Post steriliseringssmertesyndrom (pvps). Opptil 15% får det. 1% får ptsd.

Noen mener det bare er å ta en refertilisering (sy tilbake sædlederne) om man har tatt en sterilisering og en dag ombestemmer seg og vil ha flere barn. Men alle får ikke sædceller tilbake. Å noen får smerter av det, for hver operasjon er en risiko for smerter. 

Om du forteller kjæresten din dette, så kanskje han ikke vil ta en sterilisering. Jeg anbefaler ingen å ta sterilisering! Både fordi alt for mange ombestemmer seg og vil ha barn og pga smertene man kan få. Ingen vet hvem som får smerter. 

Skulle ønske vi heller brukte kondom resten av livet enn at han tok sterilisering, for nå sliter vi veldig med hans pvps, ptsd, depresjon og selvhat. Forholdet vårt er dårligere nå enn før. Han har hatt refertilisering (kun for å se om smertene ble redusert) og vi må nå bruke kondom de gangene vi har sex. Han har smerter/ubehag ved hver eneste utløsning. Han kan ikke løpe etc for da blir smertene sterkere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Steriliseringen er reversibel. Man vil også få veldig gode resultater med ivf om man mot formodning ikke blir gravid etter reversering. De produserer fortsatt sædceller som før etter sterilisering :)

Anonymkode: 2129e...62a

Det funker aldri 

Anonymkode: 9b740...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det funker aldri 

Anonymkode: 9b740...6a6

Jo, i 97% av tilfellene i følge en studie fra England..

Anonymkode: 2129e...62a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.11.2024 den 18.18):

Mannen min har ytret et ønske om sterilisering. Vi har to barn sammen som er 3 og 5 år. For min del er jeg usikker om jeg ønsker flere barn eller ikke og synes dermed at det er vanskelig å ta valget om aldri flere barn. Jeg ønsker ikke å tvinge mannen til å få ett barn til, og mener at det er hans kropp og dermed hans valg. Likevel sitter jeg men en del tung følelser knyttet til dette, og tanker på å aldri kunne å ett barn til... 

Noen som har noen støttende ord? Ønsker gjerne å komme med over de tunge tankene og kunne støtte han i hans avgjørelse. 

Anonymkode: c0b54...2f2

Mannlig sterilisering kan vel reverseres ut fra det jeg har hørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (På 1.11.2024 den 19.20):

Flott du vil støtte ham uansett, men personlig synes jeg de barna dere har er litt for unge, samt at du er usikker, til at en skal lukke den døren allerede. Kommer jo an på alderen deres også. Kjenner flere par som har angret på at mannen steriliserte seg tidlig. 
Hans valg til syvende og sist, men jeg hadde også ønsket at min mann skulle vente litt til.
Du kan snu på det at dere har fått to fine barn. De er forhåpentligvis friske, og dere har det forhåpentligvis bra sammen dere fire. Flere barn kan velte både forholdet og Familien AS. Men jeg skjønner deg så godt. 

Hvilke relevans har det at hun er usikker? Om han ønsker å sterilisere seg gjør han selvsagt det. I abortdebatten er kronargumentet at kvinnen bestemmer over egen kropp. Det gjør selvsagt menn også.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Hvilke relevans har det at hun er usikker? Om han ønsker å sterilisere seg gjør han selvsagt det. I abortdebatten er kronargumentet at kvinnen bestemmer over egen kropp. Det gjør selvsagt menn også.

Det er forskjell på å bestemme over egne kropp og å ta en operasjon som steriliserer deg for fremtiden. En mann i 20 årene er ofte litt ung til å ta en slik avgjørelse, det betyr ikke at han ikke selv skal få bestemme om han vil ha flere barn.

Hva om noe skjer med ett av barna deres, eller de går fra hverandre og mannen finner seg ny dame han vil ha barn med.

Anonymkode: 6630e...412

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (4 minutter siden):

Ja og han ønsker jo åpenbart ikke flere barn. Ts kan jo ikke tvinge han til å få flere om han ikke vil

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.11.2024 den 20.21):

Vi er fortsatt i 20 årene så synes det er tidlig å ta en slik avgjørelse... 

Fornuften sier at det holder med to barn. Bl.a. grunnet plass i bil, oppfølgning i barnehage og skole, reiser, bedre økonomi osv. Likevel synes føles tanken om å aldri skulle få oppleve en graviditet, fødsel og babytiden igjen 

Men kanskje han ikke får da dersom legen mener han er for ung?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er forskjell på å bestemme over egne kropp og å ta en operasjon som steriliserer deg for fremtiden. En mann i 20 årene er ofte litt ung til å ta en slik avgjørelse, det betyr ikke at han ikke selv skal få bestemme om han vil ha flere barn.

Hva om noe skjer med ett av barna deres, eller de går fra hverandre og mannen finner seg ny dame han vil ha barn med.

Hva om noe skjer med ett av barna? Hva spiller det for rolle? Det barnet kan uansett aldri erstattes

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mener du på fullt alvor at du kan erstatte et barn det skjer noe med med ett nytt?

Og for alle andre enn mannen er det ikke annerledes. Mulig han er ung, men det bestemmer han selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mina123 skrev (3 timer siden):

Hei. Jeg anbefaler deg å fortelle kjæresten din at å ta en sterilisering innebærer å risikere å få kroniske smerter. Post steriliseringssmertesyndrom (pvps). Opptil 15% får det. 1% får ptsd.

Noen mener det bare er å ta en refertilisering (sy tilbake sædlederne) om man har tatt en sterilisering og en dag ombestemmer seg og vil ha flere barn. Men alle får ikke sædceller tilbake. Å noen får smerter av det, for hver operasjon er en risiko for smerter. 

Om du forteller kjæresten din dette, så kanskje han ikke vil ta en sterilisering. Jeg anbefaler ingen å ta sterilisering! Både fordi alt for mange ombestemmer seg og vil ha barn og pga smertene man kan få. Ingen vet hvem som får smerter. 

Skulle ønske vi heller brukte kondom resten av livet enn at han tok sterilisering, for nå sliter vi veldig med hans pvps, ptsd, depresjon og selvhat. Forholdet vårt er dårligere nå enn før. Han har hatt refertilisering (kun for å se om smertene ble redusert) og vi må nå bruke kondom de gangene vi har sex. Han har smerter/ubehag ved hver eneste utløsning. Han kan ikke løpe etc for da blir smertene sterkere. 

Som en motvekt til din anekdotiske historie kommer jeg med min. 
Mannen min steriliserte seg etter nr.2 og jeg hadde ambivalente følelser til dette fordi jeg var bare 28 år. Så fort han hadde sterilisert seg, klarte jeg å begynne med å bearbeide sorg over at vi ikke skulle få flere barn. Det gikk seg til i løpet av første året og det viktigste er at jeg nå i 50-årene kan se tilbake på et supert sexliv med ham uten hormonell prevensjon, han er frisk som en fisk og barna våre har det bra. Familien vår er komplett. 
Statistisk sett er det min historie som rammer de fleste. 

Anonymkode: adecc...36b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som en motvekt til din anekdotiske historie kommer jeg med min. 
Mannen min steriliserte seg etter nr.2 og jeg hadde ambivalente følelser til dette fordi jeg var bare 28 år. Så fort han hadde sterilisert seg, klarte jeg å begynne med å bearbeide sorg over at vi ikke skulle få flere barn. Det gikk seg til i løpet av første året og det viktigste er at jeg nå i 50-årene kan se tilbake på et supert sexliv med ham uten hormonell prevensjon, han er frisk som en fisk og barna våre har det bra. Familien vår er komplett. 
Statistisk sett er det min historie som rammer de fleste. 

Anonymkode: adecc...36b

Enig. Det var den beste avgjørelsen min mann kunne gjøre. Jeg var 24-25 år når han steriliserte seg. Han var vel 26-27 år. Å få et liv uten hormoner var det beste vi kunne gjøre. Og slippe å bruke kondom hver gang vi ville ha sex. Vi er fortsatt sammen. Godt over 40 år begge to. Å slippe å være redd for eventuelt graviditet i tillegg er bare prikken over i. Fantastisk sexliv har vi hatt og fortsatt har. Han har vært ærlig med flere kompiser og de har gjort det dem å. Og ingen har komplikasjoner. Bare positivt å si om det alle sammen. 

Anonymkode: 8e622...34f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke situasjonen slik at jeg går rundt å håper at han senere skal ønske seg ett barn til. Min usikkerhet i forhold til flere barn eller ikke er dermed ikke knyttet opp mot dette, men mer mot det å lukke den døren "for alltid" (ser flere nevner at det er reversibelt). Jeg personlig synes jeg det er tidlig å ta en slik avgjørelse, og er redd han/vi kommer til å angre om 5 til 10 år... Mannen min er flott og forstår at jeg har mine følelser rundt dette.

Formålet med denne tråden var hovedsaklig omkring hvordan jeg kan klare å støtte mannen (komme over min "sorg") samt å få ett utløp for mine følelser og ikke føle meg alene i dette.

Takk for gode tilbakemeldinger og varierende opplevelser rundt temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ett barn. Jeg går frem og tilbake på om jeg kunne tenke meg flere, men mannen min er helt ferdig. Han ønsker også sterilisere seg så raskt som mulig. Jeg støtter selvsagt valget hans, og synes det er bra han tar ansvar (vi bruker kondom nå, og det er vi ikke så fan av). Når han vet han ikke vil endre mening uansett, så er det bare å rive plasteret av for min del.

Anonymkode: 07ca9...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig at dere har en ærlig samtale rundt dette! Tør å kjenne på følelsene, og ta dem på alvor!

Mannen min steriliserte seg, selv om jeg egentlig ønsker meg flere barn. Logisk sett vet jeg jo at dette måtte være hans valg, og at vi ellers måtte ha brukt prevensjon. Følelsesmessig så føler jeg at noe er borte. Sex har blitt noe vi gjør av gammel vane, men det blir liksom ikke helt det samme.

(Jeg har vokst opp med skilte foreldre og stesøsken, så det å få barn med en ny mann eller alene er uansett ikke et alternativ.)

Anonymkode: c01b9...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mina123 skrev (16 timer siden):

Hvor har du disse tallene fra? Jeg prøvde å Google. Det står at 15% har litt vondt i pungen i ettertid, og at 8% har sporadisk og vedvarende vondt.

Mulig jeg er av de 8% kom jeg til å fundere på når jeg leste det. For jeg har av og til smerter i pungen. Det skjer relativt sjelden og er ikke spesielt vondt. Som oftest karakterisert som ubehag. Absolutt ikke et problem for meg, og jeg anbefaler alle som spør å sterilisere seg om de har fått barna de skal ha.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...