Gå til innhold

Tråd om småpartier

Søddvestkuling

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

CAPS LOCK skrev (På 1.11.2024 den 22.14):

Liberalistene har vedtatt å legge ned fordi endringen i valgloven som ble vedtatt i fjor, krever at partier som skal delta i Stortingsvalg, enten må ha fått minst 5.000 stemmer ved forrige Stortingvalg eller samle inn underskrifter fra minst 1 % av alle med stemmerett, noe som tilsvarer 38.917 personer, om at partiet skal kunne få stille til valg. Ved forrige Stortingsvalg fikk Liberalistene 4.520 stemmer, noe som tilsvarer 2 promiller. Å samle inn så mange stemmer blir for ressurskrevende, mente partiets ekstraordinære landsmøte, som ble avholdt i september. 

https://www.vg.no/nyheter/i/JblEB6/ntb-partiet-liberalistene-legger-ned 

Det innebærer at det er flere enn Liberalistene blant de partiene TS nevner, som ikke blir å finne ved neste års valg. Av de partiene som nevnes i åpningsinnlegget, kan man glemme å stemme på disse:

Kystpartiet
Liberalistene (som nevnt)
Norges Kommunistiske Parti

De partiene i gruppen Andre som kan stille til valg, er de som fikk minst 5 000 stemmer i 2021. Det er:

INP
Pensjonistpartiet
Norgesdemokratene
Konservativt
Partiet Sentrum
Helsepartiet

Sistnevnte har vi ikke hørt stort fra på en stund fordi de skulle fusjonere med INP, men så ble det ikke noe av.

I tillegg kommer de som klarer å samle 5 000 underskrifter. Hittil kjenner jeg til Det Norske Industripartiet (hva vi nå trenger dem for). Om Generasjonspartiet fikser jobben, gjenstår å se.

Selv har jeg gått med i INP og kommer nok til å delta i valgkampen neste år, mye på grunn av de sidene ved partiet som TS nevner. Men den viktigste grunnen til å engasjere seg politisk er å få gjort noe med forhold i Norge som ikke har noe i et demokrati å gjøre. Dessverre viser det seg at partipolitikere på tvers av partiskiller ikke gjør noe konstruktivt for å få bukt med slike forhold, heller tvert imot.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine tvil til partier som er globalister og ikke tjener det norske folket. Det er sikkert en del nordmenn som har masse penger, hus, bil og alt det der som ikke bryr seg om de som har det tøfft og vanskelig. 

Stem konservativt eller nd om du ønsker å være sikker på at partiet jobber for deg og ikke EU eller andre verdensmakter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (5 timer siden):

eg har mine tvil til partier som er globalister og ikke tjener det norske folket. Det er sikkert en del nordmenn som har masse penger, hus, bil og alt det der som ikke bryr seg om de som har det tøfft og vanskelig. 

Hvilke partier er ikke "globalister" da? Jeg anser alle partier som støtter global frihandel og kapitalflyt for å være "globalister". Man burde også gjøre som Kina og Russland og stenge ut selskaper som Facebook og Twitter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar Tomb skrev (På 7.11.2024 den 19.23):

Det innebærer at det er flere enn Liberalistene blant de partiene TS nevner, som ikke blir å finne ved neste års valg. Av de partiene som nevnes i åpningsinnlegget, kan man glemme å stemme på disse:

Kystpartiet

De partiene i gruppen Andre som kan stille til valg, er de som fikk minst 5 000 stemmer i 2021. Det er:

INP
Pensjonistpartiet
Norgesdemokratene
Konservativt
Partiet Sentrum
Helsepartiet

Sistnevnte har vi ikke hørt stort fra på en stund fordi de skulle fusjonere med INP, men så ble det ikke noe av.

I tillegg kommer de som klarer å samle 5 000 underskrifter. Hittil kjenner jeg til Det Norske Industripartiet (hva vi nå trenger dem for). Om Generasjonspartiet fikser jobben, gjenstår å se.

Selv har jeg gått med i INP og kommer nok til å delta i valgkampen neste år, mye på grunn av de sidene ved partiet som TS nevner. Men den viktigste grunnen til å engasjere seg politisk er å få gjort noe med forhold i Norge som ikke har noe i et demokrati å gjøre. Dessverre viser det seg at partipolitikere på tvers av partiskiller ikke gjør noe konstruktivt for å få bukt med slike forhold, heller tvert imot.

Takk for korrigeringen! Jeg klikket på lenka under det som ikke har noe i et demokrati og gjøre og ble ikke helt klok men må vist ta meg tid til å lese. 

INP er et kjempebra parti men jeg skal stemme Pensjonistpartiet. Ikke bare fordi de bryr seg om svake grupper, men de vil ha et forutsigbart skattesystem for næringslivet og ingen formuesskatt på formuer under 100 millioner. Kanskje færre grundere og små bedrifter vil streve sånn i oppstartsfasen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar Tomb skrev (På 7.11.2024 den 19.23):

Kystpartiet

INP
Pensjonistpartiet
Norgesdemokratene
Konservativt
Partiet Sentrum
Helsepartiet

Det var jo hyggelig å se ved forrige valg at et "Andre"-parti, da INP, kunne gjøre det bra, men nå har de gått tilbake og det skyldes vel den interne krangelen og splittelsen.
Hvis du er med i INP, vet du da om denne konflikten var en ren personkonflikt, eller handlet det også om uenighet om politikk? I siste tilfelle, hva gjaldt uenigheten?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...