Gå til innhold

Tips til kunstig juletre

Mollert

Anbefalte innlegg

Jeg er inne på tanken om å kjøpe et juletre til leiligheten i år. Tidligere har vi hatt et på 1 meter som står på TV-benken. Minimalistisk, enkelt og koselig. Men vi har jo plass til et i full størrelse, som vil gjøre det mye mer julete her hjemme.

Vi har 2.7 m under taket. Skal vi da gå for 225 cm, eller fyller 210 nok?

Hvilket tre har dere?

Ønsker så naturlig stil på det som mulig, og gjerne med lys. Får nok ikke med samboer på noe som koster over 4000kr.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Syns skeidar og hageland har fine, noen fine på jernia og europris og

velg de som står de er «støpt»

Anonymkode: 38880...b71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om støpt. Ser det ofte står "blanding av myke og støpte nåler", går det greit?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

images?q=tbn:ANd9GcS_VZoxvDMfBLGhI0sBQl3

:)

Tar litt tid da

Anonymkode: e0c9d...d5e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

images?q=tbn:ANd9GcS_VZoxvDMfBLGhI0sBQl3

:)

Tar litt tid da

Anonymkode: e0c9d...d5e

Går nok raskere med en tur til Hageland/post i butikk. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har Rana 210 cm fra Hageland med lys og dimming. Veldig fornøyd. Kjøpte i romjula i fjor på salg til ca 2300.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler Hageland, de har de vakreste og mest naturtro trærne etter min mening. De har mange ulike typer trær, men du bør dra fysisk til butikken for å finne et du liker. Du får det du betaler for. 

Anonymkode: 084bf...efa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mollert skrev (På 31.10.2024 den 14.46):

Takk for tips om støpt. Ser det ofte står "blanding av myke og støpte nåler", går det greit?

Blanding gir mest naturlig utseende da de som kun har støpt er ju bare plastikk.

Anonymkode: a057e...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Blanding gir mest naturlig utseende da de som kun har støpt er ju bare plastikk.

Hva tror du de andre er??

Anonymkode: a2fcc...909

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøpte et kunstig juletre for 13 år siden som fremstod så naturlig som det går an. Det kostet 5000,- da (som er mye mer penger enn nå), og hadde 480 LED-lys fastmontert. 

Det er det beste kjøpet jeg har gjort. 

For treet ser faktisk ekte ut. Barnålene ser friske og ordentlige ut rundt hele treet. Samtidig synes jeg faktisk at det lukter juletre også. 

Min søster og mine foreldre kjøpte "billigtre" begge to. Typ under 1000-lappen. Jada det var høyt nok, men ser så dødt og kunstig ut, samt de må surre LED-nett eller LED-lenker rundt det. Jeg synes ikke det ser fint ut. Ikke i forhold til mitt tre. Og alle kommenterer hver jul at treet mitt er så fint. 

Spørsmålet er om du synes forskjellen mellom naturlig eller dødt tre gjør jula verdt det.
For min del er svaret åpenbart JA. Fordi det varer i maaaange år, og skal pryde stua som et hovedmoment på årets fineste tid. 5000 kr fordelt på 20 år gir deg en pris på 250 kr året. Skulle du kjøpt et ekte tre hvert år så ville du havnet på 500-700 kr året. Ergo er et dyrt tre en billig investering i trivsel. 
Er svaret ditt nei til spørsmålet, så kan du nærmest kjøpe "hva som helst" der ute, for treene er litt av samme ulla. Om du kjøper på Rusta, Nille, Jula, ClasOhlson eller Europris til 1000-1500,- så burde du oppsøke forhandlerne, se på bårnålene, sammenligne treene, sammenligne pris, se på lysstyrke, vurdere lysfarge, se hvordan lysene er spredt rundt, se hvordan toppen på treet ser ut (med tanke på stjernen du ønsker å ha), se på trefoten osv. Til syvende og sist nytter det ikke hva vi mener om det, for et juletre er "personlig", der du må ta valg utifra dine preferanser. 
Mulig du må på Bohus, Skeidar, Møbelringen o.l. for å finne tre i bedre kvalitet til 2000-3000 kr. 

Så oppsøk forhandlerne å se deg rundt, er mitt råd når du vaker i "billigjungelen". Eller, egentlig burde du gjøre det uansett om du kjøper dyrt eller billig.

Anonymkode: 3c085...975

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ellers anbefaler jeg deg å gå for et tre på 240 cm når du har 270 høy takhøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg kjøpte et kunstig juletre for 13 år siden som fremstod så naturlig som det går an. Det kostet 5000,- da (som er mye mer penger enn nå), og hadde 480 LED-lys fastmontert. 

Det er det beste kjøpet jeg har gjort. 

For treet ser faktisk ekte ut. Barnålene ser friske og ordentlige ut rundt hele treet. Samtidig synes jeg faktisk at det lukter juletre også. 

Min søster og mine foreldre kjøpte "billigtre" begge to. Typ under 1000-lappen. Jada det var høyt nok, men ser så dødt og kunstig ut, samt de må surre LED-nett eller LED-lenker rundt det. Jeg synes ikke det ser fint ut. Ikke i forhold til mitt tre. Og alle kommenterer hver jul at treet mitt er så fint. 

Spørsmålet er om du synes forskjellen mellom naturlig eller dødt tre gjør jula verdt det.
For min del er svaret åpenbart JA. Fordi det varer i maaaange år, og skal pryde stua som et hovedmoment på årets fineste tid. 5000 kr fordelt på 20 år gir deg en pris på 250 kr året. Skulle du kjøpt et ekte tre hvert år så ville du havnet på 500-700 kr året. Ergo er et dyrt tre en billig investering i trivsel. 
Er svaret ditt nei til spørsmålet, så kan du nærmest kjøpe "hva som helst" der ute, for treene er litt av samme ulla. Om du kjøper på Rusta, Nille, Jula, ClasOhlson eller Europris til 1000-1500,- så burde du oppsøke forhandlerne, se på bårnålene, sammenligne treene, sammenligne pris, se på lysstyrke, vurdere lysfarge, se hvordan lysene er spredt rundt, se hvordan toppen på treet ser ut (med tanke på stjernen du ønsker å ha), se på trefoten osv. Til syvende og sist nytter det ikke hva vi mener om det, for et juletre er "personlig", der du må ta valg utifra dine preferanser. 
Mulig du må på Bohus, Skeidar, Møbelringen o.l. for å finne tre i bedre kvalitet til 2000-3000 kr. 

Så oppsøk forhandlerne å se deg rundt, er mitt råd når du vaker i "billigjungelen". Eller, egentlig burde du gjøre det uansett om du kjøper dyrt eller billig.

Godt at du er fornøyd med treet ditt. Jeg kjenner at jeg ikke legger sjela mi like mye i et juletre som det du gjør. Ønsker en naturlig look, men det trenger ikke se ut som det kommer fra skogen. Har heller aldri brukt ekte juletre, så prissammenligningen er ikke så relevant. Om jeg vil ha ekte tre så fikser jeg det gratis i skogen hos mine foreldre. Her er det enten å fortsette med det lille treet, eller å bytte i et større. Så mener jeg det kan være pene nok trær i en mellomprisklasse. Alternativet er ikke å gå helt ned i 1000kr, men heller ikke tilsvarende 8000-10.000 som ditt hadde kostet i dag.

Må sikkert gå rundt og titte litt ja. Hageland ligger i lengste laget unna. Skjønner ikke at vi ikke har det på f.eks. Lade, Tiller osv. i Trondheim. Må på bøgda.

240 er notert. Trenger ikke så ruvende, men velger i alle fall ikke 2.10 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Europris! Har selv, og både venner og familie har også forskjellige varianter. Veldig fine 

Anonymkode: ff360...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mollert skrev (På 31.10.2024 den 14.27):

Jeg er inne på tanken om å kjøpe et juletre til leiligheten i år. Tidligere har vi hatt et på 1 meter som står på TV-benken. Minimalistisk, enkelt og koselig. Men vi har jo plass til et i full størrelse, som vil gjøre det mye mer julete her hjemme.

Vi har 2.7 m under taket. Skal vi da gå for 225 cm, eller fyller 210 nok?

Hvilket tre har dere?

Ønsker så naturlig stil på det som mulig, og gjerne med lys. Får nok ikke med samboer på noe som koster over 4000kr.

Jeg ville egentlig ha ventet til over jul (kanskje romjulen). Slike trær har vært på salg hvert år så om du klarer deg med det gamle en gang til før kjøper så er det en mulighet. Her i huset går det i ekte tre, men om det blir bytte så kommer jeg  nok til å kjøpe det på den måten og bruke det først året etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har kunstig juletre fra Coop (bruker å ha medlemstilbud på kunstig juletre i november/desember). Kjøpte det for 2 år siden og trives godt med det. 

Anonymkode: 3b026...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skrue skrev (1 time siden):

Jeg ville egentlig ha ventet til over jul (kanskje romjulen). Slike trær har vært på salg hvert år så om du klarer deg med det gamle en gang til før kjøper så er det en mulighet. Her i huset går det i ekte tre, men om det blir bytte så kommer jeg  nok til å kjøpe det på den måten og bruke det først året etter. 

Absolutt ikke dumt! Kan godt hende det blir sånn 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hageland. Kjøpte et til 999. Det er ikke like stort som de andre, men synes det er finere enn mange de ville ha 3000++ for. 180 høyt

Anonymkode: 9968e...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hva tror du de andre er??

Anonymkode: a2fcc...909

Selvfølgelig er det også plast men en blanding av støpte og flate,myke barnåler gir et mer naturlig utseende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...