Gå til innhold

Hva står i epikrisen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg havnet på sykehus for ca 2 uker siden med brudd i ankel. 
Jeg var hjemme da dette skjedde og ville se det an om smertene roet seg. Det gjorde det ikke, så jeg tok 2 Pinex forte for å døyve smertene.

Etterhvert måtte jeg på legevakt og videre til sykehus for røntgen.

Jeg bruker svært sjelden smertestillende, så dessverre var jeg ganske så dopet når jeg ankom legevakt og sykehus. 

Nå skal jeg til fastlegen snart og jeg er så redd han har fått epikriser om at pasient møtte opp svært beruset osv osv. 

Vil det bare stå om skaden og behandling eller vil det stå om min berusede tilstand også?

Er så redd fastlegen skal tro jeg driver med rus.

Anonymkode: b8cbb...881

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hvem som skriver epikrisen. Ortopediske epikriser er ofte korte, så kan være alt fra "Brudd, bekreftet av rtg. Gips. Kontroll 1 uke." til en lengre klipp- og lim-roman.

Så eneste muligheten for å vite hva som står er å lese epikrisen, enten på Helsenorge hvis den er tilgjengelig for deg der, eller etterspørre den fra de stedene du var hos. 

Anonymkode: 63df7...81e

Skrevet

Jeg vil tro at de fleste leger ser forskjell på to pinex forte og bekymringsverdig rus, selv om du følte deg dopet. Spurte de ikke om du hadde tatt noe mot smertene? Og ikke minst - har fastlegen din noen grunn til å ikke tro deg om det skulle bli noe tema og du forteller sannheten?

• Liker 2
Skrevet
Daria skrev (1 minutt siden):

Jeg vil tro at de fleste leger ser forskjell på to pinex forte og bekymringsverdig rus, selv om du følte deg dopet. Spurte de ikke om du hadde tatt noe mot smertene? Og ikke minst - har fastlegen din noen grunn til å ikke tro deg om det skulle bli noe tema og du forteller sannheten?

Fastlegen har ingen grunn til å mistenke meg for å ruse meg, men vil ikke at det skal stå i noen epikrise at pasient møtte opp sterkt ruset.

Om de spurte om jeg hadde tatt smertestillende husker jeg ikke. Husker bare bruddstykker fra legevakten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kommer an på hvem som skriver epikrisen. Ortopediske epikriser er ofte korte, så kan være alt fra "Brudd, bekreftet av rtg. Gips. Kontroll 1 uke." til en lengre klipp- og lim-roman.

Så eneste muligheten for å vite hva som står er å lese epikrisen, enten på Helsenorge hvis den er tilgjengelig for deg der, eller etterspørre den fra de stedene du var hos. 

Anonymkode: 63df7...81e

Jeg fant epikrisen fra sykehuset på helsenorge. Står ikke noe nevnt der om at jeg var ruset.

Får bare vente til legevakt sender epikrise, hvis de gjør det da. De sendte meg jo bare videre til sykehus.

Skrevet

Det hender at en skriver noe om det. Kan gjerne skrive at pasienten ikke svarer adekvat på spørsmål/virker trøtt/sløv under u.s. Men oftest blir det gjerne en intern kommentar i journalen og går ikke ut i epikrise/til fastlege. Men vi kan også skrive hva pasienten har intatt før den kom og at den på tross av det uttrykker store smerter. Men til neste gang; det er gjerne lurt å starte med kun 1 tablett 😅 men det skal ganske mye mer til enn det her før en tenker at noen har et rusproblem ☺️

Anonymkode: 065ad...5cc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg havnet på sykehus for ca 2 uker siden med brudd i ankel. 
Jeg var hjemme da dette skjedde og ville se det an om smertene roet seg. Det gjorde det ikke, så jeg tok 2 Pinex forte for å døyve smertene.

Etterhvert måtte jeg på legevakt og videre til sykehus for røntgen.

Jeg bruker svært sjelden smertestillende, så dessverre var jeg ganske så dopet når jeg ankom legevakt og sykehus. 

Nå skal jeg til fastlegen snart og jeg er så redd han har fått epikriser om at pasient møtte opp svært beruset osv osv. 

Vil det bare stå om skaden og behandling eller vil det stå om min berusede tilstand også?

Er så redd fastlegen skal tro jeg driver med rus.

Du logger deg ganske enkelt inn på Helse-Norge.no trykker på journal og leser hva som står der. 

Anonymkode: 08b88...afb

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du logger deg ganske enkelt inn på Helse-Norge.no trykker på journal og leser hva som står der. 

Anonymkode: 08b88...afb

Det er ikke så enkelt, for alle har ikke journalen sin på Helse-Norge. Jeg finner den verken der, eller i HelsaMi appen.

Anonymkode: c7448...283

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...