AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:15 #1 Del Skrevet onsdag kl 07:15 Hvor lenge sover deres barn på ca. 1.5 år i barnehagen? Vi har en gutt på ett år og ni måneder, og han sover ca 2 timer i barnehage hver dag. Han legges mellom 11:30 og 12:00, og de vekker han kl. 14:00. Nå har han begynt å sove dårlig på natta. Jeg vet at å stille klokka gjør at de våkner en time tidligere, men nå våkner han plutselig 1-2 ganger om natta, også vil han opp kl. 04:00! Tidligere sov han fra 19:00 til 06:00. Er det kun klokkestillingen som har satt hele balansen ut, eller kan det være at han burde sove mindre i barnehagen? Anonymkode: 347fd...12e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:25 #2 Del Skrevet onsdag kl 07:25 Jeg ville latt det gå litt lenger tid mht stilling av klokka😊 Og så evt se det litt an. Er selv pedleder og jobber med småbarn. Min erfaring er at det oftest er foreldre som ønsker å minske soving og vi ser at det dessverre går utover kvalitetstiden til barnet i barnehagen ☺️ Det er viktig å ha en god dialog sammen😊 Anonymkode: dba33...db6 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet onsdag kl 07:34 #3 Del Skrevet onsdag kl 07:34 (endret) Når legger han seg på kvelden da? Fortsatt kl 1900? Endret onsdag kl 07:34 av Meowmere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:48 #4 Del Skrevet onsdag kl 07:48 Meowmere skrev (13 minutter siden): Når legger han seg på kvelden da? Fortsatt kl 1900? Vi prøver å legge han kl 19 ja, men det tar litt lengre tid enn før før han sovner 🤷♀️ Anonymkode: 347fd...12e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet onsdag kl 09:39 #5 Del Skrevet onsdag kl 09:39 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi prøver å legge han kl 19 ja, men det tar litt lengre tid enn før før han sovner 🤷♀️ Anonymkode: 347fd...12e Jeg ville forsøkt å legge han litt senere, eller kutte ned litt på sovingen midt på dagen. Ville prøvd å bruke helga på å omstille døgnrytmen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:42 #6 Del Skrevet onsdag kl 09:42 I den alderen der ble det bare kluss med søvn da vi stilte klokka til vintertid. Jeg ville gitt det litt tid før du evt. gjør noe med dagsovingen. Anonymkode: 1200d...495 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaraThrace Skrevet onsdag kl 09:51 #7 Del Skrevet onsdag kl 09:51 Klokka er nok en stor grunn til at det våknes tidligere på morgenen. Det går seg til. Så små barn må ha myyye søvn. 1-2 åringer trenger 11-14 timer i døgnet. Da er det lite vits å KUTTE i søvn for å tro at de skal få mer søvn på natta. Min er 22 mnd nå, sover alt fra 1-3 timer i bhg og legges kl 18-20, avhengig av når han våknet og hvordan han er. Noen ganger sovner han før 19 og sover til 07, andre ganger er han mer urolig og sovner 20-21 og sover til 05. Det kunne ikke falt meg inn å frata han søvnmulighet på dagtid bare for at JEG skal få kvelden min tilbake. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:37 #8 Del Skrevet onsdag kl 11:37 Har en som er 19 måneder nå. For en måneds tid siden begynte hun plutselig å våkne på natten, og holdt det gående lenge. Hun var i supert humør, lys våken. Vi avventet litt, men bestemte oss for å justere dagsovingen litt da hun fint kunne sove 2,5 time i barnehagen, men var i like godt humør om hun våknet en time tidligere. Justerte til 1,5, men det ga ingen effekt. Etter noen uker gikk hun plutselig tilbake til å sove normalt igjen. Vi vet ikke hvorfor, men det var nok en fase hun skulle gjennom. Det er den eneste gangen vi har kuttet i dagsovingen til noen av barna. Eldste sov alltid godt om natten, og justerte dagsovingen selv. Hun sov kortere og kortere på dagtid helt til hun ikke sovnet på dagtid mer, og da var vi ferdige med det liksom. Tror sånn sett at de har det best om de får styre den selv, også må vi bare godta at noen perioder er sånn. Anonymkode: e6d40...ef4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:25 #9 Del Skrevet onsdag kl 12:25 Han er jo fortsatt veldig liten. Jeg hadde drøyd det noen uker etter klokkestillingen hvert fall, før jeg gjorde noe med dagsovingen. Anonymkode: 183b9...f88 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:29 #10 Del Skrevet onsdag kl 12:29 Klokkestillingen gjør virkelig noe med hodet og døgnrytmen. Ville gitt det en uke. Men ville prøvd å legge han 1800, så heller skyve legging nærmere 1900 med ett kvarter hver dag. Når han legges 1900 nå, så er jo egentlig klokken 20.00.. Anonymkode: e6388...651 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caroline.s Skrevet onsdag kl 12:34 #11 Del Skrevet onsdag kl 12:34 Søvn avler søvn, så jeg ville ikke kuttet ned på søvnen enda. Jobber i barnehage, og tenker at så små barn har behov for minst 1 time søvn 😊 For lite søvn kan også resultere i stress og overtrøtthet, slik at det blir enda vanskeligere å få sove på kvelden. Så kan man heller vekke barna innen kl 14, slik at det ikke blir så kort tid mellom dagdupp og legging på kvelden. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:30 #12 Del Skrevet onsdag kl 13:30 Hei . Det er noe som heter «søvn avler søvn». Det betyr at hvis barnet får den søvnen som trengs på dagtid så sover de også bedre senere på natt. Min erfaring er at man kanskje ikke har vært aktiv eller gjort nok kvalitetstid/ tulle med barnet før legging hvis de sover dårlig, eller er vansklige å få lagt. Prøv å danse sammen en stund før legging/ herje . Og så ha rolig kveldsmat med feks leverpostei( jern er bra for søvn) , eller noe annet proteinrikt. Da vet du at alle kroppslige / følelsesmessige behov er dekka. Hvis barnet er sulten/ ikke har bevegd seg nok sover de dårlig. Selvfølgelig kan klokkestilling spille inn. Men ikke tull med sovinga på dagtid, det gjør det bare værre, og gir grinete unger. Anonymkode: fb23f...e71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:48 #13 Del Skrevet onsdag kl 18:48 Jeg hadde gitt det litt tid etter klokkestilling, hvis det ikke hjelper hadde jeg lagt seinere. Min sov 11 timer i døgnet på den tiden, 1-2 timer på dagtid og 9-10 timer om natta. Vanligvis 2 timer på dagen og 9 om natten. Sovnet kl 21. Min erfaring er ikke at søvn avler søvn. Støtter ellers rådene om masse herjing for å trøtte ut kroppen og proteinrik kveldsmat. Anonymkode: 5db93...458 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:05 #14 Del Skrevet onsdag kl 19:05 Min har og tullet litt ekstra med søvn denne uken. Jeg synes det er tidlig å kutte ned på dupp når de er bare 1,5.. Vi lot vår sove opp til 2 timer i barnehagen da. Kuttet ned til 1,5 time når hun var litt over 2 år og ned til 1 time nå i høst når hun ble 2,5. Anonymkode: 75750...c0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:47 #15 Del Skrevet onsdag kl 19:47 caroline.s skrev (7 timer siden): Søvn avler søvn, så jeg ville ikke kuttet ned på søvnen enda. Jobber i barnehage, og tenker at så små barn har behov for minst 1 time søvn 😊 For lite søvn kan også resultere i stress og overtrøtthet, slik at det blir enda vanskeligere å få sove på kvelden. Så kan man heller vekke barna innen kl 14, slik at det ikke blir så kort tid mellom dagdupp og legging på kvelden. Nei søvn avler ikke sovn for alle Anonymkode: 62b04...837 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:48 #16 Del Skrevet onsdag kl 19:48 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei . Det er noe som heter «søvn avler søvn». Det betyr at hvis barnet får den søvnen som trengs på dagtid så sover de også bedre senere på natt. Min erfaring er at man kanskje ikke har vært aktiv eller gjort nok kvalitetstid/ tulle med barnet før legging hvis de sover dårlig, eller er vansklige å få lagt. Prøv å danse sammen en stund før legging/ herje . Og så ha rolig kveldsmat med feks leverpostei( jern er bra for søvn) , eller noe annet proteinrikt. Da vet du at alle kroppslige / følelsesmessige behov er dekka. Hvis barnet er sulten/ ikke har bevegd seg nok sover de dårlig. Selvfølgelig kan klokkestilling spille inn. Men ikke tull med sovinga på dagtid, det gjør det bare værre, og gir grinete unger. Anonymkode: fb23f...e71 Herlighet for en svart/hvott tankegang, nei søvn avler ikke søvn nødvendigvis og aktivitet gjør heller ikke at de sover mer Anonymkode: 62b04...837 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:49 #17 Del Skrevet onsdag kl 19:49 Min sluttet å Sove da han var 18 mnd i bhg Anonymkode: 62b04...837 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:53 #18 Del Skrevet onsdag kl 19:53 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvor lenge sover deres barn på ca. 1.5 år i barnehagen? Vi har en gutt på ett år og ni måneder, og han sover ca 2 timer i barnehage hver dag. Han legges mellom 11:30 og 12:00, og de vekker han kl. 14:00. Nå har han begynt å sove dårlig på natta. Jeg vet at å stille klokka gjør at de våkner en time tidligere, men nå våkner han plutselig 1-2 ganger om natta, også vil han opp kl. 04:00! Tidligere sov han fra 19:00 til 06:00. Er det kun klokkestillingen som har satt hele balansen ut, eller kan det være at han burde sove mindre i barnehagen? Anonymkode: 347fd...12e Hver gang vårt barn våknet på natta, så justerte vi dagluren. Vi turte ikke gjøre dette med førstemann og det førte til mange unødvendige søvnløse netter. Så med nummer to har vi justert med 15 minutter hver eneste gang barnet har vært våken på nattetid eller hatt forstyrret søvn. Det har fungert umiddelbart Anonymkode: 2af48...f28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:53 #19 Del Skrevet onsdag kl 19:53 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min sluttet å Sove da han var 18 mnd i bhg Anonymkode: 62b04...837 Og vår sov til han var 3. Så barn er ulike. Hva prøver du å bidra med når du skriver dette? Anonymkode: 2af48...f28 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:55 #20 Del Skrevet onsdag kl 19:55 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er selv pedleder og jobber med småbarn. Min erfaring er at det oftest er foreldre som ønsker å minske soving og vi ser at det dessverre går utover kvalitetstiden til barnet i barnehagen ☺️ Men dere ser jo ikke hvordan barna er våkne på natta, hvordan barna sliter med å sovne på kveldstid, hvordan de våkner for tidlig på morgenen fordi søvnen blir forstyrret om natta. Kvalitetstiden er en overgangsperiode, til barnet får mer søvn om natten totalt. Anonymkode: 2af48...f28 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå