AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #1 Skrevet 30. oktober 2024 Og hvordan merket du at det hadde startet? Jeg har akkurat blitt 40 år, og jeg merker så smått at "noe" skjer med meg her. Spesielt psykisk. Jeg føler meg ganske hormonell rett og slett. Mensen var også uregelmessig sist gang, kom en uke for tidlig. Det er bare en gang liksom, men jeg har hatt ganske regelmessig hele livet. Så begynner jo å lure på om det kan være årsaken til at jeg har vært litt rar i noen måneder nå. Går det an å finne det ut, på et vis? Om man går til en gynekolog liksom? Anonymkode: cef4f...137 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #2 Skrevet 30. oktober 2024 48, men startet sikkert noen år før. Anonymkode: da707...c50
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #3 Skrevet 30. oktober 2024 Begynte med hetetokter og hjertebank da jeg var 38. Nå er jeg 46, og mensen er helt koko. Blør ikke på to mnd, før litt en mnd. Anonymkode: ebd1d...633
Million Skrevet 30. oktober 2024 #4 Skrevet 30. oktober 2024 (endret) 47. Jeg pleide å røyke før, og det står nevnt noen steder at dersom man har røyket eller røyker, så vil man ofte komme i overgangsalderen et par år før man opprinnelig ville gjort det. Jeg røyket i mange år før jeg sluttet for godt. Så hadde sluttet noen få år før overgangsalderen meldte seg. Starten på overgangsladeren meldte seg slik at jeg begynte å miste masse hår, håret ble knusktørt og rart. Dette pågikk en del måneder, før mensen begynte å tulle. Enten utebli eller komme til merkelige tider, og var enten kortere og mer sparsom enn normalt eller voldsomt rikelig plutselig. Husker ikke helt når hetetoktene begynte, men de varte til jeg var 52, tror jeg. De var grusomme, særlig når en hetetokt slo til akkurat mens jeg var ute på offentlige steder og folk så meg bli dyvåt av svette. Klærne klistret seg vått på ryggen... grøss og gru. Ble nesten folkesky en stund. Sjeleglad for at det er overstått!! 😅 Endret 30. oktober 2024 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #5 Skrevet 30. oktober 2024 Det begynte med hjertebank når jeg var 40, og etter hvert flere symptomer. Når jeg var 48 tok det helt av med blødningsforstyrrelser, og det har holdt på i fire år nå. Det føles seriøst som om hormonene forsøker å drepe meg. Ja litt melodramatisk må man få være. Anonymkode: 8347c...4ac 1 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #6 Skrevet 30. oktober 2024 Startet på hrt da jeg var 49 og hatt veldig lite plager etter det. Anonymkode: b4459...134
Lille39 Skrevet 30. oktober 2024 #7 Skrevet 30. oktober 2024 E 47 begynte for 2 år siden. Hetetokter og dårlig søvn.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #8 Skrevet 30. oktober 2024 50 år, merket bare at mensen ble borte Anonymkode: 52c49...9ad
Kranken Skrevet 30. oktober 2024 #9 Skrevet 30. oktober 2024 Jeg vet ikke om jeg er igang, men jeg er litt over 40 og har fått hetetokter og sover elendig. Våkner hver natt i 2-3-4 tiden litt ettersom og sliter med å få sove igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #10 Skrevet 30. oktober 2024 Jeg er 53 og ved 50 fikk jeg vite jeg var ferdig i følge blodprøvene som ble tatt da legen ville "forsikre seg" i fht andre diagnoser. Jeg har ikke merket noe av det da jeg som nenvt har andre diagnoser som gir både muskelsmerter og hjernetåke som jo er symptomer på overgangsalder.. Hadde en kort periode med noe som kunne minne om hetetokter om natten, men jeg er generelt en som fryser så jeg merket meg egentlig ikke så mye med det. Jeg har problemer med øynene fra før så tørre øyne satte jeg heller ikke i sammenheng med overgangsalderen så jeg gikk glipp av "Morroa" for egen del.. heldigvis.. Anonymkode: dc66e...921 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #11 Skrevet 30. oktober 2024 legge til at siden jeg hadde spiral og ingen mens merket jeg ikke at den ble borte heller, men jeg merket på kroppen at jeg tok den ut - befriende! Anonymkode: dc66e...921 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #12 Skrevet 30. oktober 2024 Begynte rundt 36, men med masse rare symptomer jeg ikke satte i sammenheng før syklusen tullet når jeg var 40. Påvist hos gynekolog da, og påbegynt behandling med hormoner. Det er lurt for å beskytte seg mot en rekke plager og sykdommer når det begynner før man er 45. Jeg er anbefalt å gå minst ti år på det, men har jeg plager skal jeg ha det videre også. Anonymkode: 7d46c...091 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #13 Skrevet 30. oktober 2024 Begynte rundt 52 hos meg, og har hatt null bivirkninger. Anonymkode: 87b36...0eb
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #14 Skrevet 30. oktober 2024 45 år sånn ca. Begynte med en følelse av at noe var "uvanlig". Vondter som kom og gikk, hetetokter i korte perioder, mistet mye hår, søvnvansker, PMS med store bokstaver!, uregelmessig menstruasjon, nedfor og ummm "overdrene" reaksjoner på skade. Et slag på kroppen eller strekk av et ledd/muskel gir betennelse 90% av gangene, og tar laaang tid før det blir bedre. En startet overgangsalder vises ikke så lett på blodprøver, for hormonene svinger så voldsomt. Er en "uheldig" så blir blodprøven tatt på en dag med mye hormoner, og en kan tro at alt er som vanlig. Det kan også være vanskelig å vite hvor en er i syklusen når den begynner å endre seg, så å treffe med blodprøven (FSH) kan være vanskelig. En kan kanskje se endringer på eggstokkene på ultralyd, men legen vil nok heller bruke alder og symptomer på å gi diagnosen. Anonymkode: fc1fe...e42 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #15 Skrevet 30. oktober 2024 Kranken skrev (7 timer siden): Jeg vet ikke om jeg er igang, men jeg er litt over 40 og har fått hetetokter og sover elendig. Våkner hver natt i 2-3-4 tiden litt ettersom og sliter med å få sove igjen. Vil bare tipse om at det du beskriver er klassiske tegn på forstyrrelser i stoffskiftet, du kan jo ta det med legen om du ikke føler deg helt i form. Anonymkode: b4459...134 2
Kranken Skrevet 30. oktober 2024 #16 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil bare tipse om at det du beskriver er klassiske tegn på forstyrrelser i stoffskiftet, du kan jo ta det med legen om du ikke føler deg helt i form. Anonymkode: b4459...134 Takk, skal gjøre det 😊
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #17 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Vil bare tipse om at det du beskriver er klassiske tegn på forstyrrelser i stoffskiftet, du kan jo ta det med legen om du ikke føler deg helt i form. Anonymkode: b4459...134 Enig i at det er viktig å sjekke stoffskiftet, men dette er også klassiske tegn på perimenopause, så be samtidig om henvisning til gynekolog. Jeg var like gammel og hadde samme symptomer da perimenopausen startet hos meg, og den ga faktisk utslag på prøvene de tok av stoffskiftet, sannsynligvis pga. av søvnproblemene. Nye tester viste normale nivåer, når søvnen var mer normal igjen. Anonymkode: 0b037...6a0 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #18 Skrevet 30. oktober 2024 Den startet når jeg var 35🫣 Er 37 nå og drittlei hetetokter, ustabil psyke og rødflammet 😥 Anonymkode: 90422...50e 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #19 Skrevet 30. oktober 2024 Jeg er 49 og har startet på overgangsalderen siste par månedene. Sover dårligere, legger på meg og er mer sliten, menstruasjon som kommer og går i hytt og pine. Sistnevte er veldig uvanlig for meg, jeg har alltid hatt rytme på mensen og viser når den kommer. Nå kan jeg blø masse i en uke, så kan det gå 14 dager før neste mens med litt blødning, så 5 uker imellom osv. Merker også dårligere hukommelse, noe som ikke er vanlig for meg. Anonymkode: 29c93...092 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #20 Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Den startet når jeg var 35🫣 Er 37 nå og drittlei hetetokter, ustabil psyke og rødflammet 😥 Anonymkode: 90422...50e Kan du beskrive dette? Anonymkode: f3cc2...ee8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå