Gå til innhold

Angående b12 tilskudd

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hadde du veldig mangel?

jeg har ikke det egentlig men heftige symptomer, så skulle gjøre forsøk, 

legen sa ikke trengte folat 🙈

Anonymkode: 6b75d...2f7

Jeg har ligget på 220-250 i «alle år» før jeg begynte på B12 -merket ganske fort at kroppen responderte. Følte jeg fikk oksygen i cellene igjen -har ME i bunn. Nå ligger jeg på 90 ish og det fungerer. Meld deg inn i B12 gruppa «for oss med B12 mangel og anemi»på fb. De har masse kunnskap og følger det siste ikke B12. Man trenger mest sannsynlig å ta folat når man øker B12 -da økning av B12 spiser av folat. Så den vil mest sannsynlig synke. Ikke farlig å ta disse tingen sammen.

Anonymkode: 3a5c9...099

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hva er forskjell på det du kaller medisin og et annet reseptfritt tilskudd med samme dose?

innholdet i behepan er jo bare b12 liksom

Det jeg ikke skjønner?

Nei, det er ikke bare b12. I tillegg er det noen som ikke tåler cyankobalamin. 

Sammensetning av Behepan

Anonymkode: 254e2...660

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ligget på 220-250 i «alle år» før jeg begynte på B12 -merket ganske fort at kroppen responderte. Følte jeg fikk oksygen i cellene igjen -har ME i bunn. Nå ligger jeg på 90 ish og det fungerer. Meld deg inn i B12 gruppa «for oss med B12 mangel og anemi»på fb. De har masse kunnskap og følger det siste ikke B12. Man trenger mest sannsynlig å ta folat når man øker B12 -da økning av B12 spiser av folat. Så den vil mest sannsynlig synke. Ikke farlig å ta disse tingen sammen.

*ikke 90 men 900ish😅

Skrevet

Men tror ikke allergisk reaksjon er wake up?

de mener vel og at wake up bare kommer av injeksjoner 

Allergisk reaksjon/bivirkninger og "wake up" er veldig forskjellige ting. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mer uro liksom? 

Nei, ikke uro. Nervesmerter, prikking, nummenhet, stråling fra topp til tå. Man kan få kviser/akne og allergisk reaksjon av tilskudd også, særlig hvis man ikke tåler cyankobalamin. Men altså, slike reaksjoner er sjeldne. 

Jeg tror ikke du har lest FK, for der står det tydelig andre ingredienser som Behepan inneholder. Virkningen av Behepan/injeksjon er langt større enn tilskudd, i hvertfall for den som har betydelig mangel over tid, og har sterke symptomer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er ikke bare b12. I tillegg er det noen som ikke tåler cyankobalamin. 

Sammensetning av Behepan

De andre er jo fyllstoffer (som også finnes i andre medisiner), og ikke no spesielt innholdsstoff for behepan da, 

ok så man kan reagere på cyanokobalamin men tåle andre former for b12?
leste at b12 foreningen anbefaler cyanokobalamin….

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja kroppslig aktivering, hjertebank, kokende følelse, kribling. Og rare hjernesymptomer (det har jeg også fra før).

Fikk slt dette, men også en følelse av allergi i kroppen. Hjalp med allergitablett. 

Var det behepan du ble slik av?

Og hva lå b12 nivået ditt på da du begynte med Behepan?

"Aktiviering" av b12 i kroppen gir ikke allergisymptomer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, ikke uro. Nervesmerter, prikking, nummenhet, stråling fra topp til tå. Man kan få kviser/akne og allergisk reaksjon av tilskudd også, særlig hvis man ikke tåler cyankobalamin. Men altså, slike reaksjoner er sjeldne. 

Jeg tror ikke du har lest FK, for der står det tydelig andre ingredienser som Behepan inneholder. Virkningen av Behepan/injeksjon er langt større enn tilskudd, i hvertfall for den som har betydelig mangel over tid, og har sterke symptomer. 

Man får jo kjøpt tilskudd på 2500 ug. Hvorfor er det dårligere enn behepan? Som er 1000 ug

Skrevet

De andre er jo fyllstoffer (som også finnes i andre medisiner), og ikke no spesielt innholdsstoff for behepan da, 

ok så man kan reagere på cyanokobalamin men tåle andre former for b12?
leste at b12 foreningen anbefaler cyanokobalamin….

Nei, har ikke sagt at det er noe spesielt for Behepan. Poenget er at Behepan er medisin og derfor annerledes sammensatt enn kosttilskudd. Har man b12 mangel og symptomer pga det, så er det Behepan eller injeksjoner som anbefales. 

Skrevet

Man får jo kjøpt tilskudd på 2500 ug. Hvorfor er det dårligere enn behepan? Som er 1000 ug

Pga sammensetningen av ingredienser som gir annet opptak. Som sagt før, for noen går det greit med tilskudd, men for noen med vesentlig mangel og symptomer fra nervesystem, så er det ikke alltid kosstilskudd gjør nytten. 

Skrevet

Det trenger ikke være dårligere, man gjør jo som man vil. Men går man til lege å får resept så er det Behepan man får som førstevalg. Men man kan seff kjøpe noe selv på helsekosten om man vil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, har ikke sagt at det er noe spesielt for Behepan. Poenget er at Behepan er medisin og derfor annerledes sammensatt enn kosttilskudd. Har man b12 mangel og symptomer pga det, så er det Behepan eller injeksjoner som anbefales. 

Okei. Det er vel det jeg ikke skjønner da. Hvordan den er satt sammen annerledes 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Okei. Det er vel det jeg ikke skjønner da. Hvordan den er satt sammen annerledes 😅

Det er jo nettopp forklart; Behepan har andre ingredienser, og virker derfor annerledes. Slutt å bruk mer energi på akkurat det, vær så snill...

Skrevet

Det er jo nettopp forklart; Behepan har andre ingredienser, og virker derfor annerledes. Slutt å bruk mer energi på akkurat det, vær så snill...

Ja så det nå.

men skjønner ikke hvorfor fyllstoffenw tilfører bedre virkning enn ren b12

men får godta at det ee sånn da🤪

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja så det nå.

men skjønner ikke hvorfor fyllstoffenw tilfører bedre virkning enn ren b12

men får godta at det ee sånn da🤪

Spør igjen, hva lå b12 nivået ditt på da du tok Behepan?

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Spør igjen, hva lå b12 nivået ditt på da du tok Behepan?

Litt usikker men tipper rundt 400 eller sanns litt under det

har ikke mangel. Men symptomer. Derfor jeg fikk for å prøve 

hva har det å si?

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Litt usikker men tipper rundt 400 eller sanns litt under det

har ikke mangel. Men symptomer. Derfor jeg fikk for å prøve 

hva har det å si?

Det var bare et spørsmål. Symptomenen dine på behepan virker forøvrig mer å være relatert til angst. 

Skrevet

Ja hadde reaksjon. Og så leste jg som sagt i etterkant her inne at noen skrev behepan var legemiddel og ikke tilskudd og at man kunne få reaksjon pga det. Og da ble jg nysgjerrig og måtte spørre. Om hva som skiller behepan fra andre tilskudd man lan kjøpe i tilsvarende dose reseptfri 

(ja har lest i FK)

Legemidler har en annen godkjenningsprosess enn kosttilskudd, når det gjelder dokumentert effekt, bivirkninger, kontroller og godkjenning. 
Kosttilskudd er ikke så sterke, de er heller ikke kontrollert på samme måte som legemidler. Men der har vært flere saker der ting har blitt solgt som kosttilskudd der folk som har latt seg lure til å tro at de kjøper uskyldige kosttilskudd har blitt alvorlig syke. Når de t så kommer rapporter fra legevakter/sykehus/fastleger om alvorlig sykdom der pasienter har brukt x produkt kjøpt i y butikk, så begynner man å undersøke og finner enten uheldige stoffer eller mengder at virkestoffene i uakseptable og helseskadelige doser. Kosttilskuddene blir trukket fra markedet. 
Dette siste skjer sjelden eller aldri med legemidler fordi de gjennomgår streng kontroll før de havner i apotek. 

Anbefaler igjen at du tar en snakk med fastlegen din. 

Anonymkode: da891...abc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det var bare et spørsmål. Symptomenen dine på behepan virker forøvrig mer å være relatert til angst. 

Ikke angst nei

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke angst nei

Neivel. Og hvor lenge tok du Behepan før du fikk reaksjon, hvor lenge fortsatte du, og i hvilke doser? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...