Gå til innhold

Er tre barn for mye?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har tre. Antallet er ikke noe problem. Vi har to år mellom hver. Jeg ville ikke valgt å få et barn til om vi hadde to og aldersforskjellen hadde blitt stor mellom nr. to og tre. Men slik dere har det er det ok. Fordelen med så stor forskjell på en og tre et at når yngste begynner på aktiviteter er eldste ganske selvstendig.

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke det var så ille å gå fra 2 til 3 når de var små. Nå når alle har aktiviteter, tilstelninger, dugnader osv er det av og til et mareritt. Verdt det uansett da.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg valgte å få det ekstra barnet, og det angrer jeg veldig på. Ikke fordi jeg ikke elsker barnet, men fordi det ble alt for mye for meg med så mange. Her ble det såpass krevende at jeg nå er alenemor til flokken. Ikke noe å ønske seg..🙄 Livet er beinhardt.

Det høres ut som at det er lurt å stoppe på to i deres tilfelle. Skulle ønske jeg hadde gjort det selv jeg også. 

Anonymkode: 9c35c...71e

Da bør du spørre om hjelp fra barnevernet. Avlastning f. eks.

Anonymkode: 9c757...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke unormalt med sånn sorg, altså, om du har én eller to eller tre (eller fire!). Det går nok litt over. Og du er jo veldig heldig som har to!!! 😊🥰

Anonymkode: 98867...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre, og det er helt perfekt for oss. Nå er de tenåringer, og det er endel logistikk i hverdagen med ulike skoler og aktiviteter som skal følges opp, men det er ikke for mye. Jeg liker at det er travelt, og liker at de er så ulike som individer. 

Småbarns-/babytiden var enkel med nr 3, han gled liksom bare inn i familien, som noen over beskriver. Det er to år mellom nr 2 og 3, men de har nesten vokst opp som tvillinger. 

Anonymkode: 2a9d6...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det heter eggdonasjon! Kun 2-3 % er fertile i den alderen.

Anonymkode: b1e36...8ca

Nei, så dårlig er det ikke. Jeg er 44 og gravid med egg fra Ivf-runden vi hadde da jeg var 41, altså på vei med barn nr to. Og egne egg fra da jeg var 41. 

Anonymkode: 02918...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er også 88, og har to barn fra før av. Ville vente til yngste var 3 år, men nå kommer nr 3 om noen mnd. Da vil søsken være 7 og 2,5 år.

er vettskremt, men gleder meg. Var akkurat som deg, og ville gå gravid igjen og gå gjennom babytiden igjen. Er så fint å være gravid. Og har også lyst til at søsknene skal være flere. Har selv bare et søsken, og vi er ikke noe nære.
Ville helst hatt 4, men det kommer ikke til å skje. Da er jeg for gammel rett og slett😅

Anonymkode: 970f3...ae2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tre er for mye. Jeg har tre, men råder ingen andre til det samme. 
Fikk til og med råd fra andre trebarnsmødre om å ikke få tre, men jeg hørte ikke på dem😅

Anonymkode: fdeb1...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.10.2024 den 9.46):

Tullprat 

Anonymkode: 64a9a...857

En 41-åring har 50 % sjanse til å få flere barn viser historisk studie. "Så gik det hurtigere ned ad bakke. 50 procent fik flere børn, efter de var 41 år, men kun 10 procent fik børn efter de fyldte 45. Næsten 0 procent fik flere børn, efter de fyldte 50." Falder fertiliteten efter 35-årsalderen?

Anonymkode: b1e36...8ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.10.2024 den 8.27):

OM du allerede syns det er mye med de to du har, så tenker jeg det er tullete å tenke på enda en.

Når de er så små som dine, så er det jo ikke akkurat snakk om veldig travle hverdager. Og det blir brått veldig annerledes når ungene skal gå på aktiviteter som skal følges opp. 

Anonymkode: 628a8...c51

Eldste er 7 og går i 2.klasse. Det er fotball, (håndball), innebandy og  turn. Ettermiddager og helger, så det er allerede en del aktiviteter å følge opp både på ettermiddag og cup i helger ☺️ minste er 2 år. 

Anonymkode: 85814...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 4 barn og det går helt fint. De er nå 16, 11, 9 og 6 år. 

Anonymkode: cd7d4...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.10.2024 den 10.58):

Det kommer helt an på barna og på hvordan dere har tenkt å være som foreldre. Hvis minst en av dere har mulighet for hjemmekontor og/eller fleksitid, hvis dere bor sentralt og får diagnosefrie barn så kan det gå veldig fint med tre barn. Spesielt hvis dere i tillegg har oppofrende besteforeldre i nærheten. Men hvis dere bor litt usentralt, begge har fulle jobber med faste arbeidstider utenfor hjemmet uten mulighet for fleksitid, hvis 1-2 av barna ender opp med adhd-diagnoser og tredjemann starter opp med rådyr toppidrett og må kjøres hit og dit 1-2 ganger daglig, og dere ikke har besteforeldre som stiller opp, så blir det knalltøft.

Anonymkode: 915e3...616

Det er sant…vi har ingen besteforeldre i nærheten. Vi har aldri barnevakt. Bortsett fr en time viss jeg må på foreldremøte og mannen jobber kveld. Ingen av oss har fleksible jobber (mannen jobber med pasienter om må være på plass senest kl åtte) . Jeg må også være på plass kl 8 og har ikke fleksitid eller mulighet for hjemmekontor (skulle virkelig ønske det! Det hadde letter mye i kabalen!) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 men drømte alltid om en flokk på 4… 

Skulle så gjerne fått flere og tenker at et barn bare er en berikelse! 
Men- som singel på 5. året og en alder på 42 så er nok det toget gått dessverre… 

Anonymkode: 5e1a2...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 8.27):

Er også 88, og har to barn fra før av. Ville vente til yngste var 3 år, men nå kommer nr 3 om noen mnd. Da vil søsken være 7 og 2,5 år.

er vettskremt, men gleder meg. Var akkurat som deg, og ville gå gravid igjen og gå gjennom babytiden igjen. Er så fint å være gravid. Og har også lyst til at søsknene skal være flere. Har selv bare et søsken, og vi er ikke noe nære.
Ville helst hatt 4, men det kommer ikke til å skje. Da er jeg for gammel rett og slett😅

Anonymkode: 970f3...ae2

Det høres likt ut som oss☺️ er 88 modell og eldste er 7 år og yngste ble nettopp 2.  Syns graviditet (ja tøft både psykisk og fysisk) er så fint og fødsel er fantastisk. Barsel har vært nydelig begge gangene og jeg har så mange gode minner ❤️ syns det rett og slett er skikkelig trist om det aldri skal opplevelse igjen. Rett og slett en slags sorg. 

gratulerer så mye med 3. på vei 🥰 og masse lykke til ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre barn med fire års mellomrom, eldste er 16år og miste er 8år.
Små barnstiden gikk heeelt fint, nr. 3 er bare en del av flokken :)
Det vanskeligste har vært etter skolestart, alle skal ha lekser, fritidsaktiviter, venner, emosjonell oppfølging, foreldremøter, samtaletimer, jule/sommeravsluttninger.. Det har også gått fint. Men det blir noen hektiske år.
Nå har vi en på barneskolen, en på ungdomskolen, og en på videregående ❤️ :) Og jeg kunne gått ha tenkt meg en til ;)

Anonymkode: 7f497...290

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.10.2024 den 8.30):

Men det er jo ikke når de er små at det tredje barnet velter lasset, men det er ofte når tre barn skal på tre forskjellige aktiviteter samtidig. Når tre barn har kamp, cup og svømmestevne samtidig. 
Babytiden er jo en walk in the park - hva kommer til travelhet, i forhold til tre aktive barn/ungdom. 

(Sier absolutt ikke at man ikke skal få tre barn altså, men det er så mange som snakket om at på ha tre småbarn ikke er noe problem, men de sier ofte dette før barna har blitt store, er med på aktiviteter, med dugnader etc). 

Hvis ts får barn nå, så kommer eldste (som er 7 nå) til å være 13 når yngste er stor nok til å begynne på fritidsaktiviteter. Og da klarer h*n å sykle eller ta bussen selv til arrangementer. Man kan også samkjøre til ting med andre foreldre.

Men det med helsa er jo et viktigere argument, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 28.10.2024 den 23.20):

. Jeg har en kronisk lidelse som gjør at jeg har smerter og er sliten. 

Da må du begrense «oppgavene» du tar på deg slik at du kan holde deg i arbeid og forsørge deg selv og bidra i husholdningen.

Anonymkode: 7e5f6...26c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanskeligste med tre er ikke selv å ha dem, men forventningene rundt når de blir større. De fleste rundt oss har 1-2 barn, og de får gjøre akkurat som de vil når det gjelder fritidsaktiviteter. Enkelte foreldre får det til å høres ut som at vi driver barnemishandling når vi ikke lar dem få lov til like mye som naboungene.

Nabobarna er av og på med håndball, fotball, svømming, korps, teater, ishockey, turn, osv. Far er på fotballtur med eldste mens mor er på korpstur med minste, eller de kjører som gærninger kvelder og ettermiddager for at ungene skal rekke både svømmestevnet, fotballkamp, og kino med klassen etterpå. Ferier og helger tilbringer de for det meste hver for seg med hvert sitt barn. 

Vi har ikke kapasitet til å holde på slik, så her går grensa med to aktiviteter, og en av de er den samme for alle tre. Det er da også aktiviteten for alle vi prioriterer høyest, så vi kan være mye sammen i helgene. Vi er bare to voksne og har bare en bil, og det er umulig å få til både fotballkamp i nord, håndballkamp i sør og svømmestevne i vest samtidig. Dessuten har en av oss foreldre ofte jobb i helgene, som kompliserer tilværelsen ytterligere. 

Våre unger har måttet lære seg å akseptere at vi voksne i større grad styrer hva de får lov til/gjøre på fritiden, enn slik situasjonen er hos vennene. Og vi voksne må leve med følelsen av konstant utilstrekkelighet når det gjelder alt som skjer. Det er så mange bursdager, dugnader, vennegrupper, klasse- og skolearrangementer, og forventinger om å stille opp på ungenes sosiale greier. Vi prøver så godt vi kan å henge med, men må av og til sette ned foten å si at «i helga holder vi oss hjemme». Skulle vi vært med på alt, hadde vi ikke hatt tid til å jobbe.

Småbarnstiden var bare helt nydelig, selv om det var hektisk. Så jeg anbefaler så absolutt tre barn, men pass på at du legger lista på egnet nivå i forhold til det. Forventningene til de som har færre barn kan være høyere enn det du bør ta på deg hvis du skal unngå å bli utbrent.  

Anonymkode: 54b94...782

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.10.2024 den 8.30):

Men det er jo ikke når de er små at det tredje barnet velter lasset, men det er ofte når tre barn skal på tre forskjellige aktiviteter samtidig. Når tre barn har kamp, cup og svømmestevne samtidig. 
Babytiden er jo en walk in the park - hva kommer til travelhet, i forhold til tre aktive barn/ungdom. 

(Sier absolutt ikke at man ikke skal få tre barn altså, men det er så mange som snakket om at på ha tre småbarn ikke er noe problem, men de sier ofte dette før barna har blitt store, er med på aktiviteter, med dugnader etc). 

Nå måå faktisk ikke barn gå på så mange aktiviteter som er blitt vanlig i dag. Det bestemmer man som foreldre selv. Det er forskjell på å ha én aktiviteter per barn og fem ulike. Det er et veldig moderne fenomen med så organisert fritid. Man må heller ikke sitte å se på alle treninger som barna har. Kanskje kan de til og med komme seg dit selv? Det jeg mener er at folk må jo gjøre det som passer seg og sin familie best. Noen ønsker å prioritere at barna følges opp svært tett på fritidsaktiviteter og at de har flere ulike - andre ikke. Man er ikke en dårlig foreldre selv om man velger annerledes enn det som er dagens norm 😊

Anonymkode: 94566...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eldste er 7 og går i 2.klasse. Det er fotball, (håndball), innebandy og  turn. Ettermiddager og helger, så det er allerede en del aktiviteter å følge opp både på ettermiddag og cup i helger ☺️ minste er 2 år. 

Jeg synes det er et tegn på at noe er galt når jeg hører at folk ikke kan få flere barn, fordi en 7-åring har så tett program at det tar opp alle foreldrenes ettermiddager og helger. Er det nødvendig å gå på 4 aktiviteter når man er 7 år? Går det an å samkjøre litt med andre foreldre? Alle trenger vel ikke kjøre i hver sin bil. Eller kan barnet gå/sykle på egenhånd?

Hva skjer hvis foreldrene har lagt hele sin sjel i alle disse aktivitetene, og ofret alt annet liv for det, og så vil poden uansett slutte på alle aktiviteter når han er 10-12 år, og blir lykkeligere etter at han har sluttet? Dette er ofre realiteten, for mange.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...