AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #1 Skrevet 28. oktober 2024 Har plutselig fått tørre og røde øyne. Det kjennes ut som sandpapir når jeg blunker. Ingen tårer eller puss. Virker ikke som det er typisk øyebetennelse? Noen som vet hva det kan være? Anonymkode: 51e31...78f
Sugerøret Skrevet 28. oktober 2024 #2 Skrevet 28. oktober 2024 Få det sjekket av lege. Kan være flere ting som gir slike symptomer
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #3 Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har plutselig fått tørre og røde øyne. Det kjennes ut som sandpapir når jeg blunker. Ingen tårer eller puss. Virker ikke som det er typisk øyebetennelse? Noen som vet hva det kan være? Anonymkode: 51e31...78f Gratulerer og velkommen i klubben for tørre øyne. Bestill time hos fastlegen og få feite øyedråper på resept. Eventuelt henvisning til øyelege. Går du med tørre øyne og drypper for sjeldent så kan du på skit skade øyet. Anonymkode: ffe01...130 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #4 Skrevet 28. oktober 2024 Tørre øyne ja, kjøp deg en tykk tårevæske og drypp når du legger deg (lurt å gjøre det etter at du ligger i senga). Anonymkode: 5d23b...abe
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #5 Skrevet 29. oktober 2024 Men får man tørre øyne over natta? Jeg har litt tørre øyne fra før. Må for eksempel bruke biller i stedet for linser på kontoret pga tørr luft der. Dette oppsto fra en dag til en annen, og jeg hadde ikke linser på i dagene før det. Anonymkode: 51e31...78f
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #6 Skrevet 29. oktober 2024 Jeg fikk påvist munn og øyetørrhet for 15 år siden, men hadde ikke smerter. Gradvis har sandpapirfølelsen og smerter blitt ille. Lurer ofte på om det er min moderne bolig som er godt isolert og har ventilasjonsanlegg som gjør dette. Når jeg besøker mor i et gammelt trekkfullt hus, avtar smertene. Så valget blir mellom fukt/muggsopp, eller tørt inneklima😂 Anonymkode: 5d320...a60
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #7 Skrevet 30. oktober 2024 Samme problem her, kom med i klubben etter korona; hvilke øyedråper bruker dere? Best & billig? Anonymkode: 6abdc...b0e 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #8 Skrevet 30. oktober 2024 Hjelper det med luftfukter? Anonymkode: 81f79...0df
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #9 Skrevet 30. oktober 2024 Tørre øyne kan ha mange årsaker. Senskader etter kreft, legemidler og sykdom, f.eks. Sjøgrens syndrom kan gi slike plager. Det viktigste er å dryppe nok. Be om henvisning til øyelege. Hvis plagene er vedvarende kan du få tårevæske på blå resept. Hvis du skal betale for dråpene selv, anbefaler jeg flasker med Thealos Duo eller Hylo-Comod. Hilsen ei med Sjøgrens. Anonymkode: fdee2...8ab
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #10 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 29.10.2024 den 8.18): Men får man tørre øyne over natta? Jeg har litt tørre øyne fra før. Må for eksempel bruke biller i stedet for linser på kontoret pga tørr luft der. Dette oppsto fra en dag til en annen, og jeg hadde ikke linser på i dagene før det. Anonymkode: 51e31...78f Det kommer over natta ja, når øyets kjertel bestemmer seg for å slutte å produsere fettstoffer (det vanligste), eller når øyet slutter eller skrur ned produksjonen av tårevæske (mindre vanlig, kan skyldes Sjøgrens sykdom). AnonymBruker skrev (På 29.10.2024 den 0.35): Tørre øyne ja, kjøp deg en tykk tårevæske og drypp når du legger deg (lurt å gjøre det etter at du ligger i senga). Anonymkode: 5d23b...abe Man skal dryppe så hyppig at øyet aldri føles tørt ellers skader man øynene permanent. En gang i døgnet, før man legger seg er nesten bortkastet sjeldent og hjelper ikke det gram. AnonymBruker skrev (På 29.10.2024 den 9.11): Jeg fikk påvist munn og øyetørrhet for 15 år siden, men hadde ikke smerter. Gradvis har sandpapirfølelsen og smerter blitt ille. Lurer ofte på om det er min moderne bolig som er godt isolert og har ventilasjonsanlegg som gjør dette. Når jeg besøker mor i et gammelt trekkfullt hus, avtar smertene. Så valget blir mellom fukt/muggsopp, eller tørt inneklima😂 Anonymkode: 5d320...a60 Har du blitt testet for Sjøgrens med blodprøver og uthenting av spyttkjertler? Hvis ikke be fastlegen om blodprøver. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Samme problem her, kom med i klubben etter korona; hvilke øyedråper bruker dere? Best & billig? Anonymkode: 6abdc...b0e Får dråper på blå resept, Viscotears, Adalat og Oftalgel. Pris er derfor ikke noe tema. Vær obs på at mange flasker med øyedråper inneholder konserveringsmidler. Disse ble nylig omtalt som noe enkelte ikke ville vasket bilfergene sine med engang. Anonymkode: ffe01...130
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #11 Skrevet 30. oktober 2024 Jeg har blitt testet for sjøgrens ja. Men det kan visst ligge latent i kroppen i veldig mange år. Anonymkode: 5d320...a60
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #12 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 29.10.2024 den 8.18): Men får man tørre øyne over natta? Jeg har litt tørre øyne fra før. Må for eksempel bruke biller i stedet for linser på kontoret pga tørr luft der. Dette oppsto fra en dag til en annen, og jeg hadde ikke linser på i dagene før det. Anonymkode: 51e31...78f Moren min fikk det. Plutselig hadde hun nesten ikke tåreproduksjon. Anonymkode: 2c3a3...68c
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #13 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har blitt testet for sjøgrens ja. Men det kan visst ligge latent i kroppen i veldig mange år. Anonymkode: 5d320...a60 Derfor man tar ut en ramse med spyttkjertler fra mellom leppen og under tennene nede i munnen. Spyttkjertlene viser om man har diagnosen eller ikke. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hjelper det med luftfukter? Anonymkode: 81f79...0df Nei, det hjelper like lite som å stå over en kjele med kokende vann eller oppholde seg i dusj eller badeland. Ved lavere temperatur så fordamper ikke fuktigheten i øyet like raskt som ved høyere temperaturer, det påvirker. Mens å bruke luftfukter gir høyere luftfuktighet inne, uten at øynene karer å oppfatte eller oppta fukt fra luftfukter. Er det fettkjertlene i øyet som har nedsatt eller ingen produksjon av fukt, så hjelper bare feite salver og dråper. Jeg spurte øyelege om det kunne kjempe med tåreplugger mot tørre øyne, da var svaret et klart nei, og at øynene da ville renne over konstant, fordi treproduksjonen er i orden, men ikke fettproduksjonen. Å tette igjen tårekanalene med plugger hjelper de få som har nedsatt tåreproduksjon. Altså her er to mekanismer som gir tørre øyne, en der tåreproduksjonen ikke fungerer og en der fettproduksjonen i øyet ikke fungerer, eventuelt begge mekanismene samtidig. Begge tilfellene så må fett og tårer tilsettes utenfra for å forhindre skalder i øynene på sikt. Og øyesminke og kremer opp til øyene er fy, fy. Anonymkode: ffe01...130
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #14 Skrevet 30. oktober 2024 De tok spyttkjertelbiopsi ved utredning av sjøgrens. Men revmatolog forklarte at det kunne ligge latent i kroppen uavhengig av biopsien…🤷♀️Ikke vet jeg. Anonymkode: 5d320...a60
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #15 Skrevet 2. november 2024 Kan det være andre ting en tørre øyne? Noen form for øyekatarr? Synes det oppsto så plutselig. Men det har vart lenger enn jeg antar øyekatarr varer også. To uker snart, litt av og på. Øynene er mindre røde, men ikke helt bra enda. Og sandpapirfølelsen kommer og går. Det rare er at det ikke er verre om morgenen. Jeg trodde tørre øyne var ekstra ille når man våkner? Anonymkode: 51e31...78f
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #16 Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan det være andre ting en tørre øyne? Noen form for øyekatarr? Synes det oppsto så plutselig. Men det har vart lenger enn jeg antar øyekatarr varer også. To uker snart, litt av og på. Øynene er mindre røde, men ikke helt bra enda. Og sandpapirfølelsen kommer og går. Det rare er at det ikke er verre om morgenen. Jeg trodde tørre øyne var ekstra ille når man våkner? Anonymkode: 51e31...78f Du beskriver typiske tørre øyne problemer. Øyekatarr gir puss i øynene når tåre og fettproduksjonen er normal. Uten fettproduksjonen eller tåreproduksjon opptrer øyekatarr annerledes. Så det er jo mulig du har to ting samtidig? Anonymkode: ffe01...130
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #17 Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (På 29.10.2024 den 9.11): Jeg fikk påvist munn og øyetørrhet for 15 år siden, men hadde ikke smerter. Gradvis har sandpapirfølelsen og smerter blitt ille. Lurer ofte på om det er min moderne bolig som er godt isolert og har ventilasjonsanlegg som gjør dette. Når jeg besøker mor i et gammelt trekkfullt hus, avtar smertene. Så valget blir mellom fukt/muggsopp, eller tørt inneklima😂 Anonymkode: 5d320...a60 Ventilasjonsanlegg bidrar til tørr luft og varmepumpe er heller ingen fordel for øyne. Hadde jeg kunne valgt hus om igjen... Omega 3 hjelper litt. Jeg drypper thealoz duo, bruker ikke linser lenger. Lindrer øynene med øyemaske som varmes opp osv.. det finnes også klinikker som er spesialist på tørre øyne. Tror vi vil se mer av dette fremover til dels pga overdreven skjermbruk og altfor tette hus med ventilasjonsanlegg på full guffe. Øynene blir også tørrere pga overgangsalderen. Jeg skal utredes for Sjøgrens hos revmatolog snart. Har endel andre symtpomer også. Så får vi se hva det ender i. Anonymkode: 29d70...1f4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #18 Skrevet 2. november 2024 Få en optiker til å se på det på mandag. Når det kom så plutselig er det mer sannsynlig at det er noe annet enn "bare" tørre øyne. Og er det tørre øyne kan de gi deg veldig mange gode tips (hvis du går til en sin et god på tørre øyne). Anonymkode: fa8c4...dbb
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #19 Skrevet 2. november 2024 Oppvarming og massasje for å åpne tette kjertler i øyelokket kan hjelpe. Det hjelper meg, men jeg må gjøre det to ganger om dagen i en periode, så en gang om dagen og så 2-3 ganger i uka. Så glemmer jeg det en stund og så må jeg begynne på igjen. Jeg fikk opplæring av øyelegen og det, sammen med dråper (jeg bruker artelac for de har ikke konserveringsmidler) så har jeg blitt mye bedre. Anonymkode: 84f32...6e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå