Gå til innhold

Australia og lang flyreise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi reiser snart til Australia og trenger noen tips om hvordan vi skal «overleve» den lange reisen og jetlag.

Vi reiser fra Norge kl 6, og lander i Brisbane kl 20 kvelden etter. Vi har ett stopp i Europa på noen timer, og tre timer i Singapore. Noen som har noen tips til hva vi kan gjøre for å minimere jetlag og hvordan vi kan gjøre reisen mest mulig behagelig. Vi reiser med barn, den yngste er 9 år.

Anonymkode: 5eba2...748

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har ikke klart det selv, men å skyve på timene mot dit du skal reise de siste par dagene før du skal dra kan bidra til å minske opplevelsen av jetleg. Så klarer du  å legge deg kl 18 på kvelden og stå opp kl 03, da er du på gli. I tillegg anbefales Melatonin, som du tar på flyet på samme tidspunkt som når det er kveld i Australia. 

Forøvrig overlever du reisen med musikk, film, bok, nedlastede podkaster og spill. 

Endret av reiseglad
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er stort sett så sliten etter reisen at jeg slukner når jeg kommer til hotellet, setter vekkerklokka på neste morgen og vips så er jeg i rute. Tror jeg er immun mot jetlag.

Anonymkode: f363d...b88

• Liker 5
Skrevet

Jeg pleier å legge meg når det er natt der jeg er. Som regel er jeg da rett i ny rutine. Kan være ganske vondt utover kvelden, eller i det klokka ringer når du er i dyp søvn, men er bare å gjennomføre. 

Kan mulig bli en kort natt første natta, og en trøtt dag. Men trikset er å ikke sove. 

Anonymkode: 1da1b...b6c

• Liker 1
Skrevet
reiseglad skrev (10 timer siden):

Jeg har ikke klart det selv, men å skyve på timene mot dit du skal reise de siste par dagene før du skal dra kan bidra til å minske opplevelsen av jetleg. Så klarer du  å legge deg kl 18 på kvelden og stå opp kl 03, da er du på gli. I tillegg anbefales Melatonin, som du tar på flyet på samme tidspunkt som når det er kveld i Australia. 

Forøvrig overlever du reisen med musikk, film, bok, nedlastede podkaster og spill. 

Men husk å lade under mellomlandinger, litt kjipt hvis mobilen eller nettbrettet går tom for strøm midt i flyturen. Er jo ikke lov å bruke nødlader ombord. Vet ikke om det finnes stikk-kontakter ombord. Har aldri sett det selv ihvertfall.

• Liker 1
Skrevet
Kjetil E skrev (16 minutter siden):

Men husk å lade under mellomlandinger, litt kjipt hvis mobilen eller nettbrettet går tom for strøm midt i flyturen. Er jo ikke lov å bruke nødlader ombord. Vet ikke om det finnes stikk-kontakter ombord. Har aldri sett det selv ihvertfall.

Kan lade med USB.

Uansett, må klare en flytur uten mobil/nettbrett.

Still klokka til destinasjonen når du starter reisen.

Anonymkode: 04f5d...b0d

• Liker 2
Skrevet
Kjetil E skrev (20 minutter siden):

Jeg har fløyet til USA og Sør Korea i år. Begge langdistanse-flyene hadde USB-uttak ved skjermen foran deg, så det er bare å lade så mye du orker. 

Anonymkode: 2b978...cfd

• Liker 2
Skrevet
Kjetil E skrev (26 minutter siden):

Har ikke vært på et langdistansefly uten USB lader på 10+ år, tror jeg. 

Anonymkode: 1da1b...b6c

• Liker 5
Skrevet

Alle langdistanser har som regel mulighet for å lade. Regner med dere reiser med Singapore Airlines og de er jo ganske langt fremme. 

Ang. å snu døgnet. Når vi reiser til Australia så har vi pleid å snu døgnet en ukes tid før. Står opp tidlig og går oss en tur. Det har fungert veldig bra for oss. Som regel sliter jeg mer når jeg skal hjem igjen med å snu døgnet.  Men alle har sine metoder så må bare finne ut hva som fungerer for dere. 

God tur :)

• Liker 1
Skrevet

Bruk melatonin, prøv å snu døgnet noen dager i forkant, unngå blått lys (skjermer) når du egentlig skal sove.

• Liker 1
Skrevet

vi valgte første klasse fra bangkok rett og slett for å sove det av oss :P

Anonymkode: f5156...7f5

Skrevet

Det er så slitsomt å fly langt at jeg har som regel sovnet til riktig tid kvelden når jeg kommer frem, av utmattelse. Det er etter min erfaring enklere å fly øst enn vest.

Jeg ville sovet når jeg ønsket den første delen av turen. Så ville jeg holdt meg våken i Singapore og på den siste flyturen. Hvis dere klarer å holde dere våkne bare den siste turen (på rundt 7 timer?), så kommer dere frem til hotellet ved leggetid.

Anbefaler å ta med egen pute i håndbagasjen, jeg hadde en tempurpute som jeg kunne klemme skikkelig flat. Den var god både som hodepute og sittepute. Anbefaler også å ha med tannbørste og tannkrem, og gjør leggerutinen deres om dere skal sove på natt, eller når dere bestemmer dere for at det er natt 😅 Det kan hjelpe kroppen å kjenne igjen at dere skal sove.

Anonymkode: d0622...bb4

• Liker 1
Skrevet
Kjetil E skrev (1 time siden):

Det er kun Norwegian som har forbud mot å bruke en power bank ombord. Flyet TS skal fly med har garantert USB uttak ved setet og kanskje kontakt under setet.

Anonymkode: 9cec1...d23

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er så slitsomt å fly langt at jeg har som regel sovnet til riktig tid kvelden når jeg kommer frem, av utmattelse. Det er etter min erfaring enklere å fly øst enn vest.

Jeg ville sovet når jeg ønsket den første delen av turen. Så ville jeg holdt meg våken i Singapore og på den siste flyturen. Hvis dere klarer å holde dere våkne bare den siste turen (på rundt 7 timer?), så kommer dere frem til hotellet ved leggetid.

Anbefaler å ta med egen pute i håndbagasjen, jeg hadde en tempurpute som jeg kunne klemme skikkelig flat. Den var god både som hodepute og sittepute. Anbefaler også å ha med tannbørste og tannkrem, og gjør leggerutinen deres om dere skal sove på natt, eller når dere bestemmer dere for at det er natt 😅 Det kan hjelpe kroppen å kjenne igjen at dere skal sove.

Anonymkode: d0622...bb4

Det er tannkrem og tannbørste tilgjengelig på toalettene, og du får utdelt teppe og pute, ikke nødvendig å ta med

Anonymkode: 72296...196

Skrevet

Det holder med business class, du legger setet flatt der også 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi reiser snart til Australia og trenger noen tips om hvordan vi skal «overleve» den lange reisen og jetlag.

Vi reiser fra Norge kl 6, og lander i Brisbane kl 20 kvelden etter. Vi har ett stopp i Europa på noen timer, og tre timer i Singapore. Noen som har noen tips til hva vi kan gjøre for å minimere jetlag og hvordan vi kan gjøre reisen mest mulig behagelig. Vi reiser med barn, den yngste er 9 år.

Vi var tre netter i Singapore på veien med, det hjalp veldig, men det er kanskje for sent for dere 😊

Skrevet

Det er kun Norwegian som har forbud mot å bruke en power bank ombord. Flyet TS skal fly med har garantert USB uttak ved setet og kanskje kontakt under setet.

Anonymkode: 9cec1...d23

Visste jeg ikke 😅 bruker alltid powerbank på lengre flyturer med Norwegian. Ikke prøvd og skjule det heller, for var ikke klar over forbudet 

Anonymkode: 25112...b6d

Skrevet

Jeg tok sovepille på flyet, men det er kanskje dumt med barn. Melatonin mot jet lag pleier og funke. Nei, den lange flyturen er ikke morsom . 

Anonymkode: 25112...b6d

Skrevet

Fly business class. Eneste som gjør flyturen behagelig 

Anonymkode: ce64b...1e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hehe, det hadde absolutt vært å fortrekke. Men vi er 5 personer, så da hadde hele feriebudsjettet (og vel så det) gått til flybilletter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...