AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #1 Del Skrevet 28. oktober 2024 Vi er en gruppe med par som bytter på å ha en kveld i måneden hvor vi ber inn de andre på middag og dessert. Det blir mye av de samme rettene slik som lasagne, bakt potet, pizza, raclette, ulike tacovarianter/nachos. Desserten er ofte panna cotta, sjokoldefondant og is. Nå er det vår tur , og sliter med å komme på noe.. Jeg vil gjerne at det er enkelt og gjerne at det kan lages i forveien, gjerne noe som ikke er så vanlig, eller gamle klassikere som er glemt, eller noe helt nytt. Noen som sitter inne med noen tips ? Kan ikke ha noe med kylling i seg. Anonymkode: 10cc1...fa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 28. oktober 2024 #2 Del Skrevet 28. oktober 2024 Terteskjell er jo kommet mer tilbake. Passer med reker og fiskeboller/⎌pudding. Fylt butterdeig med kremet soppsaus med bacon i. Gjerne erter også. Ulike typer middagspai er også godt. Gjerne med salat til og eventuelt noe godt brød. God høstsuppe eller gryte, igjen med godt brød til. Kanskje lage store rundstykker du huler ut og bruker som skåler til suppen. Sopprisotto. Fylt gresskar, gjerne butternut squash (flaskegresskar). Det er utrolig godt og ikke så vanlig. Russedessert, sago eller semulepudding er jo gamle desserter som kan tas tilbake igjen. Tilslørte bondepiker kan lages med ulike typer kjeks og syltetøy, inkludert pepperkaker om det er nærmere jul. Jeg drømmer om å lagr ostekake med bunn av pepperkaker eller de nye Oreo-kjeksene med pepperkakesmak 😋 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 28. oktober 2024 #3 Del Skrevet 28. oktober 2024 Hovedrett: Stroganoff med hjemmelaget potetmos eller lammeskank som har fått godgjøre seg i ovnen i mange timer. Dessert: Hjemmelaget karamellpudding eller tilslørte bondepiker. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #4 Del Skrevet 28. oktober 2024 Må le litt av forslagene om tilslørte bondepiker til dessert. Jeg har nemlig lagd det et par ganger i det siste, har aldri spist det før. Og til middag har jeg hatt en fransk lammegryte med mandelpotetstappe til. Oppskriften fant jeg på Matprat, og det var fortreffelig 😊 Anonymkode: 608bc...12b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #5 Del Skrevet 28. oktober 2024 Bacalao er jo god høstmat og kan lages før. Selv er jeg ikke så begeistret for dessert, så jeg ville godt for litt ost og kjeks, og så heller hatt lutt god sjokolade til kaffen Anonymkode: 6d375...3ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #6 Del Skrevet 28. oktober 2024 Gulasj med godt brød til (f.eks foccacia). https://gladkokken.no/oppskrifter/gulasj-varmende-spicy-og-full-av-naering Dessert: smuldrepai Anonymkode: 31a79...acc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #7 Del Skrevet 29. oktober 2024 Akkurat nå ville jeg laget noe med ferskt lam, siden det er i sesong. Noe som er enkelt og godt er hel lammebog stekt ved lav varme i 4-5 timer i ovnen. Kjøttet blir supermørt, og det krever minimal innsats, bare masse tid. En variant med italienske smaker: https://www.donnahay.com.au/recipes/red-wine-and-caramelised-onion-slow-roasted-lamb-shoulder Og en persisk: https://www.bbcgoodfood.com/recipes/slow-roast-persian-lamb-pomegranate-salad Potetmos eller polenta til førstnevnte, og feks safranris og en den grønne salaten med granateplefrø i til den andre. Til dessert synes jeg alltid er godt med brownies. Du kan lage i god tid, fryse ned og tine opp igjen til servering. Jeg liker å servere vaniljeis og feks pasjonsfruktcoulis til (som også kan lages i god tid og settes i kjøleskapet fram til servering). Anonymkode: 8f3f2...087 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #8 Del Skrevet 30. oktober 2024 Jeg lager ofte Biff Bourguignon med en god potetstappe til, eller gratinerte Enchiladas med en god salat til. Det er også godt med sursøt gryte med svinekjøtt eller kylling, og ris og salat til. Kunne nevnt masse annet, du finner jo så mange oppskrifter på nett, bare å velge og vrake. Tilslørte bondepiker kan du lage i en stor bolle som de forsyner seg av, trenger ikke å lage porsjonsglass. Eller du kan lage en enkel smuldrepai med epler eller rabarbra, og ha krem eller is til. Anonymkode: 319a0...980 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #9 Del Skrevet 30. oktober 2024 Sist vi hadde gjester ble det marokkansk lammeskank, hadde tabbouleh og couscous til. Helt sinnsykt godt: https://trinesmatblogg.no/recipe/lammeskanker-med-marokkanske-smaker/ Til dessert lagde jeg en panna cotta jeg søtet med hvit sjokolade i stedet for sukker og med en saus av konjakk og tindved på toppen. Det ble med andre ord veldig mektig, men hele gjestefølget var av typen som elsker slikt så det var fantastisk. Ellers er jeg stor fan av å lage "gammeldagse" desserter. Har gått ganske lei av oreokake og denslags, så nå kjører vi ofte tilslørte bondepiker, sagogryn med kirsebærsaus eller annet i den duren. Det pleier å være veldig populært selv om både vi og vennekretsen vår knapt er i 30-åra. Anonymkode: b23d9...f27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #10 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 28.10.2024 den 20.24): Vi er en gruppe med par som bytter på å ha en kveld i måneden hvor vi ber inn de andre på middag og dessert. Det blir mye av de samme rettene slik som lasagne, bakt potet, pizza, raclette, ulike tacovarianter/nachos. Desserten er ofte panna cotta, sjokoldefondant og is. Nå er det vår tur , og sliter med å komme på noe.. Jeg vil gjerne at det er enkelt og gjerne at det kan lages i forveien, gjerne noe som ikke er så vanlig, eller gamle klassikere som er glemt, eller noe helt nytt. Noen som sitter inne med noen tips ? Kan ikke ha noe med kylling i seg. Anonymkode: 10cc1...fa7 Ville gått for enten rekeaften eller gratinert sjøkreps, grillet kongekrabbe, hummer. Eventuelt spekemat med tilbehør. Anonymkode: 60d6d...3b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 2. november 2024 #11 Del Skrevet 2. november 2024 Libanesisk tapas er kjempegodt😋, dessert som passer til denne retten er Tiramisu.😋 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #12 Del Skrevet 2. november 2024 Jeg lagde det som må være verdens beste sjokolademousse i går🤤 Oppskrift: 225 gram kokesjokolade. Jeg brukte 200 gram kokesjokolade og 25 gram kinder maxi. 60 gram smør 3 dl kremfløte Noen ss sukker og vaniljesukker Litt krydder(salt, kanel og chili f.eks) 3 egg. Skill eggehviter og eggeplommer. Pisk eggehvitene til det blir hvitt og stivt. Smelt smør og sjokolade over vannbad. La det kjøle seg litt. Ha oppi en og en eggeplomme mens du pisker. Ha oppi litt salt, kanel og chili. Pisk fløte til krem. Pisk eggehvitene. Ha kremen oppi sjokoladen og vend inn. Vend inn eggehviten. Sett i kjøleskapet noen timer. Serveres med vaniljesaus og bær. Helt nydelig! Hva med blåskjell til hovedrett? Helt nydelig godt og enkelt. Kutt opp sjalottløk og hvitløk. Stek i litt smør i en gryte. Ha oppi litt urter og kanskje paprika i småbiter. Ha oppi fløte og hvitvin. La det koke opp. Ha oppi blåskjell. Damp i 3-4 minutter. Rør. Damp på nytt i noen minutter. Serveres med pommes frites eller focaccia. Lag gjerne litt hjemmelaget aioli. Anonymkode: 4e888...802 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #13 Del Skrevet 2. november 2024 Shepards pie! https://www.tv2.no/underholdning/god-morgen-norge/klassikeren-shepherds-pie/17132217/ Nydelig høstmat, og enkelt å lage på forhånd og varme opp. Anonymkode: ec2f5...e5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-mamma Skrevet 2. november 2024 #14 Del Skrevet 2. november 2024 Tradisjonsmat; kjøttpudding, kålstuing og kokte poteter. Eplekake og is til dessert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #15 Del Skrevet 2. november 2024 Boeuf bourguignon, med eplekake og vaniljeis til dessert. Anonymkode: 390aa...d09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå