AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #1 Del Skrevet 28. oktober 2024 Hei. Jeg har aldri hatt hund eller andre kjæledyr. Men være barn på 8 og 10 har ønsket seg dette i mange år. Jeg har nektet da jeg synes de var for liten til å ta alt ansvaret. Men nå synes jeg de faktisk kan klare det. Spørsmålet er hvordan. Hvem skal vi henvende oss til? Problemet er også økonomien. Jeg har ikke verdens romslig økonomi og kan f eks ikke kjøpe en liten hund til 20k. Ja de ønsker en valp som de kan vokse med, det er også det som er problemet, fordi jeg ser på finn at de fleste hunder som selges eller gis bort er store hunder. Hvor kan jeg starte for å skaffe valp som ikke koster all verden? Anonymkode: 25f97...c79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 28. oktober 2024 #2 Del Skrevet 28. oktober 2024 For det første, ønsker du deg hund? Det er greit at barna kan ta et større ansvar når de er 8 og 10 år, men som den voksne her må du ikke skaffe deg et dyr du ikke selv ønsker deg. Når det gjelder kostnader bør du sjekke hvor mye en hund koster og tenk på at det kan komme uventede kostnader. Hva koster en hund? 10 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #3 Del Skrevet 28. oktober 2024 Barn i den alderen skal ikke ha noe form for ansvar for en hund, det er de for små til uansett hvilke rase dere får så om målet med å si nei var at du mente de ikke kunne ta ansvar er ikke det at de er større et godt argument for å endre på dette. En hund ER mye ansvar, for de voksne. Og ikke minst, hunder koster, uansett hvor du får den fra! De skal vaksineres, de skal ha oppfølging helsemessig, de skal ha riktig mat for sin rase og alder, de skal sosialiseres og trenes, de skal ha flottbehandling, tannrens om dere ikke er gode på tannpuss, klokipp om du ikke er god på det selv, det er pelsstell, kursing siden dere er helt uerfarne.. Det beste stedet å starte er å finen ut hvor mye DU som voksen vil ha hund. Anonymkode: 5e647...b26 10 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #4 Del Skrevet 28. oktober 2024 Husk at denne hunden gjerne lever til etter ungene har flyttet hjemmefra, og da begynner den å bli gammel og kanskje syk også. Er du klar for å være like bundet til hjemmet som med barn når ungene dine blir store og klarer seg mer selv? Jeg ønsker meg i teorien både hund og hatt, ungene enda mer, men jeg ser at vi ikke har kapasitet til å ta vare på den, så da sier jeg nei. Mine er mye eldre enn dine, men det ville likevel tatt max to uker før de ble lei tur tre ganger om dagen i all slags vær. Ikke kunne stikke noe sted på impuls, alltid planlegge for dyrepass, eller at den kan være med. Anonymkode: 83156...fbf 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #5 Del Skrevet 28. oktober 2024 Har du ikke råd til å kjøpe en hund til 20000 har du ikke råd til å ha hund heller. Mat koster mer enn en tror hvis en skal ha kvalitet, forsikring er ikke gratis og veterinæren er noen tusen i egenandel hver skade. Så er det vaksiner og oppfølgning også hos veterinær + generelt utsyr en hund trenger. Anskaffelsen av hunden er den minste utgiften. Anonymkode: d41d3...6a0 15 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 28. oktober 2024 #6 Del Skrevet 28. oktober 2024 Du får hund... ikke barna dine. Og du bør ha økonomisk til en hund...10 kg eller 100. Du må ha forsikring og være klar over at en operasjon kan koste plutselig 20 000 kroner. Og vi har forsikring nå på 60.000 i året og betaler cac1300 i mnd Dere må bruke god tid å lese opp om hund...det er ikke bare skaffe seg en hund Dere må kunne være hjemme iallefall 5 uker med valpen...lære den være hjemme alene. Dere må lære det sosiale..lyder... kommandoer etc..der er mye å sette seg inn i. Riktig mat.. ikke Rema 1000 mat. Sett dere inn i hvem type som er best Hva rase... ikke en veske hund dere vil være på Dere må ha riktig but til bilen Dere må sette bort hunden om dere skal på ferie..som fort kan koste 10..000for 2 uker Vaksine etc må tas og følges opp Og nei...dine barn får ikke hund...du får hund...ja det er gøy i noen uker...så gidder de ikke gå tur el. Tro meg Så er det pels...gres ... klippes..plukkes .. bades..øve på klippe klør... Og vi betaler for medium hund ca 1400 hver 2 mnd for mat, så kommer godbiter, griseører, leker, bæsje poser, forsikring etc Sist knakk en tann..og med forsikring måtte vi betale 2500 kroner. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #7 Del Skrevet 28. oktober 2024 Ikke tru at barna kommer til å ta ansvar. Her ble det en kamp om å få dem til å gå ut med han når dem kom hjem fra skolen. Og dem var mye større enn dine barn. Var artig til å begynne med. Men så ble dem lei. Var ikke artig. Bare å leke som var artig. Og at han ville sove sammen med dem. Men å gå ut og plukke opp etter han. Nei takk. Og gi mat var heller ikke noe morsomt. Så det var jeg som tok full ansvar. Så hvis du ikke har tid og penger til en hund så må du heller ikke skaffe deg en hund. Jeg er oppvokst med hund så jeg viste hvor mye ansvar det var. Og jeg fikk ikke tak i en valg en gang. Jeg fikk tak i en ung hund. Men dem koster. Mat er dyr. Forsikring. Dyrlegen koster. Så har dem fått i seg noe for det gjør dem så nysgjerrig dem er. Og det er heller ikke billig til dyrlegen. Forsikring dekker ikke det. Anonymkode: 5b4e7...4db 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serena82 Skrevet 28. oktober 2024 #8 Del Skrevet 28. oktober 2024 (endret) Har dere prøvd å passe på hunder over lengre tid? Det er en fin måte å se om det er noe for dere. Du må også tenke på om du alene vil ha tid til å turer med hunden, om du har noen å passe på den i forbindelse med ferier mm. Barn kan man ikke regne med når hund kommer i familien Endret 28. oktober 2024 av Serena82 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #9 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke tru at barna kommer til å ta ansvar. Her ble det en kamp om å få dem til å gå ut med han når dem kom hjem fra skolen. Og dem var mye større enn dine barn. Var artig til å begynne med. Men så ble dem lei. Var ikke artig. Bare å leke som var artig. Og at han ville sove sammen med dem. Men å gå ut og plukke opp etter han. Nei takk. Og gi mat var heller ikke noe morsomt. Så det var jeg som tok full ansvar. Så hvis du ikke har tid og penger til en hund så må du heller ikke skaffe deg en hund. Jeg er oppvokst med hund så jeg viste hvor mye ansvar det var. Og jeg fikk ikke tak i en VALP en gang. Jeg fikk tak i en ung hund. Men dem koster. Mat er dyr. Forsikring. Dyrlegen koster. Så har dem fått i seg noe for det gjør dem så nysgjerrig dem er. Og det er heller ikke billig til dyrlegen. Forsikring dekker ikke det. Anonymkode: 5b4e7...4db Valp mente jeg. Anonymkode: 5b4e7...4db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #10 Del Skrevet 28. oktober 2024 20 000 er den minste utgiften. Hund koster mye mer enn det i løpet av livet. Om du allerede nå sliter med innkjøpsprisen og det kun er barna på 8 og 10 år som skal ha ansvaret, så blir dette tøft. Hund er ekstremt mye jobb, og en voksen må ta hovedansvaret. Er du klar til å gå tre turer om dagen når barna ikke orker? Anonymkode: 06877...609 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #11 Del Skrevet 28. oktober 2024 Må dere ha valp? Dere kan vel starte litt mykt ved å være avlastningshjem? Da koster det gjerne lite/ingenting og dere har ikke ansvar for hunden 100% av tiden. En valp trenger jo oppfølging hele tiden på nivå med et lite barn. Mine venner som har hund har tatt ulønnet ferie for å være med valpen hele tiden. Anonymkode: 5954a...80a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #12 Del Skrevet 28. oktober 2024 Slenger meg på resten her. Dere bør heller gå for å være avlastningshjem. Barna er på ingen måte gamle nok til å ha ansvar for en hund, det er den voksne sitt ansvar. Tror heller ikke økonomisk sett at dere er klar for hund. Hunden i seg selv koster kanskje 20 000, men så skal det kjøpes utstyr. Bånd, sele, dekken, potesokker, neglesaks, pelsbørste, seng, skåler, leker, bur. I tillegg vaksine, valpekurs, løpende utgifter til mat og forsikring, godbiter, nytt utstyr ettersom valpen vokser. Kanskje dukker det opp allergi som krever veterinærtilsyn og spesiell diett. Adferdsproblemer som gjør at man må søke hjelp fra trenere. Anonymkode: eabcf...80c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #13 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei. Jeg har aldri hatt hund eller andre kjæledyr. Men være barn på 8 og 10 har ønsket seg dette i mange år. Jeg har nektet da jeg synes de var for liten til å ta alt ansvaret. Men nå synes jeg de faktisk kan klare det. Spørsmålet er hvordan. Hvem skal vi henvende oss til? Problemet er også økonomien. Jeg har ikke verdens romslig økonomi og kan f eks ikke kjøpe en liten hund til 20k. Ja de ønsker en valp som de kan vokse med, det er også det som er problemet, fordi jeg ser på finn at de fleste hunder som selges eller gis bort er store hunder. Hvor kan jeg starte for å skaffe valp som ikke koster all verden? Anonymkode: 25f97...c79 Barn under 16 skal vi ikke ha ansvar for dyr og med tanke på at økonomien heller ikke har fått plass burde dere vente med å skaffe dere hund. Anonymkode: 19f46...8cc 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #14 Del Skrevet 28. oktober 2024 Dette høres ut som en ekstremt dårlig ide, og sannsynligheten for at dere bare ender med å kvitte dere med hunden er STOR. En hund krever MYE, både mtp tid og energi men også økonomisk. Jeg har liten hund, og den koster meg mange tusen i året. Det koster 20.000 kr å kjøpe en frisk og sunn valp fra en profesjonell oppdretter, det kommer dere ikke utenom. Å kjøpe hjemmeavla blandingshunder vil ofte medføre sykdom og dårlig gemytt. I tillegg er det forsikring (jeg betaler 500 i måneden), mat (jeg betaler 1000 kr i måneden for kvalitetsfôr, godbiter og tilskudd), veterinær (uten noen uhell eller sykdommer betaler jeg uansett minimim 2000 i året på vaksiner og helsesjekk osv). Så kommer selvsagt utstyr (valper vokser fort og trenger ofte flere seler), man må ha et trygt bilbur (koster fort noen tusenlapper), kurs (dere MÅ gå på kurs mtp at dere ikke kan noe som helst om hund), og tapt arbeidstid (valpen kan ikke være alene hjemme på flere måneder). Dere kan aldri spontant reise bort, hunden må trenes og luftes og koses med. Det blir mer husarbeid på grunn av røyting og skitne labber. Nei, legg heller ut en annonse på Finn og hør om noen har en snill familiehund der dere bor som dere kan låne med dere på tur iblant, og så kanskje passe litt etterhvert. Da får dere kjent litt på ansvaret og lært litt samtidig. Anonymkode: 80131...058 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #15 Del Skrevet 28. oktober 2024 mye gode innspill her, og om du ikke har råd til å kjøpe en til 20.000. Hva med andre utgifter? Vi har forsikring, betaler jo en del på den, men allikevel dekker den ikke alt. Måtte operere ut en tann nå. (Tenner dekkes ikke på forsikringen med mindre det er ytre skade) Hvert fall ikke vår forsikring. Det kom på nesten 11.000 pluss infeksjon og dyrlege vakt på 1700,- et par dager etterpå (helg) og selv ting som dekkes av forsikring, er det egenandel. Pluss mat, godbiter, bæsjeposer osv.... Og som de andre sier. DU må ha lyst på hund, det er du som blir med alt ansvaret. Dette kan ikke legges over på barna selv om de ønsker seg hund over alt. Anonymkode: 5d357...977 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 28. oktober 2024 #16 Del Skrevet 28. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei. Jeg har aldri hatt hund eller andre kjæledyr. Men være barn på 8 og 10 har ønsket seg dette i mange år. Jeg har nektet da jeg synes de var for liten til å ta alt ansvaret. Men nå synes jeg de faktisk kan klare det. Spørsmålet er hvordan. Hvem skal vi henvende oss til? Problemet er også økonomien. Jeg har ikke verdens romslig økonomi og kan f eks ikke kjøpe en liten hund til 20k. Ja de ønsker en valp som de kan vokse med, det er også det som er problemet, fordi jeg ser på finn at de fleste hunder som selges eller gis bort er store hunder. Hvor kan jeg starte for å skaffe valp som ikke koster all verden? Anonymkode: 25f97...c79 Det er ALLTID en voksens ansvar når man skaffer kjæledyr i en familie. Det høres ikke ut som om du har råd til å ha hund. Det koster tusenvis av kroner i året bare i forsikring, og så kommer veterinærbesøk, vaksiner, tann-behandlinger etc i tillegg. Det kan ofte bli veldig dyrt, og du høres ikke ut til å være blant de som har råd til å ha hund med alle kostnader det medfører. Utstyr tilkommer også. Men veterinærutgifter er umulig å forutsi hva blir, det kan bli svindyrt og det kan bli billig om alt som trengs er en årlig vaksine. Det vet man ikke. Min hund var på 10 kilo, og kostet 11000 i året i forsikring. I tillegg måtte jeg koste på tannrens (pga mye tannstein) to ganger i året, og hver behandling kom på 3000-3500 kr pga det må brukes narkose. Sykdom kom utenom i tillegg til de faste veterinærutgiftene. To ganger måtte jeg ta med den aldrende hunden til veterinær som var hjertespesialist, og legge ut 6000 kr pr behandling. Fikk igjen noe på forsikringen, men man må jo ofte legge ut. Forsikringer har alltid en ganske stor egenandel man må punge ut med. Og forsikring dekker ikke "vedlikehold" som tannrens og vaksiner heller. Hvis innkjøpsprisen på valpen er umulig for deg å ta kostnaden på, så er ikke hund noe for dere. Barna dine er uansett for små til å gå alene på tur med en hund. Møter de en aggressiv hund på tur kan det bli slåsskamp, og det kan du ikke utsette barna for. Hunden kan også slite seg og løpe avgårde og bli borte. Igjen, ikke noe du skal utsette et barn for å oppleve. Barna dine klarer uansett ikke å dressere og oppdra en hund, å lære den det en hund må kunne. Alt dette er det du som voksen som må ta deg av, og det tar tid. Valpekurs og dressurkurs koster penger også.... Nei til hund når man har dårlig økonomi. Endret 28. oktober 2024 av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #17 Del Skrevet 28. oktober 2024 En hund må trenes. Den skal sosialiseres, miljøtrenes. Voksne mennesker sliter med å lære hunder vanlig hverdagslydighet, selv etter flere kurs. Hvordan skal barn klare dette? Det er faktisk ikke mulig. Bare det å lufte den sent og tidlig, klarer ikke små unger. Så nei, dere kan ikke ha hund. Ikke skal så små barn gå tur med hund alene heller. Og tur er minste jobben. Anonymkode: 36ddb...f52 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #18 Del Skrevet 28. oktober 2024 Du er det beste eksemplet på folk som skaffer seg levende vesener med behov som styrer mye av livet ditt i 8-15 år framover, uten å forstå hvor mye det krever. Dette dyret skal ha et best mulig godt liv og er helt avhengig av familien sin, det er du som har ansvaret. Barn tar ikke det ansvaret, dw blir fort lei og de forstår ikke fullt ut dyrets behov. De blir tenåringer og vil være egoistiske og ønsker å være fri og spontane. Og en hund skal ikke leve mesteparten av livet sitt alene. Det krever at dere tilrettelegger hverdagen, helger og ferier. De trenger trening, mosjon, stimuli. Anonymkode: 21eab...bf7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #19 Del Skrevet 28. oktober 2024 Jeg kjenner flere ''førstegangs eiere'' som trodde de var klare for valp, etter de kjøpte inne masse greier og tilogmed hadde spart opp masse penger på siden ''i tilfelle'' noe skulle skje med hunden, bare så de hadde det klart liksom. De søkte og leste og så på videoer osv osv for å forberede seg i flere måneder. Det gikk bare noen få dager og de oppdaget at det var mye mer jobb og mye mer tidskrevende enn det de hadde sett for seg. En av disse folka jeg kjenner fant ut at hen var allergisk og måtte rett og slett gå tilbake til oppdretter og fortelle at de faktisk ikke kunne ha valpen. Det er kjempe flaut og ydmykende å måtte innrømme til folk og ikke minst oppdretter at man ikke takler det, så tenk deg helt sykt godt gjennom. Tenk over alle scenarioer med ting du kanskje finner ut at du må lære valpen og forstå at det er vanskelig og ansvaret kommer mest sannsynelig som et sjokk når du står i det. Valpen kan ikke være hjemme alene de første dagene i nytt hjem, og uansett når den er blitt vandt til å være alene må være under oppsyn i flere måneder for å forsikre at ting ikke blir tygd istykker, ''uhell'', plutselig får den i seg noe den ikke tåler osv. Og husk barn skal ALDRI ha ansvar for en hund. Barna og deg selv må lære hvordan hunder kommuniserer, for det er ikke aktuelt at hunden plutselig for eksempel biter for å forsvare seg selv etter at advarsler har blitt ignorert av eiere. (Dette skjer så sykt ofte med folk som skaffer seg små hunderaser) Kjøp en valp som i det minste har foreldre (og helst besteforeldre) om er helsesjekket med bevis på det. Sjansen for at du kjøper en valp som enten allerede er syk eller vil bli syk når den blir eldre er større jo lavere prisen er. En hund skal ikke ha mat fra vanlig matbutikk, den skal ha ordentlig om ikke kvalitetsfôr som fort kan koste 500-900,- kroner. (Vær obs på matallergi også) Forsikring, 180-800,- eller mer i mnd (+ livsforsikring) Vetrinærbesøk blir dyrt... Valpekurs (og unghundkurs hvis det er aktuelt), 1800-4200,- per kurs. Utstyr som bånd/halsbånd/sele/refleks, klotang osv, matskåler, innebur, bilbur, pusleleker for mental berikelse og stimuli, hundeleker... ikke en ting herfra er billig. Og som andre sier.. jeg også garanterer at barna dine har det super stas med valpen i omtrent 2 uker så er de lei og bryr seg ikke mer. Å få hund er en bindende ting, forvent å måtte betale utgifter som dette, tid, trening og andre ting i mulig 10 år eller mer. Tenk over valpebiting, valper har skarpe tenner, venning til for eksempel kloklipp, å gå tur, bånd er ikke alltid lett å gå pent i pluss at valper må faktisk lære å gå på tur, det er ikke naturlig for dem som veldig mange tror. Som sagt tidligere, uhell inne skjer og man skal heller aldri kjefte på valpen for det, det forstår den ikke. Under den kritiske sosialiserings tiden fra 8-16/20 uker må valpen være gjennom alt du som eier mener den skal være akseptabel til, og husk at sosialisering skjer på avstand. Alt valpen lærer til den er omtrent 5-6 mnd kan virke helt glemt og hensynsløst da valpen er på vei inn i den rampete tenåringsfasen. Da testes alle mulige grenser, biting kan komme tilbake, å gå pent på tur kan bli vanskelig igjen... Mange valper modnes ikke før 2 års alderen så du kan ikke utelukke sjansen for dårlig/uønsket oppførsel til da. Det er så mange ting man kan gjøre feil med en valp som påvirker valpens lynne. Tenk om du plutselig har en valp som er mataggressiv eller begynner med resursforsvar fordi du har gjort noe feil innenfor det. Det virker og ser helt fantastisk ut å ha en hund, men husk at fine hunder tar år å 'lage' og man forstår virkelig ikke hvor fort man kan finne ut av at ''dette var ikke så lurt'' før man har stått i det selv. Som en annen sa; å gå tur er den minste jobben med å ha en hund. Anonymkode: f5c7e...610 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #20 Del Skrevet 28. oktober 2024 Ansvarsløs tankegang. Da passer det dårlig med å ta på seg et ansvar for en hund.. Eller enda verre, skyve det ansvaret over på noen småunger. Sånne historier som dette er noe av det verre jeg hører. Kjenner det får frem det verste i meg.. Anonymkode: f181c...ced 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå