Gjest Blackmamba Skrevet 26. februar 2006 #1 Skrevet 26. februar 2006 Hva syns vi om svart arbeidskraft når det gjelder hus,hjem og hage,jenter??! Anbefales det, frarådes det eller er det hipp som happ?
Gjest Gjesta Skrevet 26. februar 2006 #2 Skrevet 26. februar 2006 De har vel blitt strengere med kontrollene nå? Jeg kunne vle fint hatt det jeg, men det er jo en risiko å ta da.
Glossy Skrevet 26. februar 2006 #3 Skrevet 26. februar 2006 Kommer jo litt ann på arbeidet. En har jo ingen garantier i ettertid og det er jo ikke alltid like lurt...
Gjest Tyr Skrevet 26. februar 2006 #4 Skrevet 26. februar 2006 Kunne godt tenke meg å ha en polakk i hagen. Så ble det kansje gjort noe.
Gjest gjesta Skrevet 26. februar 2006 #5 Skrevet 26. februar 2006 Det kommer helt ann på arbeidet. Jeg hadde en pensjonist som pusset opp stua mi. Kjøkkenet ble montert av fagfolk. Badet ville jeg overlatt til ekspertene. Du må tenke risiko hele veien.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #6 Skrevet 27. februar 2006 Er det bare risikoen for å bli tatt, og det faktum at man står totalt uten rettigheter om jobben blir dårlig gjort som stopper dere? Hva med det etiske? Er det ingen som synes det strider mot egne prinsipper?
Gjest gjest1 Skrevet 27. februar 2006 #7 Skrevet 27. februar 2006 Da vi pusset opp leiligheten brukte vi svart arbeid flere steder. De var alle fagfolk som vi har brukt før/folk i nær familie har brukt før - så vi følte oss helt trygge på at de gjorde ordentlig arbeid. Elektiker-onkel betalte vi bare for materialet (så det regner jeg egentlig mer som en tjeneste siden han ikke fikk betalt for selve arbeidet) - og mureren og snekkeren tok betalt hvitt for noe av arbeidet, og svart for resten (de fikk full betaling - vi betalte altså det vi egentlig skulle ha hatt betalt hvitt minus momsen) Vi fikk papirer både fra elektrikeren og mureren på at ting var gjort som det skulle, så jeg er ikke redd for at noe skal gå galt (eller at vi ikke skal få det dekket om det skulle gå galt)
Gjest gjest1 Skrevet 27. februar 2006 #8 Skrevet 27. februar 2006 Vi har polakker som jobber med taket vårt akkurat nå. MEN de jobber ikke svart. de er svært effektive (har f.eks. ALDRI sett at de har stått og tatt røykepauser, bablet i mobiltelefonen, etc, og jobbinga går unna på kort tid!). Selv om selskapet tar seg betalt omtrent like mye som de som har norske arbeidere, gjør de jobben unna mye kjappere, og det er ikke noe tull med dem (de kommer faktisk til avtalt tid hver gang - dette har jeg ikke opplevd med norske håndtverkere). Så vi sparer en del på det! Og bidrar til at det blir konkurranse innen fagmiljøet, som så sårt trengs.
pusla Skrevet 27. februar 2006 #9 Skrevet 27. februar 2006 Jeg gjør det ikke. Det er en prinsippsak for meg. I tillegg ville det blitt galt å støtte dem privat når jeg bekjemper dem på jobben!
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #10 Skrevet 27. februar 2006 Jeg ville bare brukt svart arbeid om det var en venne/familietjeneste. Vi har f eks en pensjonert snekker/byggeleder i familien, og hvis vi skulle ha utført et mindre arbeid ville vi vel brukt han svart. Samme om jeg brukte en bekjent som vaskehjelp; forutsatt at vedkommende ikke baserte seg på slik jobbing (at det var en engangsgreie eller at h*n "bare" vasket hos oss, og ellers jobbet hvitt eller studerte). Ellers ville jeg ikke brukt svart arbeidskraft, nei. Ingen garanti for at arbeidet blir gjort skikkelig, og det hvorfor skal DE la være å betale skatt av penger JEG har igjen etter å ha betalt MIN skatt? Jeg ville ikke jobbet svart heller, forøvrig, igjen med mindre det er snakk om mindre og sporadiske vennetjenester.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #11 Skrevet 27. februar 2006 tviler på at jeg ville ansatt noen svart for byggeting (elektriker, rørlegger, murer etc) men for en dag eller to i hagen, vasking, hjelp på gård, brøyting osv, slike ting som er kortvarig og lite som kan ødelegges og må erstattes går helt greit. jeg har og vasket hos en kompis svart, betale skatt for en vennetjeneste, nei takk
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #12 Skrevet 27. februar 2006 Svart arbeid - nei takk. Ikke fordi jeg er redd for å bli tatt, men fordi jeg ikke bifaller systemet med lureri. Og har dere som ønsker å få utført svart arbeide tenkt på at dere sitter ille i det om en av de svarte arbeiderene skader seg på jobb for deg? Du ligger tynt an da, ja! Og HVIS jobben ikke blir utført fagmessig, får du store merutgifter eller trøbbel med f.eks forsikringsselskapet. Når det er sagt hører jeg også mere skryt om polakker enn nordmenn i byggebransjen, vi snakker da arbeidsmoral og godt arbeide.
Gjest gaja ii Skrevet 27. februar 2006 #13 Skrevet 27. februar 2006 når det er snakk om slik småjobbing; i hagen, husvask en gang i blant, er det jo ikke svart så lenge det er under 1000 kr. det er jo ikke bare den som betaler som risikerer mye ved svart arbeide; de som jobber svart får jo ingen rettigheter; ingen pensjon, trygd, sykepenger osv. og så er det et prinsippspørsmål; hvorfor skal ikke de få lov til å snylte på meg? hvorfor skal jeg betale for at deres barn går på skole når de ikke betaler sin del gjennom skatten?
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #14 Skrevet 27. februar 2006 når det er snakk om slik småjobbing; i hagen, husvask en gang i blant, er det jo ikke svart så lenge det er under 1000 kr. ← Er det ikke sånn at dette gjelder pr arbeidstaker pr år? Altså at man kan tjene 1000 kr "tilsammen" uavhengig av antall arbeidsgivere før man må ordne med skatt/skattekort? Det ville ikke blitt så mye jobbing i så fall. Ellers enig med deg.
Gjest Mamma Mø Skrevet 27. februar 2006 #15 Skrevet 27. februar 2006 når det er snakk om slik småjobbing; i hagen, husvask en gang i blant, er det jo ikke svart så lenge det er under 1000 kr. det er jo ikke bare den som betaler som risikerer mye ved svart arbeide; de som jobber svart får jo ingen rettigheter; ingen pensjon, trygd, sykepenger osv. og så er det et prinsippspørsmål; hvorfor skal ikke de få lov til å snylte på meg? hvorfor skal jeg betale for at deres barn går på skole når de ikke betaler sin del gjennom skatten? ← 100% enig. Har aldri benyttet meg av det, kommer ikke til å gjøre det heller. Synes det stiller på linje med å stjele. I tillegg, du over som skrev at du fikk papirer på at det var riktig utført- hvor mye tror du de papirene er verdt i en rettssal?
Gjest gjest1 Skrevet 27. februar 2006 #16 Skrevet 27. februar 2006 I tillegg, du over som skrev at du fikk papirer på at det var riktig utført- hvor mye tror du de papirene er verdt i en rettssal? ← I en rettsal? Det var da voldsomt. Uansett, de fagfolkene som har gjort deler av jobbene hos oss svart har gitt oss papirer, med firmalogo, underskrift og det hele på at arbeidet er utført som det skal. Dette anser jeg som viktigere enn at jeg har en faktura som viser hvor mye jeg har betalt for arbeidet. Jeg kan ikke forstå annet enn at det skal være nok i f.eks. en forsikringssak om det skulle bli en fuktskade eller noe slikt.
Gjest Mamma Mø Skrevet 27. februar 2006 #17 Skrevet 27. februar 2006 OK, rettssal er kanskje voldsomt, men det er jo gjerne der det ender når konflikten er et faktum. Da jeg studerte juss lærte vi at det rett og slett ikke er mulig å klage på svart arbeid- punktum finale. Selvsagt kan man klage til firmaet, men det offentlige vil ikke gå inn i en slik sak. Og da er jo klagemuligheten ganske begrenset....
Gjest Mamma Mø Skrevet 27. februar 2006 #18 Skrevet 27. februar 2006 ...og det gjelder, by the way, forsikringsselskap også! Ikke tale om at noen kommer til å utbetale erstatning på grunnlag av arbeid som er utført svart.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #19 Skrevet 28. februar 2006 Det var jeg ikke klar over... Enda et godt argument mot svart arbeid. Sambo mener det er helt OK å pusse opp badet svart (sparer myyye). Men jeg har holdt igjen, og nå er jeg enda mer imot.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #20 Skrevet 28. februar 2006 ...og det gjelder, by the way, forsikringsselskap også! Ikke tale om at noen kommer til å utbetale erstatning på grunnlag av arbeid som er utført svart. ← Hva hvis man har gjort det selv og er fagarbeider, da? Eller om onkelen min som er rørlegger eller elektriker gjør det som en venneteneste? Er ikke det viktigste at det faktisk er riktig gjort, og evt kontrollert av fagmann/en fra forsikringsselskapet etterpå? (utover det ville jeg personlig aldri benyttet svart arbeidskraft i betydningen "folk som livnærer seg av arbeid de verken kan eller betaler skatt for" - eller evt "kan og ikke betaler skatt for")
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå