Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #1 Skrevet 26. februar 2006 Kan en som ikke er utdannet, men skal jobbe som pleiemedhjelper, kan han/hun jobbe kun dagtid? Eller MÅ man nesten belage seg på kveldsarbeid?
Gjest Gjest_Kaja_* Skrevet 26. februar 2006 #2 Skrevet 26. februar 2006 Skal du på sykehjem, bør du nok belage deg på å gå i turnus. Det gjør de fleste ansatte på sykehjem. Dersom du ikke skal inn i et bestemt vikariat/stilling, men bare tar ekstravakter som avtales fra uke til uke kan du velge vaktene selv, men da er det usikkert hvor mange vakter du får og inntekten blir variabel. På enkelte sykehjem er det innført ønsketurnus hvor de ansatte kan komme med ønsker i turnus, men man får det nok ikke helt som man vil da heller. Enkelte steder er likevel mangelen på arbeidskraft såpass stor at du kan få inngått avtale med lederen om kun dagvakter i fast turnus, fordi de er så glade for at du kommer. Snakk med lederen, kommer vel litt ann på hvilke andre ansatte de har, har de for eksempel flere som bare vil ha kveldsvakter, så skulle jo saken kunne ordnes.
Gjest gjest1 Skrevet 26. februar 2006 #3 Skrevet 26. februar 2006 Siden du er ufaglært vil du neppe få noen fast stilling på et sykehjem. Det er lite sannsynlig at du får en stilling hvor du blir fast satt inn i en turnus. Det er mulig du kan få en liten stilling som helgevikar, men som ufaglært må du nesten belage deg på å ta vakter ved sykdom o.l. Bare dagvakter vil jo de aller fleste som er faglærte også ha, så jeg ser på sannsynligheten at du kan få bli satt inn i en fast dagturnus som liten. Når det er sagt er ufaglærte og flinke vikarer viktige for at driften av et sykehjem skal gå rundt. Lykke til.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 27. februar 2006 #4 Skrevet 27. februar 2006 Jeg har i løpet av studietiden jobbet på sykehjem, samt vært en del i praksis på sykehjem/institusjoner, og jeg kjenner flere assistenter som er fast ansatt. Min erfaring er at man til tider kan velge og vrake i vakter, både dag- og kveldsvakter, siden mange foretrekker ufaglærte fordi de er billigere arbeidskraft.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #5 Skrevet 27. februar 2006 Jeg jobbet 2,5 år som ufaglært ved et sykehjem. Startet opp som sommervikar. Jobbet 6 uker 100%, og ble spurt om å ta videre vakter. Søkte så på vikariat og fikk det. Pluss at jeg fylte opp med ekstravakter. Jeg gikk i turnus, dag-/kveld. Tok også på meg noen nattevakter. Jeg har et inntrykk av at dersom du er flink til å si ja til vakter, så sant du kan selvfølgelig, er pliktoppfyllende og gjør jobben din bra. Så er det null problem å få jobb. Jeg jobbet til tider 120% til tross for at vikariatet mitt var betydelig mindre. Men da hadde jeg noe fast, og suppelerte fullt med ekstravakter. Trivdes kjempegodt. Selv om det ble vel mye jobbing til tider. MEn jobbet for å tjene penger også
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå