Gå til innhold

Alle venner og familie reiser bort hele tiden!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg betaler 40 000 i året i studielån. Har da altså 400 000. Det er omtrent det samme som de fleste på min alder med master har i studielån- ikke spesielt mye eller lite. 

Anonymkode: fa34d...6ff

Og 40 000 er jo også en ekstremt lav lønn, særlig om man har tatt høyere utdannelse.... 

Anonymkode: 3e103...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da må du jo ha sullet mye. Jeg betaler 1300 i måneden, for fem år med studier. 

Sullet mye? Jeg har 400 000 og gikk ut for to år siden. Gå inn og se på lånekassen du.  Der står det svart på hvitt at en med master får 450 000 i studielån ved fullføring på normert tid, uten «sulling», utveksling, bo hjemme osv. Det er hva det koster i dag! Hva du betaler er irrelevant når prisen er en helt annen i dag.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og 40 000 er jo også en ekstremt lav lønn, særlig om man har tatt høyere utdannelse.... 

40 000 netto er ikke ekstremt lavt. Det er rett oppunder 700 000, og på ingen måte ekstremt lavt for en som er relativt nyutdannet. 

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at når ungene dine er voksne, så er det ikke turen i badeland eller feriene de husker best. De husker at du brukte tid sammen med dem 🥰 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Jeg så på nettet i dag morges at Facebook prompet. Instagram sliter med mage sjau. Snapchat sin er hardfør men har fått 2 kviser. 

Anonymkode: 0b2ea...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi ferdig med å diskutere studielån her? 

Jeg tenker som hen som skrev at sosiale medier summerer opp for veldig mange familier og folk. At Kari reiser til Praha 1. oktober, Kjell til Brussel den 16. og at familien Hermansen reiste for ei uke til Granca i dag, ikke betyr at alle alltid er i utlandet på noe kult. Kanskje er Hermansen på familieferie to ganger i året og that's it, mens du ilegger dem en sannhet om at de reiser ti ganger. Det blir urettferdig for deg selv å sammenligne på så dårlig grunnlag. 

Jeg er også enig med de som sier at badeland og skogstur høres ut som ei vilt god helg for en barnefamilie.

Anonymkode: 401c2...bc6

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg skjønner ikke hvorfor folk tar seg råd til slikt. Bedre da å bruke pengene på andre ting tenker jeg. 

Mye man kan gjøre som ikke koster så mye:

- Gå på tur i skogen og f.eks. plukke bær om høsten (blåbær, tyttebær, molte). Nå kan man tenne bål og grille pølser.

- Stolpejakt 

- Turorientering 

- Tur med Kielferja eller DFDS til København

- Ta toget til f.eks. Gamlebyen i Fredrikstad. Det hender de også legger ut rimelige togbilletter på lengre reiser.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da må du jo ha sullet mye. Jeg betaler 1300 i måneden, for fem år med studier. 

Og jeg betaler over 3300,– pr mnd, også med fem års utdannelse. Ble ferdig utdannet for fire år siden. Må være lenge siden du ble ferdig, når du betaler såpass lite?

Anonymkode: 8b6be...2f0

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En weekend i Gøteborg eller København koster faktisk ikke all verden. Ikke så veldig dyrt med fly over Atlanteren heller, men det tar altfor lang tid synes jeg. Du styrer ditt liv, du velger hvor du bor, du velger hvor du har lån og du velger hvilket strømselskap du betaler til. Det er mange muligheter å spare penger på.

Nå mens barna er små prioriterer jeg heller badeland og skogsturer for det gir mer energi i motsetning til ei uke i syden som tømmer meg for energi om jeg reiser med barna sånn som det er nå. 

Det er ting som skjer her og nå som betyr mest for barna, positive opplevelser i banken. Heller flere små innskudd ofte enn én sydentur i året. 

Anonymkode: 2283b...e2c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrazyCatLady2500 skrev (3 minutter siden):

Husk at når ungene dine er voksne, så er det ikke turen i badeland eller feriene de husker best. De husker at du brukte tid sammen med dem 🥰 

Ikke helt enig dessverre. Akkurat badeland står igjen som noen av de beste barndomsminnene jeg har. Det var SÅ gøy, og har faktisk snakket med venner om det i voksen alder og alle er helt enige. Ferieturer husker jeg også godt! Men ikke så nøye om ferien var en telttur, sydentur, hyttetur. Veldig gode minner uansett.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes forøvrig det virker som om du er litt selvmedlidende, TS. Du har en mann og to flotte barn som du kan dra på skogstur og i badeland med. Det er jo en helt super helg! Og i tillegg har dere mulighet til å reise årlig med barna. Så kjekt for dem og for dere som familie.

Man trenger ikke mer enn én utenlandsreise årlig. I en del litt mer kultiverte kretser tror jeg dessuten det blir ansett som forurensende og harry å reise ofte utenlands. Iallfall om det er snakk om helgeturer til Praha og krakow for å spise og shoppe. La barna gjøre andre pg mer givende ting i barndommen sin.

Anonymkode: 8b6be...2f0

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg er så bitter og misunnelig og hater hvordan jeg er blitt. Jeg ser så mange venner, bekjente og familie som bare VIPS er i New York, langhelg i Oslo med konserter,hotell og restauranter. Jeg ser det HVER helg på snap, jeg skjønner ikke hvordan de har råd! Alle vennene mine har to-tre barn,  huslån, billån og de aller fleste har veldig vanlige jobber, de tjener ikke all verden. Jeg er så lei av og jobbe,jobbe,jobbe og bruke opp alt på matbutikken og lån. Tror dere mange lever på kreditt?? Skjønner ikke hvor de får alle penger fra hele tiden! Sydenreiser og storbyferier med og uten barn. Jeg er deppa i dag kjenner jeg. Alt jeg har fått til i helgen er og ta med mine to barn i badeland og en tur i skogen. Og da kan jeg ikke gjøre det hver helg heller, for en familie på fire i badeland ble det 1000 kr. Noen som kjenner seg igjen i det jeg skriver? Føler alle rundt meg gleder seg til en reise hele tiden. Barna mine får kun reise i sommerferien. Off, jeg tror jeg må slette alt av sosiale medier....

Anonymkode: a10e4...95d

Dropp Badeland osv i helgene. Spar de beløpene og dra til Syden. Det gjør vi. Gå heller på tur i skog og mark i helgene, bak kake med ungene. Badeland, lekeparker, Tusenfryd osv er sykt dyrt hvis du ser på kontoutskriften per år. 

Anonymkode: 07192...7ee

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg er så bitter og misunnelig og hater hvordan jeg er blitt. Jeg ser så mange venner, bekjente og familie som bare VIPS er i New York, langhelg i Oslo med konserter,hotell og restauranter. Jeg ser det HVER helg på snap, jeg skjønner ikke hvordan de har råd! Alle vennene mine har to-tre barn,  huslån, billån og de aller fleste har veldig vanlige jobber, de tjener ikke all verden. Jeg er så lei av og jobbe,jobbe,jobbe og bruke opp alt på matbutikken og lån. Tror dere mange lever på kreditt?? Skjønner ikke hvor de får alle penger fra hele tiden! Sydenreiser og storbyferier med og uten barn. Jeg er deppa i dag kjenner jeg. Alt jeg har fått til i helgen er og ta med mine to barn i badeland og en tur i skogen. Og da kan jeg ikke gjøre det hver helg heller, for en familie på fire i badeland ble det 1000 kr. Noen som kjenner seg igjen i det jeg skriver? Føler alle rundt meg gleder seg til en reise hele tiden. Barna mine får kun reise i sommerferien. Off, jeg tror jeg må slette alt av sosiale medier....

Har du vurdert å slette sosiale medier? Det kan forverre depresjon. Nyt tid med dine barn. Snakk med dem. Har de gitt uttrykk for at de er misfornøyd med ferien?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan også sette seg ned et sted i sentrum og glo på folk, spesielt om man ikke har et liv. 

du kan ta med barna dine på ‘late som dager’, f.eks. dere later som at dere drar til usa, eller i Frankrike 🫢🫢🫢🫢🥵🥵🥵 Da kan du si til folk at du har vært i usa (in your imagination), du bare utelater å si det siste. Sparer maSSE penger på det og. 

Anonymkode: 0b2ea...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å sammenligne seg selv med andre slik du tydelig gjør er ikke sunt for psyken din. Anbefaler deg å slette, eller i alle fall logge ut av snapchat. Det gjorde jeg i mai. Har ikke logget inn igjen enda. Førs er det rart men så sluttet du å tenke på det. 

Prøv i 2 uker. Logg ut i 2 uker og kjenn selv. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det skal jo godt gjøres å være 30+ i disse dager, og ikke ha god råd.

Boligmarkedet har vært helt vanvittig. Man har nesten nullrente. Gratis utdannelse blir hevet etter deg. Og alle piler i fondsmarkedet peker rett opp. Og i tillegg er man barn av dessertgenerasjonen, og barnebarn av etterkrigsgenerasjonen, som alle sitter på nedbetalte eneboliger. 

Makan til tøv og arroganse er det lenge siden jeg har lest. 

Anonymkode: 521e0...330

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
CrazyCatLady2500 skrev (14 minutter siden):

Dette er jo tull. Det ER ferier barn husker. Det er ikke hverdag som fester seg i minnet, det er ekstraordinære ting som ferier. Dette er forsket på, bare å google. 

Anonymkode: e09b8...57b

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer jevnt og trutt på egen reisekonto, i tillegg til annen sparing. Bruker lite / ingen penger på interiør, Pepsi Max, alkohol, snus/sigaretter, unødvendige kleskjøp etc. Handler smart i matbutikken. 
Da har jeg råd til å ta med meg datteren min på helgeturer og reiser til utlandet, hytteturer, teltturer og opplevelser😀

Anonymkode: 203ac...82f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bruker jo penger man ikke har, type forbrukslån og luksusfellen-kandidater, andre ganger er det fordi de nedprioriterer ting i hverdagen for å kunne reise. Kanskje arvet penger? Tjener mer enn du tror/sideinntekt de ikke snakker om? Besteforeldre som bidrar eller spanderer? Husk også at det folk legger ut på insta osv., gjerne ikke er den fulle realiteten, det er et glansbilde. Det er det som er så giftig med sosiale medier.

Jeg er en sånn som reiser "hele tiden," riktignok uten barn, men med hus og bil. Ligger akkurat på landsgjennomsnittet i inntekt. Jeg avser mye i det daglige(jeg vokste opp lutfattig, så i det minste god til å spare penger), og jeg reiser definitivt ikke glamorøst. Jeg sover mest under transport, på flyplasser, togstasjoner, nattbuss/tog, couchsurfing, sovesaler med 30 fremmede i køyeseng, og tar mindre inn på hotell e.l.

Jeg kan fint kjøpe en billig billett med flybytte og 22t ventetid mellom, så utforsker jeg byen jeg mellomlander i i mellomtiden. Men for andre ser det jo ut som jeg har betalt for å reise til to ulike steder, når det i realiteten bare er en. De ser heller ikke at jeg har eksplosiv diare på et sted der dassen bokstavelig talt er et hull i bakken. Noen ganger deler jeg disse mindre glamorøse øyeblikkene fordi det er morsomt, men det virker som om folk ikke helt legger merke til dem/tar det innover seg, de ser bare de flotte stedene jeg besøker.

Når det er sagt; de beste minnene jeg har fra jeg var barn var ikke den ene gangen min mor tok oss på hotell, det var gørrkjedelig:P Det jeg husker best var når bestefar og jeg satte opp det knæsj oransje teltet hans med MUGG i bakhagen, og leste donaldpocket som var så gammel at annenhver side var i sort hvitt. Vi hogg, sagde og stablet ved i kjelleren. Bestemor og jeg plukket bær i hagen og laget syltetøy, vi grillet og jeg spilte badminton med brutter'n. Pappa som tok meg på fisketur og skogstur, med og uten telt, og som lærte meg å bytte dekk da vi punkterte ute i gokk. Det er hva jeg husker. Jeg husker tid med familien min. Barn er egentlig ikke så kravstore:)

Anonymkode: dc64d...df8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever det samme. Bla.kolleger på jobb som har samme lønn som meg. Men endel av de har en partner som gjerne har en bra betalt jobb , og kjøpt bolig når det var mulig å få lån osv.  

Jeg bruker dobbelt så mye på mat og strøm som for noen år siden. Men uten at lønna har økt nok i takt med utgiftene.

Anonymkode: b72d2...32e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...