Gå til innhold

Trening / fysio i arbeidstiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er svært overvektig og har en leddsykdom. Via arbeidsgiver får vi dekket 10 timer fysio/kiropraktor pr år. Vi får også dekket 10 timer psykolog. Jeg har prøvd både fysio og kiropraktor uten hell tidligere, vet jeg burde røre på meg mer, men pga jobb, smerter, barn, hus osv er det krevende.  
Så til poenget. Kan jeg si til arbeidsgiver at jeg skal til fysioterapi og bruke timene til å komme i gang med trening? 

Anonymkode: 0e37b...115

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er å lyve hvis det ikke er en fysioterapeut involvert.

Anonymkode: 31a89...10a

• Liker 1
Skrevet

Så du tenker å takke en raus arbeidsgiver, med å lyve? Kan du ikke heller trene sammen med fysio da, så får du tilpassede øvelser? 

Anonymkode: 68ac6...d7d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er svært overvektig og har en leddsykdom. Via arbeidsgiver får vi dekket 10 timer fysio/kiropraktor pr år. Vi får også dekket 10 timer psykolog. Jeg har prøvd både fysio og kiropraktor uten hell tidligere, vet jeg burde røre på meg mer, men pga jobb, smerter, barn, hus osv er det krevende.  
Så til poenget. Kan jeg si til arbeidsgiver at jeg skal til fysioterapi og bruke timene til å komme i gang med trening? 

Nei, det kan du ikke. 
du kan søke om individuell tilrettelegging. Arbeidsgiver står fritt til å si nei. 
du kan bruke avspasering eller ta fri uten lønn.

Anonymkode: 52d5f...295

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så du tenker å takke en raus arbeidsgiver, med å lyve? Kan du ikke heller trene sammen med fysio da, så får du tilpassede øvelser? 

Ts: Jeg har prøvd å få til det, men de skal alltid massere og klemme over alt, og det gir meg kraftige migrene anfall. De har sagt de kan gi forslag til øvelser, men ikke la meg trene der. 

Skrevet

Jeg ser ingen spesiell grunn til å si du «skal til fysio». Dersom du spør arbeidsgiver om du kan bruke tilsvarende 10 timer fysio + psykolog på trening i arbeidstiden og vil jeg anta de svarer ja. En arbeidstaker som ikke er frisk er på ingen måte en effektiv arbeidstaker. Og å investere noen timer i din helse vil påregnelig gjøre deg vesentlig mer effektiv enn 20 arbeidstimer per år. Gitt, altså, at du virkelig tar tak.

Alternativet er egentlig bare det forutsigbare - ts blir sykemeldt, går noen år i sirkler med sykemelding til hen må over på avklaring, kommer seg i full (ineffektiv) jobb ut påkrevd tidsperiode, blir sykemeldt igjen etc før delvis eller helt ufør og så tidlig død etter en del tiår med kraftig redusert livskvalitet.  Arbeidsgivere flest har tilgang på statistikk. 

Anonymkode: 34350...2ee

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det kan du ikke. 
du kan søke om individuell tilrettelegging. Arbeidsgiver står fritt til å si nei. 
du kan bruke avspasering eller ta fri uten lønn.

Ts: Hvem innvilger det nav? Eller arbeidsgiver? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette har ingenting med NAV å gjøre. 

Du må begynne å prioritere. Veldig mange har jobb, hus, familie, barn osv. OG får rørt på kroppen. Du kan for eksempel begynne med å gå eller sykle til og fra jobb.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Lyve for din egen arbeidsgiver? Tror du virkelig at det ikke blir oppdaget? 
Fysio sender vel regning til arbeidsgiver, så løgnen blir nok raskt oppdaget og du får i verste fall sparken. Ingen liker uærlige folk, de er nemlig ikke pålitelige. 

Anonymkode: 0bf23...b6d

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ser ingen spesiell grunn til å si du «skal til fysio». Dersom du spør arbeidsgiver om du kan bruke tilsvarende 10 timer fysio + psykolog på trening i arbeidstiden og vil jeg anta de svarer ja. En arbeidstaker som ikke er frisk er på ingen måte en effektiv arbeidstaker. Og å investere noen timer i din helse vil påregnelig gjøre deg vesentlig mer effektiv enn 20 arbeidstimer per år. Gitt, altså, at du virkelig tar tak.

Alternativet er egentlig bare det forutsigbare - ts blir sykemeldt, går noen år i sirkler med sykemelding til hen må over på avklaring, kommer seg i full (ineffektiv) jobb ut påkrevd tidsperiode, blir sykemeldt igjen etc før delvis eller helt ufør og så tidlig død etter en del tiår med kraftig redusert livskvalitet.  Arbeidsgivere flest har tilgang på statistikk. 

Anonymkode: 34350...2ee

Ts: Det er akkurat der jeg er på runde nr 3 som sykmeldt. Klarer å jobbe 6-8 mnd før jeg går på ny smell og er ute igjen. Jeg ønsker ikke å fortsette slik. Igjen så er jeg en ærlig person og vil ikke lure noen. Akkurat nå er jeg inne i en periode hvor alt er så overveldende av både smerter og utmattelse. Prøver bare å tenke alternativt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts: Jeg har prøvd å få til det, men de skal alltid massere og klemme over alt, og det gir meg kraftige migrene anfall. De har sagt de kan gi forslag til øvelser, men ikke la meg trene der. 

Da må du finne en som lar deg trene. Min har til og med gruppetimer til de som trenger det

Anonymkode: a962c...302

Skrevet

Nei, det kan du selvsagt ikke. 

Hva med heller å benytte de ti psykologtimene? Hjelp med forholdet til mat vil ha mer betydning enn trening for vekt, og dermed også gjøre leddsykdom bedre.

Anonymkode: 33b99...c6a

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nav har ingenting med dette å gjøre. Arbeidsgiver vurderer. du må dokumentere behovet. 

Du kan evt melde deg på frisklivssentralen i kommunen din og søke om fri med eller uten lønn til å delta. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ts: Det er akkurat der jeg er på runde nr 3 som sykmeldt. Klarer å jobbe 6-8 mnd før jeg går på ny smell og er ute igjen. Jeg ønsker ikke å fortsette slik. Igjen så er jeg en ærlig person og vil ikke lure noen. Akkurat nå er jeg inne i en periode hvor alt er så overveldende av både smerter og utmattelse. Prøver bare å tenke alternativt. 

Hvis du er på runde 3 som sykemeldt nå kan du bruke tiden du er sykemeldt til å jobbe. Hvorfor trenger du da fri for å trene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvis du er sykemeldt har du vel masse tid?

Jeg synes ikke det fremstår ærlig å lyve for arbeidsgiver for å kunne trene i arbeidstiden.

• Nyttig 1
Skrevet

Snakk med arbeidsgiveren din. Mange har trening i arbeidstiden sin. Kanskje arbeidsgiver tillater det. Jeg samarbeidet i tidligere jobb med flere fysioterapeuter, både privatpraktiserende og kommunalt ansatt, og samtlige tilbydde trening/tilrettelagt aktivitet. Syns det er merkelig at du har prøvd flere, og ingen lytter til deg. Anbefaler deg å ta en ringerunde. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette har ingenting med NAV å gjøre. 

Du må begynne å prioritere. Veldig mange har jobb, hus, familie, barn osv. OG får rørt på kroppen. Du kan for eksempel begynne med å gå eller sykle til og fra jobb.

Du kan da i allefall prøve å være oppegåenden nok og anstendig nok til å spørre ts om reisevei og måte, før du kommer med et idiot innlegg?🤦‍♀️🙇‍♀️🤣

Anonymkode: a563b...b5e

Skrevet

Du kan da i allefall prøve å være oppegåenden nok og anstendig nok til å spørre ts om reisevei og måte, før du kommer med et idiot innlegg?🤦‍♀️🙇‍♀️🤣

Anonymkode: a563b...b5e

Jeg er usikker på om du bør snakke om å være oppegående og anstendig, og "idiot innlegg" [diverse emojis].

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...