Gå til innhold

Autisme og ADHD og det å "stalke" andre.

Anbefalte innlegg

Dette høres veldig rart ut og jeg syne det er superflaut så har ikke turt å snakke med noen om det. Jeg har autisme og ADHD. Jeg er også en som er glad i klær. Enkelte ganger om jeg ser noen med en stilig jakke så kan jeg følge etter vedkommende for å se på jakke.  Jeg følger ikke etter vedkommende ekstremt lenge for jeg ønsker ikke å bli oppdaget.  Men om jeg går langs hovedgata og ser en person med en jakke jeg liker gå inn i en butikk så kan jeg følge etter å gå inn i den butikken for å titte mer på jakka til denne personen.  Jeg stopper der, for jeg ønsker ikke å bli oppdaget så jeg følger ikke etter vedkommende noe mer enn det. 

Når jeg skriver det her så skjønner jo jeg også at det er ekstremt merkelig oppførsel fra meg. Det er også hvorfor jeg skriver at jeg har autisme og ADHD for jeg lurer på om det kan henge sammen med de diagnosene. At jeg både har impulskontroll-problemer og kan bli veldig opptatt av ting og at det fokuset kan f.eks komme på en jakke jeg liker.  Ofte er målet mitt å prøve å finne ut hvilket merke jakka har, slik at jeg kan google jakka etterpå.

Anonymkode: 3072b...7d0

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1803633-autisme-og-adhd-og-det-%C3%A5-stalke-andre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ADHD og har stalket mennesker siden jeg var i barnehagen. Det er en del av hyperfokuseringen, at jeg blir besatt av noe ved den personen og må vite "alt" (overdriver litt nå da). Noen ganger fulgte jeg etter, men for det meste var stalkingen mer skjult. 

Så dette er ikke så uvanlig. Det du kan gjøre, hvis du klarer, er å gå rett bort til personen og si det som det er: "Hei, kan jeg spørre deg hvor du har kjøpt jakken? Jeg syns den var så veldig kul". F.eks. 

Anonymkode: ad6a0...d97

• Nyttig 3
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ADHD og har stalket mennesker siden jeg var i barnehagen. Det er en del av hyperfokuseringen, at jeg blir besatt av noe ved den personen og må vite "alt" (overdriver litt nå da). Noen ganger fulgte jeg etter, men for det meste var stalkingen mer skjult. 

Så dette er ikke så uvanlig. Det du kan gjøre, hvis du klarer, er å gå rett bort til personen og si det som det er: "Hei, kan jeg spørre deg hvor du har kjøpt jakken? Jeg syns den var så veldig kul". F.eks. 

Takk for svar. Ja, jeg burde selvsagt spurt vedkommende hvor hun kjøpte jakken. Men den tanken har faktisk ikke slått meg når jeg får trang til å stalke. Det er først i ettertid når jeg kommer hjem at jeg tenker: "Jeg burde jo bare  sagt at det var en kul jakke  spurt vedkommende hvor hun hadde kjøpt den.  Hun hadde sikkert tatt det som et kompliment. "

For meg er det å ikke tenke gjennom alternative handlinger en del av hyperfokuset. Jeg er kun en løsning og så gjør jeg den. 

TS

Takk for svar. Ja, jeg burde selvsagt spurt vedkommende hvor hun kjøpte jakken. Men den tanken har faktisk ikke slått meg når jeg får trang til å stalke. Det er først i ettertid når jeg kommer hjem at jeg tenker: "Jeg burde jo bare  sagt at det var en kul jakke  spurt vedkommende hvor hun hadde kjøpt den.  Hun hadde sikkert tatt det som et kompliment. "

For meg er det å ikke tenke gjennom alternative handlinger en del av hyperfokuset. Jeg er kun en løsning og så gjør jeg den. 

TS

Men da vet du i hvert fall at dette er en del av pakken; hyperfokus på andre mennesker/hva de gjør og har på seg. Det viktigste er å prøve å unngå å bli oppdaget og gjøre det i det skjulte. Jeg har ikke alltid vært like flink til det :ler:

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da vet du i hvert fall at dette er en del av pakken; hyperfokus på andre mennesker/hva de gjør og har på seg. Det viktigste er å prøve å unngå å bli oppdaget og gjøre det i det skjulte. Jeg har ikke alltid vært like flink til det :ler:

Det viktigste er vel å være bevisst sin egen atferd og at man kan ha tendens til hyperfokus, slik at man kan regulere seg selv?

Anonymkode: d441d...bd6

• Liker 1
  • Nyttig 2

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk. Som sagt så hadde jeg aldri turt å fortelle dette til noen. Turte ikke fortelle det under utredningen heller så ingen fortalte meg at dette er noe flere sliter med. 

Har absolutt vært redd for å bli avslørt. Har lurt på om noen tror jeg var lommetyv eller lignende.

Det viktigste er vel å være bevisst sin egen atferd og at man kan ha tendens til hyperfokus, slik at man kan regulere seg selv?

Enig i det og jeg prøver å være bevisst på dette og stoppe meg selv når jeg skjønner hva jeg gjør. 

TS

Har selv adhd og kjenner mange flere med den diagnosen. Ingen av "oss" gjør den slags. Vil ikke si det har noe med diagnosen å gjøre i det hele tatt. 

Har derimot opplevd selv å bli stalket på nett og utsatt for svertekampanje av en kvinne som visstnok er autist fordi hun var sjalu fordi jeg ble sammen med en mann hun var besatt av. Hun verken kjente til identitet eller utseende på mannen, men var visst besatt på bakgrunn av at han behandlet henne normalt høflig skriftlig via nett og app. Hun fremsto helt gal og dro det hele SVÆRT langt. Ufyselig menneske er mitt inntrykk etter sånn oppførsel. 

Noen unnskyldte oppførselen på at hun var autist og de kunne reagere veldig på det som er ingenting for andre mennesker. 

Likevel anser jeg det ikke for vanlig oppførsel for autister. Men mer at dette individet var det mer ved. Autister flest ødelegger ikke sånn for folk og setter dem i fare ved hjelp av tredjeperson og lignende.

Personlige egenskaper er andre ting enn diagnoser.

Anonymkode: 0e671...fc8

• Nyttig 1

Jada, hvis du klarer å regulere deg til å ikke stalke så er det jo topp. Men mtp at vi har utviklingsforstyrrelser så er ikke det alltid like lett i øyeblikkets hete, så derfor sier jeg at når man først hyperfokuserer på andre mennesker, så prøv å gjøre det i skjulte slik at det ikke blir ubehagelig for andre.  

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har selv adhd og kjenner mange flere med den diagnosen. Ingen av "oss" gjør den slags. Vil ikke si det har noe med diagnosen å gjøre i det hele tatt. 

Har derimot opplevd selv å bli stalket på nett og utsatt for svertekampanje av en kvinne som visstnok er autist fordi hun var sjalu fordi jeg ble sammen med en mann hun var besatt av. Hun verken kjente til identitet eller utseende på mannen, men var visst besatt på bakgrunn av at han behandlet henne normalt høflig skriftlig via nett og app. Hun fremsto helt gal og dro det hele SVÆRT langt. Ufyselig menneske er mitt inntrykk etter sånn oppførsel. 

Noen unnskyldte oppførselen på at hun var autist og de kunne reagere veldig på det som er ingenting for andre mennesker. 

Likevel anser jeg det ikke for vanlig oppførsel for autister. Men mer at dette individet var det mer ved. Autister flest ødelegger ikke sånn for folk og setter dem i fare ved hjelp av tredjeperson og lignende.

Personlige egenskaper er andre ting enn diagnoser.

Hyperfokusering er vanlig for ADHD, men alle har forskjellige måter å hyperfokusere på. Jeg har selv ADHD og "stalker", men har igjen ingen hobby og interesser som jeg hyperfokuserer på. Mennsker er min "greie".
Ei venninne har det på akkurat samme måte, og hun har også ADHD. 

• Nyttig 2
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hyperfokusering er vanlig for ADHD, men alle har forskjellige måter å hyperfokusere på. Jeg har selv ADHD og "stalker", men har igjen ingen hobby og interesser som jeg hyperfokuserer på. Mennsker er min "greie".
Ei venninne har det på akkurat samme måte, og hun har også ADHD. 

Hyperfokus er et vanlig symptom på adhd ja. Men det å stalke andre er derimot ikke. 

Å mene at det er årsaken til å gjøre det blir jo ansvarsfraskrivelse på stalking. Mange har adhd, men flertallet av disse går jo ikke rundt og stalker andre fordiom. 

Går man rundt og stalker andre er det grunnlag for å søke hjelp for å løse den atferden.

Hyperfokus som er typisk for adhd er derimot en superkraft som hjelper å øke kunnskap og nå sine mål.

Det kan også brukes til interesse for mennesker eller klær/mote. Man kan bli kjempegod på de områdene. Men nei, stalke er ikke normalt likevel for diagnosene. 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hyperfokus er et vanlig symptom på adhd ja. Men det å stalke andre er derimot ikke. 

Å mene at det er årsaken til å gjøre det blir jo ansvarsfraskrivelse på stalking. Mange har adhd, men flertallet av disse går jo ikke rundt og stalker andre fordiom. 

Går man rundt og stalker andre er det grunnlag for å søke hjelp for å løse den atferden.

Hyperfokus som er typisk for adhd er derimot en superkraft som hjelper å øke kunnskap og nå sine mål.

Det kan også brukes til interesse for mennesker eller klær/mote. Man kan bli kjempegod på de områdene. Men nei, stalke er ikke normalt likevel for diagnosene. 

Nå bruker TS "stalking", altså her er det ikke snakk om bokstavlig stalking som i trakassering i ordets riktige betydning. 
Google stalking + autism så kan du lese en hel del info om det. 

• Liker 1

Jeg har også "stalket" noen mens jeg gikk sammen med andre.  Jeg tok tbanen sammen med en venninne og når vi går ut av tbanen så ser jeg at det er en dame med en kul veske. Hun går superraskt og da begynner jeg å gå superraskt også for å klare å få se litt ekstra på veska hennes og jeg ender med å gå fra venninnen min. Hun skjønner ingenting og spesielt siden det var mange folk på perrongen så hun mistet meg av syne. 

Når jeg skjønner hva jeg har gjort går jeg tilbake til venninnen min og later som  at grunnen til at jeg  hadde forlatt henne var fordi jeg hadde trodd hun var foran meg og at jeg prøvde å ta henne igjen. 

TS

Annonse

Klassisk adhd med dårlig impulsregulering og hyperfokus 😂 støtter tipsen ovenfor, tren deg til å spørre! Det er jo bare hyggelig for den personen som har jakka! 👌

Anonymkode: f6fe5...831

• Liker 1
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Klassisk adhd med dårlig impulsregulering og hyperfokus 😂 støtter tipsen ovenfor, tren deg til å spørre! Det er jo bare hyggelig for den personen som har jakka! 👌

Anonymkode: f6fe5...831

Jeg skal absolutt prøve å spørre neste gang. Jeg er som helt enig i at det er en mye bedre strategi enn å stalke. Problemet har som sagt vært at når jeg stalker så tenker jeg ikke over at jeg bare kan spørre. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...