Cuba Skrevet 26. februar 2006 #1 Skrevet 26. februar 2006 Så at en annen her hadde fått litt hjelp til å finne ut hva hun ville utdanne seg til! Så jeg tenkte kanskje noen ville hjelpe meg med det samme..? Er ferdig som kontorlærling til sommeren, men har vel egentlig funnet ut at det ikke er det rette for meg! Grunnen er nok at det blir for mye ensidig og kjedelig arbeid med for lite variasjon! Har i det siste tenkt litt på sykepleier eller noe lignenede - vet det, jeg har da tatt et kraftig feil valg! Men har uansett planer om å ta allemennfaglig påbygging til sommeren så jeg får studiekompetanse.. og etter det kan jeg jo gå hvilken høyskole jeg vil.. Men dette med sykepleier.. jeg er liksom ikke helt sikker heller.. Litt usikker på om jeg vil tåle masse oppkast og lignende.. blod tror jeg ikke hadde blitt det værste men! Har også tenkt litt på en form for forsker.. har alltid vært litt sånn! Uansett har jeg lyst på en jobb som virkelig driver meg, som er spennende og hvor jeg ikke vet hva som skjer i morgen liksom! Har også tenkt litt på å jobbe på flyplass eller fengsel! Noen ord som jeg tror beskriver meg: Snill, høflig, nysgjerrig, liker forandringer, lett å ha med å gjøre samtidig som jeg tør å si i fra.. Håper noen kan hjelpe meg!! Bare spør om mer om det er noe!
Gjest - Skrevet 26. februar 2006 #3 Skrevet 26. februar 2006 Sjekk ut www.jobbfeber.no Der finner du en masse yrker med info om hva du trenger av utdanning mm.
Saeria Skrevet 26. februar 2006 #4 Skrevet 26. februar 2006 Jeg vet selv hvor vanskelig det er å velge. Hva er man god til? Det er det ikke alltid lett å svare på selv. Jeg vil anbefale deg å sjekke ut de forskjellige høyskolenes og universitetenes hjemmesider og se på alt av studietilbud. Er det noe problem for deg å flytte for å studere? Hvis nei, sjekk også ut de høyskolene og universitetene som ikke er nær deg. Tilbudene varierer fra sted til sted. Selv skal jeg på både studieveiledning og karriererådgivning ved to forskjellige senter/institutter tilknyttet UiB og studensamskipnaden i Bergen. Kanskje en studieveiledningstime er noe for deg, når du har funnet noe spennende. Jeg fikk tips om å sjekke ut bestemte fagområder av en lærer, og selv om jeg ikke trodde jeg ville finne noe på SV fakultetet så gjorde jeg det. :-D Hvis du vil ta en personlighetstest som er ganske bra, så gå på www.jobindex.dk Der er det en test som er bedre enn de på aetat, og du kan få kartlagt litt av dine evner. Sjekk også ut søkerhåndboka som er lagt ut på de fleste skoler nå. Der får du en fin oversikt over studietilbud, og hva som kreves av kompetanse for å komme inn. Lykke til! Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #5 Skrevet 26. februar 2006 Hvis du vil velge og vrake i jobber, samt tjene penger som gress: bli sivilingeniør (5 år) eller ingeniør (3 år)! Begge betaler kjempebra!
Saeria Skrevet 26. februar 2006 #6 Skrevet 26. februar 2006 En ingeniør i Staten tjener ikke så utrolig bra da. Men å velge yrke/studier ut i fra lønn blir feil. Har man ikke interesse for det en ønsker å studere, så er det ikke så sannsynlig at en vil gjøre det bra.
Gjest gjesta Skrevet 26. februar 2006 #7 Skrevet 26. februar 2006 Hva med prøve å få en jobb/sommerjobb/ekstrajobb i helsevesenet. Da kan du iallfall få en ide om det er noe du kan trives med.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #8 Skrevet 26. februar 2006 Hva med prøve å få en jobb/sommerjobb/ekstrajobb i helsevesenet. Da kan du iallfall få en ide om det er noe du kan trives med. ← Dette er et godt forslag. Hvis du er usikker på hva du vil studere vil jeg anbefale deg å heller utsette studier et år til fordel for jobb. Dumt å ta forhastede slutninger. Og ofte er det først når man har prøvd seg i arbeodslivet man skjønner hva man vil drive med videre. Sånn var det for meg. Jeg begynte først på lite gjennomtenkte studier, men avbrøt til fordel for noen års jobbing. Først da skjønte jeg hva jeg har lyst til å jobbe med, og er nå igang med nye studier
Cuba Skrevet 26. februar 2006 Forfatter #9 Skrevet 26. februar 2006 Takk for alle svar! Har tenkt og snakket med en del folk i dag og sånn som jeg føler det nå kommer jeg til å ville satse på sykepleier Men siden jeg først må få studiekompetanse har jeg jo nok med tid å tenke på! Tenkte at jeg imens jeg tar studiekompatanse kunne prøve å jobbe litt ekstra ved et sykehjem el. lignende! Da får jeg jo et godt innblikk i yrket, samtidig som det er positivt å ha med seg om jeg skulle begynne på noe sykepleierutdanning! Kom gjerne med fler råd og tips!
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #10 Skrevet 27. februar 2006 Takk for alle svar! Har tenkt og snakket med en del folk i dag og sånn som jeg føler det nå kommer jeg til å ville satse på sykepleier Men siden jeg først må få studiekompetanse har jeg jo nok med tid å tenke på! Tenkte at jeg imens jeg tar studiekompatanse kunne prøve å jobbe litt ekstra ved et sykehjem el. lignende! Da får jeg jo et godt innblikk i yrket, samtidig som det er positivt å ha med seg om jeg skulle begynne på noe sykepleierutdanning! Kom gjerne med fler råd og tips! ← Bare husk på at sykepleieryrket er mer enn sykehjemsjobbing. Jeg kjenner folk som nesten avrøt studiene sine etter sykehjemspraksis (noen syntes det var dødskjedelig, andre syntes det var deprimerende), men som trives godt på f eks sykehus. Det at du har kontorfag er ingen ulempe synes jeg, mange sykepleierjobber inkluderer en del administrasjon og kontorarbeid (og maaange innen helsevesenet kunne hatt godt av å kunne strukturere dette arbeidet utover å skrive gule lapper på vilkåerlige steder). Hvis du skal bli forsker bør du finne et felt du har interesse innenfor, men du trenger etter min mening ikke være helt bestemt på akkurat hva du ønsker å forske på - det finner du ut i løpet av utdanninga. Men du må være motivert for lange studier og kanskje ganske lav lønn (Har ei venninne som har åtte års utdanning innen et medisinsk felt, som har gått ned en del i lønn da hun begynte på doktorgrad etter først å ha jobbet i klinikk..). Jobberfaring innen de områdene du er nysgjerrig på er kjempelurt. Selv begynte jeg å studere nesten rett etter videregående, men fant etter hvert ut at jeg ikke hadde tnkt meg så altfor nøye om da jeg begynte (typisk skoleflink som syntes hun burde gå en "bra" utdanning"?). Jeg avbrøt studiene og brukte en del tid på å "la ting skje" naturlig... Nå er jeg ferdig med den utdanninga jeg EGENTLIG ville ha, selv om den var skumlere enn den første fordi den ikke ga sikker inntekt - og jeg klarer meg fint.
Cuba Skrevet 27. februar 2006 Forfatter #11 Skrevet 27. februar 2006 Takk for hjelpen gjest Fine tips å ta med seg videre! Har jo som sagt god tid på meg til å finne ut hva jeg virkelig vil og kanskje prøve litt ut de forskjellige tingene!
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #12 Skrevet 27. februar 2006 En ingeniør i Staten tjener ikke så utrolig bra da. Men å velge yrke/studier ut i fra lønn blir feil. Har man ikke interesse for det en ønsker å studere, så er det ikke så sannsynlig at en vil gjøre det bra. ← Vanlig 3-årig utdannede ingeniører i kommunen tkan hvertfall som nyutdannet go fersk tjene kr. 330.000,- i startlønn. Det kaller jeg en bra deal. Og kan de tjene det i kommunen, kan de også tjene det i staten.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #13 Skrevet 27. februar 2006 Staten har egen fengselskole som du kan kontakte for mer informasjon om utdanning til fengselsbetjent. Hva slags flyplassjobbing tenker du på?
Gjest miiip Skrevet 27. februar 2006 #14 Skrevet 27. februar 2006 Det spørsmålet jeg kunne ønske noen stilte meg da jeg skulle velge utdannelse, var "Hva blir du motivert av?". Noen jeg kjenner blir motivert av å løse tekniske problemer. Noen blir motivert av å lage ferdig konkrete produkter som man kan ta og føle på. Noen blir motivert av å kunne være oppdatert på hva som skjer i verden. Noen blir motivert av utsiktene til å "få seg et navn". Noen blir motivert av penger. Noen blir motivert av å gjøre folk friske. Jeg blir motivert av å motivere andre mennesker. Når du skal velge yrke er det viktig å tenke på BÅDE hva du er flink til OG hva du blir motivert av. Jeg valgte bare på bakgrunn av det første og det blei helt feil! Hvis du synes det er vanskelig å vite hva du motiveres av anbefaler jeg deg å skrive ned ting du gjør som du ikke kunne tenke deg å la være å gjøre, selv om du ikke fikk penger for det. Lykke til med valg av utdanning!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå