AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #1 Del Skrevet 25. oktober 2024 Hei. Jeg får veldig mange forskjellige svar angående dette. Er det lov å koble taklamper selv med sukkerbit? Jeg har tatt ut DCL siden det rett og slett ikke passet lampa. Gjerne vis til regelverket med paragraf, slik at det ikke blir synsing. Jeg sliter med å finne regelverket på dette. Anonymkode: 62828...d90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #2 Del Skrevet 25. oktober 2024 Nei, ring elektriker. Anonymkode: 7056e...e28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #3 Del Skrevet 25. oktober 2024 https://www.google.com/search?ie=UTF-8&client=ms-android-samsung-rev2&source=android-browser&q=har+jeg+lov+å+koble+lamper+med+sukkerbit Anonymkode: 9e46e...7bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #4 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, ring elektriker. Anonymkode: 7056e...e28 Jo, å koble lamper med sukkerbit er lov! Anonymkode: 9e46e...7bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #5 Del Skrevet 25. oktober 2024 Står greit oppsummert her, uten paragrafer, riktignok: https://elsikkerhetsportalen.no/elektrisk-anlegg/hva-kan-du-gjore-selv/ Anonymkode: 460c9...b81 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #6 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, ring elektriker. Anonymkode: 7056e...e28 Ja de sier jo forskjellig. Noen sier det er lov, andre sier nei. Fellesen er at ingen av de klarer å vise til en paragraf i regelverket som sier at det IKKE er lov😅 Anonymkode: 62828...d90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #7 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Står greit oppsummert her, uten paragrafer, riktignok: https://elsikkerhetsportalen.no/elektrisk-anlegg/hva-kan-du-gjore-selv/ Anonymkode: 460c9...b81 Ja, jeg har lest hundrevis av artikler. Men hvor finner jeg regelverket som de henter dette fra og tar sine beslutninger basert på? Anonymkode: 62828...d90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #8 Del Skrevet 25. oktober 2024 Å plugge bit i bit er lov. Å plugge hver sin ende av åpen ledning inn i sukkerbit er ikke lov. Åpen ledning pluss åpen ledning og det hele skjult i tak/vegg = fast installasjon og fast installasjon skal gjøres av elektriker. Dette var beskjeden jeg fikk sist jeg spurte en elektriker. Anonymkode: f6c9c...f12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #9 Del Skrevet 25. oktober 2024 Du har lov til å koble lamper som er beregnet på vanlige «tørre» rom. Lamper som er beregnet på våtrom har du ikke lov til å koble selv om du kobler en våtromsberegnet lampe i et «tørt» rom. Vi har en plansje som viser hva som er lov og hva som ikke er lov. Hvor den kommer fra aner ikke jeg. Men jeg ville absolutt ha våtromsberegnet lampe i gangene og da måtte vi ha elektriker. (Og lampene ble svinedyre). Anonymkode: 3a3da...0e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #10 Del Skrevet 25. oktober 2024 Nå fant jeg en liten del i lovdata som sier at «Ufaglærte kan utføre mindre arbeider på elektriske anlegg dersom dette utføres på sikkerhetsmessig forsvarlig måte.» Ingenting er spesifisert. Jeg tenker at det da er lovlig. Jeg vil absolutt kalle det å montere lamper i taket som «mindre arbeider». 😅 Anonymkode: 62828...d90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #11 Del Skrevet 25. oktober 2024 Jeg ble fortalt at du har lov til å installere taklamper o.l om de ble koblet til stikk eller sukkerbit, altså så lenge dette allerede var installert fra før som en del av det elektriske anlegget. Hadde eltilsynet på besøk i år og under en hyggelig samtale fortalte jeg at jeg hadd byttet ut alle taklampene selv uten at hen sa noe på det. Komfyr derimot har du ikke lov å koble på selv siden du faktisk må koble riktig. Våtrom vet jeg ikke, men anbefaler ikke ta noen sjangser Anonymkode: 85ce1...1d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #12 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ble fortalt at du har lov til å installere taklamper o.l om de ble koblet til stikk eller sukkerbit, altså så lenge dette allerede var installert fra før som en del av det elektriske anlegget. Hadde eltilsynet på besøk i år og under en hyggelig samtale fortalte jeg at jeg hadd byttet ut alle taklampene selv uten at hen sa noe på det. Komfyr derimot har du ikke lov å koble på selv siden du faktisk må koble riktig. Våtrom vet jeg ikke, men anbefaler ikke ta noen sjangser Anonymkode: 85ce1...1d5 Komfyr er å stappe en stikkontakt i veggen når den er satt på plass, om det skulle være forbudt så kan vi ikke plugge fjernsynet på strøm heller. Anonymkode: 3a3da...0e7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #13 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har lov til å koble lamper som er beregnet på vanlige «tørre» rom. Lamper som er beregnet på våtrom har du ikke lov til å koble selv om du kobler en våtromsberegnet lampe i et «tørt» rom. Vi har en plansje som viser hva som er lov og hva som ikke er lov. Hvor den kommer fra aner ikke jeg. Men jeg ville absolutt ha våtromsberegnet lampe i gangene og da måtte vi ha elektriker. (Og lampene ble svinedyre). Anonymkode: 3a3da...0e7 Det er nettopp det. Folk aner ikke hvor de henter informasjonen fra. Nå har jeg gått gjennom alle lovene som gjelder for elektrikere og ufaglærte som skal utføre elektriske arbeid i lovdata. Dette er det eneste som står: Ufaglærte kan utføre mindre arbeider på elektriske anlegg dersom dette utføres på sikkerhetsmessig forsvarlig måte. Det virker derfor som om dette med «sukkerbit» , kobling med DCL eller tak krok og lignende er hentet fra løse lufta. Det er ingenting i lovdata som sier noe om hva som regnes som mindre arbeider, eller hva som regnes som lovlig eller sikkerhetsmessig forsvarlig måte, det er formulert på en slik måte at man i praksis kan bestemme dette selv. Det er jo ganske subjektivt hele greiene, spør du meg. Anonymkode: 62828...d90 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lur Venn Skrevet 25. oktober 2024 #14 Del Skrevet 25. oktober 2024 Det er vel ok hvis man vet hva man driver med, det viktigste er jo å skru kabelen ordentlig til 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #15 Del Skrevet 25. oktober 2024 Jobbet i lampebutikk i mange år, så kan svare deg. Eksen min var også elektriker og bekreftet dette. Enkelt sagt: dersom ledningene kommer ut fra et hull i taket har du ikke lov å koble selv. Dersom du skal koble på ledning med vanlig støpsel, så kan du koble selv. Vet man litt hva man gjør så går det nok fint, en sukkerbit er en enkel sak å koble. Men hvis man skal tenke verstefallsteori; huset brenner ned, det viser seg å skyldes lampen du monterte=forsikringen dekker ingenting. Anonymkode: 423a5...e38 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #16 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Komfyr er å stappe en stikkontakt i veggen når den er satt på plass, om det skulle være forbudt så kan vi ikke plugge fjernsynet på strøm heller. Anonymkode: 3a3da...0e7 De fleste komfyrer leveres uten at ledning er tilkoblet komfyren, kanskje ikke alle. Anonymkode: 85ce1...1d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #17 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jobbet i lampebutikk i mange år, så kan svare deg. Eksen min var også elektriker og bekreftet dette. Enkelt sagt: dersom ledningene kommer ut fra et hull i taket har du ikke lov å koble selv. Dersom du skal koble på ledning med vanlig støpsel, så kan du koble selv. Vet man litt hva man gjør så går det nok fint, en sukkerbit er en enkel sak å koble. Men hvis man skal tenke verstefallsteori; huset brenner ned, det viser seg å skyldes lampen du monterte=forsikringen dekker ingenting. Anonymkode: 423a5...e38 Forsikringen må jo da kunne dokumentere at jeg med høy sannsynlighet har gjort det selv, samtidig vise til at det var utført på en uforsvarlig måte. Jeg kan fint argumentere for det motsatte, ved bruk av Norges lover. Anonymkode: 62828...d90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #18 Del Skrevet 25. oktober 2024 Jeg tenker at hva som er lov eller ikke blir litt uvesentlig siden loven er så diffus og flytende. Spørsmålet er om du kan gjøre det selv eller ikke. Hvis jeg hadde kunnet det så hadde jeg gjort det selv. Er jo bare en pissjobb som elektrikere ikke engang ville prioritert uten å ta seg grovt overbetalt bare for det ekstra bryet. Anonymkode: 32094...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #19 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Forsikringen må jo da kunne dokumentere at jeg med høy sannsynlighet har gjort det selv, samtidig vise til at det var utført på en uforsvarlig måte. Jeg kan fint argumentere for det motsatte, ved bruk av Norges lover. Anonymkode: 62828...d90 Eh nei, du må dokumentere med rapport fra elektrikerfirma som monterte lampen. Bevisbyrden ligger på DEG, ikke på forsinringssfirmaet. Anonymkode: 423a5...e38 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 25. oktober 2024 #20 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Forsikringen må jo da kunne dokumentere at jeg med høy sannsynlighet har gjort det selv, samtidig vise til at det var utført på en uforsvarlig måte. Jeg kan fint argumentere for det motsatte, ved bruk av Norges lover. Anonymkode: 62828...d90 Det er dessverre ikke så vanskelig for de. Alt elektrikerarbeid skal dokumenteres med samsvarserklæring. Og den må du fint finne fram selv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå