Gå til innhold

Gnålet om julebord er i gang, elsker å se på konformiteten i Norge.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

HMK skrev (3 timer siden):

Ok. 

Jeg er avholdsmenneske som jobber alene. Jeg hadde ELSKET å bli invitert på julebord med kollegaer. 

Samme her. Er selvstendig næringsdrivende, avholds og bor ikke i Norge, men drar hjem hvert år for å dra på julebord med foreningen, og det er helt utrolig koselig. Møter masse nye mennesker, spiser masse god mat, kunne ikke hatt det bedre. Merker ikke noe spesielt til fyll, i hvert fall ikke før langt på natt, og da kan jeg bare dra hjem.

Men om man virkelig ikke liker det, så bare la være å dra?

Anonymkode: 07f09...d72

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

1) det hindrer nytenking og utvikling
2) du blir sett på som en sosial særing om du ikke er med
3) de har nå gjerne julesamling i stedet riktignok men det er samme greiene
4) kaffepraten er bortkastet tid, deltar man ikke er man igjen en sosial særing
5) de er folk du jobber med, ikke venner eller familie man tilbringer tid med

Anonymkode: 37f2b...d46

Men sosialisering er villig for velvære hos et menneske

Du tilbringer så mye tid på jobb at er det ikke godt arbeidsmiljø og kjenner du ikke de andre, hva for noe livsglede har du?

Vil gå så langt som at det høres ut som du bidrar til dårlig arbeidsmiljø, spesielt om du nekter andre å sosialt lag. 

Anonymkode: 8ec47...0bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvorfor har jeg det ikke fint med mine kollegaer? Forstår ikke sammenhengen din.

Det er opp til hver enkelt å vurdere hva som er sosialt/asosialt. Jeg ser på relasjonen mellom mennesket som det sosiale, men der starter det. Å bruke tid på mennesker som jeg gir meg sosialt utbytte, det får jeg ikke av en kollega på et julebord.

Tiden er også veldig viktig her, hva man skal bruke tiden sin på. Tid er det lite av i livet, det meste av tiden skal andre gi beslag på. Derfor viktig å styre tiden sin så godt som mulig.

Anonymkode: f5f19...968

Har du tenkt å jobbe tiden du ikke vil "kaste bort" på å sosialisere med dem jeg mistenker du er rundt en god del?

Er redd du vil sitte en dag å angre på at du trodde alle øyeblikkene som faktisk er viktige i livet ditt var bortkastet tid ig sitter igjen dypt ensom.

Anonymkode: 8ec47...0bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke gnål, det er en mail med påmelding og noen lapper på dørene. Kan få et spørsmål om jeg skal, sier jeg nei er det ikke noe mer spørsmål. Sier jeg ja er det gjerne flere spørsmål, som om jeg er sjåfør som sist eller skal ta den helt ut å bo på hotell. Bor på landet, så det er enten eller. Vi er over 900 ansatte så det er utrolig koselig å treffe de man ikke ser til dagen. Ikke minst er det å lufte kjolene en av grunnene til å dra. Eller så henger de bare i skapet, er ikke mye gala i hverdagen. Men igjen med 4 retter middag er det ikke mye igjen til flattfylla, det faktisk utrolig koselig. Jeg liker også min arbeidsplass og mine kollegaer. 

I år blir det ikke, da jeg har barna den helgen. Men ønsker alle som skal på julebord eller koselig etter arbeids treff, å sette pris på de stundene man har sammen å blir kjent. 

Endret av Motstrømmen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker julebord er bare koselig. Om man ikke vil er det vel bare å takke pent nei? Man tilbringer store deler av livet på arbeidsplassen. Da er det jo bare fint om noen tar initativ til å skape litt god stemning en gang i blant. 

Anonymkode: 3dc99...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (1 time siden):

Asosialt er et ord som har en betydning, jeg tror de som leser innlegget ditt legger til grunn en vanlig forståelse av utrykket. 

Du må gjerne mislike julebord og la være å gå på julebord, men å si at julebord ikke er asosialt er merkelig. 

Det er ikke asosialt med julebord.

Anonymkode: df43f...fd7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er ikke asosialt med julebord.

For noen så er det asosialt, det som skjer der gir ikke noe sosialt utbytte. Så er jo alkoholen det som er gøy!

Av med tvangstrøya, skal slå seg løs med alkoholen. Etterpå er alt som før... 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For noen så er det asosialt, det som skjer der gir ikke noe sosialt utbytte. Så er jo alkoholen det som er gøy!

Av med tvangstrøya, skal slå seg løs med alkoholen. Etterpå er alt som før... 😅

Selve julebordet er ikke asosialt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 10.05):

Må være over 20 år siden jeg sist var på et julebord med flatfyll. Og utroskap har jeg aldri sett i julebordssetting. 

Anonymkode: e22d3...6cc

Morsomt. Jeg har aldri vært på et julebord uten! Men har kun erfaring fra offentlig sektor, fylkeskommune og skole (flere ulike), over en periode på ca 20 år. 

Anonymkode: 547ea...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...