Gå til innhold

Noen som har mistet omsorgen? Hvor mye samvær kan man få?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan ikke med respekt for deg selv jobbe for Statsforvalteren og være enig med Rune Fardal på noe punkt altså.

Anonymkode: fdc77...366

Hvor har jeg skrevet at jeg er enig med Rune Fardal? Som jeg har skrevet gjentatte ganger; folk må lese dommen selv. 

For øvrig mener jeg at Rune Fardal setter ting på spissen, og måten han formidler på er ikke grei. Men flere av de tidlige EMD-sakene har han og Marius Reikerås hatt poenger i.

Jeg ser dårlig arbeid fra barneverntjenesten hver uke dessverre. Så barneverntjenesten er ikke feilfri. Bare se på de nyeste sakene til NRK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Josephine skrev (20 timer siden):

Hvor har jeg skrevet at jeg er enig med Rune Fardal? Som jeg har skrevet gjentatte ganger; folk må lese dommen selv. 

For øvrig mener jeg at Rune Fardal setter ting på spissen, og måten han formidler på er ikke grei. Men flere av de tidlige EMD-sakene har han og Marius Reikerås hatt poenger i.

Jeg ser dårlig arbeid fra barneverntjenesten hver uke dessverre. Så barneverntjenesten er ikke feilfri. Bare se på de nyeste sakene til NRK.

Du skriver det i dette innlegget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 13.09):

Nå er Tynset-saken ikke nødvendigvis så enkelt forklart som foreldrene påstår. Hvis noen ser den første videoen som Rune Fardal la ut, så gjenforteller foreldrene at barna er livredde for politi og barnevern, familien har ikke hatt barn i skole/barnehage og unngått helsestasjon og offentlig helsehjelp.

Anonymkode: 1e41b...d32

Hvilken sak er dette? Finner ikke noe på nett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et familiemedlem av meg mistet omsorgen for begge barna for flere år siden pga rus.

I starten var det lite samvær, tipper rundt 4-6 med tilsyn. Samarbeidet i starten var også dårlig, og mor mente barnevernet var grusomme, det var ikke så ille med henne og alt var feil.

Etter avrusning og mer stabilitet så endret mor synet på hele saken, og innså vel at det var riktig. Hun trengte tid til å stable seg på bena, og har brukt tiden på å utdanne seg og få et helt nytt nettverk.

Sakte men sikkert har de gått fra samvær på dagtid med tilsyn til å være uten tilsyn, så overnattinger, helger og nå 50%. Fosterforeldrene til barna er helt fantastiske, og de har mye kontakt og er velkomne hos hverandre. Bursdager, jul osv feires sammen.

Yngste barnet var bare året da dette skjedde, og av det jeg har forstått så vil det aldri være mer enn 50/50 med henne. Eldste var noen år eldre, men dette har vart over halve livet, og barna bor hos samme fosterforeldre. Vet ikke om de da ville skjevfordelt dem. Mor er uansett alene, og far har aldri snudd i forhold til sine problemer, så jeg synes dette virker som den beste løsningen for alle.

Dette er min eneste kjennskap til sånne saker, men vil tippe at samværet er avhengig av hva det gjelder og hvordan du samarbeider. 

Anonymkode: 30ac8...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (23 timer siden):

Man får legge frem bevis i BV-saker. Det er bare det at det mange foreldre som er i slike saker omtaler som "bevis", ikke faktisk er det. Å for eksempel legge frem et dokument der man har påpekt alle feilene i et referat er ikke et bevis. Det er det skremmende mange foreldre i slike saker som tror.

Det er jo skremmende! Det har jo vært kjent at bv kommer med alvorlige påstander, som de ikke kan dokumentere. Da tenker jeg at foreldrene må få lov til å kommentere dette, og motbevise det.

Bv har i noen saker kommet med store karakterdrap. Det må man kunne motbevise. Om man mener det ikke stemmer. 

Hvorfor skal ikke foreldrene få lov til dette?

Anonymkode: b3eb4...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skriver det i dette innlegget...

"hatt poenger i" - selvfølgelig er ikke alt han sier helt på viddene alltid, det viser Lobben-saken. Men det betyr selvfølgelig ikke at man bør ta Rune Fardal 100% seriøst som formidler. 

Jeg har av faglig interesse sett en del av videoene hans. Mye er tull og wannabe-psykologi, men innimellom har han faglige betraktninger som ikke er helt feil.

Det fremstår derimot usaklig og lite nyansert å hevde at alt en person har hevdet i 12+ år er feil. Det er det selvfølgelig ikke.

Endret av Josephine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo skremmende! Det har jo vært kjent at bv kommer med alvorlige påstander, som de ikke kan dokumentere. Da tenker jeg at foreldrene må få lov til å kommentere dette, og motbevise det.

Bv har i noen saker kommet med store karakterdrap. Det må man kunne motbevise. Om man mener det ikke stemmer. 

Barneverntjenesten må følge arkiveringsplikten. Samtidig stemmer det ikke at foreldrene ikke har rett til kontradiksjon, det har de selvfølgelig. Problemet er at foreldrenes korrigeringer noen ganger utelates når barneverntjenesten forbereder saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å påpeke at et referat er feil er ikke å motbevise. Du forstår rett og slett ikke hva et bevis er, rent juridisk. Et lydopptak av møtet og en transkribering av dette er et bevis. At foreldrene sier "barnevernstjenesten lyver" er ikke et bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...