Gå til innhold

Spelt mel?

Fremhevede innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Det heter bare "Speltbrød".. Fra Mesterbakeren AS. I en hvit papirpose, med et sånt vindu på sida. Blå skrift på posen.

Jeg regna med noen kom til å spørre om prisen, nettopp fordi jeg ikke husker den og ikke finner noe kvittering hvor den står. Typisk. Sorry gjest!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Det får du på de fleste dagligvarebutikker.

• 2 år senere...
Skrevet
Jeg har aldri prøvd å bake med bare speltmel, men når jeg bruker brødblanding, tilsetter jeg en god del sammalt spelt, i tillegg til litt olje. Men jeg mener å ha hørt at for mye spelt gjør at deigen ikke hever like bra som hvis du bruker hvetemel. Når det gjelder brød, liker jeg dem uansett relativt kompakte, og har ikke merket noen problemer. Men jeg har hittil bare prøvd det sammen med brødblanding. Jeg tilsetter i tillegg havrekli, linfrø og solsikkefrø.

Apropos det med heveegenskaper: Bruk ett par skjeer appelsin-juice i baksten. Så hever det bedre. c-vitaminet gjør at det hever bedre, askorbinsyre, that is.

Skrevet

Jeg bruker et par spisesjeer fiber husk i deigen. Det funker bra!

Skrevet
Det får du på de fleste dagligvarebutikker.

spelt melet som man kjøper på dagligvarebutikker er ikke "skikkelig" spelt mel. For at det skal være skikkelig og helt uten hvetemel må man kjøpe det på helsekost. Da er det helt fritt for hvetemel og er dermed mye bedre.

Gjest Gjest
Skrevet

"Ikke sunnere. – Spelt er oppskrytt. Jeg har ikke sett noen forskningsresultater som viser at speltprodukter er sunnere enn tilsvarende andre melprodukter, sier professor i korn, Wenche Frølich.

– Spelt er først og fremst interessant som smaksvariasjon. Det er veldig mange i alternativmedisin som har vært talspersoner for spelt, men det har vært gjort lite forskning på kornet. Man har spilt på dette sunnhetsbegrepet, sier Frølich. Hun avviser mytene som har markedsført spelten. "

http://www.dn.no/d2/mat/article1394550.ece

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...