Gjest gjesta Skrevet 13. mars 2006 #21 Skrevet 13. mars 2006 Det heter bare "Speltbrød".. Fra Mesterbakeren AS. I en hvit papirpose, med et sånt vindu på sida. Blå skrift på posen. Jeg regna med noen kom til å spørre om prisen, nettopp fordi jeg ikke husker den og ikke finner noe kvittering hvor den står. Typisk. Sorry gjest!
Gjest Gjesta Skrevet 14. mars 2006 #23 Skrevet 14. mars 2006 Det får du på de fleste dagligvarebutikker.
Gjest c3po Skrevet 3. juni 2008 #24 Skrevet 3. juni 2008 Jeg har aldri prøvd å bake med bare speltmel, men når jeg bruker brødblanding, tilsetter jeg en god del sammalt spelt, i tillegg til litt olje. Men jeg mener å ha hørt at for mye spelt gjør at deigen ikke hever like bra som hvis du bruker hvetemel. Når det gjelder brød, liker jeg dem uansett relativt kompakte, og har ikke merket noen problemer. Men jeg har hittil bare prøvd det sammen med brødblanding. Jeg tilsetter i tillegg havrekli, linfrø og solsikkefrø. Apropos det med heveegenskaper: Bruk ett par skjeer appelsin-juice i baksten. Så hever det bedre. c-vitaminet gjør at det hever bedre, askorbinsyre, that is.
Kristin Skrevet 4. juni 2008 #25 Skrevet 4. juni 2008 Jeg bruker et par spisesjeer fiber husk i deigen. Det funker bra!
Glossy Skrevet 4. juni 2008 #26 Skrevet 4. juni 2008 Det får du på de fleste dagligvarebutikker. spelt melet som man kjøper på dagligvarebutikker er ikke "skikkelig" spelt mel. For at det skal være skikkelig og helt uten hvetemel må man kjøpe det på helsekost. Da er det helt fritt for hvetemel og er dermed mye bedre.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2008 #27 Skrevet 4. juni 2008 "Ikke sunnere. – Spelt er oppskrytt. Jeg har ikke sett noen forskningsresultater som viser at speltprodukter er sunnere enn tilsvarende andre melprodukter, sier professor i korn, Wenche Frølich. – Spelt er først og fremst interessant som smaksvariasjon. Det er veldig mange i alternativmedisin som har vært talspersoner for spelt, men det har vært gjort lite forskning på kornet. Man har spilt på dette sunnhetsbegrepet, sier Frølich. Hun avviser mytene som har markedsført spelten. " http://www.dn.no/d2/mat/article1394550.ece
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå