Gå til innhold

Spelt mel?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg mener at spelt er en måte å tilberede hvetemel. At man kverner kliet sammen med kjernen. Det inneholder derfor mer fiber og stoffer fra kliet. Men det er altså hvetemel. :)

Endret av hecuba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at spelt er en måte å tilberede hvetemel. At man kverner kliet sammen med kjernen. Det inneholder derfor mer fiber uten. Men det er altså hvetemel.  :)

Nei, spelt er et annet kornslag. I slekt med hvete, men ikke det samme som hvete.

Se her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har en oppskrift på et godt speltbrød?

Skal prøve det i brødbakermaskinen min :)

Er speltbrød en type "slankebrød" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spelt skal også være lettere fordøyelig enn hvete, blantannet fordi det inneholder en annen type gluten.

Og mens de fleste næringsstoffene i hveten sitter i de ytterste lagene av kornet, har spelt høyt innhold av næringsstoffer gjennom hele kornkjernen (eller hva den korrekte termen nå er :ler: ) slik at selv siktet speltmel er et sunnere næringsmiddel enn siktet hvetemel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speltbrød er ikke "slankebrød" (ingen typer mat er "slankemat"), men det er sunnere enn vanlig brød pga. høyt proteininnhold og dermed lavere glykemisk indeks, dvs. at energien frigjøres mer langsomt.

Jeg bruker spelt i nesten alt jeg baker (ikke kaker, de to gangene i året jeg baker det), og også i vafler og pannekaker. Jeg sliter med at jeg blir oppblåst av vanlig hvetemel, men ikke når jeg spiser mat med spelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan smaker spelt kontra hvetemel? Litt syrligere og nesten nøtteaktig, eller feilkobler jeg helt nå?

Litt mer nøtteaktig, vil jeg si. Jeg synes det er bedre, og spesielt vafler og pannekaker med spelt blir bedre og mer "fluffy" enn samme oppskrift med hvetemel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speltbrødene de har på rema (i hvit papirpose, husker ikke hvilket merke) er kjempegode!

Bare sånn til informasjon :)

Hva inneholder dette brødet da? Og hvor mye spelt er det i det? Og er det grovt speltmel? Brød fra dagligvarebutikk er dårlig. Det de kaller grovbrød inneholder for det meste hvetemel, men så tilsetter de sirup så det får en mørk farge. Bare se på innholdsfortegnelsen, der står som regel hvetemel listet opp først. I tillegg tilsetter de ekstra gluten og emulgator. Og altfor mye gjær og salt. :forvirret:

Hvordan smaker spelt kontra hvetemel? Litt syrligere og nesten nøtteaktig, eller feilkobler jeg helt nå?

nei, spelt har ganske lik smak som hvete. Hvis du har smakt speltbrød som er syrlig er det sannsynligvis et surdeigsbrød du har spist. Siden spelt ikke har en så utpreget smak som feks rug og også er sunnere enn den vanlige hveten egner det seg veldig godt som erstatning for hvete. Grunnen til at man gikk over fra å dyrke spelt til vanlig hvete er jo at hveten gir så mye større avlinger enn hveten. Spelt gir bare en tredjedel av avlingen til hvete. Det er årsaken til at speltmel er dyrere enn hvete.

Spelt har høyere proteininnhold og dermed lavere karbohydratinnhold (og lavere glykemisk indeks). Derfor egner det seg bedre som slankemat enn hvetebrød. Men det forutsetter selvsagt at det er grovt speltbrød man spiser. Og så er det en del cøliakere som tåler spelt, pga det noen andre her nevnte: glutenet i spelten har en annen struktur enn i hveten. Etter å ha bakt en del med spelt vil jeg si det har litt dårligere bakeegenskaper, og det skyldes nettopp gluteninnholdet.

Hilsen Bakeren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og bakeegenskapene? Like klebrig og lett å arbeide med som hvetemel?

Jeg har aldri prøvd å bake med bare speltmel, men når jeg bruker brødblanding, tilsetter jeg en god del sammalt spelt, i tillegg til litt olje. Men jeg mener å ha hørt at for mye spelt gjør at deigen ikke hever like bra som hvis du bruker hvetemel. Når det gjelder brød, liker jeg dem uansett relativt kompakte, og har ikke merket noen problemer. Men jeg har hittil bare prøvd det sammen med brødblanding. Jeg tilsetter i tillegg havrekli, linfrø og solsikkefrø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bakeren
Og bakeegenskapene? Like klebrig og lett å arbeide med som hvetemel?

Vil anbefale deg å ha fuktigere deig enn når du arbeider med vanlig hvete. Spelt har gode bakeegenskaper, bedre enn rug. Men ikke fullt så god som vanlig hvete igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelou

Jeg har prøvd å bake hveteboller med speltmel,og ble ikke fornøyd-det hevet ikke like godt,og konsistensen på den ferdige baksten ble helt anderledes,ikke så "seige" som vanlige hveteboller,mer porøse. Likte ikke det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Liten Tapir

Spelt er litt vanskeligere å bake med enn hvete; baksten "smuldrer" lettere og småkaker og kjeks blir myke og ikke sprø. Men speltbakst smaker veldig godt, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest gjesta

Slår et lite slag for brødet de har på Rema (fra Mesterbakeren AS) igjen jeg. Har endelig kjøpt meg ny ladning til frysern, og her følger ingredienser og næringsinnhold:

Vann, sammalt speltmel, siktet speltmel, sammalt rug, rugsur (rug), havregryn, linfrø, gjær, bokhvete, hirsefrø, sesamfrø, salt, gluten, vegetabilsk fett (inneholder sojaolje), sukker, emulgator (E472e), melbehandlingsmiddel (E300) og alfa amylase.

Næringsinnhold pr 100 gram brød:

Energi: 873 Kj (206 kcal)

Protein: 10,4 g

Karbohydrater: 40 g

- Hvorav sukkerarter: 2,1 g

Fett: 3 g

- Hvorav mettede fettsyrer: 0,9 g

- Enumettede fettsyrer: 0,5 g

- Flerumettede fettsyrer: 1,5 g

Kostfiber: 6,2 g

Natrium: 0,48 g

Og så står det nederst at: "Speltmel utgjør 76,4% av melmengden i brødet."

Men det eneste jeg egentlig konkluderer av dette er at baker-gjesten vår tok litt feil, for i dette dagligvarebutikk-brødet sto ikke hvetemel listet først.

Men er det et sunt brød? Har ikke peiling jeg, synes bare det er det beste brødet i butikken... :sjenert:

Endret av linck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Slår et lite slag for brødet de har på Rema (fra Mesterbakeren AS) igjen jeg. Har endelig kjøpt meg ny ladning til frysern, og her følger ingredienser og næringsinnhold:

Vann, sammalt speltmel, siktet speltmel, sammalt rug, rugsur (rug), havregryn, linfrø, gjær, bokhvete, hirsefrø, sesamfrø, salt, gluten, vegetabilsk fett (inneholder sojaolje), sukker, emulgator (E472e), melbehandlingsmiddel (E300) og alfa amylase.

Næringsinnhold pr 100 gram brød:

Energi: 873 Kj (206 kcal)

Protein: 10,4 g

Karbohydrater: 40 g

- Hvorav sukkerarter: 2,1 g

Fett: 3 g

- Hvorav mettede fettsyrer: 0,9 g

- Enumettede fettsyrer: 0,5 g

- Flerumettede fettsyrer: 1,5 g

Kostfiber: 6,2 g

Natrium: 0,48 g

Og så står det nederst at: "Speltmel utgjør 76,4% av melmengden i brødet."

Men det eneste jeg egentlig konkluderer av dette er at baker-gjesten vår tok litt feil, for i dette dagligvarebutikk-brødet sto ikke hvetemel listet først.

Men er det et sunt brød? Har ikke peiling jeg, synes bare det er det beste brødet i butikken... :sjenert:

Hva heter brødet? Og hvor mye sånn ca koster det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...