Gå til innhold

Kommuniserer via facebook på jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om selve facebook er problemet, så legg inn ett forslag på jobb om å bytte til whatsapp.

Jeg personlig synes det er noe uproft av en arbeidsplass av å chatte på messenger, men det er meg :)

Forstår at ikke alle arbeidsplasser har teams, men jeg hadde heller ikke brukt facebook/messenger til å få jobb info. Har aldri vært i en jobb der det er vanlig heller (kun til private arrangement for kollegaer som lønningspils), men jeg har aldri jobbet i restaurant-yrket. 

Anonymkode: 281c8...bf9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg foretrekker slik info på messenger faktisk. Det blir en milliard med epost om 5 stykker skal avtale tidspunkt og sted til en middag. 

Jobbting på epost. Sosiale ting på messenger. Perfekt 

Hvis det sosiale ikke er så viktig for deg, si at du sletter appen og at de ikke trenger å anstrenge seg for å kontakte deg. 

Anonymkode: 6144a...dd2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt du skriver der, bør og kan man ta i arbeidstiden. Ingen skal pepre andres privatliv med meldinger som tilhører arbeidsplassen.

Det er ingen bråhast å finne ut av hvem som skal være med på fredagspils. Og dersom du må ringe rundt for å høre hvem som skal være med på gave, så vil jeg heller si at det er du som ikke kan å planlegge tiden din godt nok.

Og noe så enkelt som et papirark med påmeldingsliste hengt opp på pauserommet, kan gi folk med forskjellige arbeidstider mulighet til å melde seg på julelunsj.

Og vet du hva? Arbeidsplasser flest har e-post, tro det eller ei. 

Nei, folk er blitt for vant til at alle skal være tilgjengelige døgnet rundt. Uting! Og jeg har all respekt og forståelse for de kompisene mine som tør å ta fritiden og familielivet sitt på alvor.

Anonymkode: 8edfe...c30

Alt jeg skriver, også drar du fremt et eksempel. Ja, man kan lage lister over sosiale ting om det blir mer effektivt. 
ja, arbeidsplasser flest har e- post , og så? 
nei , alt jeg skrev kan ikke vente til neste dag, kun de eksemplene du kom med. Og hva er neste dag? Hvilken vakt? Noen må jo kontaktes utenom sin arbeidstid uansett. Hvis jeg jobber kveldsvakt og lurer på hvor du eller andre på morgenvakt har lagt den / permen / maskinen / varen osv  eller noen som vet hvordan jeg fikser/ bruker / gjør..  det og det , så kan jeg ikke skrive i chat  og spørre om hvem som vet, men droppe og jobbe og ringe dere dagen etter … i deres eller min arbeidstid ? Og hva med beskjeder ?  Skrive Mail til jobb fra jobbmail? 

som nevnt, vi la av telefonrøret før for ikke og være tilgjengelige døgnet rundt, i dag kan du bare slå av varseler. Nå kan du også velge ulike varsler, så bestemor kan fortsatt ringe / skrive selvom du setter jobbchatten på pause. Jeg er uenig, det tok mye mer av fritiden før da man ringte rundt. Chat er også mer effektivt, man kan svare med mat i munnen og kort og uten høfligetsfraser . på 1 minutt. Før kunne man måtte utsette familiemiddagen en halv time, fordi det ringte noen fra jobb. 

en ting som har forandret seg er også synet på kollegaer. Uting og bruke 1 min på og hjelpe en kollega etter arbeidstid. Er det noen som blir venner på jobb lenger? Folk var mye mer tilgjengelig for hverandre før. 

Anonymkode: 41d83...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om selve facebook er problemet, så legg inn ett forslag på jobb om å bytte til whatsapp.

Jeg personlig synes det er noe uproft av en arbeidsplass av å chatte på messenger, men det er meg :)

Forstår at ikke alle arbeidsplasser har teams, men jeg hadde heller ikke brukt facebook/messenger til å få jobb info. Har aldri vært i en jobb der det er vanlig heller (kun til private arrangement for kollegaer som lønningspils), men jeg har aldri jobbet i restaurant-yrket. 

Anonymkode: 281c8...bf9

Hvorfor synes du WhatsApp er bedre? Vi gjorde det på min jobb, jeg lastet ned WhatsApp for jobb, men vi syntes det fungerte dårlig og byttet tilbake til messenger. Hva er uproft med messenger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Alt jeg skriver, også drar du fremt et eksempel. Ja, man kan lage lister over sosiale ting om det blir mer effektivt. 
ja, arbeidsplasser flest har e- post , og så? 
nei , alt jeg skrev kan ikke vente til neste dag, kun de eksemplene du kom med. Og hva er neste dag? Hvilken vakt? Noen må jo kontaktes utenom sin arbeidstid uansett. Hvis jeg jobber kveldsvakt og lurer på hvor du eller andre på morgenvakt har lagt den / permen / maskinen / varen osv  eller noen som vet hvordan jeg fikser/ bruker / gjør..  det og det , så kan jeg ikke skrive i chat  og spørre om hvem som vet, men droppe og jobbe og ringe dere dagen etter … i deres eller min arbeidstid ? Og hva med beskjeder ?  Skrive Mail til jobb fra jobbmail? 

som nevnt, vi la av telefonrøret før for ikke og være tilgjengelige døgnet rundt, i dag kan du bare slå av varseler. Nå kan du også velge ulike varsler, så bestemor kan fortsatt ringe / skrive selvom du setter jobbchatten på pause. Jeg er uenig, det tok mye mer av fritiden før da man ringte rundt. Chat er også mer effektivt, man kan svare med mat i munnen og kort og uten høfligetsfraser . på 1 minutt. Før kunne man måtte utsette familiemiddagen en halv time, fordi det ringte noen fra jobb. 

en ting som har forandret seg er også synet på kollegaer. Uting og bruke 1 min på og hjelpe en kollega etter arbeidstid. Er det noen som blir venner på jobb lenger? Folk var mye mer tilgjengelig for hverandre før. 

Jøss, skal si du har en arbeidsplass med dårlige rutiner og mye rot. Jeg jobber med å produsere store eventer, der folk jobber til alle døgnets tider. Har fortsatt til overs å måtte kontakte samtlige i bedriften for å finne ut hvor noen har forlagt ting eller når noen skal jobbe... Og jeg har aldri opplevd at en ansatt må kontakte folk som ikke er på jobb for å høre hvordan de skal gjøre jobben sin. Kanskje heller se på interne rutiner, enn å klage over at folk ikke ønsker å ha sjefen på chat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 11.35):

Jøss, skal si du har en arbeidsplass med dårlige rutiner og mye rot. Jeg jobber med å produsere store eventer, der folk jobber til alle døgnets tider. Har fortsatt til overs å måtte kontakte samtlige i bedriften for å finne ut hvor noen har forlagt ting eller når noen skal jobbe... Og jeg har aldri opplevd at en ansatt må kontakte folk som ikke er på jobb for å høre hvordan de skal gjøre jobben sin. Kanskje heller se på interne rutiner, enn å klage over at folk ikke ønsker å ha sjefen på chat?

Nå klager jeg ikke over og ha sjefen på chat. Altså, hvis du skal ringe og spørre hvor noen har forlagt noe, må du jo ringe til du finner den som har forlagt det. Nei, jeg ringer ikke rundt og spør når noen skal jobbe.  Nei, jeg trenger ikke ringe noen og spørre hvordan jeg gjør jobben min, det kan oppstå ting. Du finner jo på ting, men ja sikkert dårlige rutiner og mye rot, men det fungerer altså utmerket med samarbeid på chat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min tidligere jobb hadde vi 6 Messenger grupper som gikk varmt hele tiden. Og det var forventet at man svarte på kveld og helger for å få driften til å gå rundt..

Anonymkode: c2461...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...