AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #41 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har en type med methylkobalamin kombinert m en annne type. Har antagelig ME ellerno. Men føles som mangler noe… kalium ja, får sikkert for lite av det Anonymkode: 65083...faa Jeg har ME, og kan skrive under på at en kombinasjon av kosthold og visse tilskudd er viktig. Det er veldig mye som ikke vises på blodprøver. Det er ikke dermed sagt at det er en kur, men det hjelper over tid. Dette er et godt tilskudd med magnesium https://sunkost.no/bio-life-magnesium-120-kapsler Man kan også ta tilskudd av kalium, men lurt å holde dette under oppsyn hos lege. Jeg tar tilskudd periodevis, og veksler mellom tilskudd med kun kalium eller magnesium, og en samling av elektrolytter. https://www.life.no/trening/sportsdrikke/elektrolutpulver-citron-lime Kostholdet mitt er veldig rent og næringssrik, dvs hovedsakelig uten tilsetningsstoffer, og animalske kilder, frukt/bær/grønt daglig. D vitamin er også viktig, og like viktig å ha gode nivåer av som b12. Jeg merker at over 100 nmol er best å ligge på. Nok d vitamin er også viktig for opptak av kalsium, og kalsium er også viktig for nervesystem. Anonymkode: e698c...800
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #42 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har ME, og kan skrive under på at en kombinasjon av kosthold og visse tilskudd er viktig. Det er veldig mye som ikke vises på blodprøver. Det er ikke dermed sagt at det er en kur, men det hjelper over tid. Dette er et godt tilskudd med magnesium https://sunkost.no/bio-life-magnesium-120-kapsler Man kan også ta tilskudd av kalium, men lurt å holde dette under oppsyn hos lege. Jeg tar tilskudd periodevis, og veksler mellom tilskudd med kun kalium eller magnesium, og en samling av elektrolytter. https://www.life.no/trening/sportsdrikke/elektrolutpulver-citron-lime Kostholdet mitt er veldig rent og næringssrik, dvs hovedsakelig uten tilsetningsstoffer, og animalske kilder, frukt/bær/grønt daglig. D vitamin er også viktig, og like viktig å ha gode nivåer av som b12. Jeg merker at over 100 nmol er best å ligge på. Nok d vitamin er også viktig for opptak av kalsium, og kalsium er også viktig for nervesystem. Anonymkode: e698c...800 Føler jo symmtomene mine passer veldig med b12 mangel🫨 Men også depresjon/traume/angst/me Anonymkode: 65083...faa
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #43 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Føler jo symmtomene mine passer veldig med b12 mangel🫨 Men også depresjon/traume/angst/me Anonymkode: 65083...faa Ja, men som sagt er dette også symptomer på ubalanser mtp mineraler som jeg nevnte i forrige post. Det er også symptomer på psykosomatiske tilstander som angst og depresjon. Så du bør jo få hjelp til å bearbeide traumer. Man får ikke ME diagnose når psykosomatiske tilstander er direkte årsakt til utmattelsessymptomer. Man kan bli VELDIG fysisk syk med alt fra smerter til svimmlhet til skjelvinger osv når man har f.eks angst. Anbefaler å prøve psykomotorisk fysioterapi. Anonymkode: e698c...800
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #44 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, men som sagt er dette også symptomer på ubalanser mtp mineraler som jeg nevnte i forrige post. Det er også symptomer på psykosomatiske tilstander som angst og depresjon. Så du bør jo få hjelp til å bearbeide traumer. Man får ikke ME diagnose når psykosomatiske tilstander er direkte årsakt til utmattelsessymptomer. Man kan bli VELDIG fysisk syk med alt fra smerter til svimmlhet til skjelvinger osv når man har f.eks angst. Anbefaler å prøve psykomotorisk fysioterapi. Anonymkode: e698c...800 For meg depresjon angst traume reaksjon har kommet etter utmattelsen / sykdommen Enten som direkte symptom / forveksling med høyt adrenalin og heftig hjernetåke m mer og/ eller som reaksjon på å bli så syk og isolert Anonymkode: 65083...faa
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #45 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For meg depresjon angst traume reaksjon har kommet etter utmattelsen / sykdommen Enten som direkte symptom / forveksling med høyt adrenalin og heftig hjernetåke m mer og/ eller som reaksjon på å bli så syk og isolert Anonymkode: 65083...faa Ok, skjønner, det er grusomt. Som sagt: 1. Ta nye prøver av b12 og se om nivåene har droppet mer. Prøv tilskuddet jeg linket til på forrige side fra iherb. Finnes også i høyere dose, men 2500 mcg er temmelig høy og grei dose. Men vent til du ser nivåene. 2. Tilskudd av magnesium som jeg linket til (et par kapsler er fin start, jeg tar om kvelden siden det hjelper med søvn. 3. En periode med elektrolytter som jeg linket til. Begynn med et glass daglig i 1 mnd og se. Snakk med legen din rundt oppfølging av tester. 4. Spis riktig og næringsrikt. Hva trigget symptomene hos deg? Kom det snikende, eller våknet du slik? Anonymkode: e698c...800
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #46 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ok, skjønner, det er grusomt. Som sagt: 1. Ta nye prøver av b12 og se om nivåene har droppet mer. Prøv tilskuddet jeg linket til på forrige side fra iherb. Finnes også i høyere dose, men 2500 mcg er temmelig høy og grei dose. Men vent til du ser nivåene. 2. Tilskudd av magnesium som jeg linket til (et par kapsler er fin start, jeg tar om kvelden siden det hjelper med søvn. 3. En periode med elektrolytter som jeg linket til. Begynn med et glass daglig i 1 mnd og se. Snakk med legen din rundt oppfølging av tester. 4. Spis riktig og næringsrikt. Hva trigget symptomene hos deg? Kom det snikende, eller våknet du slik? Anonymkode: e698c...800 Glemte å ta med d vitamin. Bør sjekkes nov/des/jan for å få mest riktig resultat. Med mindre du aldri er utendørs og ikke får sol på deg noensinne, da kan du teste når som helst. Bør ligge på minst 80-100. Anonymkode: e698c...800
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #47 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ok, skjønner, det er grusomt. Som sagt: 1. Ta nye prøver av b12 og se om nivåene har droppet mer. Prøv tilskuddet jeg linket til på forrige side fra iherb. Finnes også i høyere dose, men 2500 mcg er temmelig høy og grei dose. Men vent til du ser nivåene. 2. Tilskudd av magnesium som jeg linket til (et par kapsler er fin start, jeg tar om kvelden siden det hjelper med søvn. 3. En periode med elektrolytter som jeg linket til. Begynn med et glass daglig i 1 mnd og se. Snakk med legen din rundt oppfølging av tester. 4. Spis riktig og næringsrikt. Hva trigget symptomene hos deg? Kom det snikende, eller våknet du slik? Anonymkode: e698c...800 Vil heller prøve den andre typen jeg har.den er helt ren. Kom snikende. Så gradvis verre. Og verre. Og så ble det forsøkt behandla som angst/dep uten hell (jeg merka jo der var noe annet). Og så fikk jeg korona på nytt. Og da ble det helt krise i hjernen og kroppen og alt jeg beskriver her. Så har deg egentlig blitt verre og verre. Så føler jo at det mentale sikkeet spiller inn nå Anonymkode: 65083...faa
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #48 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil heller prøve den andre typen jeg har.den er helt ren. Kom snikende. Så gradvis verre. Og verre. Og så ble det forsøkt behandla som angst/dep uten hell (jeg merka jo der var noe annet). Og så fikk jeg korona på nytt. Og da ble det helt krise i hjernen og kroppen og alt jeg beskriver her. Så har deg egentlig blitt verre og verre. Så føler jo at det mentale sikkeet spiller inn nå Anonymkode: 65083...faa Prøv det jeg har nevnt med de forskjelige tilskuddene, ta med omega 3 også (ikke vegetabilsk), og ha fokus på kosthold. Ikke pasta og posemat, men ordentlig næringsrik mat. Så anbefaler jeg refleksolog i tillegg, særlig for lymfebehandlinger. Anonymkode: e698c...800
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #49 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Prøv det jeg har nevnt med de forskjelige tilskuddene, ta med omega 3 også (ikke vegetabilsk), og ha fokus på kosthold. Ikke pasta og posemat, men ordentlig næringsrik mat. Så anbefaler jeg refleksolog i tillegg, særlig for lymfebehandlinger. Anonymkode: e698c...800 Er skikkelig dårlig så bare flaks jg får i meg noe som helst. Men spiser ganske rent. Men er helt utafor kogntivt Ok refleksolog ja. Må se om jeg finner noen som har hjemmebehandling isåfall. Anonymkode: 65083...faa
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #50 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er skikkelig dårlig så bare flaks jg får i meg noe som helst. Men spiser ganske rent. Men er helt utafor kogntivt Ok refleksolog ja. Må se om jeg finner noen som har hjemmebehandling isåfall. Anonymkode: 65083...faa Da er det ekstra viktig å drikke elektrolytter, viktig for energi. Du må ringe/kontakte refleksologer direkte for å be om det, det er ikke noe de annonserer med på siden sin. Anonymkode: e698c...800
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #51 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Da er det ekstra viktig å drikke elektrolytter, viktig for energi. Du må ringe/kontakte refleksologer direkte for å be om det, det er ikke noe de annonserer med på siden sin. Anonymkode: e698c...800 Drikker farris 😆 Det er helt krise i hjernen. Har ikke noe hunommelse nå Anonymkode: 65083...faa
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #52 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Da er det ekstra viktig å drikke elektrolytter, viktig for energi. Du må ringe/kontakte refleksologer direkte for å be om det, det er ikke noe de annonserer med på siden sin. Anonymkode: e698c...800 Vil det hjelpe å behandle depersjon /angst liksom? Anonymkode: 65083...faa
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #53 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Drikker farris 😆 Det er helt krise i hjernen. Har ikke noe hunommelse nå Anonymkode: 65083...faa Farris har ikke elektrolytter bortsett fra salt. Hensikten med elektrolytt-blanding er å få seg riktig mengde og forhold mellom alle elektrolyttene, ikke bare salt. Jeg kjenner deg igjen fra tidligere tråder du har hatt de siste mnd hvor du har fått de samme gjentakende rådene som går på spesifikke kosttilskudd, og refleksolog. Det blir veldig avsporing fra TS sin tråd. Anonymkode: e698c...800
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #54 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vil det hjelpe å behandle depersjon /angst liksom? Anonymkode: 65083...faa Jeg trodde problemet ditt var utmattelse som ikke var relatert til angst og depresjon? Anonymkode: e698c...800
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #55 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg trodde problemet ditt var utmattelse som ikke var relatert til angst og depresjon? Anonymkode: e698c...800 Ja men har jo antagelig kanskje fått depresjon angst traume reaksjon i tillegg. Vet ikke hvor mye av symptom trykker det står for og om der hindrer tilfriskning Anonymkode: 65083...faa
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #56 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja men har jo antagelig kanskje fått depresjon angst traume reaksjon i tillegg. Vet ikke hvor mye av symptom trykker det står for og om der hindrer tilfriskning Anonymkode: 65083...faa Da må du få hjelp av profesjonelle.. Som sagt, kontakt refleksologer for å be om hjemmebehandling. https://www.okklinikken.no/blogg/soneterapi-refleksologi-og-nevrorefleksologi?page=all Laila og Aleksander som er nevnt øverst i listen er refleksologer. Du kan sende sms på nr som står der. https://www.sovnklinikken.no/kontakt/ Anonymkode: e698c...800
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #57 Skrevet 24. oktober 2024 Vær så snill, ikke la deg bli sugd inn i dette med 50 forskjellige tilskudd og i alle fall ikke noen refleksolog. Personen som svarer deg svarer på samme måte i alle tråder om vitaminer. Uansett hvor gode nivåer man har så spiller det ingen rolle fordi de ekte nivåene uansett ikke kan måles eller de virkelige nivåene man behøver er mye høyere enn det legen vet om osv. Personen sitter på en masse "hemmelig info" som ikke helsevesenet har tilgang til og svaret er alltid du trenger flere og sterkere tilskudd. Det finnes ingen dokumentert effekt av refleksologi. Dette er humbug. Anonymkode: db0da...9dc
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #58 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vær så snill, ikke la deg bli sugd inn i dette med 50 forskjellige tilskudd og i alle fall ikke noen refleksolog. Personen som svarer deg svarer på samme måte i alle tråder om vitaminer. Uansett hvor gode nivåer man har så spiller det ingen rolle fordi de ekte nivåene uansett ikke kan måles eller de virkelige nivåene man behøver er mye høyere enn det legen vet om osv. Personen sitter på en masse "hemmelig info" som ikke helsevesenet har tilgang til og svaret er alltid du trenger flere og sterkere tilskudd. Det finnes ingen dokumentert effekt av refleksologi. Dette er humbug. Anonymkode: db0da...9dc Ganske mange med god efaring med refleksolog. Jeg tenker det uabsett er rimelig ufarlig å prøve. Når det gjelder tilskudd så anbefales en del av det for de med ME faktisk Anonymkode: 65083...faa
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #59 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vær så snill, ikke la deg bli sugd inn i dette med 50 forskjellige tilskudd og i alle fall ikke noen refleksolog. Personen som svarer deg svarer på samme måte i alle tråder om vitaminer. Uansett hvor gode nivåer man har så spiller det ingen rolle fordi de ekte nivåene uansett ikke kan måles eller de virkelige nivåene man behøver er mye høyere enn det legen vet om osv. Personen sitter på en masse "hemmelig info" som ikke helsevesenet har tilgang til og svaret er alltid du trenger flere og sterkere tilskudd. Det finnes ingen dokumentert effekt av refleksologi. Dette er humbug. Anonymkode: db0da...9dc Hemmelig info? Altså herregud du er latterlig. Hvis du klarer å lese, så har jeg tydelig skrevet i tråden her at siden vedkommende har såpass høye nivåer av B12, så er det ikke så sikkert B12 er årsaken til symptomer. Du kommer med påstander som er helt på jordet. Det er en grunn til at ME syke blir anbefalt b-12 sprøyter, fordi de med vesentlig og vedvarende symptomer fra nervesystemet trenger ekstra. Det er ikke noe jeg sitter og hoster opp på tull, men info som er lett tilgjengelig både fra ME forening, B-12 forening, og artikler verden over. Og med tanke på hvor mye likhetstrekk det er med ME og LC...vel. You do the math. https://www.me-foreningen.no/wp-content/uploads/2016/09/Vitamin-B12-til-pasienter-med-myalgisk-encefalopati.pdf D vitamin som også er nevnt i forbindelse med long covid https://www.yalemedicine.org/news/long-covid-treatment-does-your-vitamin-d-level-play-a-role Og andre https://ods.od.nih.gov/factsheets/COVID19-HealthProfessional/ Du har aldri prøvd refleksologi, så la være å uttale deg. Anonymkode: e698c...800
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå