Gå til innhold

Trenger tips og råd til barnebursdag :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Guttenungen har 6 års dag på lørdag. Sitter å planlegger litt. Det er klassekameratene hans som kommer. Jeg tenker å lage pizzasnurrer fra bunnen av med kjøttdeig,ost og tomatsaus. Syns dere det er greit? Eller er det mer vanlig med pølser? Gutten min er ikke så glad i pølser så han ønsker pizzasnurrer. Burde jeg lage det dagen før? Eller smaker de best hvis de er laget samme dag? Og er det nok med bare pizzasnurrer eller burde jeg ha noe annet også til mat?

Utenom det blir det potetgull og popcorn, sjokoaldekake. Til drikke tenker jeg å servere saft. Hvilken saft liker småbarn best? Jeg har en saft hjemme som er fra Zeroh i jordbær smak. Skal jeg bare servere den??

Ellers hva annet burde jeg passe på? Har en del planter i stua. Noen står på gulvet. Har en del pyntegjenstander også i stua. Er mest redd for Tven så ingen sparker eller kaster noe på den 😝

Første gang vi feirer barnebursdag så er ikke helt forbredt på det. Det blir rundt 18-20 barn.

Blir også godteposer på slutten av dagen.

Vi tenker å ha stolleken.

Kom med tips og råd 🙂

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Typisk spørsmål jeg bare ville stilt til ChatGPT, og fått ferdig opplegg og mange tips. 

Anonymkode: cc185...a32

• Nyttig 1
Skrevet

Er du redd de skal spise plantene? Lag pizzasnurrene dagen før. Med kjøttdeig. Null stress. Samme hva slags saft du serverer egentlig. Liker de ikke safta, så får de vann. 6 åringer er ganske enkle.  Er du veldig redd for noen av tingene dine, så hadde jeg bare fjerna det. 

• Liker 2
Skrevet

Høres veldig bra ut, men vil anbefale noen uten kjøttdeig da ikke alle barn er glad i det. 

Ellers så kan det være kjekt for sønnen din å rydde bort leker han ikke ønsker at gjestene skal røre. 
Lås dører til rom dere ønsker de ikke skal gå inn på.

Lykke til! 

Anonymkode: 0417b...d23

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg ville forventet godt med kaos, så planter på gulvet ville jeg helt klart ha fjernet. 

Hva skal dere gjøre: 

- Før mat, mens man venter på at alle gjestene kommer? 
- Etter mat? 

De sitter ikke akkurat lenge til bords, serveringen må gå kjapt. 

Om de må ha noe konkret å gjøre før og etter, så de ikke går bananas. 

Anonymkode: 37744...bdb

Skrevet

Mitt beste råd er å droppe Flasketuten peker på for å åpne gaver. Du har ikke nevnt det i innlegget ditt, men mange bruker det og forslaget kommer sikkert opp. 

For det første tar det vanvittig lang tid og de blir lett utålmodige. Men det viktigste er at det da kommer så tydelig frem hvem som gir hva og hvem som kanskje ikke har råd til å gi noe særlig. 

Anonymkode: 1f0c9...70e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Ayesh skrev (1 time siden):

Hei 

Guttenungen har 6 års dag på lørdag. Sitter å planlegger litt. Det er klassekameratene hans som kommer. Jeg tenker å lage pizzasnurrer fra bunnen av med kjøttdeig,ost og tomatsaus. Syns dere det er greit? Eller er det mer vanlig med pølser? Gutten min er ikke så glad i pølser så han ønsker pizzasnurrer. Burde jeg lage det dagen før? Eller smaker de best hvis de er laget samme dag? Og er det nok med bare pizzasnurrer eller burde jeg ha noe annet også til mat?

Utenom det blir det potetgull og popcorn, sjokoaldekake. Til drikke tenker jeg å servere saft. Hvilken saft liker småbarn best? Jeg har en saft hjemme som er fra Zeroh i jordbær smak. Skal jeg bare servere den??

Ellers hva annet burde jeg passe på? Har en del planter i stua. Noen står på gulvet. Har en del pyntegjenstander også i stua. Er mest redd for Tven så ingen sparker eller kaster noe på den 😝

Første gang vi feirer barnebursdag så er ikke helt forbredt på det. Det blir rundt 18-20 barn.

Blir også godteposer på slutten av dagen.

Vi tenker å ha stolleken.

Kom med tips og råd 🙂

Hadde droppet stolleken

Anonymkode: 9ffe2...379

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hadde droppet stolleken

Anonymkode: 9ffe2...379

Why?🙂

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville forventet godt med kaos, så planter på gulvet ville jeg helt klart ha fjernet. 

Hva skal dere gjøre: 

- Før mat, mens man venter på at alle gjestene kommer? 
- Etter mat? 

De sitter ikke akkurat lenge til bords, serveringen må gå kjapt. 

Om de må ha noe konkret å gjøre før og etter, så de ikke går bananas. 

Anonymkode: 37744...bdb

Ja riktig. Tenkte ikke over det...har du noe forslag? :)

Plantene fra gulvet kan jeg sette i et annet rom

Ts

Skrevet
Fruktfatet skrev (1 time siden):

Er du redd de skal spise plantene? Lag pizzasnurrene dagen før. Med kjøttdeig. Null stress. Samme hva slags saft du serverer egentlig. Liker de ikke safta, så får de vann. 6 åringer er ganske enkle.  Er du veldig redd for noen av tingene dine, så hadde jeg bare fjerna det. 

Ok takk :) takk for tips 🙂

Ts

Skrevet

Som regel så flyr tiden. 

Det er vel snakk om ca 2 timer. 

De første 10 minuttene brukes gjerne til å ta imot og vente på gjestene. 
Da vil gjerne barna inn og se seg rundt, og så finner de noe og noen å leke med.  (Bestem hvordan dere tar imot barn, hvor dere legger/henger yttertøy og setter sko, og hvor pakker skal. Det blir gjerne fullt og kaos, så viktig at flere kjenner planen.) 

Når alle har kommet, si ifra at det er mat, og send alle for å vaske hender før de spiser. Server mat og drikke mens ungene sitter. (Vi har god erfaring med papirduk, tegnesaker og tegneark tilgjengelig på bordet. Da sitter mange litt lenger. (Særlig jenter)) 
Ha gjerne ferdig blandet saft klar. (Kan blandes i 1,5l plastflasker om du har.) Ungene bryr seg sjelden om hva slags saft. Og de som ikke liker, drikker gjerne vann. (Ha en kanne med vann også.) 
Pizzasnurrene kan gjerne være klare fra dagen før, og bare varmes i ovn før de serveres. Og server det ditt barn liker. Men ha gjerne et halal/vegetar alternativ, i tilfelle. (Typisk pizzasnurrer uten kjøtt) 

Når ungene har spist, kan de leke litt mens dere rydder. 

Og så er det gjerne gaveåpning. Samle alle, og gjør åpningen relativt effektiv. (Flasketuten peker på fungerer med opp til 12 barn, og så blir de for mange og for langdrygt. Og forutsetter at alle hadde med seg noe.) 

Etter gaveåpning kan dere starte å ordne kakebord. Ha potetgull og popkorn sammen med kake på bordet. Popkorn kan gjerne deles i små porsjonskopper. (Da slipper dere at det søles popkorn over alt.) 
Start med bursdagssangen, før kaken deles opp og alle som vil ha får et stykke. 

Om dere skal ha gaveposer, kan dere avslutte med å fiske etter dem. (Ungene synes det er gøy.) 

Skulle det bli noe tid til overs, vil nok helst barna bare frileke. 

Generelle tips: 
1. Rydd vekk alt dere er ordentlig redd for at barna skal skade. (Og leker barnet er spesielt redd for, eller ikke vil dele.) Lås det inn om mulig.
2. Vær tydelig på deres regler. Si klart ifra så fort noen bryter dem. (Nei, vi kaster ikke ting inne hos oss. Det gjør man ute!) 
3. For å klare nr 2, VÆR NOK VOKSNE! (Om dere har over 20 barn, kan det være lurt å spørre om noen foreldre dere kjenner godt kan være igjen og hjelpe. Evt. om dere har søsken som kan hjelpe til.) 
4. Vær tydelig på at man sitter ved bordet og spiser. Ellers blir det matsøl over alt. 
5. Ikke ha så mye plan om voksenstyrt lek. Ungene vil oftest helst ha litt tid til å leke og utforske deres barns leker. Og det rekker de ikke om dere har masse opplegg.

Anonymkode: 9df57...f32

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville ikke servert sukkerfri saft til så små barn. Ikke bare er det ikke bra for barn (da er det faktisk mye bedre med sukker), men mange reagerer både på kunstig søtstoff eller ikke liker smaken (sistnevnte kan du selvsagt velge å drite i, men jeg bryr meg nå om at gjester skal sette pris på det vi serverer). Utover det høres alt greit ut. Ikke ha for mange planer, erfaringsmessig underholder barna seg selv veldig fint.

Anonymkode: 414dd...391

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde ikke orket å ha så mange barn inne men det avgjør du jo selv. Siden dere skal ha såpass mange gjester, så ville jeg ha hatt med en ekstra voksen eller to til å passe på :)

Pizzasnurrer er populært! Nesten alle har pølser her, jeg går ut fra at det er fordi det er veldig enkelt og billig. Pizzasnurrer er en fin avveksling, og du kan gjerne lage de dagen før og varme de opp igjen. 

Så klart går det bra med sukkerfri saft en gang i blant. Barn merker ikke forskjell. Hvis noen ikke liker saft, så får de vann.

Ville ha ryddet unna ting du er redd for. 

Anonymkode: ff272...9b6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Godt innlegg over her. Et par kommentarer:

Angående dietthensyn, så pleier jeg alltid skrive i invitasjonen "gi beskjed om allergier eller andre dietthensyn" men jeg regner da med at folk gir beskjed uoppfordret hvis ungen skal ha vegetarmat. Jeg ville ikke ha laget egen vegetarmat hvis ingen ber om dette, og hvis du ikke er kjent med at noen er vegetarianer. Hvis noen kommer uten å ha gitt beskjed, så kan de spise popcorn. Man kan ikke lage masse alternativer sånn i tilfelle cøliaki/muslim/vegetar/vegan/eggallergi/melkeallergi osv. Det blir bare stress. 

Håndvask er jeg mer usikker på. Jeg er veldig for at man vasker hender før mat og vi gjør det alltid hjemme. Jeg har imidlertid aldri vært i en barnebursdag der barna vasker hender før de spiser. (Heller ikke på lekeland, der bakteriofobe meg virkelig får utfordret meg selv i å motstå fristelsen til å løpe bort og antibacce mitt barn🤣) Barna er vant med håndvask på skole og bhg, men ikke i bursdag. Her da. Vet ikke hvordan det er andre steder. 

Hvis dere ikke har flere bad/vasker, så ville jeg droppet det. Det blir fort tull og søl når 18 barn skal vaske hender, og jeg ser for meg at det vil ta mye tid av festen. Bursdager pleier å gå veldig fort. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg hadde ikke orket å ha så mange barn inne men det avgjør du jo selv. Siden dere skal ha såpass mange gjester, så ville jeg ha hatt med en ekstra voksen eller to til å passe på :)

Pizzasnurrer er populært! Nesten alle har pølser her, jeg går ut fra at det er fordi det er veldig enkelt og billig. Pizzasnurrer er en fin avveksling, og du kan gjerne lage de dagen før og varme de opp igjen. 

Så klart går det bra med sukkerfri saft en gang i blant. Barn merker ikke forskjell. Hvis noen ikke liker saft, så får de vann.

Ville ha ryddet unna ting du er redd for. 

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Som regel så flyr tiden. 

Det er vel snakk om ca 2 timer. 

De første 10 minuttene brukes gjerne til å ta imot og vente på gjestene. 
Da vil gjerne barna inn og se seg rundt, og så finner de noe og noen å leke med.  (Bestem hvordan dere tar imot barn, hvor dere legger/henger yttertøy og setter sko, og hvor pakker skal. Det blir gjerne fullt og kaos, så viktig at flere kjenner planen.) 

Når alle har kommet, si ifra at det er mat, og send alle for å vaske hender før de spiser. Server mat og drikke mens ungene sitter. (Vi har god erfaring med papirduk, tegnesaker og tegneark tilgjengelig på bordet. Da sitter mange litt lenger. (Særlig jenter)) 
Ha gjerne ferdig blandet saft klar. (Kan blandes i 1,5l plastflasker om du har.) Ungene bryr seg sjelden om hva slags saft. Og de som ikke liker, drikker gjerne vann. (Ha en kanne med vann også.) 
Pizzasnurrene kan gjerne være klare fra dagen før, og bare varmes i ovn før de serveres. Og server det ditt barn liker. Men ha gjerne et halal/vegetar alternativ, i tilfelle. (Typisk pizzasnurrer uten kjøtt) 

Når ungene har spist, kan de leke litt mens dere rydder. 

Og så er det gjerne gaveåpning. Samle alle, og gjør åpningen relativt effektiv. (Flasketuten peker på fungerer med opp til 12 barn, og så blir de for mange og for langdrygt. Og forutsetter at alle hadde med seg noe.) 

Etter gaveåpning kan dere starte å ordne kakebord. Ha potetgull og popkorn sammen med kake på bordet. Popkorn kan gjerne deles i små porsjonskopper. (Da slipper dere at det søles popkorn over alt.) 
Start med bursdagssangen, før kaken deles opp og alle som vil ha får et stykke. 

Om dere skal ha gaveposer, kan dere avslutte med å fiske etter dem. (Ungene synes det er gøy.) 

Skulle det bli noe tid til overs, vil nok helst barna bare frileke. 

Generelle tips: 
1. Rydd vekk alt dere er ordentlig redd for at barna skal skade. (Og leker barnet er spesielt redd for, eller ikke vil dele.) Lås det inn om mulig.
2. Vær tydelig på deres regler. Si klart ifra så fort noen bryter dem. (Nei, vi kaster ikke ting inne hos oss. Det gjør man ute!) 
3. For å klare nr 2, VÆR NOK VOKSNE! (Om dere har over 20 barn, kan det være lurt å spørre om noen foreldre dere kjenner godt kan være igjen og hjelpe. Evt. om dere har søsken som kan hjelpe til.) 
4. Vær tydelig på at man sitter ved bordet og spiser. Ellers blir det matsøl over alt. 
5. Ikke ha så mye plan om voksenstyrt lek. Ungene vil oftest helst ha litt tid til å leke og utforske deres barns leker. Og det rekker de ikke om dere har masse opplegg.

Anonymkode: 9df57...f32

Fruktfatet skrev (På 23.10.2024 den 12.53):

Hei

Dere som skriver at Lag pizzasnurrene dagen før..og bare varme de før servering...hvordan tenker dere jeg skal varme de? I ovnen eller micro? Har aldri gjort det før. Trenger tips :)

Ts

Skrevet

Høres stress ut å lage så mange pizzasnurrer så jeg ville nok gått for vanlig pizza istedet, litt lettere. Barnevennlig med litt forskjellig fyll men ikke noe avansert fyll (1 med kjøttdeig, 1 med skinke + 1 liten med bare ost feks) så de fleste kan like det :) Sjekk om det er allergier mot feks melk tilfelle du må lage noe av den uten ost eller med spesiell ost.

Kan lage opp bunn og fyll på forhånd (eller kjøpe ferdig) så er det kjapt å sette sammen samme dag.

Anonymkode: f372d...c44

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Høres stress ut å lage så mange pizzasnurrer så jeg ville nok gått for vanlig pizza istedet, litt lettere. Barnevennlig med litt forskjellig fyll men ikke noe avansert fyll (1 med kjøttdeig, 1 med skinke + 1 liten med bare ost feks) så de fleste kan like det :) Sjekk om det er allergier mot feks melk tilfelle du må lage noe av den uten ost eller med spesiell ost.

Kan lage opp bunn og fyll på forhånd (eller kjøpe ferdig) så er det kjapt å sette sammen samme dag.

Anonymkode: f372d...c44

Ok takk. Men hvis jeg lager pizzasnurrer kvelden før, kan de bare stå på kjøkkenbenken? Og hvordan kan jeg varme de opp før servering? 

Ts

Skrevet
Ayesh skrev (1 time siden):

Hei

Dere som skriver at Lag pizzasnurrene dagen før..og bare varme de før servering...hvordan tenker dere jeg skal varme de? I ovnen eller micro? Har aldri gjort det før. Trenger tips :)

Ts

Du må varme de i stekeovn. Micro tørker de ut og gjør de harde.

Men jeg har selv hatt pizzasnurrer på bursdag. Hadde en hel haug og var sikker på at jeg kom til å få mange til overs. Alt gikk unna, det ble etterlyst mer og jeg kunne sikkert hatt nesten dobbelt så mye. Så beregn 2-3 til hver, ev. ha noe pølser ved siden av også.

Anonymkode: 1f0c9...70e

Skrevet

Her har alle pølser til barnebursdag. Vi skal ha julebursdag i år, så da blir det grøt. Barn er heldigvis glad i det som er enkelt når de er små! 

Oppskriften her er: mat (pølser), kake og sang, lek, gaver, lek, fiske godtepose fra trappa. Og så går de hjem.

Anonymkode: 99142...0c7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Her har alle pølser til barnebursdag. Vi skal ha julebursdag i år, så da blir det grøt. Barn er heldigvis glad i det som er enkelt når de er små! 

Oppskriften her er: mat (pølser), kake og sang, lek, gaver, lek, fiske godtepose fra trappa. Og så går de hjem.

Anonymkode: 99142...0c7

Yes! Keep it simple👏👏

Anonymkode: d3183...c30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...