AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #101 Del Skrevet 23. oktober 2024 Hvor gamle er barna? Når de blir litt større, type 4-5.klasse, så begynner barna å bli med hverandre hjem på eget tiltak. Jeg ville fortsatt med å hjelpe barnet ditt å bygge relasjoner så skal du nok se at det ordner seg. Særlig er det jo positivt at de andre barna spør om å bli med ditt barn hjem. Forstår at det er kjipt at ditt barn ikke blir invitert tilbake, men jeg ville stått i det og fortsatt med å «holde åpent hus» hos dere. Anonymkode: 5590c...8a6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 24. oktober 2024 #102 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det blir aldri noensinne noen leking på egenhånd? Uansett hvor mange ganger og hvor lenge vi prøver. Bare hyl og skriking, gråt, utagering osv. Barnet kan sitte med en tegnebok alene, men ikke leke alene Anonymkode: 5f748...bac Så klart kan det ikke leke alene, når mor alltid kommer løpende til slutt. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kan jo være at foreldrene synes det er mer givende å leke med barnet sitt enn å stå og se på da. Ikke alle er så glad i å snakke med andre foreldre heller, jeg likte bedre å leke med min. Men du har rett i at man må slippe barnet også, sånn at de lærer å leke med andre barn på lekeplassen og ikke er avhengig av å ha deg der så klart. Anonymkode: bd3ec...28f Givende å leke med et barn på en lekeplass? Jøsses. Mye som er givende med å interagere med barnet, men å leke på lekeplass er ikke det. Og hvor har jeg sagt at jeg snakker med andre foreldre? Jeg skrev jo at jeg «leser» en bok. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tja nå kan det ho være grunner til det som du ikke vet da men jeg ser heller noe galt i at foreldre leker med barna Anonymkode: a061e...568 Grunner som jeg ikke vet til at alle foreldrene leker med hvert sitt barn, fremfor å la de leke for seg selv, eller sammen….? At du ikke ser noe galt i det, er selve grunnen til at vi har en hel generasjon med uselvstendig barn i Norge i dag som er vokst opp med helikopterforeldre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #103 Del Skrevet 24. oktober 2024 Reign skrev (1 time siden): Så klart kan det ikke leke alene, når mor alltid kommer løpende til slutt. Givende å leke med et barn på en lekeplass? Jøsses. Mye som er givende med å interagere med barnet, men å leke på lekeplass er ikke det. Og hvor har jeg sagt at jeg snakker med andre foreldre? Jeg skrev jo at jeg «leser» en bok. Grunner som jeg ikke vet til at alle foreldrene leker med hvert sitt barn, fremfor å la de leke for seg selv, eller sammen….? At du ikke ser noe galt i det, er selve grunnen til at vi har en hel generasjon med uselvstendig barn i Norge i dag som er vokst opp med helikopterforeldre. Så hvor mange timer skal man sitte og se på barnet som gråter? Barn er forskjellige. Barnet mitt leker fint med andre, men ikke alene. Har det aldri gjort. Anonymkode: 5f748...bac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #104 Del Skrevet 24. oktober 2024 Reign skrev (4 timer siden): Så klart kan det ikke leke alene, når mor alltid kommer løpende til slutt. Givende å leke med et barn på en lekeplass? Jøsses. Mye som er givende med å interagere med barnet, men å leke på lekeplass er ikke det. Og hvor har jeg sagt at jeg snakker med andre foreldre? Jeg skrev jo at jeg «leser» en bok. Grunner som jeg ikke vet til at alle foreldrene leker med hvert sitt barn, fremfor å la de leke for seg selv, eller sammen….? At du ikke ser noe galt i det, er selve grunnen til at vi har en hel generasjon med uselvstendig barn i Norge i dag som er vokst opp med helikopterforeldre. Selv om du ikke finner det givende å sitte i sandkassa så klarer du vel å forstå at andre kan like det? Jeg syntes det var gøy jeg. Å lage kongledyr og samle på steiner også, og å se etter skrukketroll og maur (Den biten av å jobbe i barnehage ville jeg virkelig å kost meg med, men å holde styr på mange barn og foreldre ville jeg aldri ha klart😅) Skulle gjerne ha "gjemt meg" bak en bok av og til, for jeg er grådig introvert. Men jeg klarer ikke å konsentrere meg om lesing på en lekeplass, så det er ikke for meg. Folk er forskjellige. Jeg likte godt å leke med barnet mitt når hun var yngre. Nå som hun er større, så går hun jo til lekeplassen selv. Det begynte de med fra de var 4-5 år her. Det er bare tull at hvis man leker med toåringen sin f.eks på lekeplassen, så vil de ikke kunne klare å leke alene. Nyt tiden mens de er små sier jeg, og gjør som dere føler for, om det nå er å lese bok eller sitte i sandkassa. Bare dumt å være ute etter å dømme andre. Anonymkode: bd3ec...28f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #105 Del Skrevet 24. oktober 2024 Ts jeg føler du fikk en del svar fra dem som sitter på toppen av tuen, ihvertfall på første side av tråden her. Min sønn blir heller ikke invitert til andre. Blir invitert i pliktbursdagene (1-2 i løpet av året? På et trinn med nesten 60 unger). Ytterst få kommer hit, og da sjeldent. Det jeg ser er at mange her på bygda har venner (og dermed venners barn) og familie (og dermed familiens barn). De har allerede etablerte nettverk og har lite behov om å slippe andre inn til seg. Vi uten nettverk, eller med liten nettverk blir usynlig, uviktig da de bare antar at også vi har det samme som dem (et rikt nettverk å støtte seg til). De som ikke opplever å stå utenfor vil aldri forstå hvordan det er. Her er mitt råd: fortsett som du gjør. Inviter barna til dere, gjør dem trygge hos dere og etterhvert som barna "tar dere til seg" vil det åpnes opp for at barnet ditt også kan komme til dem. Det blir antakeligvis ikke rettferdig fordeling men en dag er de tenåringer og møtes i sentrum og andre arena utenfor hjemmet og da er forholdet dem i mellom mye viktigere enn hvor de henger. Anonymkode: 4f669...8cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 24. oktober 2024 #106 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så hvor mange timer skal man sitte og se på barnet som gråter? Barn er forskjellige. Barnet mitt leker fint med andre, men ikke alene. Har det aldri gjort. Anonymkode: 5f748...bac Da er det naturlig å trene på dette. AnonymBruker skrev (1 time siden): Selv om du ikke finner det givende å sitte i sandkassa så klarer du vel å forstå at andre kan like det? Jeg syntes det var gøy jeg. Å lage kongledyr og samle på steiner også, og å se etter skrukketroll og maur (Den biten av å jobbe i barnehage ville jeg virkelig å kost meg med, men å holde styr på mange barn og foreldre ville jeg aldri ha klart😅) Skulle gjerne ha "gjemt meg" bak en bok av og til, for jeg er grådig introvert. Men jeg klarer ikke å konsentrere meg om lesing på en lekeplass, så det er ikke for meg. Folk er forskjellige. Jeg likte godt å leke med barnet mitt når hun var yngre. Nå som hun er større, så går hun jo til lekeplassen selv. Det begynte de med fra de var 4-5 år her. Det er bare tull at hvis man leker med toåringen sin f.eks på lekeplassen, så vil de ikke kunne klare å leke alene. Nyt tiden mens de er små sier jeg, og gjør som dere føler for, om det nå er å lese bok eller sitte i sandkassa. Bare dumt å være ute etter å dømme andre. Anonymkode: bd3ec...28f Jaja, noen blir voksne, andre forblir barn. Jeg skrev for øvrig "leser" bok, ikke leser bok. Klart at en toåring som aldri får trening i å leke selvstendig vil ha utfordringer med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 24. oktober 2024 #107 Del Skrevet 24. oktober 2024 Reign skrev (1 time siden): Da er det naturlig å trene på dette. Jaja, noen blir voksne, andre forblir barn. Jeg skrev for øvrig "leser" bok, ikke leser bok. Klart at en toåring som aldri får trening i å leke selvstendig vil ha utfordringer med det. Men hvorfor få barn om man aldri skal leke sammen med de? Syns av og til det er så trist på lekeland og slikt. Der sitter foreldra med trynet nedi mobilen mens unga leker alene... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #108 Del Skrevet 24. oktober 2024 Reign skrev (1 time siden): Da er det naturlig å trene på dette. Jaja, noen blir voksne, andre forblir barn. Jeg skrev for øvrig "leser" bok, ikke leser bok. Klart at en toåring som aldri får trening i å leke selvstendig vil ha utfordringer med det. Har trent på det i 4 år uten bedring 😅 Anonymkode: 5f748...bac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #109 Del Skrevet 24. oktober 2024 Maleficenta skrev (1 time siden): Men hvorfor få barn om man aldri skal leke sammen med de? Syns av og til det er så trist på lekeland og slikt. Der sitter foreldra med trynet nedi mobilen mens unga leker alene... Veldig rart spørsmål. Det er vel ingen som får barn for å leke med dem? De fleste voksne syns barnelek er gørr. Og det gjør barna uselvstendige. Jeg ble aldri lekt med på den måten av voksne. Det ble folk av meg likevel, og jeg elsker foreldrene line likevel. Anonymkode: 640c9...877 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 24. oktober 2024 #110 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Veldig rart spørsmål. Det er vel ingen som får barn for å leke med dem? De fleste voksne syns barnelek er gørr. Og det gjør barna uselvstendige. Jeg ble aldri lekt med på den måten av voksne. Det ble folk av meg likevel, og jeg elsker foreldrene line likevel. Anonymkode: 640c9...877 Man vil da tilbringe tid med de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 24. oktober 2024 #111 Del Skrevet 24. oktober 2024 Håpløs123 skrev (På 22.10.2024 den 10.26): Sitter med en vond klump i hjertet. Mitt barn er den som inviterer andre barn hjem hit, og det er veldig koselig. Men motsatt skjer aldri. Hvorfor? De andre foreldrene inviterer andre barn hjem, men ikke mitt. Og det gjør vondt, og jeg vet at barnet mitt også reagerer litt. Barnet mitt spør de andre foreldrene titt og ofte når det blir hennes tur, og de sier snart,...det er litt hektisk her og nå...trening og aktiviteter her og der for sitt barn....skal på hytta.... Men så blir noen andre invitert med hjem i stedet. Hyggelig å ha besøk, men hyggelig å dra på besøk også. Vi har alle en travel hverdag, men det må da være rom for å invitere tilbake? Liker de ikke barnet mitt slik at de ekskluderer? Nesten så jeg har lyst til å droppe invitasjoner hjem hit, men kan jo ikke det heller, det vil jo gå ut over mitt barn. Husker i starten når min niese flyttet til meg. Da var hun seks år. Hun var veldig sosial og en omgjengelig jente. Så vi brukte mye tid på å ringe rundt, og hun var på besøk hos alle i klassa. Det tok litt tid før hun ble invitert tilbake, men plutselig så løsnet det. Da haglet invitasjonene inn så det var gøy. Så det er mulig 🤗. Det gjelder å ikke gi opp. Idag har hun venner for livet 💕. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #112 Del Skrevet 24. oktober 2024 Maleficenta skrev (17 minutter siden): Man vil da tilbringe tid med de Ja selvsagt. Men ikke hvert eneste minutt av hver eneste dag. Måltidssituasjoner, stellesituasjoner, legging, lese bok, høre på musikk/danse, gåturen til og fra lekeplassen, handle på butikken osv. Man må ikke sitte oppå dem i sandkassa i tillegg. Anonymkode: 640c9...877 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 25. oktober 2024 #113 Del Skrevet 25. oktober 2024 Maleficenta skrev (17 timer siden): Men hvorfor få barn om man aldri skal leke sammen med de? Syns av og til det er så trist på lekeland og slikt. Der sitter foreldra med trynet nedi mobilen mens unga leker alene... Hvor har jeg skrevet at jeg aldri leker med dem? Lekeland er jo ikke for voksne. Dette var merkelige perspektiver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #114 Del Skrevet 25. oktober 2024 Håpløs123 skrev (På 22.10.2024 den 11.22): Da setter jeg jo dem i en kjip situasjon, og jeg tror jeg hadde blitt knust hvis de hadde svart at de ikke liker eller orker barnet mitt. Og jeg vil jo ikke tvinge barnet mitt hjem til noen heller. Jeg får bare godta situasjonen. At ingen liker barnet mitt, at de synes hun er for slitsom til å ha hjemme hos seg for et par timer. Og så får jeg be henne om å aldri spørre noen igjen, for hun blir bare skuffet. Sånn som du forklarer her ts, så høres det ut som om ditt barn er masete og kanskje en smule spesiell? Altså et barn man helst ikke vil ha besøk av. Sånn er livet. Du får bare fortsette å be barn hjem til deg 👍 Anonymkode: 5bae4...1cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 25. oktober 2024 #115 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ja selvsagt. Men ikke hvert eneste minutt av hver eneste dag. Måltidssituasjoner, stellesituasjoner, legging, lese bok, høre på musikk/danse, gåturen til og fra lekeplassen, handle på butikken osv. Man må ikke sitte oppå dem i sandkassa i tillegg. Anonymkode: 640c9...877 Nei er ikke det jeg sier men syns f eks om man er med barnet ditt på lekeplassen er det bedre å sitte i sandkassa med de enn å sitte på en benk å se i mobilen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #116 Del Skrevet 25. oktober 2024 Maleficenta skrev (4 timer siden): Nei er ikke det jeg sier men syns f eks om man er med barnet ditt på lekeplassen er det bedre å sitte i sandkassa med de enn å sitte på en benk å se i mobilen Men hvorfor det? Poenger er jo å være litt utilgjengelig så barnet kan øve på å leke litt selvstendig. Om man sitter med telefonen, prater med andre voksne eller leser en bok så går det ut på det samme. Så lenge man klarer å se opp og kommunisere når ungen trenger det, selvsagt. Anonymkode: 640c9...877 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #117 Del Skrevet 25. oktober 2024 Reign skrev (På 24.10.2024 den 6.35): Så klart kan det ikke leke alene, når mor alltid kommer løpende til slutt. Givende å leke med et barn på en lekeplass? Jøsses. Mye som er givende med å interagere med barnet, men å leke på lekeplass er ikke det. Og hvor har jeg sagt at jeg snakker med andre foreldre? Jeg skrev jo at jeg «leser» en bok. Grunner som jeg ikke vet til at alle foreldrene leker med hvert sitt barn, fremfor å la de leke for seg selv, eller sammen….? At du ikke ser noe galt i det, er selve grunnen til at vi har en hel generasjon med uselvstendig barn i Norge i dag som er vokst opp med helikopterforeldre. Tull og bare tull Anonymkode: a061e...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #118 Del Skrevet 25. oktober 2024 Reign skrev (På 24.10.2024 den 6.35): Så klart kan det ikke leke alene, når mor alltid kommer løpende til slutt. Givende å leke med et barn på en lekeplass? Jøsses. Mye som er givende med å interagere med barnet, men å leke på lekeplass er ikke det. Og hvor har jeg sagt at jeg snakker med andre foreldre? Jeg skrev jo at jeg «leser» en bok. Grunner som jeg ikke vet til at alle foreldrene leker med hvert sitt barn, fremfor å la de leke for seg selv, eller sammen….? At du ikke ser noe galt i det, er selve grunnen til at vi har en hel generasjon med uselvstendig barn i Norge i dag som er vokst opp med helikopterforeldre. St du mener det ikke er givende betyr ikke at det er fasit for andre Anonymkode: a061e...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 25. oktober 2024 #119 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men hvorfor det? Poenger er jo å være litt utilgjengelig så barnet kan øve på å leke litt selvstendig. Om man sitter med telefonen, prater med andre voksne eller leser en bok så går det ut på det samme. Så lenge man klarer å se opp og kommunisere når ungen trenger det, selvsagt. Anonymkode: 640c9...877 Hvorfor? Noen unger er typ to år og da er de i en alder der de leker side om side og ikke sammen. Klart med eldre barn er det gjerne annerledes. Poenget er jo at du bør tilbringe mer tid med ungen enn med tlf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #120 Del Skrevet 25. oktober 2024 Reign skrev (På 24.10.2024 den 12.38): Da er det naturlig å trene på dette. Jaja, noen blir voksne, andre forblir barn. Jeg skrev for øvrig "leser" bok, ikke leser bok. Klart at en toåring som aldri får trening i å leke selvstendig vil ha utfordringer med det. Herregud , å noen blir aldri oppdrar til å være hyggelig mot andre og tåle at sndre har meninger som er annerledes Anonymkode: a061e...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå