AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:18 #41 Del Skrevet søndag kl 07:18 Perfume skrev (8 timer siden): Minstesats ufør er på 24000 brutto pr mnd. ( dersom du er gift) Skatten bør ikke være mer enn 18%. Har det samme. Slik jeg ser det må en ha en husleie på mindre enn 10k, ikke ha bil og ikke dyre forsikringer,Da burde man kunne spare litt.. Da har man heller ikke råd til andre ting som røyk/snus / alkohol. I mitt tilfelle, hvis jeg skulle satt opp budsjett ( jeg er gift så jeg regner ut fra hvis jeg da ble singel) Ufør minstesats enslig pr mnd 26138, - brutto. Minus 18% skatt = 21433,- Husleie 10 000,- Strøm : 2000,- Forsikring : 500,- ( innbo og ulykke) Internett/tv : 1500,- Tlf : 500,- Mat : 5000,- Sparing : 1000,- Til overs : 933,- til fritid. Slik hadde mitt budsjett sett ut. Men nå har jeg ikke gjeld da.. Man trenger virkelig ikke å bruke 5000kr på mat i måneden for en person. Jeg er student og har 10 000 inn i måneden, men klarer fint å bli mett på langt mindre enn 5000kr. 500kr på telefon i tillegg til Tv og internett er også dyrt. Man kan vurdere å ha mobilabonnement med ubegrenset data til 400kr hos feks ice. Også kan man ha en streamingtjeneste av gangen. Anonymkode: c3f25...85b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:58 #42 Del Skrevet søndag kl 07:58 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Man trenger virkelig ikke å bruke 5000kr på mat i måneden for en person. Jeg er student og har 10 000 inn i måneden, men klarer fint å bli mett på langt mindre enn 5000kr. 500kr på telefon i tillegg til Tv og internett er også dyrt. Man kan vurdere å ha mobilabonnement med ubegrenset data til 400kr hos feks ice. Også kan man ha en streamingtjeneste av gangen. Anonymkode: c3f25...85b Jeg regned med vedkommende skriver mat og mener alt fra matbutikk. Rengjøring, hygieneartikler osv. Jeg er også alene og bruker mellom 4-5000 på dagligvarebutikker hver mnd. Men det gjelder jo også prioriteringer. Jeg spiser high protein low carb og mye ferske grønnsaker og fersk frukt. Slikt koster jo nå til dags. Meste av proteinen kommer dog alltid fra datohyllene eller fra gode tilbud. Anonymkode: a944a...57e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:02 #43 Del Skrevet søndag kl 09:02 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg regned med vedkommende skriver mat og mener alt fra matbutikk. Rengjøring, hygieneartikler osv. Jeg er også alene og bruker mellom 4-5000 på dagligvarebutikker hver mnd. Men det gjelder jo også prioriteringer. Jeg spiser high protein low carb og mye ferske grønnsaker og fersk frukt. Slikt koster jo nå til dags. Meste av proteinen kommer dog alltid fra datohyllene eller fra gode tilbud. Anonymkode: a944a...57e Men hvor mye dagligvarer bruker en person da? Jeg er en person, og det går ikke så mye vaksemidler eller dopapir😅 Kjøpte norske grønnsaker når det var sesong for det og forvellet og la i fryseren. Har stort fokus på å kaste minst mulig mat. Kjøpte inn fisk når kiwi hadde momskutt på det og har lagt i fryseren. Spiser stort sett fullkornsknekkebrød som er rimelig og holder lenge, hadde jeg spist brød hadde jeg bare tatt opp akkurat nok til hver dag. Men jeg koser meg også, kjøper brus når jeg har lyst på det og det kjøpes også godteri og annen snacks. Anonymkode: c3f25...85b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:11 #44 Del Skrevet søndag kl 09:11 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hvor mye dagligvarer bruker en person da? Jeg er en person, og det går ikke så mye vaksemidler eller dopapir😅 Kjøpte norske grønnsaker når det var sesong for det og forvellet og la i fryseren. Har stort fokus på å kaste minst mulig mat. Kjøpte inn fisk når kiwi hadde momskutt på det og har lagt i fryseren. Spiser stort sett fullkornsknekkebrød som er rimelig og holder lenge, hadde jeg spist brød hadde jeg bare tatt opp akkurat nok til hver dag. Men jeg koser meg også, kjøper brus når jeg har lyst på det og det kjøpes også godteri og annen snacks. Anonymkode: c3f25...85b Men du beskriver jo hvilke tiltak du gjør for å kutte matkostnadene mest mulig. Det betyr ikke at alle prioriteres det samme 😅 Jeg ønsker ikke en hverdag full av knekkebrød og havregryn. Du er student og selvsagt i en annen livsfase; for meg og mange andre er matkvalitet en høy prioritet. Personlig sparer jeg for øvrig også op høyrisiko for økt gevinst, og jeg har tjent svært godt på det. Det er jo også en prioritering, men da har jrg kommet meg godt unna med å spare mindre, fordi det har vokst såpass mye. Jeg sørger for å ta ut det jeg setter inn litt underveis, slik at jeg aldri går i minus. Men man må tørre å ikke følge slavisk med i nedgangstider, og heller ta ut ekstra når det er veldig grønne tall. Anonymkode: a944a...57e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:16 #45 Del Skrevet søndag kl 09:16 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men du beskriver jo hvilke tiltak du gjør for å kutte matkostnadene mest mulig. Det betyr ikke at alle prioriteres det samme 😅 Jeg ønsker ikke en hverdag full av knekkebrød og havregryn. Du er student og selvsagt i en annen livsfase; for meg og mange andre er matkvalitet en høy prioritet. Personlig sparer jeg for øvrig også op høyrisiko for økt gevinst, og jeg har tjent svært godt på det. Det er jo også en prioritering, men da har jrg kommet meg godt unna med å spare mindre, fordi det har vokst såpass mye. Jeg sørger for å ta ut det jeg setter inn litt underveis, slik at jeg aldri går i minus. Men man må tørre å ikke følge slavisk med i nedgangstider, og heller ta ut ekstra når det er veldig grønne tall. Anonymkode: a944a...57e Det er helt greit at andre ikke ønsker å fokusere på rimelig mat, poenget er bare at en med uføretryg som kanskje har det trangt økonomisk fint burde klare å bruke mindre enn 5000 i matbutikken. Hvis man bruker 5000 i matbutikken, bør man kanskje ikke snakke om at det er trang økonomisk/dårlig råd. (Ikke at du sier at du har dårlig råd altså) Knekkebrød spiser jeg like mye fordi det holder en evighet (redusere matsvinn) som fordi det er billig, men alltid en bonus at det er billig. Jeg synes heller det er krevende å kjøpe mye «fersk» mat, fordi at det krever mye planlegging når man bare er en person å få spist opp før det blir ødelagt😅 Anonymkode: c3f25...85b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:56 #46 Del Skrevet søndag kl 11:56 AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 5.46): Hvor mye har dere utbetalt som uføre egentlig?? Anonymkode: 3fbf1...f67 18.000, minstesats Anonymkode: 61106...8b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet søndag kl 14:56 #47 Del Skrevet søndag kl 14:56 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Man trenger virkelig ikke å bruke 5000kr på mat i måneden for en person. Jeg er student og har 10 000 inn i måneden, men klarer fint å bli mett på langt mindre enn 5000kr. 500kr på telefon i tillegg til Tv og internett er også dyrt. Man kan vurdere å ha mobilabonnement med ubegrenset data til 400kr hos feks ice. Også kan man ha en streamingtjeneste av gangen. Anonymkode: c3f25...85b Nå er ikke jeg ts, og jeg har ikke dårlig råd.. Fordi jeg er gift og har de samme utgiftene som jeg skrev der totalt på oss to utenom mat. ( men hadde blitt noe ala som singel også) Vi har 10 000 I matbudsjett I måneden, og bruker det. 👍 Vi spiser fisk og kjøtt og drt vi ønsker. Jeg skrev det pga tilogmed der var det rom for sparing....... Endret søndag kl 14:57 av Perfume Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:06 #48 Del Skrevet søndag kl 15:06 AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 0.00): Hvordan klarer dere å spare penger? Prøver men etter at alle regningene er betalt så sitter jeg igjen med 3000 kroner og da skal all mat og bensin kjøpes for dem. Er ufør. Går ikke rundt her. Anonymkode: a491d...a03 Det er da ikke vanskelig. Når alt er betalt så bruker en det en har, og det som blir til overs når måneden er slutt, går over på sparekontoen. Driver ikke og sparer i hverdagen, men sløser heller ikke. For å snu på spørsmålet, forstår ikke folk som ikke klarer å spare noe i løpet av en måned. Anonymkode: d335a...2f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:16 #49 Del Skrevet søndag kl 15:16 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For å snu på spørsmålet, forstår ikke folk som ikke klarer å spare noe i løpet av en måned. Anonymkode: d335a...2f0 Da er du heldig, tror jeg. For mange er det tøffe tider nå, spesielt hvis man er alene. Jeg klarer å spare litt nå, men har hatt perioder der det har vært helt tomt på konto noen dager før lønning. At du ikke forstår at andre mennesker kan ha en helt annen livssituasjon og andre forutsetninger enn deg selv, er litt underlig? 🤔 Anonymkode: 4636e...8ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:38 #50 Del Skrevet søndag kl 17:38 Hvis barnet mitt flytter for seg selv om noen år, skal jeg flytte inn i en campingvogn eller lignende. Da kan jeg spare 10 000 pr mnd:) Nesten hele inntekten nå blir spist opp av husleie og strøm. Anonymkode: 91acf...8ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:33 #51 Del Skrevet søndag kl 21:33 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis barnet mitt flytter for seg selv om noen år, skal jeg flytte inn i en campingvogn eller lignende. Da kan jeg spare 10 000 pr mnd:) Nesten hele inntekten nå blir spist opp av husleie og strøm. Anonymkode: 91acf...8ad Du må jo ha strøm og gass og leie oppstillingsplass for campingvogn. Det er ikke billig å holde varmen i ei campingvogn gjennom vinteren. Mener det var en på luksusfellen som gikk på den blemmen, flyttet i campingvogn for å spare penger. Men alt i alt ble det mye dyrere enn ei lita leilighet. Anonymkode: a5b8d...eae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:26 #52 Del Skrevet i går, 10:26 AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 14.41): https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/stovsugere-og-rengjoring/robotstovsuger/roborock-q5-pro-robotstovsuger-q5prp52-00-sort/720535 verdt hver krone 🥰🥰🥰 Anonymkode: 2d310...3a0 Da vil jeg heller anbefale Roborock q5 pro hvor man må tømme selv. Den er en god del billigere og er også på tilbud.😊 Anonymkode: b187c...fd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå