Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

åssen får dere til å ta en utdannelse? nå mener jeg ikke penger eller tid som er prob....men å faktisk sette seg ned å gjøre det.....er jo så mye annet som heller frister enn å sitte med vanskelig skolearbeid...noen her som har lest fag hjemmefra? åssen er det når det ikke er noen som forventer at du skal gjøre skolen din? åssen holder man oppe motivasjonen og ikke bare stagnere i sin ensomme verden av skole og gir opp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar utdannelse hjemmefra. Det er vanskelig å holde motivasjonen oppe men bare det å vite at jeg har en utdannelse bak meg når jeg er ferdig og har nådd det målet mitt er motivasjon nok.

Synes også det er deilig å kunne ta en uke fri her og der og, hvis jeg trenger en pause fra alt.

Gjest camillo
Skrevet

Jeg er ihvertfall helt avhengig av å studere noe som interesserer meg. Jeg kunne aldri tatt en (lang) utdannelse uten at jeg var motivert for det i utgangspunktet.

Skrevet

Godt spørsmål, som jeg vel aldri tenkte særlig over underveis i studiene... ;)

Selv har jeg alltid ønsket å ta en (lang) universitetsutdannelse, og har bare forholdt meg til hva som kreves for å få det til. Å ikke klare det har aldri vært noe alternativ, egentlig....

Men grunnen til at jeg faktisk klarte det har vært en kombinasjon av langsiktige målsetninger, evner, interesser og hard jobbing.

Gjest Tristessa
Skrevet

Å ta utdannelse hjemmefra synes jeg er en dårlig ide. Vanskelig å motivere seg selv, og man får utrolig mye igjen for å diskutere fag med forelesere og medstudenter.

Hva motivasjon angår, er jeg helt enig med Shoegal. Man må ikke gjøre det å feile til en mulighet. Jeg sier til meg selv at jeg ikke har et alternativ, jeg skal gjennomføre. Ikke for at jeg sliter så veldig med motivasjonen, men dersom jeg tenker igjennom alternativene (begynne å jobbe?) blir jeg plutselig utrolig motivert for å gjøre det bra.

Skrevet

Skulle jeg ha tatt en utdannelse hjemmefra, hadde jeg vært nødt til å kommet meg ut for å lese. Jeg hadde nok tilbragt mange timer på biblioteket med bøker for å lese og å skrive. Jeg får nemlig ikke konsentrert meg hjemme. :sjenert:

Nå som jeg går på skole, er jeg der hver dag. Har ikke undervisning alle dagene, men å være på skolen gir meg en passe balanse mellom ro og "liv" sånn at jeg får gjort kjempemasse. :-D

Skrevet

Det kalles å ta ansvar for egne handlinger. Du tar en utdannelse fordi du ønsker å ta en utdannelse, og det bør være motivasjon nok i seg selv. Du MÅ ikke studere, det er et valg du tar og et valg du fortsetter å ta hver dag gjennom studiet.

Skrevet

For meg var nøkkelordet struktur og disiplin. Jeg sto tidlig opp, og dro avsted for å lese. Vi hadde veldig bra fasiliteter på skolen, og jeg hadde som mål og være der fra 9 til 16 hver dag, inkludert forelesninger og gruppearbeid. I tilegg tok jeg helgene til hjelp, når det var nødvendig, og det var det stort sett alltid.

For meg var det en stor hjelp at jeg trivdes veldig godt med det jeg studerte og at jeg fikk gode resultater. Derfor har det aldi føltes som en kamp. I tillegg tror jeg det er en stor fordel å ha venner/kjæreste som også studerer/har studert, så de forstår hvor slitsomt/stressende det kan være, og hvor mye tid og krefter det tar.

Piglet

Skrevet

Det var mange grunner til at jeg valgte å studere.

Først og fremst anså jeg meg for å være for smart til å ikke studere :)

Dernest gir en lang utdannelse generelt bedre karrieremuligheter og spennende jobber, litt avhengig av hvilken utdannelse du velger, riktignok.

Skrevet

For det første har jeg stort sett alltid hatt lett for å lære, og syntes det var morsomt både å tilegne meg kunnskap og å få til ting... Dessuten har jeg studert et fag jeg interesserer meg veldig for.

Jeg kan forøvrig skjønne at det er vanskelig å skulle gå fra å være i jobb, med fast inntekt osv, til en mer usikker studenttilværelse. Jeg avbrøt et studium engang - det hadde vært mye vanskeligere for meg å gjøre det om jeg ikke hadde hatt en jobb å gå til på den tida.

Skrevet

To ting:

1. studiet var så interessant at jeg gledet meg til å lære, og satte min ære i å gjøre det bra.

2: alternativet fristet lite. Jobbe i butikk? Ta en annen jobb? der man må stå opp tidlig om morgenen, ha faste og kjedelige rutiner? Nei, studentlivet var mye bedre, man er fri til å bestemme over tiden sin, ta ferieturer, gå ut midt i uka og drikke øl med venner, etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...