Gå til innhold

Søknad om uføretrygd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vel har ikke noen statistikk, men leser og hører om saker der det tar flere år ....  og at det er tydelig i media at det er innskjerping på gang.

Anonymkode: d8cba...383

NAV skriver i sine egne svarbrev hvilken søknadstid/behandlingstid som gjelder. 6 måneder fikk vi høre. Du tenker på kanskje hele forløpet fra sykemelding, AAP, arbeidsutprøving etc? Den kan ta flere år, det er et forløp som tar tid. Men vi her i tråden snakker altså om selve søknadsbehandlingstiden, den er på noen måneder. Vanligvis 6-8.

Anonymkode: d7593...25a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

8 måneder liksom .... det tar flere år, har du ikke fått med deg at det er blitt innskjerpet ? 

Anonymkode: d8cba...383

Det kan ta flere år med utprøving, diagnosering, legeerklæringer og hele greia der, men når søknaden først er godkjent av nav, de har fått nok dokumentasjon og saksbehandlingen begynner, da er det 6-8 måneders ventetid. 

Fra jeg ble syk, kom på AAP og ble introdusert til NAV, til jeg fikk lov til å sende en søknad om ufør, tok det omtrent 8 år. Etter at NAV hadde fått all dokumentasjon og til jeg fikk svar, tok det 5 mnd. Dette var for snart 15 år siden, så da var ventetiden litt kortere. 

Anonymkode: 75b43...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk min uføresøknad begynte jeg å gråte. Var et slikt tap at jeg ikke kunne jobbe lenger, pluss at jeg var takknemlig for at jeg bodde i et land hvor de syke ble tatt vare på. Min sak var veldig klar, så tok ca 4 mnd før søknaden ble godkjent. 

Anonymkode: b6202...329

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk innvilget uføretrygd 1.juni i år. Hadde da ventet i seks måneder.

Anonymkode: a0e59...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte ufør i Mars og fikk 100% ufør innvilget 14 dager før tidsfristen.

Enorm lettelse å få det innvilget og endelig kunne senke skuldrene. Regnet med avslag da jeg ikke har mer enn én diagnose. Problemet er at det ikke finnes arbeidsgivere som ansetter noen som må få komme og gå som han selv orker. Derfor ble det søkt 100% ufør.

Min søknad ble behandlet i Tønsberg.

Anonymkode: 8760e...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.10.2024 den 12.44):

Jeg søkte ufør i Mars og fikk 100% ufør innvilget 14 dager før tidsfristen.

Enorm lettelse å få det innvilget og endelig kunne senke skuldrene. Regnet med avslag da jeg ikke har mer enn én diagnose. Problemet er at det ikke finnes arbeidsgivere som ansetter noen som må få komme og gå som han selv orker. Derfor ble det søkt 100% ufør.

Min søknad ble behandlet i Tønsberg.

Anonymkode: 8760e...c52

Var dette med eller mot NAV? Var lokalt kontor enig i besluttelsen? Hvor lang tid fra sykemelding til innvilget?

Anonymkode: 98ced...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 20.52):

Takk, for svar. 

Søkte når veileder åpnet for det, har bodd i Norge hele tiden, så de punktene skal være greit. Har hatt arbeidsprøving på arbeidsplassen da jeg har søkt gradert uføre, samt vært i diverse utredning/behandling underveis. Så det jeg er mest bekymret for er legeerklæringen, samt at nay mener det er mer som må prøves. Jeg har hatt samtaler med fastlegen om videre behandling, og fastlegen mente at det ikke fantes mer å prøve. 

Husker du hvor lang behandlingstiden var når du fikk svar, og hvilket kontor som behandlet din søknad? 

Ts

Anonymkode: cb7d3...3d9

Jeg vet veldig godt hvordan du har det. Jeg søkte i 2015 og behandlingstiden var da 8 mnd, jeg fikk det innvilget etter 7 mnd. Jeg sjekket på min side på nav hver dag og klarte ikke tenke på noe annet. Er veldig tøft å stå I når man må vente så lenge. Men tror du kan ta det helt med ro og dette går nok fint. Høres ut som alt er gjort riktig så kan ikke tenke meg at du skal få avslag. 

Anonymkode: 176e4...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Var dette med eller mot NAV? Var lokalt kontor enig i besluttelsen? Hvor lang tid fra sykemelding til innvilget?

Anonymkode: 98ced...6b9

Ikke meg du siterer, men jeg svarer likevel. Det meste du spør om er individuelt, og man kan søke uten at Nav har åpnet opp for det, men da stoppes AAP med en gang, samt at man nesten er garantert avslag.

I snitt så går man på AAP i 7 år før man får klarsignal til å søke ufør. Noen kortere, og noen lenger. Jeg gikk på AAP i 2 år når jeg fikk klarsignal. Man er gjerne sykemeldt i 1 år før man går over på AAP. 

Anonymkode: 41154...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke vanskelig å bli ufør? Ikke for å skremme, men det er mange som ikke får det.

Har selv hatt to hjerneblødniger,tre brudd I ryggen.  Står i jobb fortsatt.  Litt kjedelig når kunder synes jeg er "lat,sløv,snøvlete,treg,uoplppyst,full eller trøtt"  Har man et handikap så har man et handikap,slik er det bare. 

Anonymkode: cb373...773

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det ikke vanskelig å bli ufør? Ikke for å skremme, men det er mange som ikke får det.

Har selv hatt to hjerneblødniger,tre brudd I ryggen.  Står i jobb fortsatt.  Litt kjedelig når kunder synes jeg er "lat,sløv,snøvlete,treg,uoplppyst,full eller trøtt"  Har man et handikap så har man et handikap,slik er det bare. 

Det skal ikke være enkelt å få ufør, å det er det heller ikke, bortsett fra om man har en såkalt kurantsak - som eks ALS, uhelbredelig kreft, multihandikapped osv.

I det siste har jeg også observert at flere får avslag, spesielt unge, å det er vel den veien politikerne ønsker at det skal gå.

Mange handikappede kan også jobbe, det kommer an på funksjonsnivået deres. 

Hvis du føler at du er for syk til å jobbe, så må du starte hos legen å være sykemeldt i 1 år, så er det over på AAP, og muligens ufør etter det. Men for å få AAP, så skal man være minimum 50% ufør til ethvert yrke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vanskelig forveksles ofte med tidsbruk her. Viser du over tid at du ikke kan stå i jobb, vil du få uføretrygd til slutt.

Anonymkode: 86578...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe nytt ts? Andre som har fått innvilget/avslag i det siste?

Anonymkode: d8fba...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen endring til meg. Snart gått 4 mnd nå, men må vel belage meg på 2 mnd til, minst.  

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen endring til meg. Snart gått 4 mnd nå, men må vel belage meg på 2 mnd til, minst.  

ts

Med meg har det gått 5 mnd. Ringte NAV på fredag og de sa at de har økt saksbehandlingstiden til 7 mnd. Dette hadde ikke de kapasitet til å sende ut brev om. Man får beskjed før maksdato AAP, det er deres frist. Dvs 8 mnd. Utrolig belastende tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med meg har det gått 5 mnd. Ringte NAV på fredag og de sa at de har økt saksbehandlingstiden til 7 mnd. Dette hadde ikke de kapasitet til å sende ut brev om. Man får beskjed før maksdato AAP, det er deres frist. Dvs 8 mnd. Utrolig belastende tid. 

Hvis det går over behandlingstiden du fikk skriftlig når du søkte, så kan du sende serviceklage. Det gjorde jeg, og fikk innvilget ufør 14 dager etter at serviceklagen var sendt. Ikke forhold deg til muntlige beskjeder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvis det går over behandlingstiden du fikk skriftlig når du søkte, så kan du sende serviceklage. Det gjorde jeg, og fikk innvilget ufør 14 dager etter at serviceklagen var sendt. Ikke forhold deg til muntlige beskjeder. 

Takk. Hvordan formulerte du deg i klagen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uføretrygdet på 9ende året. Det er ikke akkurat et liv å trakte etter. Skulle mye heller ha jobbet.

Anonymkode: 3e18c...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er uføretrygdet på 9ende året. Det er ikke akkurat et liv å trakte etter. Skulle mye heller ha jobbet.

Vi begge to som deltar i denne tråden har søkt om gradert uføretrygd, dvs at vi fortsatt står i jobb. Målet med gradert uføretrygd er nemlig å klare og holde på den jobben vi har før vi blir for syke slik at vi havner helt utenfor arbeidslivet. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk. Hvordan formulerte du deg i klagen? 

Mener det ligger et skjema inne på Nav som jeg tror heter Serviceklage. Tror jeg klaget på bakgrunn av § 11a eller noe. På facebook gruppen AAP-aksjonen vil du finne mer info om det :) 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå blir jo folk ufør av noen grunner da. Du får det til å høres ut som at man velger ufør, men det gjør man jo ikke. Du burde vite bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...